Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajakoulutus ja matemaattinen osaamattomuus

Vierailija
26.08.2018 |

Kuinka paljon sairaanhoitajakoulutuksessa vaaditaan matemaattista osaamista? Haluaisin suuntautua päihde-ja mielenterveystyöhön, johon pohjakoulutuksena vaaditaan sh-koulutus. Kannattaako edes miettiä sh-koulutusta jos matematiikka 6 tasoa?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään ei ole kiinnostusta matematiikkaa opiskella en suosittele. Muuten kyllä tuolla kun pohjalla varmasti pärjää.

Vierailija
2/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla kiinnostusta oppia, ja ymmärrätkö sanallisia tehtäviä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeen vahvuus on 50mg/ml. Lääkäri määrää annettavaksi lääkettä 20mg i.v. Monta ml annat lääkettä?

Vierailija
4/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki jostain lähihoitajakoulun matematiikan kirja jossa opetetaan allekain kertolaskua, jakolaskua ja verrantoa sekä yksikkömuunnosta. Helmitaulu on oikein hyvä. Tosin varmaan nykyään saa käyttää laskinta, joten pelkällä verrannolla ja yksikkömuunnoksillakin pärjäät.

Nuo kaikki ovat erittäin yksinkertaisia ja todella nopeasti opittavia asioita, joissa ei tarvitse omata lainkaan matikkapäätä. Noiden asioiden opettelemiseen menee ehkä päivä tai pari.

Vierailija
5/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki jostain lähihoitajakoulun matematiikan kirja jossa opetetaan allekain kertolaskua, jakolaskua ja verrantoa sekä yksikkömuunnosta. Helmitaulu on oikein hyvä. Tosin varmaan nykyään saa käyttää laskinta, joten pelkällä verrannolla ja yksikkömuunnoksillakin pärjäät.

Nuo kaikki ovat erittäin yksinkertaisia ja todella nopeasti opittavia asioita, joissa ei tarvitse omata lainkaan matikkapäätä. Noiden asioiden opettelemiseen menee ehkä päivä tai pari.

Niin ja lähihoitajakoulun siksi että pääsykokeessa niillä tiedoilla pärjää. Itse koulussa vaatimustaso kasvaa aivan hieman, mutta mitään ongelmia ei ilmene jos on edes jotain pohjaa hiukan.

Vierailija
6/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ymmärrys suuruusluokista tarvitaan kyllä. Pitää pystyä arvioimaan laskun tulosta ja onko se mahdollinen ja järkevä.

Vierailija
7/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeen vahvuus on 50mg/ml. Lääkäri määrää annettavaksi lääkettä 20mg i.v. Monta ml annat lääkettä?

Huh.

Minä olen akateeminen ja mies duunari.

- minun laskelmani mukaan vähän alle 25 ml

- mies väittää että n. 2,5 ml

Kumpi on oikeassa? Epäilen että mies koska en ole koskaan ollut hyvä matematiikassa.

Vierailija
8/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://sites.google.com/site/laeaekehoidonperusteet/laeaekelaskuja

Tuossa on esimerkkejä tehtävistä, joita pitäisi osata pääsykokeessa ratkaista. Erittäin helppoja ja ei todellakaan vaadi yhtään matikkapäätä. Opettele vaan ensin yksinkertaisia verrantolaskuja niin pärjäät kyllä.

Vierailija
9/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen- ja vähennyslaskun kun algebrallisesti ymmärtää niin täysin riittävä lähijoitajaksi. Sairaanhoitajaksi vaaditaan sitten jo kerto- ja jakolaskun osaamista.

Vierailija
10/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 tässä, odotan vastausta

Vierailija
11/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo laskuesimerkit ovat ihan käsittämättömiä. Arvostukseni sh ja lähäreitä kohtaan nousi taivaisiin.

Vierailija
12/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0,4ml.

Vierailija
13/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh.

Kumpi on oikeassa? Epäilen että mies koska en ole koskaan ollut hyvä matematiikassa.

0,4ml

Vierailija
14/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh.

Hoitamasi potilas menehtyi ja miehesi hoitama joutui teholle. Onnea urpot.

Oikea annos olisi ollu 0,4 ml oletettan, että pitoisuus ja annos on annettu tarkkoina arvoina.

Vierailija
15/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laimennoslaskut onkin sitten asia erikseen

Vierailija
16/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh.

Kumpikin on väärässä.

Jos ei ole mitään hajua mitä pitää tehdä, kannattaa lähteä liikkeelle ihan arjen esimerkeistä.

Sinulla on kädessäsi litran purkki maitoa, josta haluat tehdä kaakaota. Kaadat maidon kulhoon ja sekoitat sinne 6 ruokalusikallista kaakaota niin, että kaakao sekoittuu sinne aivan täydellisesti. Kun olet kaatamassa juomaa kuppiin, miehesi tulee paikalle ja sanoo että hän haluaa puolet kaakaosta. Kaivat esiin mittalasin ja mittaat hänelle tasan puolet maidosta, eli 0,5 litraa, eli 50 desilitraa, eli 500 ml.

Kuinka monta ruokalusikallista molempien kaakaot sisältävät? Laitoit koko maitomäärään 6 ruokalusikallista.

Vastaus on 3, koska 6 ruokalusikallista jaettuna kahteen annokseen on 3 rkl.

Sitten itse laskuun.

Nyt sinulla on kädessäsi pullo, jonka kyljessä lukee että sisältää vaikuttavaa ainetta 50 mg/ml. Käytännössä merkintä tarkoittaa, että yhdessä millilitrassa on 50 mg lääkettä.

Paljonko lääkettä on kahdessa millilitrassa? Eli jos nesteen määrä kaksinkertaistuu, mitä lääkeaineen määrälle tapahtuu?

Vastaus on 100 mg.

Eikö auennut? Olet sekoittanut 1 litraan maitoa 6 ruokalusikallista kaakaota. Yhtäkkiä hyvä haltiatar ilmaantuu keittiöösi ja sanoo, että hän haluaa myös litran kaakaota. Sinä ja miehesi ette halua luopua omasta osuudestanne, joten haltija osoittaa taikasauvansa nesteen pintaan ja tekee kopiointiloitsun, jolloin pöydällesi pamahtaa kulho, jossa on myös 1 litra maitoa ja 6 ruokalusikallista kaakaota. Nyt pöydällä siis on yhteensä 2 litraa maitoa, johon on yhteensä sekoittunut 12 ruokalusikallista kaakaota.

Sinä halusit siis antaa potilaalle 25 ml lääkettä. 1 millilitra sisälsi 50 mg lääkettä. 2 millilitraa sisältää 100 mg. Paljonko 25 ml sisältää? Vastaus on 1250 mg.

Kuinkas tähän tulokseen päädyttiin? Tehdään verranto. 1 ml sisältää 50 mg lääkettä. 25 ml sisältää siis x-määrän lääkettä.

50mg/1ml = xmg/25ml (kuvittele että nuo ovat allekkain) Kerrotaan ristiin, saadaan 1x=25*50=1250. 25 ml lääkettä sisältää siis 1250!!! mg lääkettä. Olisit tuolla määrällä tappanut potilaan.

Miehesi halusi antaa 2,5 ml ainetta. Ajatellaan taas, että 1 millilitra sisältää 50 mg.

50mg/1ml = xmg/2,5ml      Saadaan 1x=50 *2,5 = 125

Miehesi antaisi siis 125 mg eikä 20 mg. Potilas joutuisi todennäköisesti teholle.

Kannattaa aina ajatella, että voiko vastaus pitää paikkaansa. Jos 1 millilitrassa on 50 mg ainetta, pitäisikö vastauksen olla enemmän kuin 1 millilitra vai vähemmän kun potilaalle annetaan 20 mg? 20 mg on vähemmän kuin 50, joten siitä voi päätellä, että vastauksen on pakko olla vähemmän kuin 1 ml.

Kaverisi tulee kylään ja sanoo, että hän haluaa lasillisen sinun tekemääsi kaakaota, mutta on laihdutuskuurilla ja haluaa vain sen verran, että kaakaojauhetta on yhteensä 0,5 ruokalusikallista. Paljonko kaadat lasiin? 1 litrassa oli 6 ruokalusikallista, joten sinun on pakko antaa vähemmän kuin 1 litra koska 0,5 ruokalusikallista on vähemmän kuin 6.

Lasketaanpa nyt tuo lasku pois alta:

50mg/1ml = 20mg/xml      50 x  = 20 * 1   Jaetaan 20 * 1 viidelläkymmenellä

Eli x = 20/50  ja saadaan x = 0,2 ml.

Potilaalle siis annetaan 0,2 ml.

Vierailija
17/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh.

Ootko kasvatustieteilijä?

Vierailija
18/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh.

Jestas sentään kummallekin 😂 mutta trollihan sinä olet. Ihan maalaijärjellä on heti nähtävissä että kummankin vastaus on päin metsää, mutta saattaahan se olla vaikeaa jos tilavuuksien hahmottaminen on hankalaa tyyliin ei tiedä kumpi on enemmän 5 ml (teelusikallinen) vai litra (maitotölkki).

Vierailija
19/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteen- ja vähennyslaskun kun algebrallisesti ymmärtää niin täysin riittävä lähijoitajaksi. Sairaanhoitajaksi vaaditaan sitten jo kerto- ja jakolaskun osaamista.

Älä puhu puutaheinää, et ole selvästi koskaan opiskellut lähihoitajaksi. Kyllä lähihoitajakoulussakin täytyy osata kerto- ja jakolaskua. Aivan yhtä tärkeitä kuin yhteen- ja vähennyslaskut. Miten lähihoitaja voi laskea esim. tämmöisen tehtävän jos kerto-ja jakolaskua ei tarvitsisi osata:

Potilaalle on määrätty lääkettä, jonka vahvuus on 2 mg/ml. Ohjeiden mukaan annostus on 25 μg/kg/vrk. Kuinka paljon annat lääkettä 60 kg painavalle henkilölle millilitroina?

Olen ollut lähihoitajana sairaalassa töissä, ja ainoa erotus siellä osastolla on, että sairaanhoitajat antavat suonensisäiset lääkkeet. Tosin oli siellä yksi lähihoitaja, joka oli käynyt i.v. -kurssin ja sai aintaa suonensisäisiä lääkkeitä. Lihakseen ja ihonalle pistettävät täytyy lähihoitajankin osata antaa ja annostella oikein. Lähihoitajat myös jakavat lääkkeitä yhtälailla kuin sairaanhoitajat, niidenkin annostelussa tarvitsee matematiikkaa ja etenkin kerto- ja jakolaskuja.

AMK:ssa lääkelaskut itsessään ovat toki hiukan vaikeampia, mutta kyllä jokainen tervejärkinen niistä läpi pääsee. Jopa matikassa erittäin heikkotataitoiset pystyvät oppimaan matikan, jota siellä tarvitaan.  

Vierailija
20/42 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh.

Hoitamasi potilas menehtyi ja miehesi hoitama joutui teholle. Onnea urpot.

Oikea annos olisi ollu 0,4 ml oletettan, että pitoisuus ja annos on annettu tarkkoina arvoina.

Tätä vähän epäilinkin. Onneksi ei olla hoitoalalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan