Sisko pukkaa lapsensa hoitoon koko kuuksi
Meillä on 3 lasta, 6 v (joka menee kouluun syksyllä, täyttää syyskuussa 7), 4-vuotias ja 6 kk vanha. Otan tuon omat lapset pois hoidosta koko kesäksi.
Siskoni on pukkaamassa hänen 2 lasta, 7- ja 9-vuotiaat meille päivähoitoon klo 8-17 välille kesäkuuksi. Ei oo kuunnellut kun sanon, että ei mielellään noin pitkäksi aikaa, että viikoksi voin ottaa, varsinkin kun eivät tuu meidän lasten kanssa juttuun (osittain sukupuoli- ja ikäjuttukin, kun omista vanhin ja nuorin on tyttöjä ja siskon lapsen taas on poikia, eivätkä huoli sitä 4-vuotiasta mukaan juttuihinsa).
Mun mies jää lomalle vasta heinäkuun puolessavälissä, joten emme sinänsä oo mihinkään menossa, mutta on tässä omastakin takaa taikomista, että kaikki meillä on tyytyväisiä oloonsa kesällä! Nuo kaikki lapset eivät edes mahdu meidän autoon, että päästäisiin esim. retkelle tai uimaan, jos niitä kelejä tulee jo kesäkuussa.
Miten saa siskon tajuamaan, että ei voi tuoda lapsia tänne niin pitkäksi aikaa, ilman että välit menee poikki... Hän lupaa auttaa meitä tarvittaessa. Mutta kun me ei esim. tällaista kesähoitoapua tarvita, koska olen opettaja ja siis aina lomalla samaan aikaan kuin lapsetkin, sitten kun oon töissä taas.
Asumme lähekkäin, n. 3 km:n päässä toisista, ja muuten olemme suht paljon tekemisissä.
Kommentit (38)
koska sulla on 3 lasta jo ennestään. Vaikka ovatkin isoja, on heissäkin perään katsomista ja tekemisen keksimistä! Mulla tuli kanssa heti mieleen tuo, että ette pääse minnekään päivisin ja kun ovat vielä niin pitkiä päiviä hoidossa. Mä tulisin hulluks, jos en pääsisi lapsieni kanssa välillä jonnekin kaupungille tai kyliin, mutta niin kun joku sanoi, asenteella siitäkin kuukaudesta varmaan selviää jos nyt niin päätät että hoidat lapset. Mieti kuitenkin kuinka paljon joudut tekemään ensinnäkin ruokaa, 7- ja 9-vuotiaat syö jo todella paljon! Viidelle lapselle ruoka + itsellesi ja miehellesi, siinä se sun aika meneekin iltasin. Mä en jaksais jos on pieni vauva vielä hoidettavana, ethän ehdi yhtään keskittymään omiin lapsiisikaan kun pitää katsoa hoidokkien perään. Teet mitä teet, mutta älä ainakaan mieti ettet voisi kieltäytyä lapsenpiian rupeamasta. On sulla oikeus omaankin elämään!
Miksi ei ole laittanut lapsia leireille??!
Ainakaan täällä kaupungin leirille, jossa ollaan yötä, pääsee vasta 8-vuotias, eli isompi olisi päässyt, ei pienempi. Jolloin häntä tarvisi kumminkin hoitaa. Päiväleirit taas on iltapäivästä ja aamustakin vajaat ja niihin lapset pitäisi lähettää ja vastaanottaa bussilla tai viedä autolla, on sen verran kauempana.
Ehdotin jo, että palkkaa yhden oman työkaverinsa lapsen hoitamaan heidän omaan kotiin, tämä tyttö on hoitanut noita ennenkin, viimeksi nyt hiihtolomalla. En tiedä, miksei se käynyt. Sisko on siis töissä. Elokuun viikot ennen koulua lapsia hoitaa hänen anoppinsa.
Nämä serkukset eivät tosiaan oo mitään parhaita ystävyksiä ainakaan tässä ikävaiheessa. Joten mitään ihanaa serkuslomaa tuo ei olisi.
Täytyy olla nyt vaan kovana. Soitan huomenna hänelle, että en hoida kuin ekan viikon.
Joo, viiden kaa en kyllä jaksa raahautua vaikka torikahveille tai esim. sadeilmalla Luonnontieteelliseen museoon (mistä 2 mun vanhinta tykkää eniten) tai Sealifeen tms. Piristää kummasti jos kesäkuussa vaikka 2-3 kertaakin käy jossain muualla kuin lähikaupassa :-).
Ruuan laittoa en vielä edes miettinyt, mutta siitä uskoisin selviäväni jollain lailla.
