Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työvoimapula pahenee: nyt töihin pääsee ilman koulutustakin!

Vierailija
24.08.2018 |

Aamu-tv: ssä Ylellä tänään äänessä EK:n edustaja Jouni Hakala ja Baronan edustaja. Valtava työvoimapula pahenee! Lehdissä sama valitus: ei tarvita välttämättä edes koulutusta, hyvä asenne riittää! Siispä: työtä löytyy, mutta tekijöitä ei. Kannustinloukku on liian syvä eli liian hyvä työttömyysturva. Työttömyys ratkeaa, kunhan asenne työttömillä olisi kohdallaan ja halua muuttaa.
Joopa joo, sanalla työvoimapula voi googlettaa jo vuosien päähän. Ei mitään uutta. Samalla työttömyys jumii paikoillaan. Työtön ei kelpaa, se on se syy. Työtön on luuseri, syrjäytynyt, outo. Ei sitä kannata ottaa. Liian vanha, liian ruma, vaatii liikaa palkkaa. Mitä viekä tekosyitä, miksi työttömiä ei palkata?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaupunginosassa rakennetaan kolmessa eri paikassa ja työtä tuntuu piisaavan - rakennuksilla kuulee viroa (harvinaistumassa), liettuaa ja latviaa (vai lätin kielikö se nyt on), joskus venäjää, useimmiten ukrainaa, puolaa, slovakiaa. Kovasti työllistää suomalaisten verorahoilla avustetut rakennusfirmat koko itä-eurooppaa.

On tosi hienoa tämä maailmanparantaminen ja itä-Euroopan elintaso nostaminen kapitalismin nimissä, ja samalla Suomen kulttuurin rikastaminen ja ennen kaikkea talonrakennuskulttuurin rikastaminen - ne talot varmasti kestää tältä itä-eurooppalaisrakentajapolvelta ehkä seuraavallekin. Kyllä oikeistolaiset osaavat ottaa hyödyn kulttuurinrikastamisesta ja yritystuista - ja ne jotka eivät osaa, niille jää vain verojen maksu, tuet ja työttömyyskorvaukset kun on maksettava.

Vierailija
22/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä asenne = osaa olla sopivan nuori ja tekee ekat 2 viikkoa ilmaiseksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romahdus ja lama tiedossa kun työvoimapulasta puhutaan. Enää puuttuu puheet jakovarasta.

Vierailija
24/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en käsitä, mikä teitä ahdistaa siinä, että nyt töitä alkaa olla hyvin. Pelottaa, ettei saisikaan maata itsesäälissä kotona? Muuta selitystä en keksi, kun jaksetaan kiljua selkeää trendiä vastaan ja melkein vaikutetaan hermostuneelta, jos ei saadakaan enää lillua työttömänä...

Mikä sinua ahdistaa ja ärsyttää siinä, että joku pitkäaikaistyötön täällä anonyyminä purkaa huoltaan työttömyydestään? Miksi sen työttömän yksilön pitäisi tauotta riemuita muiden onnesta, jos ei itse kuitenkaan pääse työn syrjään kiinni? 

"Saimme yli 100 hakemusta" on edelleen varsin yleinen vastaus, jos vastausta tulee ollenkaan. 

Olen kyllä huomannut, että haastattelussa ei saisi osoittaa minkäänlaista, ei pienen pientäkään heikkoutta. Pitäisi olla kuin kone, joka ei yhtään virhettä tee.

Työpaikan ilmoituksissa ja firman nettisivuilla saa sen sijaan olla vaikka minkälaista kirjoitusvirhettä, toimimattomia linkkejä ja vanhentunutta tietoa. Työnhakijalta silti odotetaan täydellistä suomea. On monta kertaa tehnyt mieli kysyä, palkkaatteko minut korjaamaan omat virheenne.  

Vierailija
25/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tarjoutunut ilmaiseksi. Olen jopa sanonut, etten edes odota heidän palkkaavan minua, vaan haluaisin vain oppia jonkin asian, joka auttaisi työn haussa jatkossa. Ei ole kukaan suostunut ottamaan ilmaiseksikaan. 

