Onko noloa jos käy vielä 30-vuotiaana pyörällä tai kävellen kaupassa?
Kommentit (37)
Miksi olisi? Noloa on kysellä yleistä mielipidettä asiasta joka on ihan jokaisen oma asia.
Kerran tapasin nuoren miehen joka kulki autolla muutaman sadan metrin matkat, se olisi ehkä jonkun mielestä ollut noloa tai outoa. Miehellä oli kyllä fyysiset syynsä. Ymmärrän silti jos joku itsekseen mietti että onpa outoa nuori ihminen ja ... Mitäpä se muille kuuluu, kävelee tai menee autolla.
Hyötyliikunta tekee kaikille hyvää, siinä ei ole mitään noloa. Moni kävelee tai pyöräilee töihinkin päivittäin, osa polkee kymmeniä kilometrejä säässä kuin säässä. Mut hyötyliikunta saa aamulla käyntiin ja vaihdan työroolista kotifiilikseen pienellä ulkoilulla.
Hassu aloitus, mutta tuli mieleen, miten ihanaa oli rattaiden kanssa kävellä pari kilometriä kauppaan, silloin kun lapset oli pieniä. Ne tuoksut, se puskien tuoksu. Ja talvella, miten helppoa olikaan laittaa ostokset kakaran kanssa pulkkaan...
Se oli niin suloista.
Noloudesta viis, mutta minua hieman harmittaa viime vuosien kehitys, joka on johtanut yhä useamman pienen tai keskisuuren lähikaupan kuolemaan ja alasajamiseen, kun on ajateltu, että kaikki (maksukykyiset) haluavat ja tahtovat asioida ja viettää aikaansa vain kauppojen suur-yksiköissä, jossain -yleesnsä- kaupunkikeskustojen ja monen asumalueista kauempana sijaistsevassa peltomarketissa, jonne pitää erikseen lähteä ja mennä autolla, koska linja-autolla kulkeminen vaatii jo enempi suunnittelua ja pyöräileminen tai jalan meneminen vie huomattavasti aikaa. -Minä en tästä kehityksestä ole pitänyt. Mutta vielä enemmän aatteluttaa ne vanhemmat ja iäkkäämmät ihmiset joille liikkuminen on muutoinkin vaikeaa ja hankalaa ja joiden päivittäistavaroiden hankkiminen pienestä eläkkeestä näin tehdään -tai on jo tehty- entistä vaikeammaksi.
Itsellä on auto pihassa mutta menen työmatkat pyörällä ja vien lapsen sillä päiväkotiin ensin siihen asti kun kelit sallii. Kaupassa käyn ostamassa pienemmät ostokset ennenkuin haen lapsen hoidosta. Autolla sitten kerran viikossa kaupassa isommat ostokset. En koe mitenkään nolona. Sääli etteivät kaikki autoilijat ymmärrä liikunnan tärkeyttä ja kuinka ympäristöön vaikuttaa saasteet.
Vierailija kirjoitti:
Jos näen jonkun aikuisiässä olevan menevän pyörällä kauppaan niin heti tulee yleensä mieleen, että tuo on varmaankin joku elämäntapatyötön tai vastaava, kun sillä ei ole varaa autoon. Olen joskus huutanutkin niille, että "menkää lusmut töihin". ;-)
Mulla on puoli vuotta vanha BMW 520 D A M-Sport X-drive. Kun kilsoja tulee vuositasolla 50 000 km, olen onnellinen, että pääsen joskus pyörällä vaikka lähikauppaan. Vuositulot n. 100 000 € brutto.
Minkälaista työtä suosittelisit tällaiselle lusmulle?
Pidän autolla ajamista kauppaan oikeutettuna vaan jos ulkona on hirmuliukasta, jalat ei toimi tai on sairas. Tai lähin kauppa 20km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden alle 30-vuotiaan naisen, jolla on reippaasti ylipainoa ja diabetes ym. Ei edes puolta kilometriä jaksa mennä kävellen tai pyörällä kauppaan. Minusta tuo on ERITTÄIN noloa ja "mummomaista".
Luonnon ja terveyden takia pitäisi kaikki kauppareissut tehdä ekologisesti kestävällä tavalla. Kävellen tai pyörällä. Tosin tämä ei aina ole mahdollista, jos asuu jossakin korvessa.
Minä asun korvessa ja teen kaikki kauppareissuni pyörällä. Matkaa kauppaan on 20 kilometriä, eli 40 kilsaa pers reissu. Matkaan kuluu aikaa karvan alle tunti per sivu.
M51
Vierailija kirjoitti:
Häpeen ihmisiä jotka liikkuu bussilla/metrolla päivittäin vielä nelikymppisenäkin... eiks niillä oo autoo tai edes miestä koka veisi heidät töihin?
Nolompaa olisi olla joka päivä toisen kyydistä riippuvainen, kuin itsenäisesti liikkua töihin, oli se sitten autolla tai julkisella.😂
Vierailija kirjoitti:
Hassu aloitus, mutta tuli mieleen, miten ihanaa oli rattaiden kanssa kävellä pari kilometriä kauppaan, silloin kun lapset oli pieniä. Ne tuoksut, se puskien tuoksu. Ja talvella, miten helppoa olikaan laittaa ostokset kakaran kanssa pulkkaan...
Se oli niin suloista.
Mulle tuli mieleen tulitikkuja lainaamassa. Tuollaista oli tosiaan joskus ennen. Niitä aikoja on mukava muistella farmarin puikoissa kuten kaikki muutkin. Ei kai autoilulle liian lyhyttä asiointimatkaa ole vielä keksittykään. Jo pelkästään parkkipaikan saanti vaatii pitempää autoilua.
Olen 10 v vanhenpi, eikä ole edes autoa. Vaikka olen puoliksi "maalainen".
Olen kohta 60 , auto on. Kävelen aina kauppaan. Hyötyliikuntaa.
Pitää vissiin hommata kortti ja auto että pääsen tohon muutaman sadan metrin päähän kauppaan ja lakkaan olemasta nolo.
Ei todellakaan. Reippaampaa kuin autoilu ja tekee hyvän vaikutuksen iästä riippumatta.
Se on niin noloa, että käyn kaupassa vain pimeän aikaan. Silloin kukaan ei näe, että kävelen kauppaan, vaikka olen jo 34
Jos näen jonkun aikuisiässä olevan menevän pyörällä kauppaan niin heti tulee yleensä mieleen, että tuo on varmaankin joku elämäntapatyötön tai vastaava, kun sillä ei ole varaa autoon. Olen joskus huutanutkin niille, että "menkää lusmut töihin". ;-)