Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä voi vaivata ihmistä joka ei koskaan oppinut ajamaan autoa?

Vierailija
30.08.2018 |

Liikennesäännöt osaa, ja omistaa ajokortin, muttei hahmota liikennettä, eikä koskaan oppinut hallitsemaan autoja. Onko tämmöinen yleistä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä en aja autoa. Asun Helsingissä enkä tarvitse autoa yhtään mihinkään enkä halua ajaa tuolla kun ahdistaa liikenne.

Tuota nyt ei varsinaisesti kysytty aloituksessa, mutta voi kai tuotakin kutsua vaivaksi.

Vierailija
22/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla syynä ilmeisimmin hahmotushäiriö ja ADHD… ei mitään jakoa varmaan ja turvalliseen ajamiseen :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikennesäännöt osaa, ja omistaa ajokortin, muttei hahmota liikennettä, eikä koskaan oppinut hallitsemaan autoja. Onko tämmöinen yleistä?

Hyvin yleistä.

Kaikki naiskuskit poikkeukseta ovat juuri tuollaisia.

Vai etkö ole muka huomannut?

Juu, aina pelottaa, kun taksissa on naiskuski.. Myös autokoulussa oli naisopettaja ja kyllä pelotti.. 

Vierailija
24/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin yleistä.

Naiset on parempia ajamaan kuin miehet. :)

No niin, siitäs saitte naisia moittivat.

Mutta oikeesti, hyvin monella naisella on vaikeuksia oikean ja vasemman hahmottamisessa ja liikenteessä yleensä. He voivat olla parempia ajamaan, kun ei mennä yleiselle tielle, jossa on risteyksiä. Navigaattorin ohjeet kääntymisissä on heille lähes hebreaa.

Vierailija
25/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä autoa pitäisi ajaa myös autokoulun jälkeen. Siitä se itsenäisen ajamisen harjoittelu oikeastaan vasta lähtee. Ei pelkkä inssin läpäiseminen muuta sinua huippukuskiksi. 

26/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasen-oikea vaikeus. Osa hahmotushäiriötä, itsellä on, enkä aja autoa. Vähän lukihäiriön verrattava juttu. Muuten olen vaativassa ammatissa ja ihan normaali.

Vierailija
27/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoimpana syynä on raha ainakin minulla. Sen omistamiseen menisi enemmän rahaa kuin itse käyttöön. Asun lähellä monia palveluita, bussit kulkee ja töihin pääsee hyvin junalla. Toiseksi myönnän, että pelkään ajamista. Koen ahdistavaksi sen tilan, kun ohjailee pienessä tilassa autoa ja pitää olla kokoajan tarkkana. Parempi se on muillekin, kun en väkisin pelokkaana autoa ajele vain siksi kun jonkun mielestä niin kuuluu. Joko aiheuttaisin ärsytystä muille kuskeille hidastelullani kautta ylivarovaisuudellani tai pahimmassa tapauksessa onnettomuuden. 

Vierailija
28/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoimpana syynä on raha ainakin minulla. Sen omistamiseen menisi enemmän rahaa kuin itse käyttöön. Asun lähellä monia palveluita, bussit kulkee ja töihin pääsee hyvin junalla. Toiseksi myönnän, että pelkään ajamista. Koen ahdistavaksi sen tilan, kun ohjailee pienessä tilassa autoa ja pitää olla kokoajan tarkkana. Parempi se on muillekin, kun en väkisin pelokkaana autoa ajele vain siksi kun jonkun mielestä niin kuuluu. Joko aiheuttaisin ärsytystä muille kuskeille hidastelullani kautta ylivarovaisuudellani tai pahimmassa tapauksessa onnettomuuden. 

Ja lisään: minulla on ADHD. Vaikken autoa aja, olen normaalissa vakityössä ja muuten normaali. 

Vierailija
29/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimollani on paljon kokemusta autolla ajamisesta. Kun olemme kahden liikenteessä, hän ei aja. Sitten kun ollaan menossa johonkin, mihin tarvitsen ajo-ohjeita, hän on "kartturina". Muutaman kerran jälkeen opin kysymään kumpaa oikeaa/vasenta hän tällä kertaa tarkoittaa, koska hyvin usein kääntymistilanteessa nämä suunnat sattuivat menemään päinvastoin. Varmistamalla homma sujuu.

Vierailija
30/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin yleistä.

Naiset on parempia ajamaan kuin miehet. :)

Ajokilometreihin suhteutettuna ajavat huonommin kuin känniset miehet. Markettien parkkipaikat ja parkkihallit pitäisi naisilta kieltää kokonaan. Redin kauppakeskuksessa eräs nainen ajoi vuokrapakulla parkkihalliin. Jäi katosta kiinni vesiputkiin. Päätti ratkaista ongelman lisäämällä kaasua niin että vesiputket repesivät katosta ja aiheutti valtavat vahingot. Naiselle määrättiin tapauksesta ehdollista vankeutta.

Vierailija
31/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuhka-aikaan risteykset ovat joskus monimutkaisuudessaan vaikeita, kun pitää hektisessä tilanteessa pohtia useiden muiden etuajo-oikeuksia ja omaansa.

Vierailija
32/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole edes rahaa ajokorttiin..

