Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yrittäjät ovat kyllästyneet laiskoihin turjakkeisiin

Vierailija
02.09.2018 |

Hallituksen irtisanomissuojan heikennysesitys kuumentaa tunteita ammattiliitoissa. Pienyrittäjät kertovat, miksi se olisi heidän mielestään tarpeen. https://www.is.fi/taloussanomat/yrittaja/art-2000005811325.html

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä työtekijät tässä pelkäävät? Yksikään hyvä/tuottava työntekijä ei potkuja saa!

Työntekijä sen sijaan voi vain ilmoittaa että, vaihdan työpaikkaa. Jos tilalle ei uutta löydy, niin se homma kaatuu yrittäjän niskaan. Tilanne voi olla tämä esim: yhden työntekijän firmassa.

Todella reilua?

Vierailija
2/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo antaa keinon kiristää, tosin on minua sillä jo aiemmin kiristetty. Jos en tee naurettavan alhaisella palkalla töitä, joku muu tulee tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä en varmaan koskaan tule ymmärtämään on se, että miksi nykyisin jo 6kk koeaika ei riitä? Meinaako joku narsistinen työnantaja että on okei alkaa savustamaan hyvää työntekijää ulos esim. viiden palvelusvuoden jälkeen? Vain siitä syystä että meni mukamas sukset jotenkin ristiin? Sanon että jos asenne yrittäjillä on tuo, niin puolestani sellainen firma joutaa konkkaan. Ei se yrittäjä mikään jumala ole, eikä edes kovinkaan ahkera.

Vierailija
4/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilua on!

Toivottavasti menee läpi, haluun potkut, olen laiska ja työ on tylsää.

Vierailija
5/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut töissä paljon tälläisiä laiskoja turjakkeita. Vaikka kuinka on käsketty tehdä töitä tehokkaammin ja tuottavammin niin mitään muutosta ei tapahdu. Lopulta ovat onneksi aina itse tajunneet irtisanoutua ja häipyä maisemista.

Vierailija
6/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrittäjä ei puolen vuoden koeajan puitteissa kykene päättämään, onko työntekijä sopiva, taitaa olla yrittäjällä peiliin katsomisen paikka.

Tiukassa paikassa esimerkiksi lomautus on lähinnä ilmoitusasia. Taloudellisin perustein irtisanominen on Suomessa jo nyt helppoa.

Tämän uusimman lakiehdotuksen takana taas on ajatus, että yrittäjän pitää voida saada irtisanoa kuka vain, missä tilanteessa vain, siten kuin sattuu yrittäjää huvittamaan, riippumatta ulkoisesti pakottavista tekijöistä.

Vierailija
7/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo antaa keinon kiristää, tosin on minua sillä jo aiemmin kiristetty. Jos en tee naurettavan alhaisella palkalla töitä, joku muu tulee tekemään.

Minimipalkat on määritelty työehtosopimuksissa. Jos työantaja ei sitä noudata, voi ilmoittaa vaikka Aluehallintovirastolle. Olen itse yrittäjä ja maksan aina tes:n mukaiset palkat, on selkeintä eikä kenelläkään ole siihen huomauttamista.

Vierailija
8/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minimipalkat on määritelty työehtosopimuksissa. Jos työantaja ei sitä noudata, voi ilmoittaa vaikka Aluehallintovirastolle. Olen itse yrittäjä ja maksan aina tes:n mukaiset palkat, on selkeintä eikä kenelläkään ole siihen huomauttamista.

Yleisestä sopimuksista pitäisi luopua ja siirtya paikalliseen sopimukseen joka sovitaan vasta henkilökohtaisesti työntekijän kanssa. Tästäkin on ollut paljon debattia viimeaikoina. Nyt sopimukset aiheuttavat työnantajille turhia kuluja ja liikaa vastuuta.

Vierailija
9/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on naurettavan alhainen palkka?

Vierailija
10/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissain yrityksissä palkka on oikeasti vain 6-7 euroa tunnilta. Ei ole ollenkaan kivaa se miten työttömät saavat moninkertaisesti siihen nähden pelkästään makaamalla kotona.

Vierailija
11/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan kyllä 11 euroa tunnilta, mutta teen vaihtelevasti 3-4 vuoroa viikossa ja välillä on viikkoja jolloin vuoroja ei ole ollenkaan vaan pitää korona kytätä puhelimeen koska tulee soitto töihin.

Vierailija
12/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissain yrityksissä palkka on oikeasti vain 6-7 euroa tunnilta. Ei ole ollenkaan kivaa se miten työttömät saavat moninkertaisesti siihen nähden pelkästään makaamalla kotona.

Joo, tiedän. Koko kesän olin tuollaisessa työssä. Mutta onneksi oli niin hauskaa, etten edes muistanut, että siitä maksetaan palkkaakin 😆

Vierailija
13/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat itse palkkaavat laiskoja turjakkeita. Kannattaisi miettiä vähän tarkemmin kenet palkkaa.

Nykyään jokaisessa työssä pitää olla sosiaalinen, puhelias, hyvä verkostoituja. Niille työt nykyään menevät.

Ja sitten työnantaja ihmettelee kun työntekijä ei teekään töitään, vaan keskittyy sosiaalisten suhteiden hoitamiseen ja verkostoitumiseen.

Jos haluaa töitä tekevän työntekijän, niin kannattaa kokeeksi palkata välillä joku hiljaisempikin. Jos hän ei töissä joudu olemaan asiakaskontakteissa, niin mitä se haittaa jos hän punastelee ja takeltelee haastattelussa.

