Pyöräilijä: miksi et noudata liikennesääntöjä?
En tarkoita nyt ihan kaikkia pyöräilijöitä, mutta joka päivä liikenteessä kulkevana kyllä suurin osa pyöräilijöistä on aivan ulapalla ikää katsomatta että miten siellä liikenteessä sillä pyörällä kuuluu ajaa. En varmasti ole ainoa joka on samaa mieltä asiasta ja olisi huomannut asian. Tästä syystä ns. yleistän. Erittäin harvoin näen että joku oikeasti ajaa pyörällä niin kuin kuuluu, yksikään ei ole kertakaan ollut lapsi, mikä myös huolestuttaa.
Suurin osa ajaa aivan miten lystää, ei mitään tietoa siitä kummalla puolella tietä pitäisi ajaa ja ketä pitää missäkin tilanteessa väistää. Jälkimmäinen on ehkä isoin ongelma, koska väitän että monet eivät edes tiedä, että pyöräilijöitäkin koskee tietyissä tilanteissa väistämisvelvollisuus.
https://www.is.fi/autot/art-2000005802800.html?utm_medium=social&utm_co…
Itseä ärsyttää suunnattomasti ihmisten tietämättömyys arkipäiväisissä asioissa. Tehdään aivan miten lystätään välittämättä siitäkin että täällä on muitakin. Ei osata sääntöjä, kävellään punaisia päin kännykät kädessä eikä älytä pistää edes vauhtia kun töötätään merkiksi siitä että olet auton tiellä ja kävelet punaisia päin. Tehdään päättömiä ohituksia ja vaarannetaan muita, ajetaan perässä kiinni tai kännykkä kädessä.
Miksi ihmiset ovat näin vastuuttomia? Tahallaan nostetaan riskiä aiheuttaa vaaratilanteita eikä ole edes itsellä mitään itsesuojeluvaistoa. Kyllä sitten kehdataan nyyhkyttää ja valittaa kun auto meni muusiksi ja joku ajoi päälle, mutta itse ei oteta mistään vastuuta.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Koska en osaa liikennesääntöjä, ei minulla ole ajokorttia!
Huono tekosyy, liikennesäännöt oppii nopeasti. Ei mullakaan ole ajokorttia, mutta fillarin hankittuani opiskelin fillarointiin ja väistämiseen liittyvät säännöt parissa tunnissa. Ne ovat melko yksinkertaiset; jalkakäytävällä ei ajeta, pyörätie on velvoittava, ja tasa-arvoisessa risteyksessä ajoradalla ajaessa väistetään oikealta tulevaa. Jos on kolmio tai stop-merkki, väistetään myös vasemmalta tulevia. Jos siirrytään fillarilla pyörätieltä ajoradalle pyörätien loppumisen vuoksi, väistetään autoja.
Pyörätienjatkeella väistetään suoraan ajavia (jos merkkejä ei ole), kun taas kääntyvät autoilijat tai pyöräilijät väistävät jatketta ajavaa. Kädellä on hyvä näyttää merkkiä jos kääntyy tai pysähtyy, ohitukset vasemmalta ja taakseen kannattaa vilkaista ennen ohituksia, kääntymisiä tai pysähtymisiä. Suojatielle pysähdytään päästämään jalankulkijat yli, myös fillarilla.
Näillä ohjeilla selviää 95 % ajasta tien päällä, ainakin täällä Helsingin keskustassa missä itse ajan.
Vierailija kirjoitti:
Täydelliset kuskit taas täällä kokoontuvat näköjään. Koskas alettaisiin tunnustamaan niitä omia vajavaisuuksia?
Olet vissiin itse pyöräilijä joka viis veisaa omista velvollisuuksista ja otit nokkiisi kun tästä aiheesta tein aloituksen?
Puhuin kyllä lopussa myös yleisesti siitä kuinka liikenteessä ollaan välinpitämättömiä. Missään vaiheessa ei olla puhuttu siitä kuinka autoilijat olisivat täydellisiä. Kaikki tekee virheitä ja se on inhimillistä ja kaikista tielläliikkujista löytyy näitä törppöjä. Siinä vaiheessa kun virheet johtuvat muusta kuin vain satunnaisesta ja yksittäisestä mokasta, pitäisi miettiä kyllä muitakin kuin itseä.
