Hoitajat/lääkärit/psykologit/terapeutit ym. kysymyksiä
Jos teille on tulossa ns. ärsyttävä/ikävä potilas ja teillä on mahdollisuus itse päättää milloin hänet otatte, niin anantteko mieluummin iltapäivä- vai aamuajan? Entäs ns. mukavalle potilaalle? Olen nyt kuullut kaksi eri versiota tästä.
Kysymys nro. 2: millanen potilas on ärsyttävä tai häiritsevä? Tietysti väkivaltaiset on yksi, mutta jos tätä ei lasketa niin millaiset piirteet saavat sinut tuntemaan antipatiaa potilasta kohtaan?
Ja nro 3.: herättävätkö toiset potilaat enemmän sympatian tai antipatian tunteita kuin toiset? Tunnetko aitoa empatiaa tai huolta potilaasta, ajatteletko häntä vapaa-ajalla? Entä päinvastoin ärsytystä, suuttumusta tai jopa inhoa/vihaa? Onko sellaisia, joiden kohdalla et pysty tuntemaan empatiaa lainkaan?
Kommentit (5)
Aamuajan annan,jos raskas potilas/asiakas tulossa. Olen itse virkeimmilläni aamulla tai aamupäivällä; niin jaksaa paremmin kuunnella.
Pyrin huomioimaan asiakkaan toivomukset aikaa antaessani. En yleensä ärsyynny asiakkaiden vuoksi. Se tietysti harmittaa jos joku peruu paljon aikoja viime tipassa tms mutta yleensä tämänkin takana on joku syy mikä auttaa ymmärtämään ihmisen käytöstä -> ei ärsytä.
Iltapäivälle mielummin, koska olen aamuäreä :) Toki joidenkin ihmisten kanssa tulee luonnostaan paremmin toimeen kuin toisten, mutta ammatillisuuden puolesta kohtelen kaikkia hyvin ja tasapuolisesti tietenkin. Asiakkaat eivät ärsytä, koska yritän yritän ymmärtää, mistä kukin tulee ja mikä on käyttäytymisen taustalla. Yleensä jokin yhteinen sävel lopulta löytyy kun on myötätuntoinen ja ottaa asiat asioina. kohtaamisiin voi paljon vaikuttaa itsekin. En ota reaktioita henkilökohtaisesti. Tunnen empatiaa lähes kaikkia ihmisiä kohtaan, toki molemminpuolinen kunnioitus auttaa asiaa. Asiakkaan ei tarvitse täyttää odotuksia ja olla "hyvä asiakas", toki mitä vaan käytöstä en siedä, tällöin asiasta keskustellaan.
Up