Eiköhän sillä jonkun reippaan nuoren hoitajan saisi.
mutta siskon lasten mummo kuitenkin, joka koettaa kyllä auttaa. Ja hän asuu täällä pk-seudulla.
ap
Siis nehän on lapsesi serkkuja, eikä ala-aste ikäiset tarvitse enää 100% hoivaa. Minusta ap. kuulostaa itsekkäälta siskolta joka tykkää leikkiä marttyyriä.
koska tietää selviävänsä siitä ilmaiseksi. Muuten varmaan palkkaisi sen työkaverin lapsen vai mikä se oli, joka on ennenkin hänen lapsiaan hoitanut. Älä nyt ihmeessä suostu pidempään kuin viikkoon! Jos siihenkään...
Miten olis jos siskosi lapset kävisivät teillä joka päivä syömässä vaikka klo 12 ja sitten menisivät takasisin kotiin? Silloin eivät olisi ihan ilman turvaa koko päivää, mutta eivät olis sinun huolena sen enempää. Ruuan joudut joka tapauksessa laittaan omilles niin samallahan siskosikin lapset kävisivät syömässä ja näyttäytymässä. 3 km matkan tuon ikäiset pystyvät kyllä käveleen / pyöräileen.
Hyvinkää, Vantaa, espoo ja helsinki järjestää paljon lasten kesätoimintaa 6-12 vuotiaille. Kannattaa ottaa niistä selvää, vaikka googlella ja paikallislehdistä ja netistä. Otat viikoksi hoitoon (vaikka juhannuksen jälkeen) koska kesäkuun alku juhannukseen on täynnä noita päiväleirejä ja liikuntaleirejä jne
Kerro tosiaan paikkakunta, niin voin vaikka infota jos satun tietämään
nyt tuon ikäiset pärjää jo osan aikaa ihan keskenään tai kavereiden kanssa. Eipä ainakaan oma 9.v. enää mitään täyspäiväistä seuraa tarvitse, leikkii ja on kavereiden kanssa. Sovitte, että käyvät teillä syömässä ja saa tarvittaessa soittaa, jos vaikka tulee ukonilma tms.
Mutta mä en nykyää edes jaksa kysyä voiko ottaa mun lapsen hoitoon. Kun se on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin hirveetä ja raskasta ja kaikkea. kyllä jos sun siskos on lupautunut auttamaan myös tarvittaessa niin ottaisin !!
Ja jos tosiaan olisi mahdollista että lapset olisivat teillä vaikka vain osan päivästä niin ei se kai niin hankalaa olisi.
Jäähän siinä kuitenkin vielä perheen keskeistä lomaa heinäkuu ja puolet elokuusta.
Kyllä sun siskon pitäisi ymmärtää jos et enempää halua hoitaa tai jos ei ymmärrä niin on aika pönttö.
Sulla 3 lasta ja ei todellakaan tarvitse uhrata kokonaista kesäkuukautta toisten lasten hoitoon koska on kiva käydä omalla porukalla pikku retkillä uimassa ym.
Itsellänikin on 3 lasta ja kyllä heidäkin kanssaan liikkuminen on välillä aika rankkaa puuhaa varsinkin kuin mies on paljon töissä ja yksityisyrittäjä ettei hän paljon lomaa pidä.
Kesä on muutenkin niin lyhyt että kyllä siitä pitää yrittää nauttia ja teidän nuorimmainenkin aikatauluttaa sitä jo jonkin verran.
Sitäpaitsi on siinä toisenlaista painetta, kun on toisten lapsista vastuussa. No, onhan ap:lla opettajana siitä kokemusta :).
Pystyisitkö mitenkään juttelemaan asiasta sillä tavalla varovasti. Kertoisit, että mielelläsi auttaisit, mutta luulet, että voimasi eivät riitä noin pitkään rupeamaan. Sanot, ettet halua loukata tai vaikeuttaa siskon elämää, mutta voisiko hän keksiä jotain helpotusta tuohon suunnitelmaan.
Onko varma, ettei siellä lähellä ole mitään kesäpuistoa? Espoossa ainakin niitä on. Eli sellaisia puistoja, joissa lapset saa ruuankin. Niitä on nimenomaan kesäkuussa. Mun mielestä pitäisi nyt kartoittaa kaikki mahdollisuudet.
Onhan niitä leirejä (tietysti hakuajat on menneet mutta kokeilla sopii peruutuspaikkoja)! En ottaisi noin monesta lapsesta vastuuta! Toivottavasti saat asian sanottua, ole terveen itsekäs ja kieltäydy.