Korvaisitteko kuudennen alahampaan implantilla?
Minulta on poistettu hampaita toiselta puolelta alhaalta ja viimeinen hammas on siis vitonen.
Nyt kärsin asiasta, ihan esteettisistä syistä. Arastelen hymyillä leveästi, saati nauraa suu auki. Tosin ei paljon nauratakkaan.
Mietin implantin laittoa, mutta mitä mieltä olet: näkyykö kutosen puuttuminen? Näkyisikö sinulla? Jos hymyilen hampaat yhdessä normaalisti, leveästikin, se ei ehkä näy. Mutta näkyyköhän se vaikka puhuessa, jos joku katsoo ylhäältäpäin.
Olen vähän yli viisikymppinen muuten terveen näköinen ihminen.
Kommentit (25)
Ehdottomasti laittaisin implantin, jos vain olisi siihen varaa. Itsellä onneksi kaikki hampaat vielä suussa.
Riippuu tosi paljon sun suun koosta ja mallista ajattelisin. Mulla on iso leuka ja pienet hampaat (kaikki viisaudenhampaita myöten on mahtuneet tulemaan ja vielä mahtuis yhdet ekstraa...) ja ihan hymyillessäkin näkyy kutoset selkeästi. Mutta mulla on kaksikin ystävää joilta molemmilta puuttuu yksi alakutonen, enkä asiaa todellakaan tietäisi elleivät olisi kertoneet! Ja ovat muuten mua lyhyempiä, eli varmaan olisin huomannut jos näkyisi yläviistosta. Toinen heistä tosin aikoo implantin otattaa, kun ilmeisesti on hänellä alkanut vaikuttaa jotenkin purentaan. Ajattelisin että tuskin näkyy, mutta jos aiheuttaa muuten ongelmia niin implantti voi olla hyvä.
Multa on poistettu alhaalta ensimmäinen poskihammas, mikähän numero lie? Ei näy nauraessa, laulaessa puhuessa... Haukotellessa näkyy, mutta voi pitää kättä edessä tai olla välittämättä asiasta. Tietysti jokaisella on hieman omanlaisensa suuvärkki, mutta kannattaa vaikkapa ottaa videota itsestään tekemässä em. juttuja.
"Suu täytyy muutenkin olla kunnossa jos esim. joudut leikkaukseen."
Ei puuttuva hammas (kohdan parannuttua) vaikuta leikkauksiin tms.
Lukekaa ensin implanttien aiheuttamista ongelmista ennen kuin sellaisen otatte. Vauvallakin niistä on keskusteltu.
On kutosimplantti alaleuassa. Tärkeä poskihammas.
En tiedä mikä hampaista on kuutonen, mutta alhaalla oikealla toiseksi taaimmaisen hampaani tilalla on ollut puolen vuoden ajan implantti. Olen ollut tyytyväinen.
Mulla kanssa on ala 6 tehty implantti sekä ylä 5. Kummatkaan ei mielestäni puhuessa ja nauraessa näkyneet, mutta purennan takia ja sen takia otin koska olivat eri puolilla suuta niin mielestäni oli kovaa ikävä syödä kun jokin hapankorppu esimerkiksi tökkäisi suoraan ikeneen.
Mistään implantti vaaroista en ole kuullutkaan eikä lääkärissäkään tällaisista mainittu missään vaiheessa??
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä hampaista on kuutonen, mutta alhaalla oikealla toiseksi taaimmaisen hampaani tilalla on ollut puolen vuoden ajan implantti. Olen ollut tyytyväinen.
Laske, monesko hammas se on, etuhampaasta lukien. Kiinnostaisi. Se on varmaan juuri kutonen. Miksi otit, ihan esteettisistä syistä? Olisi mielenkiintoista kuulla!
Ap.
