Ei voi olla totta, taas tupakka kallistuu!
Ilalehdessä luki, että askin hinta nousee 60 senttiä. Kyllä tupakoitsijat ovat jo kynitty! Eikö nämä tajua, että mustan pörssin kauppa lisääntyy, jos hinta aina vain nousee. Ärsyttää tämä valtion hullu holhous!
Kommentit (64)
Miksei sitä röökin hintaa nosteta kunnolla?
10€/aski olisi ihan sopiva hinta.
Samoin alkoholiveroa pitää nostaa oikein kunnolla, että kannattaa taas jobata virosta viinaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua eniten huolettaa kun Hurstin ruokajonossa käy köyhiä ihmisiä jotka
Tupakoivat että heillä jää nyt vähemmän rahaa kuukaudessa kun se pakollinen tupakka täytyy ostaa.
Jää vain vähemmän rahaa taas kuukaudessa köyhillä rahaan ruuan ostamiseen.
”Pakollinen tupakka” ”pakolliset kaljat” ”pakolliset shoppailut ja heräteostokset” ja köyhäthän eivät ole mitenkään vastuussa köyhyydestään, hallituksen ja kaikkien muiden vika!
Vierailija kirjoitti:
Ilalehdessä luki, että askin hinta nousee 60 senttiä. Kyllä tupakoitsijat ovat jo kynitty! Eikö nämä tajua, että mustan pörssin kauppa lisääntyy, jos hinta aina vain nousee. Ärsyttää tämä valtion hullu holhous!
Ihan oikein!
Tupakointi on niin idioottimainen tapa että lisää veroja vaan siihen suuntaan. Ja parveketupakoijat nyt vaan ovat ansainneet kaiken paskan niskaansa mitä vaan voi keksiä.
Tupakoitsijoiden kannattaisi kasvattaa omat kessut. Oppisi siinä sivussa jotain hyödyllistä.
Tämä on kyllä loistava uutinen, hyvä, että alkoholi- ja tupakkaverot nousee, niin ihmisten on entistä vaikeampi (tai ainakin kalliimpaa) myrkyttää ja tappaa itseään. Kunpa myös herkkuihin kuten karkit sipsit yms. sekä epäterveelliset ja rasvaiset ruoat kokisi saman, masentaa ja ällöttää aina kun huomaa miten suurin osa suomalaisista on ylipainoisia/lihavia :/
En ymmärrä kannatusta. Röökiä tuodaan sitten Tallinnasta ja muualta. Ei se niin coolia enää ole, mutta sitä sukupolvea on paljon jäljellä jotka on polttaneet kymmenen, pari- tai kolmekymmentä vuotta ja eivät aio lopettaa.
Köyhille pitäisi järjestää halpoja ryhmämatkoja
Latviaan ostamaan tupakkaa ja viinaa.
Samalla hinnalla kun Helsingistä pääsee Viroon
Vierailija kirjoitti:
Eihän se koske kuin köyhiin, rikkaat eivät polta.
Rikkaat ovat osanneet tehdä pari muutakin fiksumpaa valintaa kuin köyhät.
Onkohan tämä syy vai seuraus?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kannatusta. Röökiä tuodaan sitten Tallinnasta ja muualta. Ei se niin coolia enää ole, mutta sitä sukupolvea on paljon jäljellä jotka on polttaneet kymmenen, pari- tai kolmekymmentä vuotta ja eivät aio lopettaa.
Ei sitä niin vaan tuoda. :)
Ja tuollainen salakuljetuksella uhoaminenko ei nyt ihan muutenkaan herätä rispektiä... ivaa lähinnä.
Täällä ovat näköjään taas ankeuttajien orgiat tänä iltana käynnissä. He ovat kiihottuneet vallan ekstaattiseen kiimaan tämän tupakka- ja alkoholiverouutisen nähtyään.
Mutta kerrotaan nyt kaikkien tämän keskustelun riemuitsijoitten kiusaksi kuitenkin tämän verran että:
En tiennyt tämänkertaisen veronkorotuspäätöksen enkä sen toimeenpanemisen tarkkaa ajankohtaa ennakkoon, enkä seuraa aihetta kovin tarkasti, mutta eihän tämä sinänsä mikään yllätys ole. Tätä samaa ihmisten nautintojen kriminalisointia ja jopa ruumiintoimintojen yhteiskunnallista kontrollia, sekä koko 1900-luvun kulttuurin hävittämistä ynnä totalitärismin kehittelyähän tämä koko masentava 2000-luvun alku on ollut, ja niinhän tässä on jo pian pari vuosikymmentä kiihotettu nuorta ja nousevaa (tai nyt jo aikuisikään noussutta) sukupolvea tuohon erikoiseen vimmaan kieltää kaikki mahdollinen.
