Lapsiperhe. Viisi ruokaa, jotka miehen täytyy osata laittaa koko perheelle?
Olen palaamassa työelämään. Mies ei ole laittanut muuta ruokaa, kuin keittänyt nakkeja ja väsännyt itselleen joskus omelettia tai pyttipannua. Mitä voin vaatia häneltä, kun jaamme ruoanlaittovuoroja? Hän on käynyt kotitaloustunnit peruskoulussa siinä missä minäkin, joten? Perhe on syönyt tähän asti laittamaani kasvispainotteista sekaravintoa.
Kommentit (50)
Pyttipannu, omeletti, yhdessä pakastamineen tehty hätävara, nakkikeitto ja pitsaperjantai.
Ap: pidätkö miestäsi jotenkin heikkolahjaisena, vai miksi kuvittelet ettei hän kykene vanhempana ihan samaan kuin sinäkin?
Aamiainen, lounas, päivällinen ja erilaiset välipalat. Kaikki mahdollinen.
Minä osaan tehdä joitakin kymmeniä erilaisia ruokia, joten ajattelin, että jos mies osaisi edes viittä. Minulla tulee olemaan vuorotyö, joten miehen taito laittaa ruokaa tulee enemmän kuin tarpeeseen. Onhan hän lastensa isä!
ap
Kinkkukiusaus, hernekeitto, riisi ja broilerinkoivet, perunat ja jauhelihapihvit, kalakeitto... nämä esimerkiksi onnistuu miltä tahansa vatipäältäkin, siihen ei tarvitse mitään vahvuuksia. Lukutaito varmaan löytyy niin voi vaikka googlesta katsoa tarkemmat reseptit.
Ja ykkösvastaajalle tiedoksi, että kun mies on lapsia mennyt hankkimaan, hänelläkin on vastuu siitä että lapset saavat ruokaa.
1. uunimakkara
2. uunimakkara
3. uunimakkara
4. uunimakkara
5. pizzaperjantai
Vierailija kirjoitti:
Minä osaan tehdä joitakin kymmeniä erilaisia ruokia, joten ajattelin, että jos mies osaisi edes viittä. Minulla tulee olemaan vuorotyö, joten miehen taito laittaa ruokaa tulee enemmän kuin tarpeeseen. Onhan hän lastensa isä!
ap
Nytkö vasta tähän heräsit? :D Mistä teitä perheen äitejä oikein riittää, jotka antaa miehen olla vapaamatkustaja perheessä?
Älä odota, että asia yhdessä yössä muuttuu.
Miestä ei ole kiinnostanut opetella laittamaan ruokaa, kun työelämässä jo joutuu käyttämään aivosolujaan. Joskus kun laittaa, niin tarvitsee koko ajan neuvoja. Tästä syystä on parempi neuvoa hyvin viisi ruokalajia. Itsekään en pidä ruoan laittamisesta, mutta koska en pidä eineksistä, eivätkä ne ole kasvaville lapsillekaan terveellisiä, on ollut vähän pakko laittaa itse parempaa. Olenkin kehittynyt kohtuullisen hyväksi ruoanlaittajaksi, vaikka kyse ei olekaan intohimostanii. Miehet, mitä ruokia tahtoisitte osata laittaa itse? Minun on mukavampi ehdotella omalle miehelle, kun nyt kerrotte;) Ei liian aikaa vieviä, vaan lähinnä arkiruokia.
ap
runsas salaatti, jossa esim. paistettua tofua tai halloumia lisänä.
Ainakin Wellingtonin pihvi ja Omurice-munakas.
Soijalihapyörykät ja perunamuussi. Lapset voi ottaa mukaan pyörittelemään niitä pyöryköitä, yhteistä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jalkojen levittäminen jollekin miehelle ei anna sinulle mitään diktatuurimaista rajatonta valtaa vaatia mitään.
Miksi ette tekisi asioita rintarinnan kumpikin omia vahvuuksia käyttäen?
Oletko 40-luvulla syntynyt? Kyllähän nykyään miehetkin oppivat opiskeluvuosina sinkkuna eläessään tekemään ihan normaalia ruokaa itselleen, eivätkä vain muuta äidin valmiista ruokapöydästä vaimon valmiiseen ruokapöytään. :D
Vierailija kirjoitti:
Ap: pidätkö miestäsi jotenkin heikkolahjaisena, vai miksi kuvittelet ettei hän kykene vanhempana ihan samaan kuin sinäkin?
Tämä on hyvin sanottu, samaa ihmettelen.
Aika usein kuulee kahvipöydässä töissä, että naiset kehuvat toisilleen, kuinka hienosti siltä omalta mieheltä sujuikaan kotona imurointi tai joku muu tavallinen kotityö.
No ei mullakaan mies mikään virtuoosi ole keittiössä. Äitinsä vika kaiketi, kun ei aikanaan opettanut.
Kiusaukset on helppo ja ihan kelpo ruoka. Kilo perunasipulisekoitusta, sinne sekaan pienitty lohi / kinkku / savuporo / härkis tai mikä vaan. Sekaan kermaa pari purkkia, joihin sulateltu mukaan liemikuutio tai pari. EI menee montaa minuuttia valmistellessa vaikka edellisenä iltana sinä tai mies. Mies sitten laittaa vain uuniin.
Makaronilaatikko. Sama homma kuin yllä. Esivalmistella voi jo hyvissä ajoin.
Kala- ja nakkikeitto. Helpot nämäkin.
Tortillat kana/kasvis/papu/liha täyte. Helppoa ja kakaroille maistuu. Jokainen saa koota omanlaisensa
Uunilohi ja muussi.
Tuossa viisi ruokaa, jotka ei ole ihan helpoimman kautta vedettyä einesruokaa ja joita voi aika pienellä vaivalla tehdä isonkin satsin kerralla.
Lisäksi todellista hätätilanentta varten (tai kerran viikossa totaaliseen helppoiluun) einekset; karjalanpiirakat, valmiskeitot (hernekeitto), uunilenkki, lihapullat, nakit, ranskalaiset, hodarit, hk:n hampparit, kalapuikot jne.
Lihakeitto, jauhelihakeitto, kalakeitto (näissä periaatteessa samat juurekset ja mausteet), makaronilaatikko, spagetti tai perunat jauhelihakastikkeella. Näissä tarvitsee lähinnä osata pilkkoa ainekset ja heittää ainekset kattilaan/vuokaan.
Jos lähikaupasta löytyy Komero-pussi, on siinä tarvittavat tarvikkeet ja reseptit. Puolivalmisteilla pystyy tekemään erilaisia muunnelmia.
Miehet eivät välttämättä opi. Opiskellessa ja työelämässä käyvät valmiilla lounaalla ja vapaaalla laittavat voileipiä, makkaraa, omelettia tai hakevat noutopitsan:(
ap
Voi luoja. Taas on mies valittu statuksen/ulkonäön/varallisuuden mukaan ja nyt sitten ihmetellään kun se ei osaakaan kokata.
Miksi te aloitte nyt vänkäämään apn huonosta sanalinnasta? Tottakai lapsien isää voi vaatiaruokkimaan lapsensa, jos itse ei ole kotona. Vai onko lapsen kasvatus ainoastaan äidin hommaa?
Ei tarvitse tähänkään vastata, lopettakaa vänkäys ja antakaa niitä vinkkejä.
Noi lihapullat ja perunamuussi on ihan hyvä. Itse teen lihapullat niin, että lisään niihin soijarouhetta sekaan. Maistuu samalta, mutta vähän terveellisempää ja halvempaa.
Mitkä tahansa 5 ruokaa jotka ovat ainakin kohtuu terveellisiä (=ei haittaa vaikka joskus olisi niitä nakkeja tjsp, kunhan ei joka päivä) ja maistuvat kaikille. Siitä mikä on terveellistä voi tietysti olla montaa mieltä, mutta yleisesti hyväksyttyä taitaa olla että kasviksia on kohtuu runsaasti, nakki-nugetti-linjan kamaa varsin vähän, tarpeeksi kuituja jne. Ja tosiaan yksittäiset epäterveelliset jutut eivät ruokavaliota kaada, tärkeintä on se mitä tekee suurimman osan ajasta.
Voit vaatia ihan samaa kuin itseltäsi. Kummankin vanhemman täytyy osata ruokkia lapsensa säännöllisesti terveellisellä, maukkaalla ja ravitsevalla ruualla, oli se sitten itsetehtyä tai valmiina ostettua.