Pyöräilijät eivät kuitenkaan noudata lähes koskaan niitä sääntöjä, ajetaan päin eikä väistetä ketään ja tullaan joko tien poikki tai sitten suojatien yli vaikka ei saisi. Kuinka moni pyöräilijä taluttaa pyöränsä aina kun pitäisi?Vastaus on että hyvin harva. Harva pyöräilijä niitä sääntöjä noudattaa ja he jotka noudattavat, ovat kyllä aina aikuisia jotka ovat ajavat pyörällä päivittäin ja paljon. Se on erona autoilijoihin ja kävelijöihin. Niin paljon näitä virheitä tulee nähtyä. Siksi aihe erityisesti ihmisiä puhututtaa ja niistä tehdään uutisiakin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä, tulee aina väistettyä ihan siksi, koska en halua ajaa kenenkään päälle. Tiedä kuinka monenko pyöräilijän päälle olisin jo ajanut jos olisin ajanut silloin kun pyöräilijän olisi pitänyt väistää. Ei ole ikinä näillä ollut mitään aikomustakaan väistää. Ei siinä vaihtoehdoksi jää kuin ajaa päälle tai väistää vaikka ei pitäisi. Täytyy varmaa ruveta tööttäämään joka kerta josko alkaisi ihmiset heräämään.
Minä tööttään joka kerta, jos pyöräilijä ajaa eteen, vaikka on väistämisvelvollinen.
En vain voi käsittää niitä autoilijoita, jotka päästävät tien yli, vaikka olen pyörän kanssa pysähtyneenä tien laidassa odottamassa, että autot on menneet ja pääsen yli. Niissä tilanteissa laskeudun sitten hitaasti satulalta ja talutan pyörän tien yli. Pitäis varmaan ottaa mukaan jokin kyltti mihin kirjoittaa, että turhaan pysähdyit. Väistääkö ne "kohteliaat" kuskit myös kolmion takana odottavia autoja?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sama syy kuin autoilijoilla kun eivät anna jalankulkijoille tietä esim. Suojatiellä!
Aitoilijan pitäisi pysähtyä ja antaa tietä mutta niin vain suurinosa painaa menemään ohi.
Minä en anna enää ikinä tietä, jos vieressä on toinen kaista. On käynyt useita kertoja niin, että minä väistän, mutta viereiseltä kaistalta tulee joku urpo ohi ja jalankulkija meinaa jäädä alle. Viimeksi oli niin läheltä piti-tilanne, että totesin turvallisemmaksi jalankulkijoille, että noissa tilanteissa ei anna enää tietä. Ja kyllä, suojatien eteen pysähtyneen auton viereen kuuluisi pysähtyä, mutta ainakaan pikku kaupungeissa ei osata tehdä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä, tulee aina väistettyä ihan siksi, koska en halua ajaa kenenkään päälle. Tiedä kuinka monenko pyöräilijän päälle olisin jo ajanut jos olisin ajanut silloin kun pyöräilijän olisi pitänyt väistää. Ei ole ikinä näillä ollut mitään aikomustakaan väistää. Ei siinä vaihtoehdoksi jää kuin ajaa päälle tai väistää vaikka ei pitäisi. Täytyy varmaa ruveta tööttäämään joka kerta josko alkaisi ihmiset heräämään.
Minä tööttään joka kerta, jos pyöräilijä ajaa eteen, vaikka on väistämisvelvollinen.
En vain voi käsittää niitä autoilijoita, jotka päästävät tien yli, vaikka olen pyörän kanssa pysähtyneenä tien laidassa odottamassa, että autot on menneet ja pääsen yli. Niissä tilanteissa laskeudun sitten hitaasti satulalta ja talutan pyörän tien yli. Pitäis varmaan ottaa mukaan jokin kyltti mihin kirjoittaa, että turhaan pysähdyit. Väistääkö ne "kohteliaat" kuskit myös kolmion takana odottavia autoja?