Ja kun kaikkien tiedossa on siis ollut, että näitä korotuksia tapahtuu jatkossakin, niin siksipä varautumistoimenpiteenä hainkin juuri (kaverini kanssa) autolla Puolan Suwalkista sätkätupakkalastin: yhtä vajaa 400, siis 399 pussia/toppaa tai miksi niitä kukin kutsuukin. Sain liikkeestä 398 kpl ja lisäksi minulla oli kioskilta ostamani yksi näytepussi ("Tätä lajia haluaisin") kun menin tupakkafirmaan. Kun sain lastini, ajattelin: "No niin, homma on hoidettu", ja unohdin tykkänään, että voisin vielä äkseerata kaupoissa ja kioskeissa hamstraamassa muutaman lisää, jotta 400 kpl haamuraja rikkoutuisi. Tämä tyylirikko hiukan harmittaa näin jälkeenpäin: hetkellisen herpaantumiseni vuoksi jäin yhtä vaille 400:n. Se oli pienestä kiinni.
Niiden 398:n hinnaksi sieltä firmasta tuli 1184 € plus muutama kymmentä €urokopeekkaa päälle. Jos pyöristää lähimpään sataan j€uroon, eli 1200:aan ja jakaa sen 399:llä, tuli pussihinnaksi 3,007518797 €: siis vähän alle puolet Suomen hinnasta. Näin muodoin voidaan laskea, että säästin myös n. 1200 €.
Kyllä kannatti!
Samalla voidaan laskea myös, että vanha muutaman satasen autonromuni, jota on katsastusleimaa varten lisäksi korjattu vielä hankintahintansa verran, on maksanut itsensä takaisin.
Lisäksi ostin vähän viinaakin, mutta tällä kertaa vain lähes symbolisen määrän. Minulla oli sitä entuudestaan n. jotain 600-700 litran välillä, eikä akuuttia puutetta ollut / ei nyt ole.
Suosittelen samaa kaikille täysjärkisille suomalaisille: vaikka se kerran kirpaisee pahasti ja rahaa menee paljon, menettelystä kuitenkin tulee pidemmän päälle paljon säästöä: se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. "Se nyt vain on tyhmää maksaa liikaa."
Lisäksi tupakointi on tyylikästä ja miellyttävän näköistä, ja sillä on myös paljon erittäin suotuisia terveysvaikutuksia. Sitä ei missään tapauksessa kannata lopettaa.
Paperossia viehkoin liikkein ja elein polttava nainen (niin, siis herraspuolinen henkilö olen) on maailman eroottisin ja kaunein näky.
Tupakan vastainen fanatismi on kulttuurisesti ja henkisesti köyhimmän aineksen psyykkinen ominaisuus.
Adolf Hitler oli tupakanvastustaja, ja oikein toimelias, kristillis-hyveellinen ja paljon inhimillistä hyvää aikaansaanut ihminen hänkin, tämä teidän hengenheimolaisenne ja sielunveljenne.
Hyvä että nostetaan. Ehkä useammat ei tulevaisuudessa aloitakaan, kun on niin kallista. Tupakasta on pelkkää haittaa
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun tupakkaveroa nostettiin niin itse asiassa verotulo tippui huimasti laskelmiin nähden.
Jos edes yksi joka viidestä jotka lopettivat veron maksamisen oikeasti lopetti eikä siirtynyt tuontitavaraan niin aivan todella hyvä asia.
Mä lopetin reilu pari vuotta sitten, kun veronnostosta alkoi olla puhetta - mun kipuraja tupakan hinnalle alkoi tulla vastaan.
28 vuotta kerkesin polttaa, niistä parisenkymmentä vuotta vajaan askin päivässä.
Tupakointi on kyllä typerintä mitä tiedän. Kukaan fiksu tuntemani ihminen ei tupakoi. Haitat terveydelle ovat kiistattomat ja aikuiset ihmiset nämä kyllä tietävät. Lisää hintaa vaaan askille. Joku 0,6 euron korotus per aski nyt ei tunnu yhtään missään, ei edes elämäm koululaisen budjetissa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olenkin jo vuosia ostanut savukkeeni venäjältä. Suomen ryöstöhintoja en tule kuuna päivänä maksamaan!
