Pullojen sterilisointi? Ym pulloruokinnasta...
Esikoinen ei tuttipulloa saanut koskaan, suoraan tissistä vaan :) Nyt kun tulee toinen lapsi, niin olemme ajatelleet/toivomme, että imetyksen lisäksi vauva saisi pumpattua maitoani, jotta isi ja muutkin voisivat syöttää.
Kokemattomana siis kyselen, että miten nykyään kehoitetaan sterilisoimaan pullot ym tarvikkeet? Onko se niiden keittely kovin vaivalloista? Olen nähnyt (ulkomaisissa lehdissä) mainoksia esim. Aventin sterilisointivehkeestä, joka helpottaisi asiaa varmasti, mutta pidetäänkö sellaisia meillä yleisesti ihan "turhakkeina"?
Lisäksi, olenko oikeassa, että Aventin tuttipullot olisivat kaikkein lähimpänä rintaa muodoiltaan/ominaisuuksiltaan? En halua pulloruokinnan häiritsevän imetystä negatiivisesti ollenkaan. (Luultavasti tästä syystä n. pari ekaa vkoa vauva saa maitoani isin antamana hörppyytyskiposta, eikä pullosta)
Kuulostan tosi avuttomalta, tiedän, mutta ihan oikeasti olen tosi tietämätön pulloruokinnan suhteen. Kaikki neuvot/vinkit siis tervetulleita, kiitos :)
Kommentit (22)
että kerran päivässä riittää pullojen keitto, kun kysyin hänen mielipidettään.
..huolehtii astianpesukone, unohdin mainita.
Jos astiskone niin vajaa ettei viitsi "pyörittää" olen pessyt käsin astianpesuaineella ilman mitään harjoja. Pullo vajaaksi astianpesuvedellä ja kunnon hölskytys: siinä se. Tutin pesin lisäksi käsin painelemalla ja hieromalla.
Sitten tiedoksi, että astianpesukoneaineillakin on eroa! Meillä huomasin, että esim. SUN merkki jättää tutteihin inhottavan rasvaisen kerroksen. Mutta Finnish pesee kaiken ihan kirkkaaksi: sekä lasit että tutit.
Huuhtele pullot ja tutit maidon jälkeen aina kylmällä vedellä, niin maidon valkuainen ei jää pulloon harmaaksi pinnaksi.
Muistaakseni n.3kk:n ikään saakka sterilisoin pullot ja tutit kiehuvalla vedellä sekä pesun että käytön jälkeen. Keitin veden siis vedenkeittimellä ja kaadoin kiehuvan veden osien ja pullon päälle. Pidin niistä kiinni muovi"pihdeillä"
Meillä on tyttö nyt 1,5v ja ensimmäisen kerran sairasti viikkoa vaille 1v.
Muu hygienia oli mielestäni tavallista ja normaalia. Kädet pestiin ennen ruokailua jne. Vauvana oli paljon lattialla, n. puolen vuoden ikäiseksi pysyi hyvin omalla "jumppamatollaan", mutta sitten alkoi "maailma" kiinnostamaan ja siirtyi muille matoille. Arvatenkin on maistellut sekä mattoja että muuta =)