Päästäisitkö 13-vuotiaan 15-vuotiaan poikaystävänsä luokse yökylään?
Poika kertoi hoitavansa isoäitinsä kissoja ja koiraa, kun hän on ulkomailla.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten 13-vuotiaalla voi edes olla poikaystävää? Miksi ihmeessä annat tyttäresi käyttää tai itse käytät poikaystävä-sanaa, sehän viittaa yleensä sukupuolisuhteeseen, toivotavasti et sellaista hyväksy. Tuon ikäisillä ei ole mitään syytä liikkua kaksistaan, saati yökyläillä, ei vaikka koko suku olisi paikalla. Palatkoon asiaan viiden vuoden kuluttua.
Poika- tai tyttöystävä ei todellakaan tarkoita automaattisesti seksiä. Itselläkin oli ensimmäinen poikaystävä 9 vuotiaana eikä seksi missään tapauksessa kuulunut asiaan. Kädestä pitämistä, halailua ja yhteistä ajanviettoa se oli. Oma poikani jo eskarissa kertoi tyttöystästään. Toinen poikani ensimmäisellä luokalla kertoi ihastuneensa, kuinka tämä tyttö on niin kiva ja kaunis, mutta ei uskalla kertoa hänelle. Todellakaan kumpikaan ei ole ajatellut mitään seksiä harrastavansa.
Onneksi minun vanhempani eivät olleet kaltaisiasi vaan sain kehittyä normaalilla tavalla ilman, että seurustelusta olisi tehty rumaa ja sairasta, iälleni sopimatonta asiaa.Eskari-ikäisellä ja 9-vuotiaalla ei ole seurustelukumppaneita, vaan leikkikavereita! Minusta kodin ilmapiirissä on jotain vikaa, jos tuon ikäiset alkaa puhua seurustelusta tai tyttö-poikakavereista. Leikkiä saa tietenkin sekä tyttöjen että poikien kanssa ja olla ihan tavallisia ystäviä tai vaikka parhaita ystäviä.
Minusta kodin ilmapiirissä on jotain vikaa mikäli olettaa tyttö- tai poikaystävän tarkoittavan kaiken ikäisille seksuaalista asiaa. Leikinomaista ja osa kasvua on ne lapsen seurustelut. Ei meillä lapset ole seksistä puhuneet tuossa iässä tai siitä haaveilleet, puheet siitä miten joskus menee kivan tytön kanssa naimisiin ennemminkin ovat olleet esillä. Ei tuossa mitään sairasta tai epänormaalia ole. Sairasta on se, että aikuinen näkee lapsen seksuaalisena ihmisenä.
Minusta on aina ollut sairasta ja ällöttävää kun vanhemmat lässyttää, että katsopas ”oi kun söpöä kun Vilillä (2v) tuossa on Veera (3v) tyttöystävä” - kun lapsille nyt on ihan haisee minkäsukupuolinen se toinen on, jos sen kanssa pääsee pelaamaan palloa / leikkimään autoilla tms.
Poika- ja tyttöystävät on eri asia kuin ystävät jotka on poikia/tyttöjä. Poika- ja tyttöystävät pitävät toisiaan kädestä, pussailevat jne. Seksiä toki läheskään kaikki eivät edes harkitse, mutta Komppaan tuota kommentoijaa, jolle vanhempien kielto voi olla helpotus, koska tuo 15v poika ehkä mahdollisesti on valmiimpi seksiin kuin se tyttö 13v, joka ei ehkä osaa sanoa ”ei vielä”, kun tilaisuus on sen isovanhemmam talonvahtina niin otollinen.
Kommenttisi ei nyt juurikaan liity minun kommenttiin jota lainasit. On täysin eriasia vanhempien höpinät tyttö- tai poikaystävistä taaperoilla kuin vaikka ekaluokkalaisen lapsen puheet tyttöystävästä jonka kanssa sitten kävelevät käsikädessä eikä minulla ainakaan ole sellaisia puheita ollut lasteni ollessa taaperoilla.
Alkuperäiseen asiaan, yökyläily tuossa tilanteessa. En sallisi ihan vain sen takia, että mielestäni 13 vuotiaalla on hyvä olla aikuinen yöllä saman katon alla oli yksin tai tyttö-/poikaystävän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten 13-vuotiaalla voi edes olla poikaystävää? Miksi ihmeessä annat tyttäresi käyttää tai itse käytät poikaystävä-sanaa, sehän viittaa yleensä sukupuolisuhteeseen, toivotavasti et sellaista hyväksy. Tuon ikäisillä ei ole mitään syytä liikkua kaksistaan, saati yökyläillä, ei vaikka koko suku olisi paikalla. Palatkoon asiaan viiden vuoden kuluttua.
