Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teette teidän teinien kanssa? Tyttö on vaan huoneessaan, eikä halua osallistua mihinkään.

Vierailija
26.08.2018 |

Olen vähän huolissani, kun yläkouluikäinen tyttäreni eristäytyy muusta perheestä. Ei halua lähteä mihinkään koko perheen kesken, ei edes tulla ruokapöytään samaan aikaan. Itsellä menee arjessa aikaa pikkusisarusten ihan perushoitamiseen, ja liian monta kertaa havahdun illalla, etten ole edes nähnyt teiniä kunnolla koko päivänä, saati jutellut, vaikka hän olisikin ollut kotona. Joskus katsellaan yhdessä leffoja ja sarjoja tai käydään yhdessä iltakävelyillä. Yksi päivä yritin miettiä, että mitä sitä tekisi yhdessä, enkä suoraan sanottuna keksinyt mitään. Yhteys omaan lapseen on vähän kadonnut. Jossain määrin niin tietty pitääkin tapahtua tuossa iässä, mutta tässä on vähän huolestuttavia piirteitäkin.

Mitä te teette teidän teinien kanssa kaksin? Entä mitä koko perheen kesken, kun lapsilla on iso ikäero?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden teinin äitinä minua todella kylmää tuo, että olet koko ajan perheen uusien lasten kanssa. Teini siis kuulee illat pitkät kuinka teillä on mukavaa ja kuinka sinä unohdat lapsesi aivan täysin yksinään. Et edes huolehdi hänen syömisistään, vaan sinun mielestäsi on suorastaan parempi, että teiniä ei näy. Ihan kamalaa. Kuinka monta vuotta tuota on jatkunut? Varmasti aika monta, sillä ensin tietenkin riiasit äijän kanssa, sitten oli yhteenmuuttoa, olit raskaana ja nyt siellä on pikkulapsi viemässä huomiosi täysin. Teini on varmasti joutunut äitinsä likasangoksi ja sylkykupiksi, vaikka ei ole mitenkään syyllinen äitinsä ongelmiin ja kiireeseen.

Vaikka teinit ovatkin parhaimmillaan joustavia, niin äiti on tehnyt häntä kohtaan niin väärin kuin vain äiti voi tehdä. Toivottavasti teinillä on edes hyvä isä, mutta ilmeisesti ei ole. Uusi äijä on varmasti täydellisen tampio myös, kun ei ole voinut ottaa kakaraansa hoitoon ja antaa äidille ja teinille aikaa. Hän lienee vain tyytyväinen siihen, että teini pysyttelee huoneessaan ja ihana perheidylli säilyy. Tsiisus...

Tyttöraukka on yrittänyt myös hakea aikaa edes minuutin verran, mutta äitiä ei ole kiinnostanut. Nyt mamma sitten monen vuoden tauon jälkeen kyselee mitä voisi tehdä,kun hän ei keksi yhtikäs mitään tekemistä tyttärensä kanssa!

Toivon totisesti, että teinin psyyke on kestänyt tämän hylkäämisajan terveenä. Tällaista ei saisi tapahtua, mutta on jo tapahtunut, joten tulevaisuus näyttää vahingot.

Huh toivottavasti kukaan ei tee noin sairasta analyysiä meidän perheestä vaikka tilanne onkin sellainen että enimmäkseen perhe on kokoonpanona liikenteessä vain pienten lasten kanssa. Tiedän aika paljon teinien elämästä ja siitä kuinka paljon vanhemmat ylipäätänsä viettävät tai tekevät asioita teinien kanssa. On varmaan perheitä joissa tehdään paljonkin asioita teinin kanssa esim. harrastetaan tai urheillaan mutta on myös monia joissa näin ei tehdä koska teini ei itse halua! Aika harva teini haluaa olla menossa koko ajan johonkin äitinsä kanssa vaan mielummin esim. kaverin kanssa. On siis törkeää maalata kuva vanhemmasta joka on hyljännyt teininsä vaan jos teinin kanssa ei käydä harrastamassa tai pelailla lautapelejä. Mä olen se joka teinin kanssa käy joskus ja shoppailemassa ja kävelyllä mutta siinä oikeastaan kaikki ja muuhun teini ei suostu. Meillä on kuitenkin lämpimät välit, keskustellaan paljon joka päivä ja autan joka päivä läksyissä. Se että vietän myös paljon aikaa pelkästää pienten lasten kanssa koska on pakko, ei kyllä vähennä mitenkään äidinrakkautta tai tarkoita että olisin välinpitämätön äiti. Totta kai, se että perheessä on teinin lisäksi monta muuta lasta vähentää sitä käytettävissä olevaa aikaa teiniä kohden verrattuna esim. tilanteeseen, jossa perheessä on vain 1 teini jonka kanssa sitten juostaan manikyyreissä ja kuntosalilla. Tärkeintä on että teinillä on omat tekemiset välillä omien kavereiden kanssa ja joskus jotain vanhempien kanssa. Aika normaalia on kuitenkin haluta olla myös omissa oloissaan mielummin kun osallistua johonkin koko perheen ulkoiluun pikkulasten kera.

Vierailija
42/51 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu osin ihan ikäänkin. Mun teini tulee syömään meidän kanssa ja illalla saattaa katsoa telkkaria olohuoneessa, mutta enimmäkseen sillä huutaa rokki tuolla suljetun oven takana. Soittelee pianoa, maalaa, lukee yms. omassa rauhassa. On 14-vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini-iässä tykkäsin Etelä-korealaisesta popmusiikista ja japanilaisesta sarjakuvasta. Äiti lähti mukanani konsertteihin ulkomaille ja muihin aihepiirien tapahtumiin, vaikka on aina ollut taloudellisesti tiukkaa. Hän oli täysillä mukana näissä jutuissa ja ymmärsi miksi ne olivat minulle tärkeitä, koska hän oli teininä fanittanut itsekin. Tästä lähti meidän tiivis ystävyys. Nyt 22-vuotiaana hän on paras kaverini ja voidaan puhua mistä vaan.

Eli yritä tehdä yhdessäolo mahdollisimman helpoksi teinille. Jos teinin kiinnostusten jakaminen ei toimi, yritä sinnikkäästi keksiä jotain muuta yhteistä. Sinä olet kuitenkin se aikuinen vielä toistaiseksi. Tuossa iässä lapsi tarvitsee luotettavaa vanhempaa.

Vähän outoa että teinille pitäisi väkisin tuputtaa osallistumista. Eri asia tietenkin jos teini ei lähes koskaan käy missään mutta muuten kyllä teineissäkin on niitä enemmän aktiivisia ja sitten vähemmän aktiivisia. Tuossa iässä kyllä äidin ei pitäisi olla varsinainen seuraneiti vaikka joskus on hyvä jotain yhteistä tekemistä tehdäkin. Ja tosiaan, se että teinin kanssa ei käydä kodin ulkopuolella esim. harrastamassa ei tarkoita että teini olisi unohdettu ja välit vanhempiin olisi kylmät ja huonot.

Vierailija
44/51 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.s luotettava vanhempi ei ole yhtä kuin vanhempi, jonka kanssa tehdään hirveästi aktiviteetteja yhdessä, vaan tärkeintä on hyvä keskusteluyhteys ja jotain yhteistä puuhastelua kotona olkoon vaikka pelkkää jutustelua.

Vierailija
45/51 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on uusperhe , teini ja kaks pienempää sisarusta uuden miehen kanssa. Teini kyllä viettää paljon aikaa huoneessaan, mut osallistuu myös muun perheen hommiin. Joka ikinen päivä syödään ainakin yksi ateria(useimmiten kaksi, päivällinen ja iltapala) kaikki viisi saman pöydän ääressä.

Teinin kanssa meillä on yhteinen harrastus, jossa puuhastellaan, aika usein tosin toinen pienemmistä sisaruksista on mukana, mut ei aina. Lenkillä käydään joskus kahdestaan (nyt ei kyl oo toooosi pitkään aikaan käyty, pitääkin taas kunnostautua).

Aika paljon liikutaan lasten kanssa kolmistaan, käydään shoppailemassa, sirkuksessa, tivolissa, yms., mut kyl toi teini lähtee vielä ihan koko poukankin reissuihin.

Kyllä se isokin kaipaa äitiä!!

Vierailija
46/51 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudolta kuullostaa, että teinisi jumittuu omaan hioneeaeensa ja ei esim. tule perheen kanssa syömään. Miten tilanne on päätynyt tuollaiselsi edes?

Toki teinit omaa aikaa tarvivat, mutta ehdottomasti myös sääntöjä, jopa kuria, haleja ja kuuntelemista ja rakkautta. Ei todellakaan sitä, että jää ulkopuoliselsi perheessänne.

Miten teinisi isä? Tapaako tyrärtään, voisiio isältä saasa enemmän aikaa? Tai vosisiko sinun piemempien lastesi isä touhuta heidän kanssaa enemmän? Sinä saisit aikaa teinisi kanssa.

Vierailija
47/51 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde teinisi kanssa kahdestaan elokuviin, syömään, kahville, shoppailemaan, taidenäyttelyyn, kävelylle jne.

Vierailija
48/51 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi. Yksi lukion ekalla ja yksi seiskalla. Olen kummankin kanssa erikseen ja sitten molempien kanssa yhdessä. Usein pidetään tyttöjen iltoja jolloin teen esim manikyyrit heille. Koulujutuissa autan ja koska teen kotona töitä, tulevat usein koulun jälkeen juttelemaan. Kesällä olimme mökillä kolmisin ja lisäksi olin seiskan kanssa kaksin.

