Kannattaako ottaa lemmikkieläimelle vakuutus?
Miten vakuutusyhtiöt oikeasti korvaavat esimerkiksi mahdollisia eläinlääkärikuluja? Kannattaako ottaa vakuutus?
Ei siis että mitä vakuutusyhtiöt mainostavat, mutta sitten huomauttavat jostain pikkuprintistä sopimuspapereissa minkä takia eivät korvaakaan, vaan käytännössä.
Kokemuksia?
Kommentit (13)
Olen koirankasvattaja ja sanon aina pentuja ostaville, että jos on aina sen verran säästössä että yllättävätkin eläinlääkärikulut voi varmasti hoitaa, niin vakuutusta ei todennäköisesti kannata ottaa. Vakuutusyhtiöthän tekevät niillä voittoa eli keskimäärin ihmiset maksavat enemmän kuin mitä sieltä saavat.
Sen sijaan jos on yhtään epäilystä että vaikka 1000 euron yllättävä eläinlääkärilasku kaataisi talouden tai johtaisi jopa siihen ettei eläintä voida hoitaa ollenkaan, niin ehdottomasti vakuutus, eläimen ja oman talouden turvaksi.
Ei mun koirien vakuutukset pääty 5-vuotiaana, vaan muistaakseni 10 v. Mun koirat on siis vakuutettu, ja aina olen saanut korvauksia ihan vaivatta. Toki kannattaa lukea ehdot.
Meillä koiralla on kallis vakuutus. Ollaan laskettu, että vakuutuksen kulujen jälkeen tässä vajaassa kahdeksassa vuodessa on päästy aika lähelle 0-0 tilannetta. Eli vakuutusmaksut ovat sen verran isot (sekä omavastuu aina vahinkotilanteessa), että emme ole varsinaisesti hyötyneet vakuutuksesta. Koiralla on ollut paljon ongelmia terveyden kanssa ja lääkärissä käyntejä on kertynyt. On ollut kuitenkin kiva, että vakuutus on, sillä siinä vaiheessa kun koiralla on ollut jotain pahempaa, lasku on kerralla ollut 600 euroa. On jotenkin parempi saada sitten takaisin (vaikka tietää, että vakuutusmaksun suuruuden takia rahaa ei tule "ylimääräistä"). Meillä olisi varaa maksaa koiran kuluja ilmankin vakuutusta mutta tähän on nyt päädytty.
Suosittelen lämpimästi, sillä oman koirani kohdalla vakuutus on maksanut itsensä takaisin heittämällä.
Koiralta operoitiin jalka ja ilman vakuutusta pelkästään operaation hinta olisi ollut tuhansia euroja. Vakuutus korvasi vakuutuskattoon asti kaiken joten operaatiosta jäi itse operaation jälkeen maksettavaksi vain fysioterapiat ja kontrollikäynnit. En ole kokonaissummaa laskenut enkä laskekaan, mutta ilman vakuutusta olisi ollut aika paukku.
Pentuaikana otettu vakuutus on kattavampi kuin myöhemmin otettu. Minun koirani vakuutus on hieman päälle 200€. Jos olisin koirani eliniän ajan laittanut vain tuon vakuutukseen menevän summan säästöön, se ei olisi riittänyt kattamaan operaatiosta lähes mitään. Toki, jos lemmikille ei koskaan tule mitään suurempaa operaatiota, niin vakuutus voi olla turha, mutta kun näitä ei voi ennakoida...
Aion vastaisuudessakin ottaa vakuutuksen.
Pääsääntöisesti ei kannata.
On niin epätodennäköistä, että terveenä ostetulle pennulle tulisi yhtään mitään, mitä vakuutuksesta saisi.
Sopimuksessa on sadan kohdan lista asioista, joita ei korvata. Eli epä juuri mitään loppujen lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti ei kannata.
On niin epätodennäköistä, että terveenä ostetulle pennulle tulisi yhtään mitään, mitä vakuutuksesta saisi.
Sopimuksessa on sadan kohdan lista asioista, joita ei korvata. Eli epä juuri mitään loppujen lopuksi.
No tämä ei kyllä minun kokemukseni mukaan pidä paikkaansa. Viralliset terveystarkastukset, sterilisaatiot, käytöshäiriöt on yleensä poissuljettu, joskus myös olkanivelen luutumishäiriö. Muuten kyllä lähes kaikki korvataan. Yhä edelleen, ne ehdot kannattaa lukea.
Mitä eläinvakuutus muuten korvaa? Tuoko karanneen katin takaisin kotiin?
Eläinvakuutusta ei myönnetä ns. kotikissoille, ainoastaan rekisteröidyille rotukissoille.
Vaikkapa polven ristisideoperaatio voi maksaa 1500e/polvi (joskus menee molemmat). Eikä ole ollenkaan mikään harvinainen juttu. Tai selän magneetti ja välilevyleikkaus 3000e. Jos on rahaa maksaa tällaiset äkkimenot, ei tietenkään kannata ottaa vakuutusta. Joku haluaa koiransa hoitaa ja vakuutuksen avulla voi sen tehdä. Joku toinen voi haluta lopettaa, koska hinta menee koiran hankintahinnan yli eikä koiralla ole hänelle rahaa suurempaa arvoa. Oma vakuutus kestää koiran eliniän, jotkut loppuu esim. 10 ikävuoteen. Vakuutusyhtiöillä on erilaisia rajauksia ja sääntöjä mm. koiran rodun.ja iän mukaan. Laajin korvattavuus on silloin, jos vakuutuksen ottaa heti pentuna, alle 4kk iässä, useimmat vakuutukset kattaa tällöin myös osin perinnölliset nivelongelmat, esim. patellaluksaation tai lonkkaviat.
Äh, koira piikille jos tulee jotain terveysongelmia.
Ihme egon jatke jostain elukastakin on tullut. Se on yksi ja sama koiralle tai kissalle kuoleeko vai ei.
Vai onko "lemmikillä" jotain tulevaisuuden haaveita?
Ei kannata. Huijausta koko homma. Se vakuutus päättyy heti kun eläin on 5- vuotias, eli silloin kun terveysongelmat alkavat ja tarvitsisi rahaa eläinlääkäriin. Laita mieluummin säästötili eläinlääkäriä varten. Saman verran joka kuukausi kuin maksaisit sitä vakuutusta. Vakuutusyhtiöstä et saa penniäkään kun eläin on sairas tai vammautuu, niillä on jos jonkinlaiset porsaanreiät joilla selitetään miksi vakuutus ei kata juuri sinun tapaustasi.
Ei vakuutuksia. Laita säästötilille niin saat kaiken omasi silloin kuin tarvitse.
Lemmikkieläinvakuutkset ovat pahinta huijausta ja rahankiskontaa mitä on keksitty.