Pitääkö/kannattaako luokkakokoukseen kutsua koulukiusattua?
Moi. Olen järjestämässä ensimmäistä luokkakokousta vuodenvaihteelle, kun kevätkaudella tulee yläasteen päättymisestä 20 vuotta. Homma on Saada kaikkien yhteystiedot kokoon, mutta nyt mietityttää kahden koulukiusatuksi tulleen kohdalla, että pitäisikö heitä kutsua ollenkaan, kun en usko, että haluavat tulla tai muistelevat niitä aikoja hyvällä, ettei tule mitään traumoja tai muita vastaavia haavoja? Ja sitten myös sekin, että kuka siitä ottaa vastuun, jos sama tilanne jatkuu mitä aikanaan koulussa, eli kiusaaminen. Siinä menisi taas tunnelma ja ilta pilalle ja minäkö järjestäjänä siitä joudun vastaamaan? Onko kokemusta vastaavanlaisesta
Kommentit (40)
Juuri näin, kaikki on kutsuttava. Sitten päätetään itse, että mennäänkö.
Itse sain vastikään kutsun, enkä aio mennä. Olin kiusattu, ja tapahtumaan ovat näemmä osallistumassa juuri ne ärsyttävimmät tyypit. Miksi haluaisin viettää aikaa heidän kanssaan? Ja niitä mukavia luokkakavereita näen muutenkin, ollaan yhä usein tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
On mahtanut se kiusaaminenkin olla nöyryyttävää. Me ihmiset usein yritetään ulkoistaa itsemme kaikesta tästä. Jos sä tiedät, että jotain ihmistä kohdellaan kaltoin etkä puutu siihen, niin aika mulkku olet. Kyllä sellaisesta voi, ja pitäisi pyytää anteeksi.
Juu, muttei lasien kilistessä yllätyksenä juhlien keskellä. Asia voi olla hyvin monimuotoinen ja moni ei edes ole kokenut kiusaavansa jne.
Ja tosiaan aikoinaan kiusatulle tilanne voi olla kiusallisempi kuin koskaan. Vähän alkoholia veressä, muistot nousevat mieleen (vaikka ehkä jo suurimmaksi osaksi unohdettu). Purskahtaa vielä itkuun ja sanoo ehkä jotain sellaista, jota ei muuten sanoisi.
En totisesti suosittele.
Tietenkin kutsutaan kaikki. Ihmiset itse päättävät, tulevatko, ja kiusaajien kannattaa varautua turpasaunaan.
Vierailija kirjoitti:
Moi. Olen järjestämässä ensimmäistä luokkakokousta vuodenvaihteelle, kun kevätkaudella tulee yläasteen päättymisestä 20 vuotta. Homma on Saada kaikkien yhteystiedot kokoon, mutta nyt mietityttää kahden koulukiusatuksi tulleen kohdalla, että pitäisikö heitä kutsua ollenkaan, kun en usko, että haluavat tulla tai muistelevat niitä aikoja hyvällä, ettei tule mitään traumoja tai muita vastaavia haavoja? Ja sitten myös sekin, että kuka siitä ottaa vastuun, jos sama tilanne jatkuu mitä aikanaan koulussa, eli kiusaaminen. Siinä menisi taas tunnelma ja ilta pilalle ja minäkö järjestäjänä siitä joudun vastaamaan? Onko kokemusta vastaavanlaisesta
Oletko sinä ollut kiusaaja? Kuulostat uskomattoman epäkypsältä. Osaavathan aikuiset ihmiset itse punnita haluavatko osallistua luokkakokoukseen vai eivät. Kutsumatta jättäminen on kiusaamista.
Jos 35vuotiaina ajattelitte jatkaa siitä, mihin 20 vuotta sitten kävitte, hankkikaa luokkakokoukseen ne myös psykiatri paikalle
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia minkä voisitte tehdä on pyytää kollektiivisesti anteeksi. Myös he jotka katsoivat hiljaa vieressä kun muut perseili.
Mikä tämän kollektiivisen anteeksipyynnön tarkoitus on? Tämän ei voi kiusatun näkökulmasta käsittää kuin vitt**luna. Minua kiusattiin koulussa aikoinaan ja myöhemmin töissä. Töissä en enää ollutkaan se kilttityttö, vaan vein asian eteenpäin. Kiusaaja kirjoitti kirjeen, jossa tavallaan pyysi anteeksi. Minä en osannut suhtautua tähän hänen haluamallaan tavalla. Jos aikuisella ihmisellä on pokkaa sanoa toistuvasti pahasti, pitää olla myös pokkaa pyytää anteeksi suoraan ja kasvokkain eikä mitään kirjeitä kirjoitella ja jättää se löydettäväksi.
Tälläisiä tunnevammaisia aikuisia on ihan liikaa. Luullaan, että tehdään oikein,kun ei kutsuta. Mutta juuri se on sitä kiusaamisen jatkamista. Moni ihminen pauhaa tasa-arvosta, mutta oikeaa tasa-arvoa on se että kohdellaan kaikkia ihmisiä tasa-arvoisesti. Mutta hankalaahan se on jos ei osaa asettua toisen asemaan!
Tarkoitatko, että jatkaisit kiusaamista jättämällä heidät kutsumatta?
Vai kirjoititko huonon provon?
ehkä tän kirjoittaja pelkää,että kiusattu on parempi ku hän nykyään. Olin itse koulussa kiusattu, pientä piikittelyä jatkuvasti. Olen aikuisena vahva ihminen, enkä todellakaan mikään tossukka, joka jättäisi tulematta luokkakokoukseen 20-vuotta vanhojen asioiden takia, en edes ajattele niitä enää, mitä väliä? Mulla on ihana elämä, ja oltiin silloin lapsia. Ehkä nostat nyt teitä kiusaajia liikaa jalustalle.
Minua ei ole koskaan kutsuttu mihinkään. En tiedä onko ollut luokkakokouksia vai ei. Yläasteen päättymisestä keväällä 20 vuotta.
Mut oli kutsuttu luokkakokoukseen, mutta en mennyt. Olin se kiusattu...
Kutsumatta jättämällä annat edelleen kuvan että he ovat ulkopuolisia ja pysyvät ulkopuolella ja kiusauskuvio jatkuu aikuisenakin. Saavat he jostain kuulla kuitenkin että oli luokkakokous. Kutsu, niin saavat itse sitten päättää tullako vai ei. Minä esim en menny
Ei ollut kyseessä luokkakokous, vaan eräs muu entisen kouluni juhla. Oli kauhean hauskaa tavata entisiä kavereita, aikaa oli kulunut niin paljon ja piti jopa arvuutella joittenkin kohdalla että kuka kukin on.
Mutta tämäkin oli todettava: ne entiset nenänvarsiaan pitkin katsojat oli ihan samanlaisia nenänvarsikatsojia kuin ennenkin. Ihminen ei näköjään muutu aikuiseksi tultuaan eikä edes vuosikymmentenkään kuluessa yhtään miksikään. Pienestä sontiaisesta kasvaa vain iso sontiainen.
Että tämä kannattaa ottaa huomioon. Ei aina ole kyse varsinaisesta kiusaamisesta, vaan ylenkatsomisesta ja takanapäin naureskelemisesta, joka voi jättää syvät jäljet sekin. Mistähän johtuu, että sellaiset pikkukakaratkin osaavat joskus tämän luokittelemisen pirullisen hyvin?
Veikkaan, että illan kuluessa kiusatut poistuvat pahlla mielin luokkajuhlsta, jos uskaltavat tulla paikalle, vaan eipä enää ole luokanvalvojaa, kelle soittaa.
Tehkää se kollektiivinen anteeksipyyntö mahdollisimman julkisella paikalla. Pyydätte kiusatun näkysälle ja itse peitätte kasvonne samalla kun lausutte, täten pyydämme anteeksi sinulta jne...
Vierailija kirjoitti:
Oletpa lapsellinen. Tottakai kaikki kutsutaan, sitten päättävät itse, tullako vaiko ei.
Ei minua ole ikinä kutsuttu yhteenkään luokkakokoukseen. Mietin, että se johtuu ehkä siitä, kun en aikoinaan hankkinut luokkasormusta. Niin ehkä minun ei ole katsottu kuuluvankaan kyseessä olleelle luokalle.
t. Tabula Masa
Toinen on poliisihallituksen ylijohtaja ja toinen kotikuntasi psykiatrian ylilääkäri.
Tietysti kutsut. 😂
Joo. Just.
Älä missään nimessä kutsu heitä - ryhmäkoheesio kärsii muuten :D
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole koskaan kutsuttu mihinkään. En tiedä onko ollut luokkakokouksia vai ei. Yläasteen päättymisestä keväällä 20 vuotta.
100 % sama jutska mulla.
t. Tuomo Tuorekaschtike
Joo, tämähän olisi nolouden huipentuma.
Saa yläpeukkuja kuitenkin tässä. Huomaa muuten, että puhut totta. Et ole ollut kiusaaja. Juuri toisen asemaan eläytyminen oikeasti estää sen.