Finnairissa on paheneva alkoholiongelma, kertovat työsuojelun pöytäkirjat – ”On todettu, että meillä on näitä tapauksia”
Miten ahkerat Finnairin puolustajat tämän selittelevät?
-----------------
Lentävän henkilöstön työsuojelukokouksissa on käsitelty lisääntyvää päihteiden käyttöä ja todettu tiedossa olevien tapausten olevan ”vain jäävuorenhuippu todellisesta määrästä”.
Alkoholismi näyttää olevan paheneva ongelma Finnairissa, ilmenee lentoyhtiön työsuojeluasiakirjoista. Yhtiön työsuojelutoimikunnassa on kokouspöytäkirjojen mukaan käsitelty kuluvan vuoden tammikuussa ja toukokuussa lentohenkilöstön alkoholiongelmien lisääntymistä.
[...]
Tapausten todellista määrää on kuluvana vuonna Huurteen mukaan myös selvitetty Finnairin lentävään henkilöstöön kuuluvien työtekijöiden joukosta. Kaikki päihdeongelmat eivät Huurteen mukaan välttämättä ole työterveyshuollon tiedossa.
-------------
Kommentit (39)
Minusta puhallutus pitäisi olla käytäntö jokaisella lennolla ainakin kapteenilla ja perämiehellä. Sen voisi hoitaa vaikka ilmoitusvelvollinen lentoemäntä ennen lähtöä, niin ei olisi edes kustannuskysymys moinen rutiinikäytäntö.
Tällä taas on joka alan asiantuntijat kertomassa asioita.
Finnairilla on tuhat lentäjää, ja yksi tapaus kymmenessä vuodessa on mielestänne suurikin ohjelma?
Kyllä se muiden kollegojen kontrolli pelaa, kuten pelasi tässäkin tapauksessa.
Kertokaapa millä lentoyhtiöllä on käytössään puhallutussysteemi?
Ilmailuala ON RANKKAA. Moni ei tätä tajua, kuvitellaan että se on vaan jotain mageeta ja siistiä. Oikeasti kyseessä on ihan hemmetin rankka ala rankkoine vuoroineen ja aikaerorasituksineen. Ilmailuala on ELÄMÄNTYÖTÄ, ei todellakaan pelkkää tavallista työtä. Mulla on lähipiirissä parikin perämiestä ja kyllä kyseessä on todellakin elämäntyö josta täytyy olla 100% kiinnostunut. Ja onko rankkaa? KYLLÄ ON!
Vierailija kirjoitti:
Ilmailuala ON RANKKAA. Moni ei tätä tajua, kuvitellaan että se on vaan jotain mageeta ja siistiä. Oikeasti kyseessä on ihan hemmetin rankka ala rankkoine vuoroineen ja aikaerorasituksineen. Ilmailuala on ELÄMÄNTYÖTÄ, ei todellakaan pelkkää tavallista työtä. Mulla on lähipiirissä parikin perämiestä ja kyllä kyseessä on todellakin elämäntyö josta täytyy olla 100% kiinnostunut. Ja onko rankkaa? KYLLÄ ON!
Sillon kerran se yks ex-lentoemäntä joka bloggaa niin kertoi että vuodessa vanhentui ulkonäöllisesti viisi vuotta. Sanoi että niin kävi hänelle ja usealle kollegalleen. Se bloggaaja on se Miia.
Joka paikassa on känniläisiä, uskokaa pois.. ihan joka paikassa. Ja aineiden käyttäjiä.... lääkäreissä, hoitajissa, bussikuskeissa, lentäjissä, kätilöissä (esim. ilokaasutapaus 4 kätilöä messissä!!!), lentoemoissa/stuerteissa, business- alalla jne..... ihan joka paikassa. JOKA PAIKASSA. Jokaisessa työpaikassa pitäis varmaan puhalluttaa henkilöstö..
Miksi vain Finnair on laitettu negatiiviseen valoon? Voisiko iltalehti nyt kaivaa esiin muidenkin yhtiöiden vastaavia tapauksia? Niitä meinaan löytyy kyllä...
Rankka ala ja rankka työ...
Ilmeisesti yksi syy joka ajaa alkoholinkäyttöön on yksinäisyys... kun ollaan erossa läheisistä ja omasta perheestä niin paljon. Lentäjäthän on paljon vapaalla, mutta stuertit ja lentoemännät tekee todella paljon työtä ja ovat vähän vapaalla.. paljon yksinäisyyttä ja omasta perheestä ja läheisistä erossa olemista, itseä yritetään "lohduttaa" juomalla.... mun mielestä tämmönen juttu oli joskus ja ihan järkeenkäyvääkin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillon kerran se yks ex-lentoemäntä joka bloggaa niin kertoi että vuodessa vanhentui ulkonäöllisesti viisi vuotta. Sanoi että niin kävi hänelle ja usealle kollegalleen. Se bloggaaja on se Miia.
Sanoi myös että helposti lihoaa kun joutuu syömään milloin sattuu ja mitä sattuu, sekä unirytmit on niin sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Lennetään 10 tuntia Bangkokkiin, "levätään" siellä palkallisella lomalla viikko ja sitten lennetään takaisin. Kuka jaksaisi?
Vierailija kirjoitti:
IL kävi läpi kaikki viime vuosien ilmaliikennejuopumukset: Humalaisia stuertteja, ryyppyreissuja pienkoneella, lento-opintoja laitamyötäisessä...
Tilastokeskuksen mukaan vuosina 2009-2016 ilmaliikennejuopumustuomioita annettiin Suomen käräjäoikeuksissa yhteensä 12 kappaletta.
-----
Kaikenlaista sakkia sitä Finnairilla töissä.
Jos ymmärtäisit lukemasi, niin tajuaisit että läheskään kaikki tapaukset eivät koskeneet Finnairin henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vakava juttu. Mutta kertoo hyvin siitä, että päihdeongelma ei todellakaan ole mikään yhteiskunnan pohjasakan ongelma. Vaativa työ, epäsäännöllinen työrytmi, matkustaminen pois kotoa tuo kyllä aikamoisen haasteen kenen tahansa psyykelle. On helppoa ajatella, että hotellissa vähän rentoutuu muutamalla paukulla, että saa nollattua ja nukuttua. Vieraiden ihmisten ympäröimänä on helpompaa ehkä tulla juttuun muutaman lasillisen äärellä. Parisuhde voi olla epävakaa tai ainakin olla haasteen edessä matkatyön vuoksi.
Ei todella käy kateeksi.
Jaksamiseen pitäisi kiinnittää huomiota. Vaikka vähempi töitä ja vähempi liksaa ja enempi kotiaikaa.
Kyllä lentäjät on hyvin vapaalla... lentäjämieheni on enemmän vapaalla kuin minä itse. Uskokoon ken tahtoo, mutta näin tosiaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Lennetään 10 tuntia Bangkokkiin, "levätään" siellä palkallisella lomalla viikko ja sitten lennetään takaisin. Kuka jaksaisi?
Noin on ollut ehkä joskus 80-luvulla. Nykyisin kaukokohteissa ollaan yö tai kaksi.
Mutta toki te av-mammat tiedätte kaikesta kaiken.
En ihmettele.
Olin ennen muinoin töissä eräässä hotellissa, missä sesonkiaikaan majoittui paljon charterlentojen miehistöä. Tulivat aamulla, lensivät illalla takaisin.
Hämmästelin usein, miten olivat niin päihtyneen oloisia. Huoneissa ryypätty ja poltettu, tyhjät vodkapullot ja oluttölkit somistivat pöytää. Lensivät kuitenkin takaisin, kuka mihinkin. Olivat siis eri puolilta Eurooppaa, valtaosa Itä-Europpasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei s a a t a n a. Menisit itse kokeilemaan :D tosin et pääse, mutta olis hyvä kun saisit kokeilla.. varmaan viikon jälkeen tekisit jo kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin on ollut ehkä joskus 80-luvulla. Nykyisin kaukokohteissa ollaan yö tai kaksi.
Mutta toki te av-mammat tiedätte kaikesta kaiken.
Jep. Nykyään kaukokohteissa ollaan 1-2vrk ja sekin menee täysin aikaerorasituksen pyörteissä ja nukkuessa. Sitten taas Suomeen selviämään uuden jetlagin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vakava juttu. Mutta kertoo hyvin siitä, että päihdeongelma ei todellakaan ole mikään yhteiskunnan pohjasakan ongelma. Vaativa työ, epäsäännöllinen työrytmi, matkustaminen pois kotoa tuo kyllä aikamoisen haasteen kenen tahansa psyykelle. On helppoa ajatella, että hotellissa vähän rentoutuu muutamalla paukulla, että saa nollattua ja nukuttua. Vieraiden ihmisten ympäröimänä on helpompaa ehkä tulla juttuun muutaman lasillisen äärellä. Parisuhde voi olla epävakaa tai ainakin olla haasteen edessä matkatyön vuoksi.
Ei todella käy kateeksi.
Jaksamiseen pitäisi kiinnittää huomiota. Vaikka vähempi töitä ja vähempi liksaa ja enempi kotiaikaa.Kyllä lentäjät on hyvin vapaalla... lentäjämieheni on enemmän vapaalla kuin minä itse. Uskokoon ken tahtoo, mutta näin tosiaan on.
Joo lentäjät on paljon vapaalla perheensä kanssa, mutta matkustamohenkilökunta ei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...eikä palkkaakaan saa kun 20 donaa kuussa. onneksi sentään lennon aikana saa nukuttua krapulan pois kun autopilotti lentää koko matkan...
IL kävi läpi kaikki viime vuosien ilmaliikennejuopumukset: Humalaisia stuertteja, ryyppyreissuja pienkoneella, lento-opintoja laitamyötäisessä...
Tilastokeskuksen mukaan vuosina 2009-2016 ilmaliikennejuopumustuomioita annettiin Suomen käräjäoikeuksissa yhteensä 12 kappaletta.
-----
Kaikenlaista sakkia sitä Finnairilla töissä.