Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoren naisen ahdistelu junassa

Vierailija
02.09.2018 |

Nyt on pakko kirjoittaa. Matkustin tänään aamujunalla Helsingistä Rovaniemelle ja matkalla Helsingistä Ouluun nuorehko mies kuvasi kännykällään nuorta naista matkan aikana. Sekä tuo mies, nuori nainen että minä vaihdoimme Oulussa Rovaniemen junaan ja paikkamme olivat taas samassa vaunussa. Nainen lähti vessaan ja kun hän palasi tuo samainen ikkunapaikalla istunut mies pyysi käytäväpaikalla ollutta toista miestä ottamaan videokuvaa kun nainen käveli käytävää pitkin takaisin paikalleen. En reagoinut tähän, koska ajattelin tuossa tilanteessa, että kyseiset mies ja nainen tunsivat toisensa. Junan saavuttua Rovaniemelle näin naisen vielä juna-aseman vessassa ja kysäisin, tunsiko hän miehen. Hän sanoi, ettei tuntenut ja alkoi itkeä koko matkan olleen ahdistava. Nyt olen vihainen itselleni, miksen tajunnut tilannetta ja puuttunut. Ja tältä käytäväpaikalla istuneelta nuorelta mieheltä haluaisin kysyä, miksi osallistuit nuoren naisen kiusaamiseen/ahdisteluun? Mitä siitä ylipäätään saa itselleen, että kuvaa vierasta ihmistä. Ilmeisesti näitä kiusaamisvideoita on sitten kiva jakaa kavereitten kanssa somessa. Luojan kiitos itsellä ei ole tuollaisia kavereita. Oli pakko avautua, tästä jäi itsellekin paha mieli.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen joutunut ahdistelluksi, hirveä tilanne. Noita kiusaamisvideoita ottaa yleensä lapset, mutta kyllä aikuisetkin osaa. Oli kyllä kauhea mulkku teidän kanssa samassa junassa, jotkut ihmiset on oikeasti tosi raakoja ja julmia.

Vierailija
2/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsiko ne miehet toisensa vai kehtasiko tyyppi pyytää ihan tuntematonta osallistumaan kuvaukseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

O/5

Vierailija
4/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten tytön kanssa yhteystietoja vaihtanut, jos hän haluaisi vaikka tehdä rikosilmoituksen ahdistelusta tai salakuvaamisesta/salakatselusta? Sinä olet todistaja.

Voi itku, me ollaan hitaita hoksaamaan. Sitä aina jotenkin olettaa ihmisistä hyvää, ja sitten ne osoittautuvat lieroiksi. Niitä miehiä siis tarkoitan.

Vierailija
5/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen luuseri ei itse pane stoppia tuollaiselle?

Vierailija
6/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo nuori nainen sanoi, että oli nukkunut edellisenä yönä vain pari tuntia töiden takia ja oli aivan poikki. Alkoi itseäkin itkettää, miten ilkeitä voi ihmiset olla. Jos joskus näen vielä vastaavaa niin menen sanomaan asiasta saman tien. -ap

Vierailija
7/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten tytön kanssa yhteystietoja vaihtanut, jos hän haluaisi vaikka tehdä rikosilmoituksen ahdistelusta tai salakuvaamisesta/salakatselusta? Sinä olet todistaja.

Voi itku, me ollaan hitaita hoksaamaan. Sitä aina jotenkin olettaa ihmisistä hyvää, ja sitten ne osoittautuvat lieroiksi. Niitä miehiä siis tarkoitan.

Julkisella paikalla, kuten junassa, kuvaaminen ei ole salakatselua.

Vierailija
8/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin tuossa kirjoitin niin harmittaa, etten tuossa tilanteessa tajunnut asian oikeaa laitaa. Tästä jäi itsellekin kurja olo.

Vierailija
9/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella paikalla, kuten junassa, kuvaaminen ei ole salakatselua.

Onhan tuo ap:n kuvaama tilanne lähinnä jonkun mielenvikaisen tyypin touhuja.

Vierailija
10/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin tuossa kirjoitin niin harmittaa, etten tuossa tilanteessa tajunnut asian oikeaa laitaa. Tästä jäi itsellekin kurja olo.

Mitä sekoilet? Sinä tajusit oikean laidan keskusteltuasi naisen kanssa ja olisit silloin voinut antaa yhteystietosi. Eikö pysy provo oikein kasassa?

Vierailija
11/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä luoja minkälaisia lumihiutaleita ihmisistä on tullut...

Vierailija
12/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunsiko ne miehet toisensa vai kehtasiko tyyppi pyytää ihan tuntematonta osallistumaan kuvaukseen?

Mulle jäi sellainen käsitys, että miehet tunsivat toisensa. Paljon eivät keskenään puhuneet, mutta jotain harvakseltaan juttelivat matkan aikana. -ap

Vierailija
13/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sekoilet? Sinä tajusit oikean laidan keskusteltuasi naisen kanssa ja olisit silloin voinut antaa yhteystietosi. Eikö pysy provo oikein kasassa?

En mä varmasti ainoa ole, joka ei ole tajunnut reagoida tällaisessa tilanteessa ajoissa. Ja olen persoonana kieltämättä vähän ujokin, mutta tässä tilanteessa toimin kyllä typerästi. Nainen ei antanut omia yhteystietojaan eikä pyytänyt multa yhteystietoja, näin jälkiviisaana olisi tietysti kannattanut kysyä.

Vierailija
14/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä varmasti ainoa ole, joka ei ole tajunnut reagoida tällaisessa tilanteessa ajoissa. Ja olen persoonana kieltämättä vähän ujokin, mutta tässä tilanteessa toimin kyllä typerästi. Nainen ei antanut omia yhteystietojaan eikä pyytänyt multa yhteystietoja, näin jälkiviisaana olisi tietysti kannattanut kysyä.

Ja niinkuin kirjoitin mua jäi harmittamaan tämä, ei tässä nyt itsekään mukava ole loppuiltaa viettää. Ehkä se jotenkin hämäsi, että se mies oli  siististi pukeutunut ja ei ulospäin vaikuttanut miltään ahdistelijalta. -ap

Vierailija
15/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap:n olisi pitänyt antaa yhteystietonsa? Ikävä fakta on se, ettei julkisella paikalla kuvaaminen ole rikos. Nykyaikana on valitettavasti aika yleistäkin että hauskuutetaan somessa kavereita noilla " nolausvideoilla". Kaikenmoista urpoa mahtuu maailmaan.

Vierailija
16/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystäväni lapsi on joutunut koulussa tällä tavoin kiusatuksi. Jos tämä ap yhtään lohduttaa niin uskon, että paha saa aina lopulta palkkansa. Näin on myös tämän miehen kohdalla. 

Vierailija
17/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni toisten luvaton kuvaaminen julkisella paikalla tulisi tehdä rikolliseksi. Toisesta kuvan tai videon julkaiseminen taas on onneksi laitonta. 

Vierailija
18/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoa ja epäkohteliastakin kuvata ilman lupaa.

Kuitenkin itku, kiusaaminen ja ahdistelu ovat taas sitten sellaisia juttuja, jotka eivät ole ihan sama asia kuin muutaman askeleen kuvaaminen eikä itku suoraan seuraa tuollaisesta. Ei myöskään tiedetä mikä siinä koko matkassa oli ahdistavaa. Tarinasta ei myöskään selviä oliko nainen tietoinen kuvaamisesta vai ei. Miten läpinäkyvää se oli? Eihän se tee kuvausta hyväksyttäväksi, että se on salaista, mutta se on valitettavasti arkipäiväistä nykyään.

Mielestäni olisi siis kohtuullista vaatia poistamaan video, jos sellainen on olemassa (en tiedä mitä laki tästä sanoo), mutta en ehkä käyttäisi kiusaamissanaa tässä yhteydessä ilman kunnollisia taustatietoja.

Ehkä voisi olla hyvä laittaa myös VR:lle palautetta asiasta, vaikka se ei saakaan tapahtunutta tekemättömäksi. Konduktööri voi varmaan puuttua kuvaamiseen.

Vierailija
19/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin monesti joutunut kuvaamisen kohteeksi. En tiedä kuvaavatko kiusatakseen vai itselle r unkkumateriaalia. Olen ihan perusnätti, mutta en mikään malli enkä pukeudu paljastavasti. Tuntuu ikävältä joka tapauksessa.

Tämäkin nainen oli peittävästi pukeutunut, aivan tavalliset vaatteet päällä. Ilmeisesti täytyy todella pitää silmät jatkossa auki ja ymmärtää tilanne ajoissa. Mä en ole tällaiseen tilanteeseen itse aiemmin törmännyt.   -ap

Vierailija
20/41 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh. Aikamoista naisen esineellistämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän