Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 120 000 e ihan mahdoton asuntolaina 1800e bruttotuloilla?

Vierailija
02.09.2018 |

Säästössä on 20 000 e, tuo lainaosuus tulisi siis sen päälle.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjalta kuulostaa, oletko sinkku vai onko lapsia? En lähtisi tuohon rumbaan sinkkunakaan, ja pankki saattaa olla samaa mieltä.

Vierailija
2/17 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään järkeä ellei vastike ole suurin piirtein 0e sitten asunnossa. Jos ei tosiaan muita tuloja ole kuin 1800e / kk brutto, niin menee järjettömän tiukaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa huomioida myös mahdolliset tulossa olevat remontit. Ainakin putkiremontti saattaa aiheuttaa isonkin rahoitusvastikkeen asuntoon.

Vierailija
4/17 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hurjalta kuulostaa, oletko sinkku vai onko lapsia? En lähtisi tuohon rumbaan sinkkunakaan, ja pankki saattaa olla samaa mieltä.

Olen sinkku. Olen pitänyt runsaan vuoden kirjaa tuloista ja menoista ja sen perusteella pystyisin selviytymään lainanmaksusta.

Vierailija
5/17 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta todennäköisesti pankki vaatii vielä 2 takaajaa esim 10000e/hlö ×2 Ja se asunto toimii muuten vakuutena.

Tulosi ovat oikeasti aika vaatimattomat, mutta pitkä maksuaika 20-25v niin voit kyllä selvitä.

Olisi helpompaa jos olisi edes 2 ihmistä jotka tienaisi tuon verran tai enemmän.

Toivottavasti olet nuori ja vielä ensiasunnonostaja niin säästyt varainsiirtoverolta joka on 1,6% tai 4% kauppahinnasta. Osake(pienempi) ja (ok-talo)kalliimpi)/vero

Vierailija
6/17 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

20v maksuajalla ja 5% korolla malsat vajaa 800 lainaa. Plus muut asumiskulut 500.

Vierailija
7/17 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sinkku. Olen pitänyt runsaan vuoden kirjaa tuloista ja menoista ja sen perusteella pystyisin selviytymään lainanmaksusta.

Laskitko lainalaskurilla lainaerän? Laske vielä myös 3% korkeammalla korolla, selviäisitkö siitäkin? 

Vierailija
8/17 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mahdoton,riippuu miten kovat muut kulut on?Vastike voi olla 500 tai runsaan 100...

Vierailija
9/17 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tulee vähänkään yllättäviä pakollisia menoja, esim. terveyteen liittyviä? Tai mahdollisuus että joutuu sairaslomalle tai jopa työttömäksi? Lainaturva on kuitenkin kallis vakuutus, itse maksan sitä tuon kokoisesta lainasta n. 100e/kk. Tai jos joutuu lähes pakosta hankkimaan vaikkapa pesukoneen tai jotain muuta? Ainahan pitää olla joustovaraa jonkin verran.

Vierailija
10/17 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaakohan mikään pankki myöntää noin isoa lainaa? Mulle ei myönnetty 2200 nettotuloillakaan ihan noin paljoa.

Vierailija
11/17 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskitko lainalaskurilla lainaerän? Laske vielä myös 3% korkeammalla korolla, selviäisitkö siitäkin? 

Laskin laskurilla. 3% korkeampi korko tekisi jo tiukkaa, mutta toisaalta pystyn tarvittaessa pienentämään kulutusta melko helposti. Tietysti, jos hintataso nousisi paljon samaaan aikaan korkojen kanssa, voisi olla vaikeaa.

Vierailija
12/17 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja se vielä, että laskelmien perusteella saisin kuukausittain säästöön lähes saman summan kuin tähän asti olen kerryttänyt asp-tilille.

Vierailija
13/17 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä sinulle tulee käteen kuussa? Entä mitä menosi ovat. Ota huomioon myös harvemmin lankeavat maksut, kuten vakuutukset.

Muista myös, että lainanhoitokulut saavat viedä korkeintaan 40% nettotuloistasi, se on ohjearvo, jota pankit suosittavat.

Jos kävisi huonosti ja joutuisit työttömäksi, sossu ei maksa lyhennyksiä, vaan korot ja vastikkeen.