Onnea olisi savuttomuus, tuskin ne mahorkkasi ilmaisia siellä Venäjälläkään on, puhumattakaan nolosta räkäisestä itsesaastutuksestasi, jota et heikkona reppanana pysty lopettamaan, kiistattomista negatiivisista terveysvaikutuksista huolimatta.
Nikotiinin orja juoksee epätoivoisena syöpäkääryleidensä perässä, voi surkeutta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuollainen salakuljetuksella uhoaminenko ei nyt ihan muutenkaan herätä rispektiä... ivaa lähinnä.
En ole tuo, jonka kirjoitusta yllä kommentoit, mutta minä kommentoin sivusta Sinun kirjoitustasi:
No kyllä sitä EU-alueella jäsenmaasta toiseen nimenomaan "niin vain tuodaan", että hääritään kokoamassa lasti useammasta kaupasta (useammasta siksi, ettei edes noissa suurempienkaan västöjen maissa näköjään missään kaupassa enää pidetä kunnon varastoja: myydään ihan "kädestä suuhun" -meiningillä) ajopelin kyytiin ja sitten körötellään kotiin. Siinä ei ole mitään uhoamista eikä siks'toiseen salakuljetustakaan.
Jos nyt luulet nojaavasi Suomen sooloiluun tässä asiassa "säännöllä" sekä suomen- että ruotsinkielisistä tappouhkauksista, niin ne eivät pidättele ketään, eikä niitä tarvitse noudattaa. Jos tullin ahdistama tupakantuoja nostaa asiasta metelin ja kantelee EU-komissioon (siis nimenomaan KOMISSIOON, eikä mihinkään "tuomioistuimeen", kuten ihmiset yleensä virheellisesti sanovat) Suomen EU-perussopimuksen vastaisesta menettelystä, menee siinä nurin Tullin hyökkäys tuojaa vastaan kuten myös koko tekstiukaasi ylisummaan.
Lue joskus huviksesi EU:n peruspilarit ja perussopimuksen luku / kappale 34 (mm.) tavaroiden vapaasta liikkuvuudesta "ilman määrällisiä rajoituksia" ; "ilman kansallisia tuontirajoituksia, jälkiveroja tai muita vaikutuksiltaan samankaltaisia tuontiesteitä; ja että kappaleen 34 "sisältämää varausta kansallisiin kansanterveysperustaisiin rajoituksiin ei saa käyttää tekosyynä tuontirajoituksille eikä kaksinkertaiselle veronkannolle"
Kappale ei ole kovin pitkä, mutta se on hyvin yksiselitteinen. Se löytyy Googlesta helposti esim. hakusanoilla "EU perussopimus 34" ; "EU vapaa liikkuvuus 34" sekä kansainvälisemmillä kielillä esim "EU article 34". Jos et löydä tai et ymmärrä, minä voin jonain muuna päivänä kaivaa Sinulle linkin siihen, mutta nyt en ehdi enkä jaksa, sillä minun on herättävä huomenna aikaisin asioille, ja nyt minun on heti tämän viestin jälkeen aloitettava iltatoimet: juon kupin teetä, harjaan hampaat sähkövekottimella, poltan n. 10 pitkää hylsysavuketta ja sitten menen nukkumaan.
Ai mutta, sen verran vielä sittenkin, että Eestistä ei ainakaan enää kannata ostaa kerrassaan mitään: boikottiin vaan koko maa. Eikä liioin Tshekistä: siellä lähes kaikki on jopa kalliimpaa kuin Suomessa. Tupakkia eri muodoissaan kannattaa ostaa ainakin sieltä juuri vierailemastani Puolasta, sekä todennäköisesti Slovakiasta, Unkarista, Bulgariasta sekä Romaniasta.
Hyvää yötä! Kessutelkaa keskenänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa ei niin vaan tuoda? Viimeksi kun kävin Tallinnassa, niin oli kyllä ihan helppoa.
Itse poltan juomisen yhteydessä eli tupakkaa menee yleensä vähemmän kuin aski kuussa. Yksi reissu vuodessa riittää tupakanhakuun, tosin mulla kun tupakointi on niin vähäistä, niin ei kirpaise se nykyinenkään hinta.