T: 39 vee nainen

Vierailija
33/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaiset motoriset yms. ongelmat on yllättävän yleisiä.

Esimerkiksi Japanissa tutustuin syntyperäiseen japanilaiseen tyyppiin, joka ei ole koskaan oppinut syömään puikoilla. Kaveri kuitenkin tekniikan tohtori. Joku vaan motoriikassa ei toimi hänellä niin, että pystyisi puikkoja käyttämään. Muuten ihan normaali ihminen, ei mitään vammaisuuteen viittaavaa missään.

Hänkin söi sitten muuten, eikä tehnyt asiasta ongelmaa.

Vierailija
34/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut sujuvasti lapsesta saakka. Teen töitä tietokoneella. Olen opiskellut useita kieliä, pärjään niillä ulkomailla. Minulla ei ole koskaan ollut rahan kanssa ongelmia, matikka ei ole vaikeata.

Mutta ajaminen on mahdotonta. Peilien kautta ympäristön arpominen ei onnistu. En näe joka suuntaan samaan aikaan. Veikkaan paniikkihäiriötä. En ole ajanut 20 vuoteen, joten en ihan muista miltä tuntui ajaa.´, mutta ei se mukavaa tai helppoa ollut ikinä.

Pyörällä ajaminen ei ole ikinä ollut niin vaikeaa. Mutta uusissa paikoissa suunnistaminen on todella vaikeata. Onneksi nykyään on Googlemaps, niin löydän sentään itseni.

Vierailija
35/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin yleistä.

Kyllä. Autoahan Ajetaan Oikein vain kikkelillä. Eikö tätä jo kaikki tiedä. 🌹🌹🌹

Vierailija
36/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin yleistä.

Juu, aina pelottaa, kun taksissa on naiskuski.. Myös autokoulussa oli naisopettaja ja kyllä pelotti.. 

Tutkimuksen mukaan naisten kyvyttömyys ajaa autoa johtuu heikoista kognitiivisista kyvyistä ja hitaista reflekteistä.

Vierailija
37/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin kortin vasta 30+iässä, kortti ollut nyt yli 15 v. En vieläkään aja mielelläni. En muista reittejä, enkä hahmota suuntia. En osaa myöskään lukea karttaa kovin hyvin. Teknisesti auton ajaminen on ihan helppoa, osaan vaihtaa vaihteita ja hallitsen kaasun ja jarrun. Minua on kehuttu hyväksi kuskiksi. Työskentelen matemaattis-loogista päättelykykyä vaativassa ammatissa. Mutta silti ajaminen hermostuttaa, en pysty seuraamaan liikennettä ja navia samaan aikaan, ainakaan kaupunkiajossa. Maalla ajaminen on ok. Olen miettinyt, että onko minulla hahmotushäiriö. Esim. Mieheni havaitsee kuskina enemmän tai ainakin eri asioita kuin itse matkustajana. Toisaalta hänellä on paljon enemmän ajokokemusta, ja ajanut kortin 18 v. Onkohan tässä jokin herkkyyskausi, että vanhempana kortin ajaneilla hahmottaminen on vaikeampaa? Onhan esim. Pyörälläajonkin oppiminen aikuisena vaikeaa. Ja sitten syy, miksi ainakin meillä mies ajaa enkä minä: jos olen ratissa, mies huutaa vieressä naama punaisena milloin mistäkin. Ajan liian lujaa, liian hiljaa, ajan mummosti, vaihdan kaistaa liian aikaisin/myöhään. Hänelle on ihan mahdoton ahdistus, ettei itse ole hallinnassa. Sitä huutoa ja mäkätystä ei vaan jaksa kuunnella.

Vierailija
38/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oppinut? siis tarkoitat ei ole pitänyt yllä ajotaitoa, vai ei päässyt läpi inssistä? Eihän sitä voi oppia jos ei opettele. Eli onhan hän oppinut jos hänellä on ajokortti. Mutta voi olla ettei omista enää autoa, jolloin se taito on unohtunut, liikennesäännötkin muuttuu vuosien varrella. Ei se paljon vaadi jos taito unohtuu.

Vierailija
39/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajopelko, joka alkaa siitä, kun stressaantuu helposti. Ei pysty alussa seuraamaan liikennettä ja hallitsemaan autoa samanaikaisesti, kun ei ole vielä rutiinia. Kun se pelko tulee siihen väliin, niin ei enää kehity, kun ei ole valmis riskeeraamaan omaa ja toisten terveyttä.

Näin se menee. Automaattivaihteet pelastaa ja sitten ne tutut reitit mitä ajelee.

Vierailija
40/40 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim. raha, adhd, add, keskittymisvaikeudet, autonpuute, rahanpuute yms.

Asunut aina keskustassa niine is itä ole mihinkään tarvinnut. Lisäksi se on kallista ja saatuttaa.

Plus vaikea seurata autoa, peilejä, muuta liikennettä (autot, pyörät, skootterit, jalankulkijat) siinä lisäksi.

Ja kun itse istun kyydissä ja ajetaan paljon, voin vaan todeta ettei sillä kortilla ajeta. Pärjäisin liikenteessä yhtä hyvin kuin kortilliset koska hyvin harva oikeasti osaa liikenteessä autolla liikkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan