Yrittäjän eläkemaksut :(
Onko täällä yrittäjiä linjoilla? Olen aloittanut yrittäjänä vuoden alusta ja nyt aloin tarkistella että mitä yrittäjäeläkemaksua työtulojeni mukaiseksi. Alkuvuoden olen siis maksanut YEL:iä aika pienen summan ja toki vielä aloittavalle yrittäjälle suotua "alennusaikaa" on jäljellä mutta nyt kauhistuin summia joita pitäisi maksaa jos mentäisi arvioitujen vuositulojen mukaan. Onko todellakin että jos ennen veroja tuloni ovat n. 2600/kk niin siitä menisi vielä yli 600 YEL:iä? Ei yrittäjänä olo todellakaan kannata. :( Tulen kyllä pienellä toimeen, enkä haaveile rikastumisesta, työni on mielekästä ja se on tärkeintä. Mutta nyt alkaa miettiä että onko tässä järkeä.
:(
Kommentit (31)
No hieno homma, että YEL-maksun saa kokonaan takaisin verotuksessa. En tajunnut sitä ja nostin juuri veroprosenttiani. Eezyn sivuilla lukee vain että YEL-vakuutusmaksut ovat verovähennyskelpoisia. Käsitin sen väärin. Nyt sitten taitaakin olla kunnon veronpalautukset.
Vierailija kirjoitti:
No hieno homma, että YEL-maksun saa kokonaan takaisin verotuksessa. En tajunnut sitä ja nostin juuri veroprosenttiani. Eezyn sivuilla lukee vain että YEL-vakuutusmaksut ovat verovähennyskelpoisia. Käsitin sen väärin. Nyt sitten taitaakin olla kunnon veronpalautukset.
Höpö, höpö. YEL:stä saa vain ALV vähennyksen!
Kai se viime vuoden verotuspäätös kohta tulee, niin siitä sitten varmaan tajuan paremmin asian ja voin vielä miettiä, nostanko YEL-maksuani hieman.
Ei yel-maksua mitenkään takaisin saa. Sen saa vähentää verotuksessa kuten muutkin kulut, mutta ei kukaan kai maksa 100% veroa yrittäjätulostaan.
Itse maksoin todellisia yel-maksuja ennen kuin sain lapsia, niin että sain nostaa äitiysrahan säällisen kokoisena. Muissa oloissa tuntuu todella huonolta diililtä maksaa omalla hiellä tienatuista rahoista täydet yel-maksut. Palkkatyöläisellä on siinä mielessä helppoa, että oman työn määrä ei mitenkään vaikuta palkan määrään. Yrittäjä taas joutuu ihan itse tienaamaan joka sentin eikä istumalla tule mitään.
20v yrittäjänä kirjoitti:
Höpö, höpö. YEL:stä saa vain ALV vähennyksen!
Nope, kyllä ne vähennetään kokonaan.
Veroprogressio on niin jyrkkä, että jos itse maksaisin tosi vähän yel:iä, pompsahtaisi mulla verotettavat tulot ja sitä myöten veroprosentti aika ylös. Siksi maksan sen tonnin, jotta saan pottia alemmas. Ja kaikki muut mahdolliset ja mahdottomat vähennykset mukaan.
Se on kyllä askarruttanut, kun tuntuu, että ei siitä silti mitään hyvää eläkettä aikanaan saa. Pitäisi olla rinnalla yksityinen eläjevakuutus, mielellään jo nuorena aloitettu, ja sitten ne sijoitukset. Niitä mulla on jonkun verran, mutta ei todellakaan niin paljon, että niistä mitään eläketurvaa saisi.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Ei yel-maksua mitenkään takaisin saa. Sen saa vähentää verotuksessa kuten muutkin kulut, mutta ei kukaan kai maksa 100% veroa yrittäjätulostaan.
Itse maksoin todellisia yel-maksuja ennen kuin sain lapsia, niin että sain nostaa äitiysrahan säällisen kokoisena. Muissa oloissa tuntuu todella huonolta diililtä maksaa omalla hiellä tienatuista rahoista täydet yel-maksut. Palkkatyöläisellä on siinä mielessä helppoa, että oman työn määrä ei mitenkään vaikuta palkan määrään. Yrittäjä taas joutuu ihan itse tienaamaan joka sentin eikä istumalla tule mitään.