Ei nyt ollut tarkoituskaan herättää rispektiä. Moni ainakin Etelä-Suomessa käy laivalla huvikseen muutenkin ja tuo samalla tupakkia, näin on ollut jo ennen kuin tupakka oli kallista ja se on vaan fakta. Nyt on vaan entistä enemmän syytä muistaa ostaa se rajan takaa eikä kotimaasta. En tiedä onko tässä hinnannoston tarkoituksena siistiä tilastoja, että Suomessa on tehty niin hyviä poliittisia ratkaisuja ja tupakointi (tupakan myynti) on vähentynyt edelleen näin ja näin paljon... vaikka oikeasti ei edes olisi, vaan se tuodaan vaan naapureista.
Tupakointi on alaikäisten keskuudessa cool niin kauan kuin tupakka on alaikäisiltä kielletty. Itsekin jäin koukkuun 15-vuotiaana. Sillä tiellä olen vieläkin vuosikymmenen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättehän tupakoitsijat, että valtaosa kansasta luokittelee teidät vähän junteiksi ja typeriksi? Ystäväpiiristäni kukaan ei polta. Ja jos näen esim. lasten kavereiden vanhempien tupakoivan, ajattelen automaattisesti, että siinäpä vähän yksinkertainen ihminen.
Lopettamiseen saa lääkkeet. Hankkikaa ne, älkääkä iniskö tupakka-askin kallistumisesta.
Tälläinen ajattelu kertoo vain itse ajattelijasta, ei sen kohteesta.
Tupakointi, vaatetus yms. ulkoiset seikat, jolla ihmiset toteaa kanssaihmisen joksikin, vie monesti harhaan.
Minä tiedän monenmonta tupakoitsijaa nimenomaan sieltä "fiskummasta" kastista. Onhan ihan tutkittuakin, että esim.lääkärien keskuudessa tupakointi on yleistä, vaikka sitä ei moni uskoisi.
Itse en voi kuin ihmetellä, kuinka nykyihmiset jaksavat meuhkata toisistaan. Tämäkin ketju. Siis oletettavasti aikuiset ihmiset päästävät suustansa aivan uskomatonta tekstiä. Vihataan tupakoitsijoita, hajusteita, ruokia..... Mikään ei saa maistua, haista, tuntua, näkyä.
Ihmiset eivät vain kestä enää toisiaan, ja jatkuvasti tulee uusia vihavillityksiä. Vihataan lapsia, vanhuksia, tupakoitsijoita, naapureita, anoppeja. Syödään vain lihaa, vain kasviksia, vain sitä ja tätä.
Ihmiset tuntuisi olevan jatkuvasti jossain joukkopsykoosissa ja pääteema on koko ajan, että vihataan toisiamme tai vihataan jotakin edes, kunhan ollaan nyt vihaisia.
Ei taida ihmiskunnan tulevaisuus pitkä olla. Kaukana ei olla enää noitavainoista. Milloinkahan ensimmäinen tupakoitsija kivitetään tai poltetaan torilla?.
Taidamme kohta taas kävellä neljällä jalalla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä loistava uutinen, hyvä, että alkoholi- ja tupakkaverot nousee, niin ihmisten on entistä vaikeampi (tai ainakin kalliimpaa) myrkyttää ja tappaa itseään. Kunpa myös herkkuihin kuten karkit sipsit yms. sekä epäterveelliset ja rasvaiset ruoat kokisi saman, masentaa ja ällöttää aina kun huomaa miten suurin osa suomalaisista on ylipainoisia/lihavia :/
Kyllä, terveellisten tuotteiden verotusta ja hintaa pitäisi madaltaa, ja epäterveellisten vastaavasti nousta, vasta tuossa olisi järkeä, jos halutaan suomalaisista terveellisempiä.
Jotenkin outoa, että alkoholin ja tupakan verotusta jatkuvasti nostellaan, nämä luokitellaan wt-ihmisten kuluttamiksi, miksi siis wt ihmiset ainoastaan joutuvat nostamaan Suomea kuntoon?
Valtio voisi kustantaa jokaiselle tupakoivalle ilmaisen hoidon päästä siitä eroon, sitten jäljelle jäisivät ne polttajat, jotka sitä haluavat edelleen harrastaa.
Minua eniten huolettaa kun Hurstin ruokajonossa käy köyhiä ihmisiä jotka
Tupakoivat että heillä jää nyt vähemmän rahaa kuukaudessa kun se pakollinen tupakka täytyy ostaa.
Jää vain vähemmän rahaa taas kuukaudessa köyhillä rahaan ruuan ostamiseen.