Tätä samaa itsekin mietin, korkeintaan jos näen että pieni lapsi tulossa niin en ole niin raju asian suhteen ja menen kyllä normaalisti ohi jos huomaan se aniharva kerta että joku pyöräilijä tosiaan minua väistää niin kuin kuuluukin.
Päälle en pysty ajamaan joten minkäs teet...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijä on liikenteen kuningas, jota kaikkien pitää kumartaa. Ainakin heidän omasta mielestään.
Höpö. Höpö. Olen pyöräilijä ja osaan säännöt. Kaikkien muiden osaamattomuus ärsyttää. Niitä löytyy kävelijöistä, pyöräilijöistä, autoilijoista. Tuntuu, että mopopojay osaa säännöt parhaiten, mutta eivät ehkä noudata niitä ainakaan öisin tai laumassa.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilykulttuuri kaupungeissa on melko nuori ja järjestelyt kaoottisia vielä. Uskon ja toivon, että kun valistusta tulee lisää, pyöräilystä tulee normi ja pyöräkaistat yms. järjestetään jatkossa loogisesti, tähänkin asiaa tulee muutos. Vrt. vanha pyöräilykaupunki Kööpenhamina tai Alankomaat
Se on on totta että pyöräilyväylät ja niiden merkinnät on hanurista, jos vertaa autoilijoiden järjestelyihin.
Pyöräilijä ei miellä itseään ajoneuvon kuljettajaksi. Rinnastaa itsensä enemmän jalankulkijaksi. Olen tehnyt galluppia lähiympäristössäni. Hyvin huonosti pyöräilyä koskevat säännöt tunnetaan. Oli henkilö autolla ajava tai itse pyöräilijä tai kävelijä. Alan kallistumaan pyöräkortin kannalle. Sen voisi koululaiset tehdä koulussa ja muut netissä tms. Jos joku neuvoo siinä vieressä, niin ehkä ne silloinkin menee jakeluun. Jos pitää kirjautua pankkituunuksilla tms. niin henkilö oletettavasti on vieressä ainakin.
T.pyöräilijä itsekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijä on liikenteen kuningas, jota kaikkien pitää kumartaa. Ainakin heidän omasta mielestään.
Höpö. Höpö. Olen pyöräilijä ja osaan säännöt. Kaikkien muiden osaamattomuus ärsyttää. Niitä löytyy kävelijöistä, pyöräilijöistä, autoilijoista. Tuntuu, että mopopojay osaa säännöt parhaiten, mutta eivät ehkä noudata niitä ainakaan öisin tai laumassa.
Samaa mieltä. Itse liikun vuodessa autolla 40.000km, pyörällä 3000km ja juosten 1000km.
Oikeastaan kaikista eniten ärsyttää pyöräillessä autoilijat, jotka eivät osasaa liikennesääntöjä tai muuten vaan eivät noudata niitä. On todella yleistä että auto on risteyksessä pysähtynyt suojatien / pyörätien jatkeen päälle tai että autoilija pysähtyy kevyenliikenteen väylän ja ajoradan risteyksessä jossa pyörälijä on väistämisvelvollinen ja selvästi osoittaa että on noudattamassa väistämisvelvollisuuttaan.
Pyöräilijöiden ja autoilijoiden virheet ovat erilaisia. Ruuhka-aikana liikennevaloissa keltaisen syttyessä on ihan tavallista että ruuhka-aikaan siitä menee vielä viisi autoa, joista kolme viimeistä päin punaisia. Kevytliikenne noudataa punaisen valon syttymistä paremmin, edellyttäen että on muuta liikennettä. Harvoin näkee että auto ajelee suoraan päin pitkään palaneita punaisia, pyörälijöitä ja jalankulkijoilta tämä on ihan yleistä. Auto ajaa harvoin väärään suuntaan yksisuuntaista tai jalkakäytävällä, pyöräilijät tekee näitä usein.