Kuulostat ihanalta äidiltä. Minulla on kaksi alakoululaista tyttöä ja toivon, että meilläkin sujuu aikanaan noin. Tällä hetkellä teen paljon juttuja lasten kanssa ja toivon, että homma jatkuu. Kaksi ydinperheen tyttöä on tietysti helpompi kombinaatio kuin uusperhekuvio.

Vierailija
49/51 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden teinin äitinä minua todella kylmää tuo, että olet koko ajan perheen uusien lasten kanssa. Teini siis kuulee illat pitkät kuinka teillä on mukavaa ja kuinka sinä unohdat lapsesi aivan täysin yksinään. Et edes huolehdi hänen syömisistään, vaan sinun mielestäsi on suorastaan parempi, että teiniä ei näy. Ihan kamalaa. Kuinka monta vuotta tuota on jatkunut? Varmasti aika monta, sillä ensin tietenkin riiasit äijän kanssa, sitten oli yhteenmuuttoa, olit raskaana ja nyt siellä on pikkulapsi viemässä huomiosi täysin. Teini on varmasti joutunut äitinsä likasangoksi ja sylkykupiksi, vaikka ei ole mitenkään syyllinen äitinsä ongelmiin ja kiireeseen.

Vaikka teinit ovatkin parhaimmillaan joustavia, niin äiti on tehnyt häntä kohtaan niin väärin kuin vain äiti voi tehdä. Toivottavasti teinillä on edes hyvä isä, mutta ilmeisesti ei ole. Uusi äijä on varmasti täydellisen tampio myös, kun ei ole voinut ottaa kakaraansa hoitoon ja antaa äidille ja teinille aikaa. Hän lienee vain tyytyväinen siihen, että teini pysyttelee huoneessaan ja ihana perheidylli säilyy. Tsiisus...

Tyttöraukka on yrittänyt myös hakea aikaa edes minuutin verran, mutta äitiä ei ole kiinnostanut. Nyt mamma sitten monen vuoden tauon jälkeen kyselee mitä voisi tehdä,kun hän ei keksi yhtikäs mitään tekemistä tyttärensä kanssa!

Toivon totisesti, että teinin psyyke on kestänyt tämän hylkäämisajan terveenä. Tällaista ei saisi tapahtua, mutta on jo tapahtunut, joten tulevaisuus näyttää vahingot.

Kerrotko nyt ap:n tilanteesta kun tuntuu että tässä on asioita joita ap ei sanonut vai puhutko jostain kuvitteellisesta hahmosta tai jostain oman elämäsi esimerkistä, tutusta, jonka tunnet erittäin hyvin ja jonka perheessä on vastaavaa? Tuossa kirjoitelmassa pisti silmään nimittäin että käytit sanoja ”varmaan” eli ihan kun kyse olisi jostain omasta olettamuksesta ja näkökulmasta? Ja itse kun olet kahden teinin äiti niin, sinulla onkin hyvää mutu tuntua miten se hyvä äiti järjestää tekemiset pikkulasten ja teinien kera ja erikseen. Anna kun mä arvaan: ”minä käyn tyttöjen kanssa manikyyreissä ja olen niin hyvä välittävä osallistuva äiti. Hyi ne pikkulasten vanhemmat jotka ei käy jatkuvasti ulkona teinien kanssa ja vievät vaan pikkulapsia ulos, hyi kuinka vastuutonta”

Vierailija
50/51 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde teinisi kanssa kahdestaan elokuviin, syömään, kahville, shoppailemaan, taidenäyttelyyn, kävelylle jne.

Me tehdää noita, silti teini viettää tosi paljon aikaa huoneessaan esim. kännyllä tai TV:llä. Ei sitä aina voi olla kahviloissa ja leffoissa teinin kanssa.

Vierailija
51/51 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan tähän vanhaan ketjuun.. minulla teinipoika, joka urheiluloukkaantumisen vuoksi ei pääse harrastukseen pariin kuukauteen. Nyt kesälomalla nukkuisi yli puolen päivän ja muut ajat jumittaa omassa huoneessaan -ellei me vanhemmat käydä häntä sieltä "kaivamassa" ihmisten ilmoille. Haluaisin tietää, onko muilla samanlaista? Miten tämän ikäisten (13-14 vuotiaat) kaverisuhteet toimivat nykyaikana? Meillä ei käy ketään, eikä hän oikein saa sovituksi mitään kenenkään kanssa. Korona toki rajoittanut viime talven aikana muutenkin menemisiä. Harrastus on ollut kiva tapa nähdä kavereita muuallakin, kuin koulussa, mutta nyt tämä on pois - kun kuntoudutaan urheiluvammasta. Hän on ehkä ujohko, hieman vetäytyvä kavereiden seurassa, mutta alakoulussa hänellä on ollut kavereita. Nyt juttelee kavereiden kanssa netissä. Lähimmät näistä asuvat kivenheiton päässä, mutta eivät vaan näe livenä.