Siis yel on 100% vähennettävä verotuksessa jos maksat yeliä 5000/vuodessa maksat 5000 vähemmän veroa kuin jos et maksaisi yeliä. Eli kyllä tulee palautusta jos yeliä ei ole huomioitu ennakkoja laskiessa.
Ihme että osalla yrittäjistä on tällaset perusasiat hukassa.
En tarkoita ap.ta joka tuore yrittäjä vaan näitä neuvojia
Työeläkeyhtiöt huijaavat alkavaa yrittäjää ottamaan YEL vakuutuksensa liian pienenä, koska alkava yrittäjä saa 25% alennuksen kahdelta ensimmäiseltä vuodelta vakuutusmaksuista. Kaverini meni tähän miinaan ja reväyttäessään olkapäänsä sai nauttia 21€ miinus verot sairauspäivärahasta pari kuukautta. Lisäksi joutui tietenkin maksamaan palkan sijaiselleen. Vuosituloksi YEL vakuutukseen kannattaa laitta n. suomalaisen keskitulon mukainen vuosiansio eli 36000€ ja sijoittaa loput ylimääräiset muualle. YEL vakuutusmaksuhan yrityksen kuluja ei henkilökohtaista kulua.
Sehän riippuu miten yritys pyörii.
Jos rimpuilet toiminimellä ja saat tuloja muutaman tonnin kuussa, on hulluutta maksaa tästä esim. 500€ yeliä.
Eri asia sitten jos rahaa tulee enemmän ja toiminta on vakaampaa.
Katsoin jostain pdf:stä, että 40 000 e:stä YEL-maksu on 9640 e, joka verovähennysoikeuden jälkeen olisi 5929 e. Tässä ei huomioitu uuden yrittäjän alennusta.
Kai tuo tieto maksetusta maksusta menee vakuutusyhtiöstä suoraan verottajalle?
Jos on hyvät tulot, mikäpä siinä on YEL:iä maksellessa. Ehkä siinä tilanteessa kuitenkin sijoittaisin vastaavat summat mieluummin kuin maksaisin johonkin hornantuuttiin. Mutta jos on tosi pienet tulot, asuu vielä vuokralla ja saa asumistukea, ei onnistu. Jos mitoitat YEL:in vastaamaan sitä tilannetta, mitä palkkatyössä maksettaisiin vastaavasta työstä, mutta tienaat vain murto-osan, joudut maksamaan korkeat YEL-maksut vähistä tuloistasi, etkä saa asumistukea, vaikka vähien tulojen perusteella siihen olisit oikeutettu. Asumistuki kun määräytyy YEL:iin ilmoitetun mukaan eikä todellisten tulojen mukaan. Itsellä tämä tilanne, enkä ole sosiaalipummi tai muuten vaan laiska, olenpahan vain puolikuntoinen yh, joka hometalossa kroonisesti sairastuttuaan yrittää elättää lapsensa tekemällä töitä yrittäjänä sen verran kuin kykenee. Homesairauttahan ei virallisesti ole olemassa, eikä sen perusteella saa mitään sairauspäivärahoja tai työkyvyttömyyseläkkeitä. Olen siis virallisesti terve, vaikka en olekaan. Siksi ei ole varaa maksaa oikean tasoista YEL:iäkään. Maksan kuitenkin edes minimiä ja pidän epäreiluna sitä, että eläkettä (ns. takuueläke) en silti tule saamaan yhtään enempää kuin sellainen, joka ei ole koko elämänsä aikana tehnyt päivääkään töitä. Tasan ei mene elämän valttikortit.
YEL-maksut saa aikanaan verotuksessa takaisin, kuten täällä on todettu.
Maksu on kannattavaa pitää omien todellisten tulojen mukaisina, koska se on sosiaalivakuutuksesi jos sairastut pitemmäksi ajaksi tai elämässä tulee muita yllätyksiä, joihin tarvitset esim. Kelan etuuksia. Minimisairauspäiväraha on hyvin pieni. Jos maksat YELiä enemmän, nousevat myös korvaukset suuremmiksi (sairauspäiväraha, vanhempainpäivärahat, aikanaan eläkkeet).
Aloittavalla yrittäjällä tuo tuntuukin selkänahassa ennenkuin toiminta tasaantuu ja ennenkuin ensimmäiset veronpalautukset tulevat (joilla voit sitten maksaa tulevan vuoden maksuja). Puolisoni aloitti yrittäjänä heinäkuussa ja kyllähän tuo pieninkin maksu tuntuu näin alkuvaiheessa suurelta.