Poika- tai tyttöystävä ei todellakaan tarkoita automaattisesti seksiä. Itselläkin oli ensimmäinen poikaystävä 9 vuotiaana eikä seksi missään tapauksessa kuulunut asiaan. Kädestä pitämistä, halailua ja yhteistä ajanviettoa se oli. Oma poikani jo eskarissa kertoi tyttöystästään. Toinen poikani ensimmäisellä luokalla kertoi ihastuneensa, kuinka tämä tyttö on niin kiva ja kaunis, mutta ei uskalla kertoa hänelle. Todellakaan kumpikaan ei ole ajatellut mitään seksiä harrastavansa.
Onneksi minun vanhempani eivät olleet kaltaisiasi vaan sain kehittyä normaalilla tavalla ilman, että seurustelusta olisi tehty rumaa ja sairasta, iälleni sopimatonta asiaa.Eskari-ikäisellä ja 9-vuotiaalla ei ole seurustelukumppaneita, vaan leikkikavereita! Minusta kodin ilmapiirissä on jotain vikaa, jos tuon ikäiset alkaa puhua seurustelusta tai tyttö-poikakavereista. Leikkiä saa tietenkin sekä tyttöjen että poikien kanssa ja olla ihan tavallisia ystäviä tai vaikka parhaita ystäviä.
Minusta kodin ilmapiirissä on jotain vikaa mikäli olettaa tyttö- tai poikaystävän tarkoittavan kaiken ikäisille seksuaalista asiaa. Leikinomaista ja osa kasvua on ne lapsen seurustelut. Ei meillä lapset ole seksistä puhuneet tuossa iässä tai siitä haaveilleet, puheet siitä miten joskus menee kivan tytön kanssa naimisiin ennemminkin ovat olleet esillä. Ei tuossa mitään sairasta tai epänormaalia ole. Sairasta on se, että aikuinen näkee lapsen seksuaalisena ihmisenä.
Aikuinen, joka näkee eskari-ikäisen leikkikaverin seurustelukumppanina ja puhuu lapselle tyttö/poikakaverista ja naimisiinmenosta on mielestäni vinksahtanut. Pikkulapsi ei osaa nähdä eri sukupuolta olevia kavereita tyttö/poikakavereina, ellei tätä ajatusta ole hänelle kotona tai mediasta syötetty. Anna siis lapsesi olla viaton ja leikkiä äläkä istuta häntä katsomaan salkkareita tms skeidaa.
Missä tässä sanottiin, että se 13-vuotias on tyttö?
Varma murharaiskaus tiedossa. En ikinä päästäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen, joka näkee eskari-ikäisen leikkikaverin seurustelukumppanina ja puhuu lapselle tyttö/poikakaverista ja naimisiinmenosta on mielestäni vinksahtanut. Pikkulapsi ei osaa nähdä eri sukupuolta olevia kavereita tyttö/poikakavereina, ellei tätä ajatusta ole hänelle kotona tai mediasta syötetty. Anna siis lapsesi olla viaton ja leikkiä äläkä istuta häntä katsomaan salkkareita tms skeidaa.
Minä en ole puhunut tyttöystävästä. Minä en ole puhunut naimisiin menosta. Minä en ole katsonut salkkareita eikä minun lapsenikaan.
Lapseni ilmoitti eräänä päivänä, että hänellä on tyttöystävä. Minä ajattelen asian tuon ikäiselle vastaavana leikkinä kuin vaikka prinsessaleikit tai kotileikit enkä näe asiaa seksuaalisesti kuten ei lapsenikaan.
Lapset näkevät ympärillään seurustelevia pariskuntia sekä naimisiin meneviä ihmisiä ihan normaalissa elämässä. Ei siinä ole mitään sairasta.
En, varmistaisin joka tapauksessa silti että jos harrastavat seksiä, ehkäisy on kunnossa. Mutta en ihan tarkoituksella siis ohjaisi noihin tilanteisiin kuten yökyläilyihin. Parempi olisi odottaa vielä ainakin kolme vuotta ennen mitään kokeiluja.
