Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Migreeniin estolääkitys vai kohtauslääkkeet?

Vierailija
29.08.2018 |

Aion hankkia jonkinlaisen estolääkityksen tai kohtauslääkityksen migreeniin, koska siitä on tullut viikottaista lukion alettua. Joka tiistai iltapäivällä kohtaus alkaa. Nytkin on päällä, otin äsken panadolia ja buranaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia haluaisin kuulla

Vierailija
2/10 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin. Hän määrää lääkkeet. Suppo kannattaa laittaa kun tuntee kohtauksen tulevan, ei enää silloin kun kohtaus on jo päällä.

Lääkäri voi myös haastattelemalla selvittää, onko kyseessä migreeni vai rasituspäänsärky (väärä työskentelyasento, simälasien tarve jne.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triggerien välttäminen on myös tehokas tapa hoitaa migreeniä. Mitä tapahtuu tiistaisin, miksi iskee silloin?

Vierailija
4/10 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin, alkaa, kun alkaa pms, liittyy menkkojen alkuun aina.. 

Haen kans kohtauslääkkeen, koska tulee kerran kuussa, just sitä menkkoja edeltävällä vkolla. Kestää muutaman pvän.

Vierailija
5/10 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kokeiltiin estolääkityksenä mietoja verenpainelääkkeitä sekä mietoja beetasalpaajia, mutta ne aiheuttivat huimausta ja raajojen puutumista.

Sumatriptaani-täsmälääkkeillä on menty 10 vuotta. Nehän tehoavat juurikin alkavaan migreeniin eli jos esim. kyseinen täsmälääke ei pahemmin auta päänsärkyyn niin silloin kyse ei olekaan migreenistä vaan esim. jännityspäänsärystä. Näin erikoislääkäritkin ovat minulle sanoneet.

Jos kohtaus alkaa Sumatriptaanista huolimatta tai en ehdi ottaa sitä ajoissa, niin otan Treo-poretabletin jossa särkylääkettä ja kofeiinia. On parempi apu migreeniin kuin Buranat ja muut.

Vierailija
6/10 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hormonaalinen migreeni, ja siksi e-pillerit vaihdettiin Yaz-merkkisiin joita voi ottaa 2-3 liuskaa peräkkäin jolloin vuotovälipäiviä ei tule eikä näinollen iske tuolloin päänsärkykään.

Vierailija
7/10 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurologilla kannattaa harkita käydä. Yksityisellähän se on kallista lystiä, mutta itse olen aina saanut sieltä paljon lohtua eikä kipua ole koskaan kyseenalaistettu. Kannattaa alkaa pitää päänsärkypäiväkirjaa, johon laitat kohtaukset, niiden vahvuuden, missä kipu tuntuu (ohimoilla tms) ja mitä lääkettä otit ja miten paljon. Alussa aina tuntuu että sitä ei jaksa tehdä, mutta siitä on lääkärillä paljon apua.

Estolääkitystä en usko, että lääkärikään suosittelee alkuun. En edes tiedä onko se alle 18-vuotiaille mahdollista. Ekalla neurologikäynnilläni sain täsmälääkkeisiin ja vahvempaan särkylääkkeeseen reseptin, mutta täsmälääkettä on jouduttu vuosien mittaan vaihtamaan useasti, että se on saatu kohdilleen. Estolääkkeet on joillekin vaihtoehto, mutta lääkkeen sivuvaikutukset on joillekin rajut. Mutta nyt heti ensimmäisenä hommaat lääkärille, oli se neurologi tai ei, ajan!

Vierailija
8/10 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi migreenikohtaukset myös lukiossa. Kohtaukset tulevat usein stressin laukeamisen yhteydessä tai jos verensokeri laksee liian alas. Suosittelen lääkärille menoa, saat paremmat lääkkeet kohtaukseen. Minulle suositeltiin aikanaan verenpainelääkkeitä (beetasalpaajia) estolääkkeeksi, mutta niistä tuli niin huono olo, etten voinut niitä käyttää. Nyt minulla on käytössä Miranax ja Relert. Suosittelen myös tarkistamaan/kiinnittämään huomiota näihin:

- Tupakoitko? Jos kyllä, niin lopeta.

- Onko näkö tarkastettu tai jos käytät silmälaseja, ovatko ne oikean vahvuiset?

- Onko purentavikoja? Puretko hampaita yhteen esim. yöllä?

- Käytötkö yhdistelmäehkäisypillereitä? Suosittelen vaihtamaan kierukkaan tai minipillereihin, itselläni auttoi.

- Onko niskat/hartiat jumissa? Liikunta ja oikea työasento.

- Säännöllinen ruokailu, liikunta ja lepo.

Kohtaukseen auttaa yleensä myös pimeässä olo, hiljaisuus ja lepo sekä kylmä kääre kohtauspuolelle. (Itse tarvitsen aina Relertin kohtaukseen ja Miranax tehostaa vaikutusta.) Ei kannata heti luovuttaa, jos sopivaa lääkettä ei löydy, itse vaihdoin lääkemerkkiä 3 kertaa. Tsemppiä!

Vierailija
9/10 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, Ap täällä. Tiistai on pitkä päivä ja viimeisellä tunnilla olo alkaa helpottaa jo ja stressi kai laueta. En tupakoi, näkö on tarkastettu ihan äskettäin ja on hyvä. Migreeni on diagnosoitu 2016 joulukuussa. Minulla on hormonaalinen migreeni mutta tämä on nyt uusi, pahempi ja "tavallinen" migreeni.

Ap

Vierailija
10/10 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kumpi olisi parempi: estolääkitys vai kohtauslääkkeet...