Yle: Kätilö ei antanut lisämaitoa - Elias-vauvan verensokeri laski hälyttävästi
Helsingin Kätilöopistolla alle vuorokauden ikäinen Elias (nimi muutettu) ei saanut lisämaitoa, vaikka vanhemmat sitä vaativat. Ylen haastatteleman perheen mukaan näytti siltä, että vauva vapisee ja kramppaa, mutta kätilö oli sitä mieltä, että kyseessä oleva liikehdintä on vastasyntyneelle normaalia.
Lisämaitoa voisi kätilön mukaan antaa vauvalle vain lääketieteellisestä syystä. Kätilön mielestä sellaista ei tilanteessa ollut. Kun Elias lopulta pääsi lääkärintarkastukseen, selvisi, että vauvan glukoosiarvo oli 1,6 eli hälyttävän alhainen. Kävi ilmi, ettei hän ollut saanut maitoa imemällä tipan tippaa.
Eliaksella todettiin hypoglykemia, joka voi vakavimmillaan johtaa aivovaurioon.
- En olisi mitenkään voinut uskoa, että meillä länsimaissa vauvat voivat nähdä nälkää synnytyssairaalassa, vauvan äiti sanoi Ylelle.
Nyt jo suljettu Helsingin Kätilöopisto oli mukana Kansainvälisessä Vauvamyönteisyysohjelmassa. Ohjelmassa mukana olevat sairaalat sitoutuvat siihen, että vauvojen ensisijainen ruokintatapa on imetys, ja siksi Eliakselle ei suostuttu antamaan lisämaitoa vanhempien pyynnöstä
Kommentit (20)
Jatketaan mieluummin keskustelua tästä siinä toisessa pitkässä ketjussa.
Muistuu mieleeni neljännen lapseni kanssa vietetty aika jorvissa. Olen imettänyt kaikki lapseni ja ihan pitkään olen imettänytkin. Neljäs lapsi oli pieni syntyessään ja tarvitsee ravintoa siinä missä isompikin. Ja kasvaminen olisi tärkeää.
Huomasin kyllä itse, ettei maito ala nousta niin kuin aikaisemmin. Maito on noussut minulla aina hyvin ja jo laitoksella imetys on sujunut. Tunsin selkeän eron. Vauvaa piti vaihtaa rinnalta toiselle ja takaisin ensimmäiselle. Aivan kun ei ruokaa saisi lainkaan. Sama jatkui kotona. Kasvu alkoi vasta kun mukaan otettiin lisämaito. Lapsi oli ensimmäisen kerran tyytyväisen oloinen. Tetasin sitten, toisesta rinnasta ei tullut yhtään mitään ja toisestakin vain aivan liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Jatketaan mieluummin keskustelua tästä siinä toisessa pitkässä ketjussa.
En ole törmännyt siihen ketjuun. Enkä voi sitää pitkiä ketjuja.
Olin vuonna 1999 Jyväskylän keskussairaalassa perhehuoneessa esikoisen kanssa. Kertaakaan ei saatu lisämaitoa, en nukkunut tuntiakaan kolmeen vuorokauteen kun piti imettää, imettää, imettää. Veri roiskui tisseistä kun pääsin kotiin. Prkleen vauvamyönteisyys. Jos olisin tiennyt, olisin valinnut rivipetipaikan.
Saikos kaupasta jotain äidinmaidonvastiketta 🤔
Mulla on maito noussut molempien lasten synnyttyä vasta viidentenä päivänä synnytyksestä. Onneksemme Kotkassa annettiin mukisematta lisämaitoa, ainakin 2000-luvun loppupuolella, jolloin sain lapseni. Molemmat vauvoistani oli kyllä koko ajan rinnalla, mutta kun maito ei nouse niin se ei nouse. Kätilöt ihmettelivät imetyspunnituksen tasan 0 grammaa mutta minkäs teet. Kuopuksen kanssa pääsimme kotiin kolmantena päivänä itse asiassa vain sillä ehdolla, että annan lisämaitoa.
Ihan hullua, että vauvaa pidetään nälässä 3-4 päivää, äiti on väsynyt synnytyksestä ja se jälkeen siitä, että kuuntelee lapsensa kitumista yötä päivää. Imetyshoitaja käy kertomassa, miten tärkeää imetys on ja äiti miettii, että kohta kuolee joko hän hyppäämällä ikkunasta tai lapsi nälkään.
Tiedän viisi äitiä, jotka eivät ole imettäneet lastaan nimenomaan siksi, että he eivät kestäneets sitä, miten lapsi nääntyi synnärillä. Kotona he halusivat varmistaa, että lapsi saa ruokaa ja mieluummin luopuivat imetyksestä kokonaan kuin edes kokeilivat sitä juotettuaan ensin sairaalassa lapselleen verta, maitoa kun rinnoista ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kätilö nappasi pullon pois ja sanoi, että tämä estää lapsen aivojen kehittymisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kätilö nappasi pullon pois ja sanoi, että tämä estää lapsen aivojen kehittymisen.
