Alapää kutisee ja on arka. Mistä voisi johtua?
Sp taudit poissuljettu. Hiiva poissuljettu. Ei ole myöskään mikään bakteeritulehdus. Alapää ei haise. Kutisee ja limakalvot arat. Osaisko joku auttaa.
Maitohappobakteerit nyt kokeilussa (Lactal balans). Eilen kirveli ikävästi, kun niitä ekan kerran laitoin. Bepanthenilla olen rasvaillut, ei auta sekään.
Kommentit (20)
Estrogeenivajaus. Ihan auttaisi diagnoosin teossa kun kertoisit ikäsi, sukupuolisen aktiviteettisi ja oireiden alkamisajankohdan ja -tilanteen.
Suosittelen lääkärille menoa ja löysempiä alushousuja.
Allergisoituminen siteille, pesuaineelle tai huuhteluaineelle?
Ikä 37v. Lapsia on. Vakituinen parisuhde. Seksiä useasti viikossa :D oireita oli jo useampi viikko takaperin. Meni ohi ja ajattelin, että oli jotain ärsytystä. Nyt sitten alkoi taas uudestaan :(
Ap
Koita olla mahdollisemman paljon alapää paljaana varskin yöt ja suihkun jälkeen. Älä pese alapäätä joka pisun jälkeen jos et pysty antaa alapään kuivua kunnolla.
Alapäät on p.seestä. Aina jotain vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ikä 37v. Lapsia on. Vakituinen parisuhde. Seksiä useasti viikossa :D oireita oli jo useampi viikko takaperin. Meni ohi ja ajattelin, että oli jotain ärsytystä. Nyt sitten alkoi taas uudestaan :(
Ap
Sp-taudit pois suljettu, kun olet vaikituissessa suhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Koita olla mahdollisemman paljon alapää paljaana varskin yöt ja suihkun jälkeen. Älä pese alapäätä joka pisun jälkeen jos et pysty antaa alapään kuivua kunnolla.
Minä kyllä käytän vessapaperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä käytän vessapaperia.
Tavattoman monet käyttää bideesuihkua :D
Vierailija kirjoitti:
Ap
Monella alkaa jo tuossa iässä estrogeenin vähenemisestä johtuva limakalvojen kuivuus, joka tuntuu juurikin kutinalta ja ärtyneisyydeltä. Jos se tulee ja menee muutaman viikon välein, se voi hyvin liittyä johinkin kuukautiskierron vaiheeseen.
Kokeile esimerkiksi Pausanolia tai Ovestinia, jotka ovat ilman reseptiä saatavia, vähän estrogeenia sisältäviä emätinvoiteita.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli et ole enää mikään teinityttö ja esivaihdevuodet tekee tuloaan. Apteekkikin ihan aluksi neuvoo estrogeenien saloihin.
Hiiva. Hoidata samanaikaisesti myös mieheltäsi.
Mun arvaus: valkojäkälä.
Kortisonipohjainen voide auttoi (vaikkei sitä olisikaan saanut laittaa limakalvoille). Ja se oli lääkärin määräämä! Kutinaa kesti on-off kaksitoista vuotta, tai siis minä kestin sitä. Ja ajoittain kutina oli niin hirveää, että raavin haarovälin verille.
Heti ensimmäiseksi saippuat ja muut pesunesteet pois alapäästä. Pese pelkällä vedellä. Keinokuituja sisältävät pöksyt pois, tilalle puhdasta puuvillaa, väljät mummoalkkarit. Mieto pyykkipulveri tai -neste, ei liian suurta annosta. Huuhteluaine on turha. Ja kuten jo aikaisemmin on neuvottu: tuuleta alapäätäsi aina kun mahdollista.
Hei,Stavros täällä hei,tavattiin Kreikassa ja lupasin moneen kertaan ettei ole mitään tauteja, mutta nyt löytyikin että onhan nuita kuppaa ja hiivaa, joten käy tarkistuttaan toosasi sp.tautien polilla.
Tarkista verensokerisi. Liian korkea verensokeri aiheuttaa julmettua kutinaa. Voi olla jopa diabeetikko tietämättäsi.
Käy lääkärillä vilauttamassa, siellähän se parhaiten selviää.