Mikä voi vaivata ihmistä joka ei koskaan oppinut ajamaan autoa?
Liikennesäännöt osaa, ja omistaa ajokortin, muttei hahmota liikennettä, eikä koskaan oppinut hallitsemaan autoja. Onko tämmöinen yleistä?
Kommentit (40)
Meitä on monta, joita ei todellakaan kiinnosta autoilu, varsinkaan yksityisautoilu niin helkkariakaan. Pelkkää saastutusta ja pröystäilyä! Toki joskus auto on tarpeen, jos asuu Taka-Hikiällä. Mutta muuten minua eikä montaa muutakaan saisi autokouluun eikä rattiin millään ilveellä. Ei tekniikan tai sääntöjen takia vaan pelkästään siksi, ettei autoilu ole mitenkään tarpeen tällä alueella, missä nyt asun.
Vierailija kirjoitti:
Liikennesäännöt osaa, ja omistaa ajokortin, muttei hahmota liikennettä, eikä koskaan oppinut hallitsemaan autoja. Onko tämmöinen yleistä?
Albert Einstein oli ilmeisesti tällainen ihminen. Ei ajanut autoa eikä oppinut koskaan purjehtimaan kunnolla, vaikka sitä harrastikin.
Ehkä kyseessä vain tottumuksen puute. Itselläni autolla ajo käynnisti monta vuotta paniikkihäiriön joka teki ajamisesta melko mahdotonta.
No ei kai siihen sen kummempaa syytä tarvita kuin autottomuus.
Varmasti hahmotushäiriö. Plus autolla ajaminen ON todella stressaavaa, tuolla kaiken maailman sekopäiden keskellä - ei sovi kaikille. En itsekään tykkää käyttää autoa juuri liikenteen vuoksi, vaikka ajaminen itsessään onkin helppoa.
Jotkut ei vain kykene hallitsemaan autoa ja liikenteen seuraamista samaan aikaan. Äitini sai aikoinaan ajokortin mutta se ajaminen oli hänelle hermoille käyvää ja stressaavaa niin ei kukaan henkeään arvostava edes halunnut tuon kyytiin.
Voi tosiaan olla joku hahmotushäiriö. Ystävälläni on ollut kortti pitkään, mutta sen saaminen oli jo vaikeaa, uusi inssin varmaan viisi kertaa, kirjallisessa taas ei ongelmaa.
Hänellä on aina ollut vaikeuksia erottaa oikea ja vasen, jotain tasapainohäiriöitä yms. mitkä ilmeisesti liittyy hahmotusvaikeuksiin. Noista epäonnistuneista inssikokemuksista varmaan jäi myös niin paha maku suuhun, ettei uskalla hypätä rattiin. Tuntuu myös pelkäävän liikennettä. Muuten on oikein menestynyt ja etenkin ns. kirjaviisas ihminen, mutta tällaiset käytännöllisemmät asiat ei aina ihan suju :D.
Minulla on ajokortti, mutta en kovin pitkään ajellut, kun huomasin, että en pysy siihen.
Tosiaankin mulla on hahmotushäiriö, etenkin liikenteen seuraaminen peileistä oli tosi vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin yleistä.
Kaikki naiskuskit poikkeukseta ovat juuri tuollaisia.
Vai etkö ole muka huomannut?
Ajopelko, joka alkaa siitä, kun stressaantuu helposti. Ei pysty alussa seuraamaan liikennettä ja hallitsemaan autoa samanaikaisesti, kun ei ole vielä rutiinia. Kun se pelko tulee siihen väliin, niin ei enää kehity, kun ei ole valmis riskeeraamaan omaa ja toisten terveyttä.
No minä en aja autoa. Asun Helsingissä enkä tarvitse autoa yhtään mihinkään enkä halua ajaa tuolla kun ahdistaa liikenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin yleistä.
Vai etkö ole muka huomannut?
Naiset on parempia ajamaan kuin miehet. :)
Myöskään minä en hahmota kunnolla. Siitä huolimatta, että äo:ni on tutkitusti 140, eli en ole ainakaan matemaattisesti tyhmä. Jos mulle yhtäkkiä huudetaan "kumpi on vasen" niin jään mähkimään vastausta moneksi sekunniksi ennen kuin saan kiinni suunnista. Mun ajamisesta ei tulisi mitään edes navin kanssa. :D Tai sitten kuski kysyy lähellä risteystä, kumpaan suuntaan mennään, ja tiedän kyllä suunnan, mutta en saa sen nimeä millään kielelleni. Päädyn vain hätäisesti huitomaan oikeaa suuntaa kohden.
En muuten myöskään vieläkään ymmärrä kunnolla, miten esim verot ja verokortti toimivat, vaikka olen yrittänyt tutustua. Olen OTT. Myös rakennuksiin sisään pääsemisessä/löytämisessä on monesti ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin yleistä.
