Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IBS keliakia ym ruokarajoitteiset

Vierailija
26.08.2018 |

Ymmärtääkö ihmiset teidän ruokavaliota? Mun tutuilla ei näy millään menevän jakeluun etten vaan voi syödä joitain juttuja kun tulen kipeäksi. 6 vuotta ollu jo tämä ja edelleen olen nirso, laihdutan tms kun en syö pullaa. Joskus taas kysellään että etkö muka tämän kerran voi syödä. Ymmärtäisin sen jos vanhat ihmiset ei tajuais, mutta nää ihan normaalit täydellä järjellä varustetut aikuiset ärsyttää. Oon myöskin sanonut ettei mua varten tarvi mitään kahvileipää hankkia kun glut. pullat yms on niin kalliita, mutta ei se silti tarkoita että voisin tavallista syödä sen sijasta.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta paras oli tää: Ai et voi syödä vehnää, no ota tuosta lakua 😁

Minusta on taas outoa kuvitella, että olisi yleisesti tiedossa, että lakritsi sisältää vehnää. Minä tiedän, koska minulla on keliaakikko-sukulainen, mutta en todellakaan kuvittele kaikkien tietävän sitä.

Joo, totta. Itsekin olen vältellyt viljaa kuukauden ajan ja vasta nyt, sisällysluetteloita tavaillessa huomannut, miten moneen paikkaan laitetaan esim. vehnää. Valmisfalafeleistä lakuun, kastikkeisiin, keittoihin ja mysleihin. En voi syödä oikein mitään, paitsi vihanneksia, lihaa ja maitotuotteita!

Vierailija
22/24 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön duunissa salaattia, jotta vatsa ei häiritsisi työntekoa niin kovasti. Tietysti se ihmetyttää muita, kun olen niin laihakin, että en "saisi" syödä salaattia. Mutta tosiasiassa minun painoni ja minun vatsaongelmani ovat kaksi eri asiaa. Kun vielä tankkasin itseäni luonasruoalla, olin aivan yhtä laiha. Salaatin kanssa mä nyt vaan olen parempivointisempi vatsan osalta. Tottakai mun kannattaa siis sitä syödä. Vaikka muut kokisivat tärkeämmäksi lihottaa mut jollain stroganoffilla ja pastapoloneesella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks mummo sanoi kerran että jos olis sota-aika niin loppuisi tämmöiset ruokavalio höpötykset, ne on kuulema vaan nykyajan keksintöjä, ei mitään oikeita sairauksia

Tällaisia kertomasi kaltaisen mielipiteen omaaavia  mummoja -jos kohta varmasti myös pappojakin kohtaa ja tapaa aina toisinaan. Ei se toki edellytä tai vaadi korkeaan ikään ehtimistä. Mutta harvassa paikassa olen itse kohdnnut niin paljon ennakkoluuloja ja käsittämöntä halveksintaa ja tuomistevuutta omaa siarauttani kohtaan, joka estää minua nauttimasta terveyden uhalla kaikkea yleisemmin nautittavaa ja pakottaa minut kieltäytymään toisinaan tarjottavasta.

Vierailija
24/24 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken huippu, kun eräs eläkkeellä oleva sukulaislääkäri (huom. Lääkäri!) ei meinannut tajuta, että vilja-allergia ja gluteenittomuus ovat eri asioita. Tyrkytti minulle gluteenittomia tuotteita, kun välttelin vain tiettyä viljalajiketta. Jouduin sanomaan monesti, että kyllä kaikki muu vilja sopii.