Ihailen noita tv:ssä nähtäviä nuoria maajusseja- 19-25vuotiaana heillä on hankittuna jo talot, maat ja työkoneet
Kaupunkilaiset ovat tuossa iässä vielä vuokralla asuvia autottomia luuserita.
Kommentit (48)
Arvostan maatilanpitäjien työtä, mutta ei tilan perimisessä minusta suurta ihailtavuutta ole. Kyllä kaupungissakin monet perivät asunnon yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo hankkia, kun saa tilan perintönä.
Harva saa.
Useimmat saa.
Useimmat nimenomaan eivät saa, vaan ostavat sen. Ja jos mennään paljon markkinahinnan alapuolelle, verottaja ilahduttaa lahjaverolla.
Vierailija kirjoitti:
Maalaisia haukkuvat ihmiset ovat itse melko typeriä! Kateellisena ilmeisen helppo haukkua, mene itse ja elä maalla tehden työtä jos se kerran on niin helppoa ja autuasta! Olet väärässä. Hanki elämä ja anna maalaisten olla.
Hyvin harva tässä ketjussa on haukkunut maalaisia. Ap:kin sanoo ihailevansa nuoria maatilallisia. Surullista, että jollain on noin huono itsetunto, että kaikki tulkitaan haukkumiseksi.
Kauppa ja teollisuus jo varmaan tähtää jo siihen että ruokaa jo ilman maajusseja ja pyrittäisiin teolliseen tuotantoon ja keinoruokaa kuten liha ja kananmunat.Varakkaille sitten enään aidot asiat.Muutama avomassikka tila sitten mainoksiin.
Viime vuonnakin nuorella tv-jussilla oli hienot autot, uimaaltaat ja tilukset. Saman ikäiset kaupunkilaissurkimukset sen sijaan ajaa polkupyörällä ja asuu pienessä yksiössä
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonnakin nuorella tv-jussilla oli hienot autot, uimaaltaat ja tilukset. Saman ikäiset kaupunkilaissurkimukset sen sijaan ajaa polkupyörällä ja asuu pienessä yksiössä
Tiedän useammankin nuoren "kaupunkilaissurkimuksen", jolla on hienot autot, uima-altaat ja asunnot. Ei toki tiluksia eli ehkä sitten ovat huonompia kuin maajussit.
pop98 kirjoitti:
En tiedä ainuttakaan joka olisi ostanut tai itse maksanut tilan.
Perittyjä, aina, ja alihintaan, perintöverot maksetaan kaatamalla tilan metsät.
Joten nuorella "maajussilla" ei ole euroakaan omaa rahaa laitettuna/tienattuna.
Sä et taidakaan olla itse alalla? Minäpä olen ja tunnen maajusseja laidasta laitaan. Ainakin noin 60 maatilaa on mulla otantana.
Ne perityt tilat on yleensä vanhoja kuin metusalem ja oikeastaan aika arvottomia pystyyn lahoavia parsinavetoita ja varsinaisia työleirejä kun kaikki työt tehdään perinteisesti käsipelillä. Tai jos tila on uudempi ja nykyaikaisempi, sukupolvenvaihdoksen yhteydessä uudelle isäntäväelle siirtyy edellisten jättivelat. Hyvin usein tila on kokonaan uudelleen rakennettu, vanhalta isännältä siirtyy lähinnä maat, mutta uusi isäntä ottaa satoja tuhansia euroja lainaa uuden navetan rakentamiseen, vanhaan navettaan jää nuorkarja. Ja sitten ovat he, jotka aloittavat ihan kaiken tyhjästä; ostavat maat ja rakentavat navetan (tai ostavat jonkun lopettavan maatilan), kaikki täysin velkarahalla, näitä on aika vähän, mutta on kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
On mullakin hieno auto ja oma talo, vaikka asun kaupungissa. Uima-allasta en halua, vaikka voisin sellaisen halutessani hankkia. Iskä kyllä ostaa mulle ihan mitä mä haluan.
