Mikä noita nykynuoria vaivaa? Pojalle oli naurettu, kun on vanha mopo.
Mopo ostettiin käytettynä, mutta ei se mikään pappatunturi ole kuitenkaan. Nyt pojalle on naurettu ja ilkuttu. Samanlaista oli muutama vuosi sitten, kun oli ostettu käytetyt sukset. Niistä ivattiin ja huudeltiin koulussa. Minähän en periaatteesta maksa suksista 200€, jos niillä hiihdetään 3 kertaa koulun liikuntatunnilla. Saatiin parilla kympillä siskonpojan vanhat sukset ja monot (2000-luvun alun mallia). Mopo taas kulkee, joten mitä väliä, vaikka on vanha. Ei pysty käsittämään. Minun nuoruudessa 20-25 vuotta sitten ei varmaan kukaan kiusannut suksien tai mopojen takia.
Kommentit (56)
Onkos ap jo yli 50? ” Ennen oli kaikki paremmin. Nykynuoret ovat hulttioita, ei minkäänlaista kuria ole niillä”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Materialismi on saanut valtavat mittasuhteet, ainakin joissain piireissä. Viime vuonna oli niin hienoa, kun kaikilla oli jotkut Vansit ja Adidaksen verkkarit jalassa. Nauroinkin meidän lasten luokkakuville, että yhdessäkö on päätetty, mitä puetaan kuvaan. Ei kuulemma ollut hauskaa. Tänä vuonna ne samat ei varmaan kelpaa edes päälle kenellekään.
Meillä oli 1994 ysiluokan kuvassa 90% tytöistä Ball raitapaita, Levikset, Peace koru kaulassa ja etuletti tupeerattu palloksi. Et ihan sama meininki on ollut aina. Normaalia käytöstä ollut nuorilla aina. Kukasn ei halua silmätikuksi sillon.
Oho! Meillä ei ollut. Levikset oli muotia, mutta ei tod. mikään pakko. Mitään peace-koruja tai raitapaitoja en muista. Itse tykkäsin mustasta v. 90-95, en ihan goottityylistä mut sinne päin. Ei kukaan ilkkunut ainakaan sen takia. Mustia pitkiä hameita etsittiin kaverin kans kirppiksiltä. Ehkä meidän koulussa ei sit vaan oltu niin merkkiuskollisia. Mopotkin oli melko rämiä yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Auts. Mun pojat olivat teinejä n. 8-10 vuotta sitten, ja kulkivat koulussa pappatunikalla ja toinen pojista vanhalla mummopyörällä, kun uutta vaihdepyörää ei huolinut. Oli kuulemma suurinta huutoa sellainen pyörä. Eikä sitä oltu heti ekana varastamassa.. mutta joo, ikinä ei heitä niistä kiusattu, asutaankin pienessä maalaiskunnassa, yks poika kulki traktorilla koulussa, vaikkakaan ei Pohjanmaalla olla. Pappatunikan olisi kuulemma yksi opettaja ollut kiinnostunut ostamaan, mutta me sanottiin, ettei ole myytävänä. Täytyy vaan todeta, että ihmeellisyyksiin on tämä maailma mennyt, kun joka asiasta soitetaan suuta. Saako ne pennut aikuisena ostettua kaikki hilavitkuttimet itselleen tt-tuillaan? Ja omille lapsilleen?
Samaa mietin minäkin. Voi tulla pudotus kovaa ja korkealta, jos on tottunut saamaan vain uutta ja kallista. Naapurin tyttö ei toissa kesänä ottanut vastaan kesätyötä, koska siinä oli niin pieni palkka. Minä vanha täti-ihminen kysyin, miten pieni. Vastaus oli, että 1000€ kuukauden työstä. Työ oli kuitenkin osa-aikaista, joten ei se minusta pieni ole 17-v. lukiolaiselle. Monta koulukirjaa silläkin saisi.
Omalle pojalleni oli naurettu kun sai meiltä mopon uutena...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auts. Mun pojat olivat teinejä n. 8-10 vuotta sitten, ja kulkivat koulussa pappatunikalla ja toinen pojista vanhalla mummopyörällä, kun uutta vaihdepyörää ei huolinut. Oli kuulemma suurinta huutoa sellainen pyörä. Eikä sitä oltu heti ekana varastamassa.. mutta joo, ikinä ei heitä niistä kiusattu, asutaankin pienessä maalaiskunnassa, yks poika kulki traktorilla koulussa, vaikkakaan ei Pohjanmaalla olla. Pappatunikan olisi kuulemma yksi opettaja ollut kiinnostunut ostamaan, mutta me sanottiin, ettei ole myytävänä. Täytyy vaan todeta, että ihmeellisyyksiin on tämä maailma mennyt, kun joka asiasta soitetaan suuta. Saako ne pennut aikuisena ostettua kaikki hilavitkuttimet itselleen tt-tuillaan? Ja omille lapsilleen?
Samaa mietin minäkin. Voi tulla pudotus kovaa ja korkealta, jos on tottunut saamaan vain uutta ja kallista. Naapurin tyttö ei toissa kesänä ottanut vastaan kesätyötä, koska siinä oli niin pieni palkka. Minä vanha täti-ihminen kysyin, miten pieni. Vastaus oli, että 1000€ kuukauden työstä. Työ oli kuitenkin osa-aikaista, joten ei se minusta pieni ole 17-v. lukiolaiselle.
Minä saan 1100 euroa kuussa käteen ihan kokopäivätyöstä.