Päästäisin, minun tytär seurusteli 14 vuotiaana 16 vuotiaan pojan kanssa ja olivat pojan luona ja myös meillä yötä. Mikä siinä yössä niin pahaa on ?? ei sitä kättä näiden nuorten väliin saa, jos he aikovat touhuta jotain, tekevät sen aivan varmasti mihin kellon aikaan tahansa ja missä tahansa! Muistelkaa vaan vanhemmat omaa nuoruuttanne :) Ja ihan hyvä aikuinen ihminen tyttärestäni tuli ,tosin poikaystävä ei ole enää sama.
Vierailija kirjoitti:
Missä tässä sanottiin, että se 13-vuotias on tyttö?
No joku APltä kysyi ja hän vastasi että EI ole POIKA joten aika loogista on olettaa että on sitten tyttö (ja kiitos, ei kiitos mitään muunsukupuolisuus-skeidaa tähän kiitos!)
Vierailija kirjoitti:
Päästäisin, minun tytär seurusteli 14 vuotiaana 16 vuotiaan pojan kanssa ja olivat pojan luona ja myös meillä yötä. Mikä siinä yössä niin pahaa on ?? ei sitä kättä näiden nuorten väliin saa, jos he aikovat touhuta jotain, tekevät sen aivan varmasti mihin kellon aikaan tahansa ja missä tahansa! Muistelkaa vaan vanhemmat omaa nuoruuttanne :) Ja ihan hyvä aikuinen ihminen tyttärestäni tuli ,tosin poikaystävä ei ole enää sama.
Sillä saattaa hyvinkin olla merkitystä mitä nuori tietää vanhempiensa ajattelevan asioista. Vaikka et tietenkään voi täysin estää nuoria, ei ole kuitenkaan mitään syytä olla asian suhten neutraali, saati, kirjaimellisesti tai kuvannollisesti, sijata paikkaa hyvin nuorten seurustelulle ja sukupuolisuhteelle.
Sinun tyttärelläsi on ollut hyvä onni siinä, että varhaisesta kokemuksesta ei jäänyt jälkiä, mitenkään itsestäänselvää se ei ole. Aikuisten tulee pitää huolta ja suojella lapsia ja erityisesti omien lasten hyvinvoinnin luulisi olevan tärkeää. Täytyy sanoa, että en en ymmärrä alkuunkaan sinua ja tuota poika-/tyttöystävätermiä alakouluikäisistä käyttävää vanhempaa.
Ei taida tosiaan olla yksiselitteistä selitystä poika/tyttöystävälle, seurustelusta kyllä taitaa useimpien mielestä olla kyse eli ei oikein ole 13-vuotiaiden asiaa.
Kaksi kertaa olen nuoren naisen kuullut kieltäneen tapailemansa miehen olevan poikaystävä, tarkoittivat, että seurustelu on vielä aika alussa eikä todellakaan edennyt seksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. On kuitenkin eri asia olla kahden vaatteet päällä päivänvalolla.
13-vuotias voi ajatella, että hänen jotenkin kuuluu haluta tai sallia seksiä, jos ovat yötä kahden.
Itse oli tuossa tilanteessa salaa helpottunut, kun äiti kielsi. En tiennyt, miten olisin osannut sanoa ei, kun poikaystävä olisi alkanut ehdotella. Enkä myöskään halunnut mennä, mutta oli vaikea sanoa itse ei, ettei menetä poikaystävää.
Oikeasti seksi alkoi luonnostaan kiinnostaa minua vasta 17 v, ja olen hyvinkin seksuaalinen ihminen ollut siitä pitäen.Kyllä no pojat päivälläkin painostaa.
Itsensä puolustaminen on helpompaa. Olen samaa mieltä tuon kanssa kenelle vastasit. Päivällä on helpompi päästä pois hankalasta tilanteesta. 13 vuotiaissa on suuria eroja mutta keskimääräinen sen ikäinen ei harrasta seksiä, kun taas 15 vuotiaissa se on tavallisempaa (ainakin oli ennen ja ei kai ne nuoret kovinkaan ole muuttunut). Ehdottomasti kieltäisin. Syyksi tosin sanoisin vanhempien puuttumisen. En jättäisi omaani edes kotiin yksin vielä parin vuoden päästä.
