Voiko työtapaturmaan joutumisen kieltää työsopimuksessa?
Voiko työsopimukseen kirjoittaa lauseen että mikäli työntekijä joutuu työtapaturmaan joutuu maksamaan työnantajalle sakkoa?
Kommentit (11)
Eikös tyhmyydestä tule sakkoja nykyään, muistelisin?
Siis mitä?! Et oo tosissas. Laita vaan tollanen lause, toivottavasti työntekijällä on fiksu luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu.
Ei suoranaisesti, mutta työntekijät kannattaa laittaa kaikille mahdollisille työturvallisuuskursseille. Sen jälkeen he eivät voi syyttää työnantajaa kun tapaturma sattuu, vaan se on sitten aina heidän välinpitämättömyytensä syytä. Koska onhan heidät koulutettu turvalliseen työhön!
No ei todellakaan voi. Mitä ihmeen sakkoa? Työnantajan lakisääteinenvakuutus maksaa työtapaturman aiheuttamat kulut.
Vierailija kirjoitti:
Ei suoranaisesti, mutta työntekijät kannattaa laittaa kaikille mahdollisille työturvallisuuskursseille. Sen jälkeen he eivät voi syyttää työnantajaa kun tapaturma sattuu, vaan se on sitten aina heidän välinpitämättömyytensä syytä. Koska onhan heidät koulutettu turvalliseen työhön!
No eihän kaikki tapaturmat ole omasta välinpitämättömyydestä kiinni, herran jestas. Iso osa tapahtuu esim. teknisten vikojen takia, joihin ei voi itse vaikuttaa. Koneet on huollettu jne asianmukaisesti, mutta silti tekniikka voi joskus pettää.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan voi. Mitä ihmeen sakkoa? Työnantajan lakisääteinenvakuutus maksaa työtapaturman aiheuttamat kulut.
Tarkoitus lähinnä olisi että kun joskus työnantaja tuomitaan jostain rikkomuksista koskien työtapaturmaa niin tällöin työtapaturma on syyllistynyt työntekijä joutuisi välillisesti vastaamaan kyseisistä kustannuksista. Ja samoin myös se lisäisi työntekijän tarkkuutta.
Työtapaturmaan SYYLLISTYNYT työntekijä xD
Nyt ei ole kaikki muumit laaksossa tuon kirjoittajalla.
Jos työnantaja tuomittaisiin,niin työntekijä maksaisi...??!!!
Todellakin toivon,että et ole työnantaja,sun firma tuskin kauaa pystyssä pysyy noilla järjenlahjoilla.
Kai samalla kiellät odottomattomat tapahtumat, talven ja vr:n junat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän kaikki tapaturmat ole omasta välinpitämättömyydestä kiinni, herran jestas. Iso osa tapahtuu esim. teknisten vikojen takia, joihin ei voi itse vaikuttaa. Koneet on huollettu jne asianmukaisesti, mutta silti tekniikka voi joskus pettää.
Itse asiassa 90% onnettomuuksista johtuu inhimillisistä tekijöistä. Koneen hajoaminenkin saattaa olla sellainen, mikäli sitä ei ole huollettu tai käytetty oikein. Käsittämätöntä miten ihmiset edelleen kuvittelevat että onnettomuuksia nyt vaan tapahtuu eikä niille voi mitään. Aika usein voi, joko työnantaja tai itse se työntekijä.
Pitäisikö ottaa käyttöön tyhmyysvero?