Restonomin tutkinnolla ei kyllä tee mitään! Olen käytännössä ylikoulutettu tarjoilija, ärsyttää.
Olen siis hotelli-ja ravintolapuolen restonomi. Koulussa lupailivat ja maalailivat vaikka mitä tulevaisuudenkuvia, miten restonomit työllistyvät johtotehtäviin ja suunnittelu/hallinnon ja talouden tehtäviin, hr ym. Ja että työttömänä ei tarvitse olla.
Joopa joo. Vuosien varrella kuitenkin karu totuus selvisi. On ihan totta, että työttömänä ei tarvitse olla, mutta työ harvemmin vastaa koulutusta. Suurin osa tekee samaa kuin amispohjaiset kollegatkin.
Itse olen työskennellyt ravitsemisalalla muutaman vuoden vuoropäällikkönä sekä ravintolapäällikkönä. Stressi on ihan järjetön välillä ja päivät pitkiä. Toimistohommien lisäksi toki teen vielä suorittavaa vuoroa yötä myöten, mikä tympii kovasti. Paikkaan sairaslomat ja poissaolot vapaapäivinäni, viikonloppuina teen iltavuoroa salissa.
Lisäksi ravintolapäällikkökin on lopulta käytännössä vain paperihommia tekevä tarjoilija tai kokki. Kiire, huonot työajat ja palkasta en viitsi edes puhua. Ei tällaiseen tarvitse korkeakoulutusta! Parhaiten homman hoitaa alalla pitkää työkokemusta hankkinut kokki tai tarjoilija.
Vain harva ravintolapäällikkö saa keskittyä vain hallinnolliseen puoleen ja kehittämistyöhön päivätyöluonteisesti, vaikka koulussa näin annettiin ymmärtää.
Täysin naurettava tutkinto. Kertoisivat edes totuuden opiskelijoille.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Jos joku luulee, että kovinkaan monella AMK-tutkinnolla, johon ei vaadita suuria älynlahjoja, voisi saavuttaa duunin, jossa voi vaan levittää persettään hyvällä palkalla istuen toimistossa 8-16, niin väärässä on. Ehkä juuri ja juuri insinööreille riittää tällaisia hommia, mutta heiltä vaaditaan ainakin kohtuullista matemaattista osaamista saadakseen tutkinnon tehtyä.
Mun duuni on konttoriaikaan kutakuinkin pelkkää ihmisten kanssa juttelemista. Muut työt pitää sitten painia iltaisin ja vkonloppuisin. Terv. YAMK johtaja.
Olisi kannattanut lukea insinööriksi.
T. 6580EUR/kk
Mun ystäväpiirissä on useita huippuhotelleja johtanut restonomi, yksi matkailualan tj ja yksi markkinointipuolella menestenyt restonomi.
Mikään tutkinto ei takaa menestystä
Eli antoiko se koulutus siis jotain oppia? Kyse ei ole koulutuksestasi vaan osaamisestasi.
Ps. Ravintoloissa ei ole puhdasta johtamistyötä tarjolla. En tiedä mitä oikein kuvittelit.