"Miksi kysyt tuota?" - Miksi jotkut aina sanovat noin?
Kaverini kysyy lähes aina noin, kun häneltä kysyy jotain. Esim. jos kysyn häneltä "Monelta sä käyt yleensä nukkumaan?", hän ei vastaa "Yleensä puoli kahdentoista maissa.", vaan "Miten niin?" tai "Miksi kysyt?".
Kaverini loukkaantuu kärkkäästi. Siksi en kysy häneltä suoraan tästä asiasta. Haluan ensin pohdiskella mitä syitä tuohon on ja ehkä kysyä myöhemmin.
Kommentit (18)
Ala itsekin kysyä aina ensin noin, jos hän kysyy sinulta jotain.
Jotkut vastaavat ja sen jälkeen kysyvät "miksi muuten kysyit?".
Mä vastaan tuollaisella kysymyksellä silloin, kun joku utelee jotain asiatonta tai sellaista, mikä ei todellakaan hänelle kuulu. Jos mietit vastausta siihen kysymykseen, miksi tätä kysyt, mikä se vastaus olisi?
Kysyin itse samoin, jos joku utelisi juttuja, jotka eivät liity käymäämme keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Mä vastaan tuollaisella kysymyksellä silloin, kun joku utelee jotain asiatonta tai sellaista, mikä ei todellakaan hänelle kuulu. Jos mietit vastausta siihen kysymykseen, miksi tätä kysyt, mikä se vastaus olisi?
"Ihan vaan kiinnostaa tietää, mihin aikaan muut menee nukkumaan, kun itse meen tosi aikaisin ja olen silti aamuisin aina väsynyt". Esimerkiksi. -eri
Mitä sä teet kaikella tuolla nippelitiedoilla? Onko kysymyksesi oikeasti tärkeitä? Jos uhraan aikaani ja vaivaudun vastaamaan, haluan tietää onko kysymyksesi todella aiheellisia, vai kysytkö huviksesi ja uteliaisuuttasi, eli työnnät nenäsi alueelle, johon se ei kuulu. Kunnioita ihmisten yksityisyyttä ja omaa reviiriä. Liiallinen uteliaisuus on loukkaavaa.
Ei pidä uteluistasi.
Jotkut ovat kauhean varovaisia vastaamaan mihinkään tavalliseenkaan kysymykseen, joten pelaavat lisäaikaa tai yrittävät välttyä vastaamasta esittämällä "miksi" -kysymyksen. Älä kysele häneltä mitään, tai ala vastailla samalla tavoin, jos hän kyselee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihan vaan kiinnostaa tietää, mihin aikaan muut menee nukkumaan, kun itse meen tosi aikaisin ja olen silti aamuisin aina väsynyt". Esimerkiksi. -eri
Tai "ihan vaan kiinnostaa, että tiedän mihin aikaan sulle vielä voi soitella... itse kun aina valvon myöhään".
Sinänsä kyllä ymmärretävää, että jos kysytään jotain henkilökohtaista asiaa, niin kiinnostaa, miksi kysyjä sitä kysyy.
Itsekin joskus vastattuani kysyn, että mitä kysyjä ajaa takaa, ellei kysymys liity edeltävään keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Haluan vain keskustella siitä aiheesta josta kysyn. En haluaisi aina aloittaa keskustelua puhumalla ensin itsestäni, mutta tämän kaverini kanssa se taitaisi olla parempi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai "ihan vaan kiinnostaa, että tiedän mihin aikaan sulle vielä voi soitella... itse kun aina valvon myöhään".
Eikö tuolloin voisi kysyä, että kuinka myöhään hänelle voi soitella. Tai täydentää kysymystä selityksellä, että voit soittaa myöhäänkin, mutaa et halua herättää toista, tms.
Miksi kysyt tuota? Mitä merkitystä vastauksellani olisi sinulle?
Kiinostaa tietää vastaus eka tuohon ennenkuin päätän vastaanko vai en. Jos et osaa vastata, en jaksa vaivautua vastaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin itse samoin, jos joku utelisi juttuja, jotka eivät liity käymäämme keskusteluun.
Kysyt siis kavereiltasikin sitä?
Tuo oli hyvä idea, että alkaisin itsekin kysyä noin ennen kuin mahdollisesti vastaan! Aion alkaa tehdä niin ja katson mitä kaverini siihen tuumaa. Olen itse aina vaan suoraan vastannut hänelle kaikkiin kysymyksiin. Laitan hänet tästä lähtien selittämään motiivejaan juurta jaksain :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan vain keskustella siitä aiheesta josta kysyn. En haluaisi aina aloittaa keskustelua puhumalla ensin itsestäni, mutta tämän kaverini kanssa se taitaisi olla parempi.
ap
Jos kysyt vaikkapa sitä, mikä on kaverin palkka tai paljonko sait perintöä isäsi kuoleman jälkeen tai oliko raskautesi suunniteltu, niin se, että vaan haluat keskustella asiasta, on huono vastaus. Tän tyyppisiin uteluihin mä saatan vastata sillä, että miksi olet asiasta kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos kysyt vaikkapa sitä, mikä on kaverin palkka tai paljonko sait perintöä isäsi kuoleman jälkeen tai oliko raskautesi suunniteltu, niin se, että vaan haluat keskustella asiasta, on huono vastaus. Tän tyyppisiin uteluihin mä saatan vastata sillä, että miksi olet asiasta kiinnostunut.
Selitin aloituksessa millaisista kysymyksistä on kyse. Esimerkkinä käytin sen kysymistä, monelta hän käy nukkumaan. Ja kyse on siis kaveristani jonka olen tuntenut vuosikausia. Onko kysymys "monelta käyt yleensä nukkumaan?" sinusta verrannollinen siihen että kysyy "oliko raskautesi suunniteltu?"?
ap
Pelkää hyväksikäyttöä.