Teini ei syö koulussa
Koska on pahaa ruokaa eikä voi syödä muiden kanssa. Hermo menee.
Kommentit (30)
No olkoon sitten syömättä. Omapa on vatsansa.
Ruoka ei ole ensinnäkään pahaa. Miksi ei voi syödä muiden kanssa? Ja äidillä ei nyt mene hermot siellä. Näät kai että joku ongelma nyt siellä koulussa johon SINÄ tartut. Ei päätä pensaaseen.
Miksi sulla menee hermo?
Monikaan teini ei syö koulussa, on se ruoka pahaa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Eipä teinit koulussa paljon syö. Ja ruokahan on pahaa.
Yllättävän hyvin syövät.
T: "vapausrangaistuksen" koulun keittolassa suorittanut
Ei kuulemma kestä muusutusta. Sotkee keittiön joka päivä hirveään kuntoon,
T.ap
Meidän neiti menee ja tuhlaa rahojaan kahvilaan vaikka lukiossa olisi ilmainen ruoka.
Ei ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän neiti menee ja tuhlaa rahojaan kahvilaan vaikka lukiossa olisi ilmainen ruoka.
Ei ymmärrä.
Sama meillä, subilla käydään vähän väliä.
No sitten on syömättä. Kärsikööt nälässä kun ei kelpaa.
Jospa teinillä on paniikkihäiriö. Itsellä sairaus alkoi ilmoitella itsestään peruskoulun jälkeen. Koulun ruokalassa (lukio ja amis) syöminen alkoi ahdistaa ja oksettaa. Lopulta pelkkä ruokajonossa seisominenkin oli liikaa. Vielä aikuisenakin on ollut jaksoja elämässä (vaikka asiaa hoidettu esim. terapialla), että en pysty syömään ravintolassa tai edes sukulaisten kesken (synttärit, rippijuhlat yms.) ilman rauhoittavaa lääkettä.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/joillekin-koululaisille-jopa-…
"Ruokakasvatuksen tutkija Kristiina Janhosen väitöstutkimuksessa tuli ilmi, että oppilaat poistuivat koulualueelta hakemaan välipaloja kaveriporukan mukana.
"Oppilaat eivät halunneet jäädä yksin. Koulualueelta poistumista perusteltiin yhteenkuuluvuudella kavereiden kanssa, ei esimerkiksi kapinalla aikuisia kohtaan."
""Joillekin koululaisille jopa viiden minuutin jonotus on liian pitkä ja kiire ja ahtaus ruokaloissa ovat niin ylitsepääsemättömiä, että he jättävät kouluruuan väliin", hän lataa."
""Kiireettömän ja yhteisöllisen kouluruokailun on oltava mahdollista minkä kokoisessa koulussa tahansa. Kun ruokailutila on liian pieni, oppilaiden on läpäistävä se liian nopeasti. Syöminen voidaan myös joutua ajoittamaan liian aikaisin tai liian myöhään, jolloin ateriavälit venyvät pitkiksi.""
"Ruokailuun liittyvä kiire ja melu ovat Mannisen mukaan lapselle vielä raskaampia kuin aikuiselle."
Vierailija kirjoitti:
Jospa teinillä on paniikkihäiriö. Itsellä sairaus alkoi ilmoitella itsestään peruskoulun jälkeen. Koulun ruokalassa (lukio ja amis) syöminen alkoi ahdistaa ja oksettaa. Lopulta pelkkä ruokajonossa seisominenkin oli liikaa. Vielä aikuisenakin on ollut jaksoja elämässä (vaikka asiaa hoidettu esim. terapialla), että en pysty syömään ravintolassa tai edes sukulaisten kesken (synttärit, rippijuhlat yms.) ilman rauhoittavaa lääkettä.
Ootko mun kadonnut kaksoissisko :D:D Ihan sama juttu! Mä en edelleenkään pysty syömään ravintolassa ns. keskeisellä paikalla, pakko istua seinän vieressä ja mieluiten aivan nurkassa. Ruuhkaiset ravintolat ja varsinkin ruokalat on mun hirvein painajainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko mun kadonnut kaksoissisko :D:D Ihan sama juttu! Mä en edelleenkään pysty syömään ravintolassa ns. keskeisellä paikalla, pakko istua seinän vieressä ja mieluiten aivan nurkassa. Ruuhkaiset ravintolat ja varsinkin ruokalat on mun hirvein painajainen.
Kokeilkaa Venlafaxin pienellä annoksella. Minulla attoi. Sitä ennen olin kokeillut tilanteisiin Oxepam ja Propral. Venlafaxin riittää minulla 37.5 mg annoksella ja voin hyvin. En silti tykkää olla keskiössä mutta tarvittaessa voin olla huoletta. Lapsellani samaa ja hänellä auttoi Seronil 10 mg ja tarvittaessa lisänä Propral. Lakkasi kanssa käymästä syömässä kun ahdistui koko ruokalasta.
Osassa alakouluista syödään luokissa, miksei niin voisi tehdä muuallakin, vaikka vuorotellen kuukausi kerrallaan? Ahtaus, kiire ja melu voivat tosiaan olla pahoja ruokaloissa, eikä liian aikainen tai myöhäinen ruokailuaika yhtään paranna kokemusta.