Vai etkö ole muka huomannut?Naiset on parempia ajamaan kuin miehet. :)
Sarkasmi on hauskaa. Kiitos aamun nauruista.
Minä en aja autoa autoilijoitten takia. En vaan jaksa liikennekulttuuria, kun en autoa tarvitse. Olen kyllä kokeillut, on ajokortti ja autokoulu meni laulellen läpi. Osaan hyvin liikennesäännöt, pyöräilen Helsingissä ja se sujuu hyvin. Mutta siinäkin näkee, miten autoilijat suhtautuvat muuhunkin liikenteeseen.
Kun ajaessani maantiellä ajoin nopeusrajoituksen mukaan ihan vähän ylinopeutta ja jätin sopivan turvavälin seuraavaan ajoneuvoon, eikös siihen joku urpo tullut köröttämään eteeni. Toistetaan sama joka kerta! Menen mieluummin bussilla.
Esim. joku asperger-tyyppi? No ei voi yleistää, mut ihan kuka tahansa ihminen, joka ei voi keskittyä moneen asiaan yhtäaikaa, itse autolla ajamiseen ja siihen mitä ympärillä tapahtuu. Itse pähkäilen menenkö autokouluun vai en lähinnä tuon asian takia. Autolla ajaminen ei varmaan niin vaikeaa, mut se yhdistettynä pk-seudun liikenteeseen, niin huh. Kyydissä ollessakin välillä ahistaa ja kun ajattelee, et pitäis itse olla ajamassa... Jos asuisin jossain pikkukaupungissa, niin en niin miettisi vaan menisin. Ahistaa jo ne ajotunnit/inssi jossain Helsingin keskustassa + motarit ruuhka-aikaan, liittymät jne. t.36v korkeastikoulutettu, kahden lapsen äiti.
ps. Uskon, et teoriaosuus menisi heti läpi, ku siihen riittää, et opettelee asiat paperilla (helppoa siis), inssi voisi kaatua liialliseen jännittämiseen, kun joku vieras tyyppi siinä vieressä vahtaa :O Ahistavaa. Ja pelko, etten ikinä pääse läpi, joten turhaan menis rahat...tai jos pääsisin jollai inssikerralla läpi, niin en sitten uskaltais kuitenkaan ajella, ainakaan jos asutaan vielä pk-seudulla.
Jos sais yksin ajella tuolla teillä, niin mikäs siinä :) t.17
Ja vielä 17 jatkaa...
Yksi syy miksi mulla ei ole ajokorttia on se, kun olisin joutunut sen itse maksamaan. Kaverit kävi sillon heti 18v täytettyään, kun vanhemmat maksoi, mut mä en viittinyt säästöjäni ajokorttiin laittaa. Oli kaikkea muuta mielessä mitä halusi. Ja ajattelin, et ehtii sen myöhemminkin, kun tosiaan ei silloin tarvinnut pahemmin autoa. Asuttiin pienellä paikkakunnalla palvelujen lähellä, kuljin kävellen ja pyörällä kouluun ja harrastuksiin. Opiskelupaikkakunnilla myös. Se sit jäi.. mut nyt olis kiva välillä, kun pääsisi yksin tai lasten kanssa jonnekin, tyyliin hurauttas Ikealle, ilman et tarvisi miehen lähtä mukaan. Julkisilla kun kestää vaihtoineen jne. ja miten raahata jotain isompaa tavaraa.. auto seisois pihassa (mies usein pyörällä töissä), mut ei korttia :P :D No mennään sit viikonloppuna koko perhe ;) Mies tykkää kamalasti! ;D
Vierailija kirjoitti:
Myöskään minä en hahmota kunnolla. Siitä huolimatta, että äo:ni on tutkitusti 140, eli en ole ainakaan matemaattisesti tyhmä. Jos mulle yhtäkkiä huudetaan "kumpi on vasen" niin jään mähkimään vastausta moneksi sekunniksi ennen kuin saan kiinni suunnista. Mun ajamisesta ei tulisi mitään edes navin kanssa. :D Tai sitten kuski kysyy lähellä risteystä, kumpaan suuntaan mennään, ja tiedän kyllä suunnan, mutta en saa sen nimeä millään kielelleni. Päädyn vain hätäisesti huitomaan oikeaa suuntaa kohden.
En muuten myöskään vieläkään ymmärrä kunnolla, miten esim verot ja verokortti toimivat, vaikka olen yrittänyt tutustua. Olen OTT. Myös rakennuksiin sisään pääsemisessä/löytämisessä on monesti ongelmia.
Kannattaisi mennä lääkäriin. Sinulla on pahoja hahmotusongelmia ja todennäköisesti lukuongelmakin.
Ymmärrän että on ongelmia autolla ajamisessa, mutta että rakennukseen menemisessä?
Hahmotushäiriö