Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä hintaisen älypuhelimen ostaisit 13-vuotiaalle?

Vierailija
26.08.2018 |

Ei kai nyt mitään 700 euron laitetta, vaikka lapsi sellaisen haluaisikin?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu nuoren tarpeista. Esim jos nuori ei paljoa käytä puhelinta niin joku 20 euron karvalakkimalli riittää hyvin ja 50 eurolla saa jo netillisen esim N 3310. Kalliimmasta puhelimesta kannattaa jo puhua onko sille oikeasti tarvetta ja onko nuoren mikään pakko olla somessa.

Mun mielestä se on vähän hölmöä ajattelua vanhemmilta, jos rajoittaa täysin kokonaan teinin pois somesta. Some on nimittäin niin arkipäiväinen juttu nykynuorten kesken, että helposti jää todella ulkopuoliseksi ihan vain sillä, että ei ole whatsappia.

Olen itse todellakin liiallista puhelimen käyttöä ja osittain nykyistä somekulttuuriakin vastaan. Mutta silti ymmärrän, että internet ja some on niin vahvasti tätä päivää ja niin arkinen juttu, että sillä tekee enemmän haittaa kuin hyötyä, jos rajoittaa _kokonaan_ nuoren somen käytön.

Ei internet ja some kuitenkaan mitään täysiä demoneita ole, paljon hyvääkin löytyy. Kohtuus kaikessa!

Suomessa sosiaalisen median ikäraja on nykyään k16. Kyseessä on ihan lakisäänteinen juttu. Sitä nuorempien ei ole sallittua perustaa sometilejä (ellei sitten huijaa syntymä aikaansa). Siksi.

Näin juuri. Merkillistä että se osalta vanhemmista "unohtuu".

Vierailija
22/34 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 euron puhelimen maksimissaan. Ei meillä kyllä ikinä ole kiusattu lapsia puhelimiensa tai vaatteiden takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varallisuudesta. Sen hintaisen ettei ota päähän liikaa kun se hajoaa tai katoaa.

Samaa käytän omiin hankintoihin. Jos naarmu aurinkolaseissa murskaa maailman, ne olivat liian kalliit.

Vierailija
24/34 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

200€ sponssaa kahden vuoden välein ja jos teini haluaa kalliimman puhelimen niin sitten kerää/säästää puuttuvat rahat 👍 Oppii lapsi rahan käyttöä kun ei heti saa haluamaansa vaan joutuu tekemään jotain sen eteen.

Vierailija
25/34 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tyypillistä näissä keskusteluissa vuodesta toiseen: "Meidän kiltille Pirjo-Petterille kelpaa 200 euron puhelin vaikka olisi meillä tietenkin varaa kalliimpaankin"

Vierailija
26/34 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu nuoren tarpeista. Esim jos nuori ei paljoa käytä puhelinta niin joku 20 euron karvalakkimalli riittää hyvin ja 50 eurolla saa jo netillisen esim N 3310. Kalliimmasta puhelimesta kannattaa jo puhua onko sille oikeasti tarvetta ja onko nuoren mikään pakko olla somessa.

Kuka 13v ei käytä puhelinta? Hei, haloo herää tähän päivään. Seuraavaksi itketään, kun siel koulussa kiusataan ja nuoren pitää piilotella sitä 20 eur puhelinta. En ikinä tekisi näin omalle lapselleni.

Olen hyvin köyhästä perheestä ja minua pilkattiin 70-80 luvulla vaatteistani koulussa. Voidaan puhua kauniisti, että kaikki ovat samanarvoisia ja ketään ei kiusata. Mutta todellisuudessa ei se kiusaaminen ole mihinkään kadonnut, valitettavasti.

Tämä.

27/34 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

149 € maksoin nyt kesällä teinin luurista. Poistuva malli ja siksi alennuksessa.

Vierailija
28/34 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on aina ostaneet omat kännykkänsä joulu/synttärirahoistaan, ihan ekoja näppäinluureja lukuunottamatta, ne oli minun vanhoja. Tässä systeemissä lapsi oppii arvottamaan hyöty/rahanmeno -suhdetta. Jos laittaa 500 euroa kännykkään niin ei saa mitään muuta pitkään aikaan. Jos laittaa 180 euroa saa kaikkea muutakin.

Minä en ole teinien "moraalinvartija" vaan opetan miettimään sekä kännykän- että rahankäyttöä itse. Ollaan juteltu läpi jo ala-asteella millaista porukkaa netissä liikkuu ja että nimeä/kuvia tms ei laiteta mihinkään, poislukien joku yksityinen insta ja sinnekin mietitään mitä kannattaa laittaa.

Olen jo 50 v, mutta en ymmärrä jatkuvaa vouhotusta somen pahuudesta ja kännyköiden tasosta - mikä siinä on, ettei lasta voi opettaa käyttämään järkeään (poislukien erityislapset, joita pitää auttaa enemmän)? Jos lapsi hoitaa koulunsa hyvin, on tyytyväinen, harrastaa jne niin mihin tarvitaan jatkuvaa nipotusta ja kyttäämistä?

Vierailija
29/34 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin teinille iPhone 8:n juuri.

Meillä on koko perheellä iPhonet, enkä ymmärrä miksi lapsilla pitäisi olla paskemmat vehkeet siksi että ovat lapsia.

Hyväksi todettuja puhelimia ja kun kerran on sitä merkkiä hankittu, on helpompi päivittää uuteen samanlaiseen kun sisällön saa helposti siirrettyä icloud-tilin yhdistämällä.

En yritä esiintyä ”parempana ihmisenä” ja hankkia periaatteen vuoksi halpaa tai rumaa. Me pidämme kauniista ja mukavista asioista ja teemme itse tienaamillamme rahoilla mitä tykkäämme. Lapset osaavat arvostaa saamiaan asioita ja ovat oikein fiksuja. Kaverit kuulemma hajottavat halpoja puhelimiaan tahallaan että saisivat uusia. Ei ole meidän lapset sellaista tehneet.

Vierailija
30/34 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostamassa uutta kännykkää, joten 10-vuotias saa vanhan IPhone 6:n.

Vierailija
31/34 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

200-300 euroa maksimissaan.

Vierailija
32/34 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

200 euron puhelimen maksimissaan. Ei meillä kyllä ikinä ole kiusattu lapsia puhelimiensa tai vaatteiden takia.

Anna sille 3310, sillä saa soitettua ja laitettua tekstareita. Tai joku näppärä Doro.

Ei varmasti kiusata.

Vierailija
33/34 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen minkä se haluaa. En jaksa kiukuttelua.

Vierailija
34/34 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisen minkä se haluaa. En jaksa kiukuttelua.

Sitten se lapsi oppii saamaan aina haluamansa ja vielä ilmaiseksi ilman että sen eteen pitää nähdä vaivaa ja tehdä kovasti töitä. Nuorelle kannattaa opettaa ajoissa terve työmoraali.