Onko mielestänne kohtuutonta vaatia korkeakoulututkintoa esim. sihteerin, kirjanpitäjän tai palkanlaskijan tehtävään?
Monessa paikassa tunnutaan nykyään vaativan edellä mainittuihinkin vähintään AMK-tasoista koulutusta. Miksei merkonomi riitä? Juuri tuon tyylisiin perustoimistotöihin merkonomin tutkinnon on tarkoituskin valmistaa. Korkeammin koulutetut voivat olla niihin jopa ylikoulutettuja, sillä heidän koulutuksensa on tarkoitus valmistaa vaativampiin asiantuntijatehtäviin. Mitä järkeä on kouluttaa merkonomeja, jos kerran perustoimistotöihinkin vaaditaan korkeampaa koulutusta?
Kommentit (27)
Kirjanpitäjän hommiin voi ja pitää vaatia. On vähän eri juttu kuin sihteeri. Väh KTM pitäs olla
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata yleistää. Itse tiedän yhden todella hyvän sihteerin, joka on koulutukseltaan merkonomi (opiskellut alalle aikuisiällä) ja töissä julkisella sektorilla. Taitaa riippua siis ihan työpaikasta ja siitä, minkä tyylisistä työtehtävistä on kyse.
Koska on julkisesta sektorista kyse, niin hän on saanut työpaikkansa suhteiden kautta.
Periaatteessa on, mutta kun meillä on tämä koulutusinflaatio. Merkonomin papereilla voi pyyhkiä perseensä, kun tradenomeja ja ekonomeja tulee joka tuutista, ja niistäkin on monet työttöminä tai täysin koulutusta vastaamattomissa hanttihommissa.
En ymmärrä esim. tarjoilijoiden kouluttamista ammattikouluissa, kuitenkin siinäkin kyseessä työ, jotka voi oppia kuka tahansa, kunhan vaan perehdytetään. Tuo koulutusohjelma on pelkkää rahan ja ajan hukkaa. Ei ennen sihteereillä tai tarjoilijoilla ollut edes ammattikoulutason tutkintoa, silti ne ihmiset pääsi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa on, mutta kun meillä on tämä koulutusinflaatio. Merkonomin papereilla voi pyyhkiä perseensä, kun tradenomeja ja ekonomeja tulee joka tuutista, ja niistäkin on monet työttöminä tai täysin koulutusta vastaamattomissa hanttihommissa.
En ymmärrä esim. tarjoilijoiden kouluttamista ammattikouluissa, kuitenkin siinäkin kyseessä työ, jotka voi oppia kuka tahansa, kunhan vaan perehdytetään. Tuo koulutusohjelma on pelkkää rahan ja ajan hukkaa. Ei ennen sihteereillä tai tarjoilijoilla ollut edes ammattikoulutason tutkintoa, silti ne ihmiset pääsi töihin.
Tuossa lopussa sä olet väärässä. Tarjoilijoita on koulutettu "kautta aikojen" mm. merimieskouluissa sekä ammattikouluissa. Tarjoilijan työ on vaativaa asiakaspalvelutyötä joka pitää sisällään muutakin kuin vain astioiden kanniskelua.
Kyllä, sitä voi tehdä kuka vaan, mutta ammattitaito työhön tulee koulutuksen myötä.
Lisäksi ennen sihteereitäkin on koulutettu, ja työnantajat arvostaneet, hyvää koulutettua sihteeriä. Sihteerit ne kirjoittaa tarjouksia ja vastauksia tarjouksiin, tekee muistiot sun muut. Toki siihen voi ottaa kadulta kenet tahansa, mutta silloin myös saa työn jälkenä mitä tahansa.
Koulutettuja on niin paljon että on hyvä vaatia. Sihteerin ja toimistotöitä on hirveän erilaisia. Joissan paikoissa sihteerit tekevät osin niitä asiantuntijatöitäkin. Sitten on jotain tylsiä rutiinitöitä. Ennen vanhaan mentiin tosiaan keskikoulusta toimistoon. Itse olen ollut erilaisissa tstotöissä 40v. Se on myös pitkälle sellainen työ jonka oppii työtä tekemällä. Itse olin yo kun menin töihin. Ei kiinnostanut yliopisto silloin. Olen kyllä joskus ajatellut kun töissä oli jotain ongelmia että olisi pitänyt... Olen opiskellut merkonomiksi työn ohella sekä työnantajan kursseja taloushallintoa, tietotekniikkaa, englantia ym. Kohta häämöttävät eläkepäivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa lopussa sä olet väärässä. Tarjoilijoita on koulutettu "kautta aikojen" mm. merimieskouluissa sekä ammattikouluissa. Tarjoilijan työ on vaativaa asiakaspalvelutyötä joka pitää sisällään muutakin kuin vain astioiden kanniskelua.
Kyllä, sitä voi tehdä kuka vaan, mutta ammattitaito työhön tulee koulutuksen myötä.Lisäksi ennen sihteereitäkin on koulutettu, ja työnantajat arvostaneet, hyvää koulutettua sihteeriä. Sihteerit ne kirjoittaa tarjouksia ja vastauksia tarjouksiin, tekee muistiot sun muut. Toki siihen voi ottaa kadulta kenet tahansa, mutta silloin myös saa työn jälkenä mitä tahansa.
Aivan. Herkästi aliarvioidaan ihmisten ammatteja ja esim ammattikoulutusta. Toki on ammatteja, joita opitaan työn kautta mutta harvaan ammattiin perehtyy kunnolla muutamassa päivässä. Kyllä se pidemmän ajan vaatii ja työnantajan koulutukset päälle. Merkonomin paperitkin vedettiin vessanpöntöstä alas aikaisemmassa kommentissa. Kuitenkin vanha yo-pohjainen opistomerkonomi oli alemman korkea-asteen koulutus kunnes tradenomikoulutus tuli. Minun työnkuvapapereissani lukee koulutusasteen kohdalla alempi korkea-aste. Olen merkonomi ja nämä paperit ovat firmamme lakimiesten ym yt-henkilöiden laatimat.
Ei kannata yleistää. Itse tiedän yhden todella hyvän sihteerin, joka on koulutukseltaan merkonomi (opiskellut alalle aikuisiällä) ja töissä julkisella sektorilla. Taitaa riippua siis ihan työpaikasta ja siitä, minkä tyylisistä työtehtävistä on kyse.