Luulis että vanha mopo ois siistimpi ku nykyajan muovit :) en itse välittäisi niiden räkänokkien sanomisista, tulkoon sitten ilkkumaan kun maksavat jotain ihan itse :)
Nykyisiä nykynuoria vaivaa sama kuin entisiäkin nykynuoria. Mulkkuja on kaikissa ikäryhmissä.
Nykyisin on kaikki niin överiä muutenkin. Rippijuhlat on kuin paremmatkin häät. On juhlateltat ja catering-tarjoilut. Mun työkaverin tyttö sai lähihoitajan paperit. Mekko maksoi yli 500 euroa ja valmistuneet kulkivat hienolla vuokra-autolla paikasta toiseen. Yhdelläkään ei tainnut olla palkkatuloja, mutta tokihan vanhemmat kustantaa, ettei oma kullanmuru jää porukan ulkopuolelle.
Aikusten esimerkki.
Koitas ajella pihaan vanhalla savuttavalla ladalla.
Niinpä niin...ne nykynuoret. Huoh! Eihän meidän nuoruudessa kiusattu, jne... Elävää oppimateriaalia miten kasvattaa selkäranka.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on kaikki niin överiä muutenkin. Rippijuhlat on kuin paremmatkin häät. On juhlateltat ja catering-tarjoilut. Mun työkaverin tyttö sai lähihoitajan paperit. Mekko maksoi yli 500 euroa ja valmistuneet kulkivat hienolla vuokra-autolla paikasta toiseen. Yhdelläkään ei tainnut olla palkkatuloja, mutta tokihan vanhemmat kustantaa, ettei oma kullanmuru jää porukan ulkopuolelle.
Suomi on Euroopan USA. Keski-Euroopassa asuessani olin yllättynyt, ettei siellä ollut ylioppilasjuhlia, ei valmistujaisjuhlia, rippijuhlat hyvin perinteiset. Ei mitään amerikkalaista meininkiä.
No höh! Minusta kaikki vanhat mopot on niitä tyylikkäimpiä. Ihme kilpavarustelua teineillä nykyään. Kun minä olin yläasteella (2000-luvun alussa) pelkkä se, että sinulla oli mopo, oli tosi hienoa. Mutta ei niillä myöskään ylpeilty. Ei myöskään lukiossa.
Mistäköhän ne pilkkaajien elämänarvot mahtaa olla kotoisin?
Ainahan se on ollut tuota, mutta nykyään vielä ankarammin. Kaikki mikä ei ole uutta ja kallista on noloa ja tyhmää.
Ja toisaalta länsimainen ihmiskunta on muutenkin siirtynyt viimeisen 6-8 vuoden aikana äärimmilleen viritettyyn käytösmalliin jossa aivan kaikelle nauretaan armottomasti. Kaikki vanhat alikulttuurit on noloja, erilainen pukeutuminen on noloa, muoti kulkee muutaman kuukauden (tai jopa viikon) sykleissä ja jos ei ole tietoinen viimeisimmistä muutoksista niin se on noloa, väärät harrastukset on noloja jne.
Sen takia tuolla kadullakaan ei ole enää pitkään aikaan nähnyt persoonallista pukeutumista koska kaikkia pelottaa vaikka eivät sitä myönnäkään. Sen takia vedetään sitten se suoralippainen lippis-sleevetatska-parta-farkut-look päälle että kadotaan joukkoon.
Ja sitten ihmetellään kun nuoret voi pahoin :) Kun elävät käytännössä vankilajärjestelmässä josta pääsee irti vasta kun valmistuu koulusta. Tosin jos aikoo etsiä parisuhdetta niin ei tuosta pääse eroon silloinkaan koska suurin osa ei edes tajua olevansa aivopestyjä aivan ääliömäiseen hypervirittyneeseen käytösmalliin.
tämmöistä on kyllä aina ollut. Ennen osattiin vaan pitää puolia, kaverit vittuilee aina jne ei siinä sen kummempaa.
Minusta lapsille pitäisi olla rehellinen siitä, minkälaisella budjetilla perhe elää. Yläaste-ikäinen on ihan tarpeeksi älyllinen olento jo käsittämään rahan arvon, mistä se tulee ja mitä mikäkin maksaa. Vanhempien vika, jos ymmärrystä ei ole kehittynyt. Jos kakarat tietäisi, että isiliini ja äitiliini kituuttavat pienellä rahalla, niin eivät kehtaisi vaatia tonnin puhelimia.
Lapset kun luulee, että kaikilla aikuisilla on kymmeniä tai satojatuhansia euroja tilillä (joo joo, joillakin on) Itsekin luulin. Sitten äiti kertoi minulle oman kuukausipalkkansa määrän ollessani 12v. Loppui lemmikin, pleikkareiden ja muun kinuaminen kuin seinään.
Ei siis vierittää stressiä lapsen harteille vaan puhua asioista oikeasti. Saataisiin kitkettyä varmasti paljon mielipahaa ja koulukiusaamista, jos jokainen lapsi vähän ymmärtäisi lähtökohtia.
Jos jotain on erilaista nykyään kuin ennen, niin ainakin se, että elämme mielensäpahoittajien aikakautta. Yäää… ne nauro mulle. Kriisikokous! Kuraattori, rehtori, vanhemmat, kaikki kehiin heti. Lapseni on koulukiusattu. Aikuiset ovat samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Aikusten esimerkki.
Koitas ajella pihaan vanhalla savuttavalla ladalla.
Mihin pihaan? Koulun pihaan vai? Kukaan ei varmasti huutele, jos ajat sillä ladallasi kaupan pihaan tai mihin sitten ajeletkaan.