Kyllä ne puuttuvat hampaat takanakin näkyy. Tai siis tyhjät paikat.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin heti. Minulle hampaat on todella tärkeät. Suu täytyy muutenkin olla kunnossa jos esim. joudut leikkaukseen.
Mitä merkitystä sillä implantilla on leikkauksen suhteen paitsi että todennäköisemmin siitä implantista tulee ongelmia kuin hampaan puuttumisesta? Kyse oli esteettisestä ongelmasta.
Vierailija kirjoitti:
No todella harvalla ihmisellä on niin leveä hymy tai pitää suuta riittävän ammollaan puhuessaan. Mulla puuttuu ihan synnynäisesti takaa hammas ja ei se kyllä näy kuin hammaslääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No todella harvalla ihmisellä on niin leveä hymy tai pitää suuta riittävän ammollaan puhuessaan. Mulla puuttuu ihan synnynäisesti takaa hammas ja ei se kyllä näy kuin hammaslääkärille.
Mulla on kanssa sen mallinen suu ja hampaat että ei nuo puuttuvat ylä 5 ja ala 6 minnekkään näkyneet. Nauraessa minulla näkyy vain ylähampaat ja niistäkin vain kuusi eli molemmin puolin ylä kolmoseen saakka on ne mitä vielä näkyvät. Haukotellessa ei näy syödessä ei näy (tosin en syö suu auki) puhuessa ei näy. Silti hankin ne implantit ihan pureskelun ja syömisen vuoksi sekä oman itsetuntoni vuoksi. Hyvä näin, kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laske, monesko hammas se on, etuhampaasta lukien. Kiinnostaisi. Se on varmaan juuri kutonen. Miksi otit, ihan esteettisistä syistä? Olisi mielenkiintoista kuulla!
Ap.
Ei ole pelkkää estetiikkaa. Jos hampailta puuttuu vastapari, se aiheuttaa mm. kasvojen toispuoleisuutta, päänsärkyä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
No kuutonenpa se juuri on. Oma hampaani halkesi, kun siinä ollut paikka halkesi. Kruunua siihen ensin yritettiin, mutta omaa hammasta ei ollut tarpeeksi jäljellä. Muutenkin ärsytti, kun kruunun altakin piti puhdistaa, siellä kun oli ruoan mentävä aukko.
Kruunu irtosi ja loput hampaasta poistettiin. En oikein tottunut siihen aukkoon. Jotenkin tuntui, että se vaikutti puheeseenkin, vaikka oli niin takana. Syödessäkin opin varomaan sitä puolta, enkä pitänyt kun vimeinen hammas törötti siellä yksinään. Minäkin hymyilin peilille ja koetin katsoa näkyykö aukko.
Implantin asentaminen meni hyvin. Minulla oli sen verran aikaa kulunut, että ien oli täysin parantunut. Hiukan aikaa implantin olemassa olon huomasi, mutta nyt en sitä mitenkään enää edes noteeraa.
Vierailija kirjoitti:
laittaisin kultahampaan
Just joo ihan vtyn rumia sallaiset.
Uskomatonta että vuonna 2018 suomessa joku kehtaa vielä väittää että puuttuva hammas on pelkkää estetiikkaa. Ei ole, koko suun terveys vaikuttaa koko kehoon.
Mua ei ole kutosen puuttuminen haitannut. Ei ole ollut puruongelmia tai muitakaan, ja hammaslääkärin mielestä siihen on turha implanttia tehdä, ellen itse sitä halua. En ole kokenut tarpeelliseksi, kun kolo ei näy eikä aiheuta ongelmia. Eteen otin implantteja esteettisistä syistä. Hampaita meni suusyövän takia parikymppisenä, kun leukaluuta piti veistellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laittaisin kultahampaan
Just joo ihan vtyn rumia sallaiset.
varakkuus näkyy
Laittaisin heti. Minulle hampaat on todella tärkeät. Suu täytyy muutenkin olla kunnossa jos esim. joudut leikkaukseen.