Puolet maatiloista pitäisi lopettaa turhina, hulluutta antaa tukiaisia kun puolet tuottamastaan ruuasta päätyy jätteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kerrotiinko kuka oli maksanut ne autot ja altaat ym? Ettei vain olisi isukin ja äitin rahoilla hankittu.
Mitä hienoa siinä on, että on parikymppisenä korviaan myöten veloissa? Harva on ilman velkarahaa tilaansa saanut/hankkinut
Täh, nehän taitaa kaikki olla jo 30+?
Omat vanhempani olivat ihan tavallisia tehdastyöläisiä, kenelläkään suvussa ei ole eikä ole ollut maatilaa minkäänlaista. Itse lähdin maatalousalalle työhön. Minulle on tarjottu jo varmaan kymmentä maatilaa ostettavaksi, kun isäntäväen omat lapset eivät ole kiinnostuneet tilaa jatkamaan. Niin että kyllä niitä on tyrkyllä ihan ulkopuolisillekin, jopa pilkkahinnalla. En ostanut, koska tiedän mitä se työ on, enkä halua koko elämääni elää velkataakan alla raataen. Mulle sopii hyvin se, että käyn tekemässä maatilan töitä ja saan suoda isäntäväelle hetken hengähdystauon. Saan pitää lomat ja vapaapäivät ja palkalla jopa elääkin.
Kyllä mullakin olisi ollut, jos olisin halunnut ottaa lainaa ja ostaa tilan ja tarpeet. En halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo?
Lypsytilallisilla on 22 vapaapäivää eli päivää, jolloin ei tehdä töitä, vuodessa. Töitä on kaikkina muina päivinä. Navetassa on pakko käydä usein myös yöllä.
Vertaa omaan elämääsi, jos olet joskus tehnyt töitä.
Kuinkas monta päivää vuodesta vaikka miljoonien maataloustuista nauttiva Björn Wahlroos on kädet paskassa? Tai edes sadan kilometrin säteellä maatiloistaan?
Vierailija kirjoitti:
Oli joo, mutta jos muistat yhtään niin isäukolla oli maatalouden kulta-aikaan suomen suurin kanala. Rahaa on varmaan tullu rekalla pihaan. Fiksu kun on ollu niin kehittäny tilaa eikä hassummalta näyttäny nykymenokaan.
Vastaanpa maatilallisena. Pa s kaa työtä. Olet aina töissä, olit kipeä tai et. Pienet tulot työmäärän nähden. Ei vapaita viikonloppuja. Harva nainen jaksaa tällaista menoa katsella. Näin se vaan on. Epävarma tulevaisuus ja kaupunkilaiset haukkuu teki mitä tahansa. Pääsisi niin paljon helpommalla jos tekisi normaalia 5 päivästä tai edes 3-vuoro tunnu missään. Olkaa onnellisia.
Mutta hullu kai sitä on..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo?
Lypsytilallisilla on 22 vapaapäivää eli päivää, jolloin ei tehdä töitä, vuodessa. Töitä on kaikkina muina päivinä. Navetassa on pakko käydä usein myös yöllä.
Vertaa omaan elämääsi, jos olet joskus tehnyt töitä.
Useimmilla nuo 22 vapaapäivää on ns.vp- päiviä!!Tekevät muita töitä tilalla.Esim. aitojen- ja koneiden kunnostusta! Arvostelijat, tervemenoa tutustumaan maatilan arkeen! T: Entinen karjanhoitaja.
Joo, ehdottomssti pitäis aloittaa nollasta maatilanpito.
Tienata kolmikymppiseksi ensin pesämunaa ja sitten ostaa markkinahintaan(esim 10 000€/ha) peltoa.
Vaikka 150 ha aluksi.
Rakentaa siihen talo. Ostaa kaikki työkoneet ja rakentaa rakennukset.