Todennäköisesti hän keskittyy töissä töiden tekemiseen, eihän hänellä siellä muutakaan tekemistä ole. Useimmilta sosiaalisesti tönköiltä onnistuu ryhmätyökin, sillä se tönkköys tuppaa useimmilla olemaan ongelma vain ensikohtaamisessa, ja siinä haastattelussa.

Luulen, että yrittäjät eivät jatkossakaan uskalla ottaa riskiä ja palkata sitä ujompaa kaveria. Vetävät vaan varman päälle ja palkkaavat sen itseään kehuvan puheliaan verkostoitujan. Ja sitten valittavat kun tämä viettää aikansa somessa itseään kehuskellen.

Vierailija
14/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää sitten sinäkin makaamaan, jos noin kateeksi käy.

Vierailija
15/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos irtisanomista pienissä yrityksissä helpotetaan, niin siinä tapauksessa pieniin yrityksiin ei jatkossa kannata hakea töihin, ellei ole pomon sukulainen tai sydänystävä. Koska tuo menee sitten siihen, että voidaan irtisanoa pelkästään sillä perusteella, ettei työtekijän pärstä jostain syystä miellytä. Iästä, koulutuksesta, työkokemuksesta ja osaamisesta riippumatta. Luultavasti kovimmat osaajat tulevat tuolloin hakemaan entistä enemmän isompiin yrityksiin.

Vierailija
16/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää sitten sinäkin makaamaan, jos noin kateeksi käy.

Eivätkä saa moninkertaisesti. Pienipalkkainen myös saa tukia palkan päälle, jos ymmärtää hakea.

Vierailija
17/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisestä sopimuksista pitäisi luopua ja siirtyä paikalliseen sopimukseen joka sovitaan vasta henkilökohtaisesti työntekijän kanssa. Tästäkin on ollut paljon debattia viimeaikoina. Nyt sopimukset aiheuttavat työnantajille turhia kuluja ja liikaa vastuuta.

Juuri näin.

Mehän tarvitaan Suomeen 4-5 € tuntipalkat.

Työntekijät voivat hakea sitten toimeentulotukea. Se olisi käytännössä sosiaalitukea työnantajalle.

Vierailija
18/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos irtisanomista pienissä yrityksissä helpotetaan, niin siinä tapauksessa pieniin yrityksiin ei jatkossa kannata hakea töihin, ellei ole pomon sukulainen tai sydänystävä. Koska tuo menee sitten siihen, että voidaan irtisanoa pelkästään sillä perusteella, ettei työtekijän pärstä jostain syystä miellytä. Iästä, koulutuksesta, työkokemuksesta ja osaamisesta riippumatta. Luultavasti kovimmat osaajat tulevat tuolloin hakemaan entistä enemmän isompiin yrityksiin.

Luoja, mikä typerys tämänkin kirjoittaja! Pienessä yrityksessä sillä henkilön tekemisellä ja osaamisella on merkitystä enemmän kuin missään. Isossa firmassa on varaa pitää hyviä tyyppejä vain pitämässä seuraa tai hukata loistavia työntekijöitä, julkisen tulosvastuuttomasta työstä puhumattakaan. Sen sijaan pienessä firmassa ei ole varaa heittää "roskiin" työntekijää, joka tuottaa palkkansa. Ei ole myöskään varaa pitää ketään tyhjäntoimittajaa seuramiehenä. Yrittäjän kanssa pysyy väleissä, kun tekee työnsä. Ei siinä sen kummempaa nuoleskelua tarvita. Ja jos jossain on pomo, joka fuduttaa ihmisiä miten sun sattuu, niin semmoinen firma on äkkiä entinen firma.

Joskus ääritapauksissa voi yksinkertaisesti persoonallisuudet iskeä niin pahasti yhteen, että työpaikan ilmapiiri myrkyttyy. Tällöin on fiksuakin, että se työntekijä sitten lähtee ulos. Vai pitäisikö yrittäjän ottaa loparit, jos ei mahdu samaan huoneeseen työntekijänsä kanssa?

Mä en tiedä, millaisia yrittäjiä te tunnettu. Omat tuntemani on aivan normaaleja ja tasapainoisia ihmisiä, jotka kantavat hirveää vastuuta työntekijöistään, tinkivät hätätilanteessa ensin omastaan. Oma mieheni on ollut yrittäjä ties kuinka kauan ja entiset työntekijätkin yhtä lukuunottamatta soittelee kaverilinjalla edelleen. Se yksi on tyyppi, joka tuomittiin varkauksista oikeudessa ja sai potkut. Mistä tämä mielikuva tulee, että yrittäjät olisi jotain älyttömiä tuuliviirejä, jotka heittelee ihmisiä työpaikalta ulos päähänpistosta ja vettuilee huvikseen. En tunnista tuollaisesta miestäni tai hänen yrittäjätuttujaan. Kaikki on pikemminkin äärirauhallisia ja ystävällisiä aina kaikille.

Vierailija
19/19 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjiä on yhtä lailla monenlaisia kuin työntekijöitäkin. Kyllä sopivuuden periaatteessa huomaa puolessa vuodessa, mutta on tyyppejä, jotka tietoisesti ahertavan sen puoli vuotta ja koeajan päätyttyä ottavat löysemmin. Alkoholiongelma taas on sellainen, joka kehittyy. Sitä ei välttämättä ole palkkausvaiheessa. Myös ihmiset muuttuvat.