Jos ottaisit 120 tonnia asuntolainaa maksimiajaksi eli 30 vuodeksi, kk-erä olisi 459 e OP:n lainalaskurilla arvioituna. Päälle siis tulee yhtiövastike, vesimaksu ja mahdolliset rahoitusvastikkeet, jos taloyhtiössä remontoidaan - yleensä on aina jotakin meneillään remonttirintamalla, joten liian tiukille ei kannata budjettia laskea.

Tuossa ei ole maksuajan kansaa yhtään jouston varaa, joten olisi parempi asettaa maksuajaksi vaikka 25 vuotta, jos tulee sitten niitä vuosia, jolloin et jostakin syystä kykenekään lyhentämään lainaa. TAI esimerkiksi lainojen korot nousevat. Eli kk-erä olisi silloin 523 e.

Jos sinulle jää palkasta käteen - mitä? - 1500-1600, niin kyllähän tuo ihan ok olisi, JOS yhtiövastike on pieni ja muut menosi pieniä.

Vierailija
14/17 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitä sinulle tulee käteen kuussa? Entä mitä menosi ovat. Ota huomioon myös harvemmin lankeavat maksut, kuten vakuutukset.

Muista myös, että lainanhoitokulut saavat viedä korkeintaan 40% nettotuloistasi, se on ohjearvo, jota pankit suosittavat.

Jos kävisi huonosti ja joutuisit työttömäksi, sossu ei maksa lyhennyksiä, vaan korot ja vastikkeen.

Jos ottaisit 120 tonnia asuntolainaa maksimiajaksi eli 30 vuodeksi, kk-erä olisi 459 e OP:n lainalaskurilla arvioituna. Päälle siis tulee yhtiövastike, vesimaksu ja mahdolliset rahoitusvastikkeet, jos taloyhtiössä remontoidaan - yleensä on aina jotakin meneillään remonttirintamalla, joten liian tiukille ei kannata budjettia laskea.

Tuossa ei ole maksuajan kansaa yhtään jouston varaa, joten olisi parempi asettaa maksuajaksi vaikka 25 vuotta, jos tulee sitten niitä vuosia, jolloin et jostakin syystä kykenekään lyhentämään lainaa. TAI esimerkiksi lainojen korot nousevat. Eli kk-erä olisi silloin 523 e.

Jos sinulle jää palkasta käteen - mitä? - 1500-1600, niin kyllähän tuo ihan ok olisi, JOS yhtiövastike on pieni ja muut menosi pieniä.

Olen tottunut tulemaan toimeen vähällä ja tosiaan pärjäisin vähemmälläkin jos tarve vaatii. Maksan nyt vuokraa 600 ja tosiaan saan säästettyä koko ajan. Laskin, että 700e kuukausittain lyhennys olisi mahdollinen, vaikka tietysti siihenkin olisi hyvä ottaa vähän pelivaraa, jos vastike ei olisi ihan mahdottoman suuri. En usko, että sähkö ja vakuutus poikkeaa kovin suuresti nykyisestä saman kokoisessa asunnossa. Olen pyöritellyt tätä aikani ja aina vuokraa maksaessa tuntuu, että se raha menee tavallaan hukkaan, että mieluummin maksaisi saman tai vähän enemmän omasta.

Vierailija
15/17 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea sulle kun oot saanut säästöön noin paljon. Kyllä sä pärjäät ja pitäishän sun ton verran vuokraakin maksaa.

Vierailija
16/17 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nettotulot n. 1800 ja lyhennän asuntolainaa 500 kuussa. Asumiseen menee yhteensä keskimäärin n. 750 kuussa. Mulla on myös auton kulut. Yhtään enempää en uskaltaisi lainaa ottaa. Kun elää pääsääntöisesti suht vaatimattomasti niin tuolla maksuerällä jää varaa pistää hieman säästöön joka kuukausi sekä myös juhlia ja matkustella silloin tällöin. Mulla ei enää ole montaa vuotta lainaa jäljellä. Elämässä voi aina tulla yllätyksiä vastaan. Siksi en suosittelisi tappiin asti otettua lainaa pitkällä laina-ajalla.

Vierailija
17/17 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän muista kuluista. Jos esim. Et tarvitse autoa, tuo onnistuu hyvinkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä