Miten nopeasti pianonsoitossa voi edetä?
Ts. jos käy lukuvuoden kerran viikossa 45min tunnilla ja harjoittelee muutaman kerran viikossa, niin millä tasolla on lukuvuoden lopussa?
Ajattelin itse aloittaa pianonsoiton näin kolmekymppisenä :)
Kommentit (5)
Itse harjoittelisin joka päivä - edes 20 minuuttia. Toki tunteja, jos on enemmän aikaa. Alussa vaan joutuu niin alkeista aloittamaan, että ehkä niitä ensimmäisiä harjoituksia ei tartte tuntikausia hakata, jatkossa kylläkin.
Mutta kyllä tuollakin harjoittelumäärällä opit nuotit ja soittamaan yksinkertaisia kappaleita vuodessa :)
Osaan soittaa helppoja lastenlauluja ja jotain alkeiskeisharjoitusvihkoja nuoteista. Kahdella kädellä ainoastaan jotain todella yksinkertaista (Maijan karitsa ym).
Ehdin kyllä harjoitella noin 30min päivässä. Ajattelin että realistinen ajatus olisi harjoitella muutama kerta viikossa..
Myrskyluodon Maijaan taitaa mennä useampi vuosi :D
Vaikka se 30 min päivässä on parempi kuin muutama kerta viikossa. Ehkä 30 min päivässä ja muutaman kerran pidempään?
Itse pianoa soittaneena sanoisin että se, miten harjoittelee on yhtä tärkeää kuin se miten kauan harjoittelee. Kysy opettajaltasi neuvoa miten harjoitella tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka se 30 min päivässä on parempi kuin muutama kerta viikossa. Ehkä 30 min päivässä ja muutaman kerran pidempään?
Itse pianoa soittaneena sanoisin että se, miten harjoittelee on yhtä tärkeää kuin se miten kauan harjoittelee. Kysy opettajaltasi neuvoa miten harjoitella tehokkaasti.
Niin se varmasti onkin!
Toivon tästä pidempiaikaista harrastusta, kiire ei ole :)
Onnea uudelle harrastukselle! En ole asiantuntija, mutta eihän tuollaisella harjoitustahdilla ihan mahdottomasti edisty. Vuodessa voi edistyä paljonkin, mutta harjoittelutunteja täytyisi silloin olla enemmän. Mutta eihän se mitään haittaa, että ei edisty kovin nopeasti, jos kerran on vain harrastaminen mielessä :).