Omana aikanani meillä ei ollut oikeutta lähteä pois koulun alueelta koulupäivän aikana, mihin sitä nykyäänkään tarvitaan? Mitään oppilaskioskejakaan koulun alueella ei ollut, joten kaikki söivät tietenkin kouluruokaa. Tokihan jokaisella oli ruoissa omat suosikkinsa ja inhokkinsakin, mutta silloin ei oltukaan totuttu lähes päivittäiseen pikaruokaan, vaan syötiin mitä saatiin, eikä siinä useimmiten ollut oikeasti mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaa Venlafaxin pienellä annoksella. Minulla attoi. Sitä ennen olin kokeillut tilanteisiin Oxepam ja Propral. Venlafaxin riittää minulla 37.5 mg annoksella ja voin hyvin. En silti tykkää olla keskiössä mutta tarvittaessa voin olla huoletta. Lapsellani samaa ja hänellä auttoi Seronil 10 mg ja tarvittaessa lisänä Propral. Lakkasi kanssa käymästä syömässä kun ahdistui koko ruokalasta.
Järjetöntä. Ei kenenkään pidä ruveta syömään mitään rauhoittavia (yksiä karmeimpia myrkkyjä mitä on) sen takia että ei halua mennä ravintolaan syömään.
Ihmiset on erilaisia. Siinä ei ole mitään pahaa tai outoa että ei halua mennä ihmisten sekaan.
Meillä samaa, likka käy sotkemassa lautasen. Koulussa on pakko mennä syömään. Pyysin telkkaria puhumaan tytölle, mutta tokkopa tuollakaan on vaikutusta. Ruoka on kuulemma pahaa, jännittää olla siellä jonossa ja kiirehtiä koko ajan ja lisäksi tyttö kuvittelee olevansa lihava ja jättää siksikin syömättä.
Vaikea on keksiä mitään viisastenkiveä tähän.
Kyllä se ruoka on täyttä paskaa joka koulussa. Oon 9lk ja viimeks söin yli 3v sitten ala-asteella. Mielummin käytän ruokatunnin kavereiden kanssa hengaamiseen kun semmosen kuran syömiseen.
Vierailija kirjoitti:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/joillekin-koululaisille-jopa-…
"Ruokakasvatuksen tutkija Kristiina Janhosen väitöstutkimuksessa tuli ilmi, että oppilaat poistuivat koulualueelta hakemaan välipaloja kaveriporukan mukana.
"Oppilaat eivät halunneet jäädä yksin. Koulualueelta poistumista perusteltiin yhteenkuuluvuudella kavereiden kanssa, ei esimerkiksi kapinalla aikuisia kohtaan."
""Joillekin koululaisille jopa viiden minuutin jonotus on liian pitkä ja kiire ja ahtaus ruokaloissa ovat niin ylitsepääsemättömiä, että he jättävät kouluruuan väliin", hän lataa."
""Kiireettömän ja yhteisöllisen kouluruokailun on oltava mahdollista minkä kokoisessa koulussa tahansa. Kun ruokailutila on liian pieni, oppilaiden on läpäistävä se liian nopeasti. Syöminen voidaan myös joutua ajoittamaan liian aikaisin tai liian myöhään, jolloin ateriavälit venyvät pitkiksi.""
"Ruokailuun liittyvä kiire ja melu ovat Mannisen mukaan lapselle vielä raskaampia kuin aikuiselle."
Aina jotenkin väsyttää lukea ihmisten, aikuisten kommentteja lapsista ikään kuin nämä olisivat jotain avaruudesta muuttanutta porukkaa. On outoa, jos tai kun ihminen ei muista omaa lapsuuttaan; samassa kropassa ja pääkopassa on tämä matka kuitenkin taivallettu lapsuudesta aikuisuuteen.
Oli melu itselle raskasta lapsena, mutta ehkäpä vielä raskaampaa nyt, kun ei sitä tarvitse kuunnella, kuin ajoittain. Jätän suosiolla isot ruokapaikat väliin lounasaikaan ihan sen metelin takia. Pahinta muuten on, jos sinne sattuu kikattavia teinejä; sitä ääntä ei meinaa sietää millään.
Tuttavan tyttö ei syö koulussa vaan koska se on kouluruokaa, myöa maito kuulemma maistuu koulussa erilaiselta (pahalta) niin ei voi maitoakaan juoda. Muutenkin on omituinen varmaankin autisti, ei voi mennä leirikouluun kun sielläkään ei voi syödä mitään.
Fäijönii olla syömät kirjoitti:
Kyllä se ruoka on täyttä paskaa joka koulussa. Oon 9lk ja viimeks söin yli 3v sitten ala-asteella. Mielummin käytän ruokatunnin kavereiden kanssa hengaamiseen kun semmosen kuran syömiseen.
Ei ole. Meidän kunnan kouluissa ruoka on hyvää ja maistuu oppilaille.
Eipä teinit koulussa paljon syö. Ja ruokahan on pahaa.