Autoa ajaessa pyöräilijän törttöily ei juurikaan pelota, hän on se johon sattuu. Pyöräillessä ja juostessa autoilijan törttöilyt pelottaa, sillä minä olen silloin se johon sattuu, vaikka olisin oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilykulttuuri kaupungeissa on melko nuori ja järjestelyt kaoottisia vielä. Uskon ja toivon, että kun valistusta tulee lisää, pyöräilystä tulee normi ja pyöräkaistat yms. järjestetään jatkossa loogisesti, tähänkin asiaa tulee muutos. Vrt. vanha pyöräilykaupunki Kööpenhamina tai Alankomaat
Se on on totta että pyöräilyväylät ja niiden merkinnät on hanurista, jos vertaa autoilijoiden järjestelyihin.
On totta ja pyötiet muuttuvat epäloogisesti. Esim.kauppamatkalla on jaettu pyörä/kävelytie ja suojatien jälkeen se muuttuikin yhdistetyksi. Mutta meidän kaikkien liikenteessä kulkevien pitää seurata merkkejä. Siinä on merkki ja katkoviiva keskellä. Toiseen suuntaan on oma merkki ja yhtenäinen valkoinen viiva välissä. Eli kaksi eri merkintää, joista huomaa tien muuttumisen. Mutta harva niitä näyttää huomaavan.
En osaa sääntöjä eikä paljon kiinnosta. Autojen keskellä pitäis ajaa ja mukulakivillä. Ennemmin rikon sääntöjä kuin vaarannan itseäno.
Vierailija kirjoitti:
Täydelliset kuskit taas täällä kokoontuvat näköjään. Koskas alettaisiin tunnustamaan niitä omia vajavaisuuksia?
Liikennevajakkeja ei ehkä kiinnosta osallistua tällaiseen keskusteluune, eli kyse on julkisuusharhasta. Säännöistä keskustaltessa kaikki tuntuu osaavan ja noudattavan niitä, mutta ympärillä on hiljaisten ryhmä jota ei kiinnosta, eivät osaa sääntäjä, eivät nouda niitä, eikä kiinnosta keskustella aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sääntöjä.
Kannattaisiko opetella?
Koska ovat silkkaa vittuilua pyöräilijöille.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sääntöjä eikä paljon kiinnosta. Autojen keskellä pitäis ajaa ja mukulakivillä. Ennemmin rikon sääntöjä kuin vaarannan itseäno.
Mielestäni tuo todistaa, ettei henkilö ole sopiva liikenteeseen. Varsinkaan kuljettamaan mitään ajoneuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Hei camoon liikennesäännöt? Kuka niitä oikeasti noudattaa.
Liikennesääntöjä noudattaa kaikki muut paitsi idiootit ja itsekeskeiset paskapäät.
Vierailija kirjoitti:
Koska ovat silkkaa vittuilua pyöräilijöille.
Mielestäni pyöräilijöiden näkökulmasta säännöt on ihan fiksut. Ehkä kävelijöille pitäisi tiukemmin olla säädetty poukkoilukielto.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sama syy kuin autoilijoilla kun eivät anna jalankulkijoille tietä esim. Suojatiellä!
Aitoilijan pitäisi pysähtyä ja antaa tietä mutta niin vain suurinosa painaa menemään ohi.
Eli rikon sääntöjä, koska mä voin.
Lisää valvontaa. Liikennekuria ei saada paremmaksi, jos sitä ei valvota riittävästi.
Yleisesti mainitsin myös ihmisten välinpitämättömyydestä koskien autoja ja jalankulkijoita myös, jos satuit lukemaan loppuun asti.
Uskallan väittää että enemmän ne autoilijat kuitenkin niitä sääntöjä noudattaa kuin pyöräilijät. Jos autot noudattaisivat pyöräilijöitä vähemmän sääntöjä, liikenteessä ei kukaan uskaltaisi olla koska silloin kukaan ei tottelisi mitään sääntöjä. Sen verran pyöräilijät niitä sääntöjä rikkoo/jättää noudattamatta joko tietämättömyyttään tai välinpitämättömyyttään.
Ap