Meillä vastaava. Kysyin lisämaitoa, kun toinen ei kasva eikä selkeästi syö. Ei saa, ei tuotu, kyllä se maito sielta nouee. Joskus se vaan ottaa aikansa. Ei noussut, vaikka aiemmin on hienosti noussut jo sairaalassa.
Kätilöiden joukkopsykoosi imetyksestä. Moni kätilö on muuten oikeasti ilkeä. Pääsevät vielä päsmäröimään oikein kunnolla jos äiti heikossa hapessa. Ei tietysti kaikki, mutta ainakin puolet😂
Vierailija kirjoitti:
Kätilöiden joukkopsykoosi imetyksestä. Moni kätilö on muuten oikeasti ilkeä. Pääsevät vielä päsmäröimään oikein kunnolla jos äiti heikossa hapessa. Ei tietysti kaikki, mutta ainakin puolet😂
Statistiikkaa? Monta lasta olet synnyttänyt, 1 vai 15? 15 kohdalla voi puhua kokemuksesta jos synnytetty väh kolmessa eri sairaanhoitopiirissä. Älä yleistä.
Minulla on ollut ihanat kätilöt.
Osaako kukaan sanoa, millaisia kätilöt on Seinäjoen sairaalassa? 😱
Lappeenrannassa samaa vauvamyönteisyyshössötystä. Lisämaitoa saa rukoilla polvillaan ja sittenkin saanti on epävarmaa. Oman vauvani paino laski puoli kiloa muutamassa päivässä, koska pidettiin nälässä. Imetä, imetä. Kyllä se maito alkaa nousta. Ei alkanu ei. Sitten oltiin pari ylimääräistä päivää sairaalassa, koska vauvan paino oli liikaa pudonnut! Ei hyvää päivää, järkeäkin voisi käyttää kaiken lässytyshössötyksen keskellä...
Multa ei kyllä olisi pulloa napattu pois jos olisin katsonut lisämaidon tarpeelliseksi joillekin kolmesta lapsestani. Itse asiassa olin varannut sairaalakassiin korvikkeet mukaan siltä varalta että maito ei nousisi ja sairaalassa niitä pihdattaisiin. Onneksi ei tarvinnut käyttää. Mutta ykkönen imi niin tiheästi että nännit olivat vereslihalla, mistä opin että kakkoselle otin laitokselle rintakumin ja myös tutin ylenmääräistä imun tarvetta varten. Kakkosen synnytyksen hoitanut kätilö sanoi ettei voi virkansa puolesta kannustaa tutin käyttöön mutta ei myöskään paheksunut. Yleensäkin kannattaa pitää puolensa ja tehdä kätilöillekin selväksi mitä mieltä asioista on, ei se vauva sairaalan ole.
Ei kätilöllä ole oikeutta ottaa lisämaitoa pois joten turhaan annatte sen vain sen vuoksi, että sanotaan :)
Ei multa ottaisi ainakaan tai sitten saisi repiä sen väkisin käsistä kun itse huutaisin, että lakimies ottaa seuraavan kerran yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kätilöllä ole oikeutta ottaa lisämaitoa pois joten turhaan annatte sen vain sen vuoksi, että sanotaan :)
Ei multa ottaisi ainakaan tai sitten saisi repiä sen väkisin käsistä kun itse huutaisin, että lakimies ottaa seuraavan kerran yhteyttä.
Ongelmana on se, että äiti on hormonihöyryissä, valvonut 2-3 vrk ja lapsi huutaa aina vaan. Kun kätilö nappaa sen pullon ja sanoo, että tätä ei sallita, niin äiti on liian väsynyt ja kauhuissaan tekemään enää mitään.
Aika monen yksilapsisen perheen lähtölaukaus on se kätilö, jonka mielestä lapsen kuuluukin huutaa vuorokauden ympäri,koska äitiys on sitä, että ryhtyy tissiksi. Ja jos ei siihen kykene, joutaa lapsi nälkiintyä.
n 20 v sitten olin naistenklinikalla ja lähdössä pois vauvan kanssa ja sain äidinmaitoa mukaan niin oliko lastenhoitaja vai kätilö niin ilmoitti että tämä on kallista. On hormoonihuuruissa niin en osannut vastata enkä kiittää. Muuten kaikki muu kyseisellä klinikalla meni loistavasti. Keisarinkyydillä maailmaan. Voi niitä aikoja voi niitä aikoja kun saisin niin elää uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
n 20 v sitten olin naistenklinikalla ja lähdössä pois vauvan kanssa ja sain äidinmaitoa mukaan niin oliko lastenhoitaja vai kätilö niin ilmoitti että tämä on kallista. On hormoonihuuruissa niin en osannut vastata enkä kiittää. Muuten kaikki muu kyseisellä klinikalla meni loistavasti. Keisarinkyydillä maailmaan. Voi niitä aikoja voi niitä aikoja kun saisin niin elää uudelleen.
hämmästyin sitä että sanoo olevan kallista. Nyt osaisin vastata.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808262201161674_u0.shtml