Miten se on helpompaa?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan niin, että jos itse on aloittanut seksielämän hyvin nuorena, traumatisoimana, ei voi ymmärtää, että kaikilla sellainen ei toimi eikä ole hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan niin, että jos itse on aloittanut seksielämän hyvin nuorena, traumatisoimana, ei voi ymmärtää, että kaikilla sellainen ei toimi eikä ole hyväksi.
siis "traumatisoitumatta"
En antaisi mennä.
Peruste: on liian nuori vielä.
Nähköön poikakaveriaan päivisin. Ihan sama, mitä tekevät yhdessä, mutta minä en ainakaan ole se, joka millään tavalla yllyttää seksiin tuossa iässä (tapahtui se sitten päivällä /yöllä where ever).
Minusta sekin on turvaa ja vanhemmuutta, että luo jotkut ikärajat asioille. Kun lapsi tuosta vanhenee, hän huomaa, että saattoikin olla ihan hyvä juttu, että vanhemmat ei kaikessa antaneet periksi ja asioita jäi tapahtumatta.
Tässäkin voisi huolehtia, ettei lapset saa aikaan teiniraskautta tai tauteja. Tai vanhempi seurustelija hyväksikäytä nuorempaa (tapoja puhua ympäri kyllä keksitään.) Myöskään liian nuorena menetetty neitsyys tai erilaiset pakolliset seksikokeilut eivät aina ole kiva kokemus (traumoja myöhemmin seksin suhteen).
Ikävästi muistan, kuinka viidennellä luokalla (11 v.) luokkani pari tyttöä meikkasivat ja istuivat paikallisten pillurallaajien (18 v.) kyydissä kaiket illat. Ei siitä hyvää koitunut.
Vierailija kirjoitti:
En antaisi mennä.
Peruste: on liian nuori vielä.
Nähköön poikakaveriaan päivisin. Ihan sama, mitä tekevät yhdessä, mutta minä en ainakaan ole se, joka millään tavalla yllyttää seksiin tuossa iässä (tapahtui se sitten päivällä /yöllä where ever).
Minusta sekin on turvaa ja vanhemmuutta, että luo jotkut ikärajat asioille. Kun lapsi tuosta vanhenee, hän huomaa, että saattoikin olla ihan hyvä juttu, että vanhemmat ei kaikessa antaneet periksi ja asioita jäi tapahtumatta.
Tässäkin voisi huolehtia, ettei lapset saa aikaan teiniraskautta tai tauteja. Tai vanhempi seurustelija hyväksikäytä nuorempaa (tapoja puhua ympäri kyllä keksitään.) Myöskään liian nuorena menetetty neitsyys tai erilaiset pakolliset seksikokeilut eivät aina ole kiva kokemus (traumoja myöhemmin seksin suhteen).
Ikävästi muistan, kuinka viidennellä luokalla (11 v.) luokkani pari tyttöä meikkasivat ja istuivat paikallisten pillurallaajien (18 v.) kyydissä kaiket illat. Ei siitä hyvää koitunut.
Jos syntiä pitää tehdä niin parempi se on nuorempana ymmärttää tehneensä virheen ja tällöin lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Omaa tytärtäni en päästäisi missään nimessä. Ihmisen aivojen kehitys on täysin kesken 13-vuotiaalla.
Tuolla kriteerillä tämän foorumin kirjoittajien pitäisi istua polvet ristissä iskän ja äidin luona kaikki illat.
Aika harvassa viestissä näkyy senkään vertaa aivojen kehitystä kuin vähänkään fiksummalla 13v tytöllä.
Jos nuo haluavat harrastaa seksiä niin kyllä ne tekevät sitä vaikka puskassa keskellä päivää. Ei siihen yökylää tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun minä olin yläasteella - tosin siitä on jo aikaa - 7-luokkalaisten tyttöjen ja 8- tai 9-luokkalaisten poikien seurustelu oli tavallista. Eli kyllä, 13-vuotiaalla voi olla poikaystävä, onhan nuoremmillakin niitä kädestäpitelyseukkailuja. Vastakkaisesta sukupuolesta kiinnostuminen on luonnollinen osa murrosikää ja siihen sisältyy myös enemmän tai vähemmät viattomat seurustelusuhteet.
Yökyläilystä olen samaa mieltä, mutta itse lykkäisin sitä ehkä 3-4 vuotta.
Kyllä se mullakin oli 13-vuotiana tyttönä mielessä, vaikka en seksiä vielä vuosikausiin harrastanutkaan :o