Vanhempi, miksi tulet pienten lasten kanssa kirjastoon ja lykkäät heille kirjan sijaan älypuhelimen käteen?
Näitä näkee hämmästyttävän usein kirjastoissa. Vanhemmat jättävät lapsen istumaan johonkin, lykkäävät älypuhelimen käteen ja käskevät odottaa kun menevät itse valkkaamaan kirjoja itselleen. Miksei sille lapselle voi antaa oikeaa kirjaa?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
No minun 4-vuotiaani ei "jaksa" keskittyä kirjaan kun se ei oikein anna mitään visuaalista elämystä verrattuna puhelimen peleihin. Lähtee sitten vaeltelemaan ja häiritsemään vieraita ihmisiä, olisiko se mielestäsi parempi?
Ja sinä et ole yhtään huolissasi siitä, että 4-vuotias tarvitsee taukoamattomia visuaalisia elämyksiä sen puhelimen räpeltämisen/tuijottamisen kautta eikä jaksa olla hetkeä paikallaan kirjan kanssa?
Koska mun 5-v ei innostu kuvakirjoista eikä osaa lukea. Tykkää, kun luetaan kirjoja, mutta kuvakirjat on siitä suunnilleen maailman tylsin asia. Ei se siitä mee rikki, että välillä käyttää puhelinta.
Kai se on vain sitä mihin se lapsi tottuu/totuttaa. Jos on suunnilleen syntymästä asti totutettu luuriin, niin vaikea sitä on kiinnostua kirjoista. Oma 5v rakastaa värikkäitä kuvakirjoja ja selailee mielellään, vaikka kukaan ei juuri sillä hetkellä lukisi. Mauri Kunnaksen kirjat lemppareita. Puhelinta/iPadiä katsoo hyvin harvoin, sillonkin Pikku Kakkosta. Ehtii sitä myöhemminkin räplätä ihan riittävästi.
Tuttavaperheessä on niin osaava lapsi heidän mielestään, kun osaa mennä padillä itse YouTubeen...
Oletteko edes näyttäneet mitä kaikkea sieltä lasten osastolta löytyy? Vaikea uskoa että lasta ei kiinnostaisi. Tietääkö lapset että voivat ottaa minkä tahansa kirjan sieltä hyllystä? Se eri kirjojen löytäminenhän on lapsista aivan ihanaa. Siellä on kaikki äänikirjat ja luukkukirjat vielä lisäksi. Ja mitä te teette siellä kirjastossa ylipäätään itse? Itse käyn nopeasti hakemassa ne kirjat mitkä haluan itselleni ja sen jälkeen istutaan lasten osastolla yhdessä lasten kanssa ihastelemassa kaikkia uusia kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Kai se on vain sitä mihin se lapsi tottuu/totuttaa. Jos on suunnilleen syntymästä asti totutettu luuriin, niin vaikea sitä on kiinnostua kirjoista. Oma 5v rakastaa värikkäitä kuvakirjoja ja selailee mielellään, vaikka kukaan ei juuri sillä hetkellä lukisi. Mauri Kunnaksen kirjat lemppareita. Puhelinta/iPadiä katsoo hyvin harvoin, sillonkin Pikku Kakkosta. Ehtii sitä myöhemminkin räplätä ihan riittävästi.
Tuttavaperheessä on niin osaava lapsi heidän mielestään, kun osaa mennä padillä itse YouTubeen...
Omani ovat aivan innoissaan puhelimista ja peleistä, mutta silti kirjastossa syöksyvät penkomaan niitä kirjahyllyjä. Tuo on tuollainen luutunut oletus että mikään muu ei sitten enää kiinnosta kuin puhelin, kun sen kerran saa.
Olen myös siskoni lapsia hoitaessa ihmetellyt kun kirjat eivät kiinnosta lainkaan. Hoidin heitä viikonlopun yli. Lapset olivat tuolloin 3- ja 5v. Ensimmäisenä iltana luulin että vinkunan ja väninän syy oli siinä että ne oman kirjahyllyn kirjat olivat jo niin tuttuja ja tylsiä. Seuraavana päivänä haimme yhdessä kirjastosta kirjoja, mutta illalla väninä oli sama "anna mun tablettiiiiii anna annaa annnaaa" Ei auttanut vaikka oli itse valitsemiaan kirjoja tarjolla. En kuitenkaan antanut tablettia. Sanoin "se on rikki, nyt luetaan kirjaa"
Naamat näkkärillä sitten kuuntelivat sadun kun ei vaihtoehtoa annettu.
No minun 4-vuotiaani ei "jaksa" keskittyä kirjaan kun se ei oikein anna mitään visuaalista elämystä verrattuna puhelimen peleihin. Lähtee sitten vaeltelemaan ja häiritsemään vieraita ihmisiä, olisiko se mielestäsi parempi?