Vierailija
26/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaupunginosassa rakennetaan kolmessa eri paikassa ja työtä tuntuu piisaavan - rakennuksilla kuulee viroa (harvinaistumassa), liettuaa ja latviaa (vai lätin kielikö se nyt on), joskus venäjää, useimmiten ukrainaa, puolaa, slovakiaa. Kovasti työllistää suomalaisten verorahoilla avustetut rakennusfirmat koko itä-eurooppaa.

On tosi hienoa tämä maailmanparantaminen ja itä-Euroopan elintaso nostaminen kapitalismin nimissä, ja samalla Suomen kulttuurin rikastaminen ja ennen kaikkea talonrakennuskulttuurin rikastaminen - ne talot varmasti kestää tältä itä-eurooppalaisrakentajapolvelta ehkä seuraavallekin. Kyllä oikeistolaiset osaavat ottaa hyödyn kulttuurinrikastamisesta ja yritystuista - ja ne jotka eivät osaa, niille jää vain verojen maksu, tuet ja työttömyyskorvaukset kun on maksettava.

Niin, koska suomalaista, kelvollista tekijää EI VAAN SAA! Piste. Ei ole tulijoita. Tunnen monta rakennusalan yrittäjää ja hakevat Virosta työntekijänsä, koska suomalainen hyvä raksamies haluaa tosi ison palkan tai mielummin tekee oman firmansa kautta isolla rahalla keikkaa. Tonni päivässä jostain muutaman tunnin työstä. Mutta kun tavallisempi tekijä riittää. Semmoinen, jolla normaali järki ja kroppa toimii. Suurin osa suomalaisista, joita raksalle olisi vieraalle tulossa, on näitä, jotka nukkuu jossain kellarissa työaikana, lusmuavat, laiskottelevat ja seisoskelevat koko työpäivän. Eikä sitä kuitenkaan ihan helposta aputyöstä voi tolkuttomasti maksaa. Sitten samaan aikaan porukka kiljuu kortistossa, kun ei ole töitä. Oma vika. Mikään ei kelpaa tai on niin huonoja, ettei kukaan semmoisia jaksa töissä katsella. Tuntipalkka on apumiehilläkin jo 15+ Euroa/h ja sitä vastaan voidaan tehdä 10 minuutin suorite 8 tunnin päivän aikana. Maristaan päälle vielä. Ongelma on, että yksinkertaisesti suomalainen työmies on hinnoitellut itsensä ulos tai on luokaton tekijä.

Vierailija
27/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäpä tuun 2 kuukaudeksi töihin. Sitten istun mielelläni 5 kuukautta odotusajalla ennen kuin saan työttömyysrahaa

Vierailija
28/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinkeinoelämän keskusliitto on mukana syrjinnänvastaisessa kampanjassa; kamoanjan mainosten mukaan työnantajat eivät palkkaa seksuaalivähemmistöjä, lihavia tai m-muuttajia. Ehkä siksi in työvoimapula koska vain täydelliset ihmiset saavat töitä.

Vierailija
29/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa tuo vanhan hokeminen! Töitä on nyt tosi hyvin ja kaikki työttömyyden kanssa kipuilleen on ainakin omassa tuttavapiirissä työllistyneet vuoden sisällä, keväällä kiihtyvää tahtia ja ihan oikeille palkoille. Eräskin lähes 10 vuotta kotona lusmunnut "pakotettiin" työkkäristä keväällä ihan järkevään työhön, josta työnantaja saa tukea työkkäristä, mutta tämä 10 vuoden kestotyötön 2100 Euroa palkkaa 30-tuntisesta työviikosta työajat päivällä säännöllisesti 9-15, ja työkin kevyttä fyysisesti ja henkisesti. Ei paha vajaalla työajalla ja olemattomalla työkokemuksella.

Mä en käsitä, mikä teitä ahdistaa siinä, että nyt töitä alkaa olla hyvin. Pelottaa, ettei saisikaan maata itsesäälissä kotona? Muuta selitystä en keksi, kun jaksetaan kiljua selkeää trendiä vastaan ja melkein vaikutetaan hermostuneelta, jos ei saadakaan enää lillua työttömänä...

Jaa, minä itse ja muut yliopistokoulutetut työttömät tuttuni emme ole työllistyneet. Olemme liian vanhoja, yli 40 siis eli parhaassa työiässä, mutta ei työnantajan mielestä.

Vierailija
30/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tarjoutunut ilmaiseksi. Olen jopa sanonut, etten edes odota heidän palkkaavan minua, vaan haluaisin vain oppia jonkin asian, joka auttaisi työn haussa jatkossa. Ei ole kukaan suostunut ottamaan ilmaiseksikaan. 

Kokemukseni mukaan ilmaistyöntekijöiltä edellytetään koulutusta ja oman alan työkokemusta.

Vierailija
31/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa tuo vanhan hokeminen! Töitä on nyt tosi hyvin ja kaikki työttömyyden kanssa kipuilleen on ainakin omassa tuttavapiirissä työllistyneet vuoden sisällä, keväällä kiihtyvää tahtia ja ihan oikeille palkoille. Eräskin lähes 10 vuotta kotona lusmunnut "pakotettiin" työkkäristä keväällä ihan järkevään työhön, josta työnantaja saa tukea työkkäristä, mutta tämä 10 vuoden kestotyötön 2100 Euroa palkkaa 30-tuntisesta työviikosta työajat päivällä säännöllisesti 9-15, ja työkin kevyttä fyysisesti ja henkisesti. Ei paha vajaalla työajalla ja olemattomalla työkokemuksella.

Jaa, minä itse ja muut yliopistokoulutetut työttömät tuttuni emme ole työllistyneet. Olemme liian vanhoja, yli 40 siis eli parhaassa työiässä, mutta ei työnantajan mielestä.

Palkkaavat mieluummin lusmuilevia pissiksiä.

Vierailija
32/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa nyt helvetti päättää.

Kun tänään YLE:n uutisissa just itkettiin, että työvoimapulan suurin pula on koulutuksen puute ja epäsopivuus.

Vierailija
33/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmenkymmenen vuoden jälkeen työpaikkojen saanti alkaa olemaan vaikeeta, sitä ennen saa tehdä lukuisia työputkia  olemattomalla palkalla harjoittelun nimissä, jotka eivät auta yhtään seuraavassa työpaikassa. Keski-iällä voikin sitten vaipua työttömyysputkeen ja ikuiselta tuntuvaan työvoimaviranomaisen pomputteluun. 

Vierailija
34/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemukseni mukaan ilmaistyöntekijöiltä edellytetään koulutusta ja oman alan työkokemusta.

Se onkin jännä työvoimapula kun ei edes ilmaiseksi pääse töihin.

Vierailija
35/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että ilman koulutustakin? No sepä kiva. Kahdella maisterintutkinnollakaan kun ei sama meinaa onnistua eikä takuulla ole asenteesta tai itsensä markkinointikyvyttömyydestä kiinni.

Tällä hetkellä olen ilmaistöissä. Kovasti lupailtiin palkkatyötä jatkoksi, mutta paluu työmarkkinatuelle näyttää olevan edessä. Aina olen saanut kehuja työssä suoriutumisestani, työkaveritkin aina tykänneet. Tilkkutäkki-CV:ni ei meinaa enää mahtua kahdelle sivulle. Silti korkein palkka mitä olen koskaan kokoaikatyöstä saanut on ollut n. 1500 e. Kyllä onkin koulutus ollut kannattava sijoitus!

Ikää yli 40, joten sekin alkaa jo olla rasite. Nihkeäksi on mennyt, kun avoimen haun työpaikkoihin on aina kymmeniä hakijoita. Silloin harvoin kun haastatteluihin pääsee, ne menee aina hyvin. Mutta aina löytyy joku, jolla on jotain spesiaaliosaamista, jota tarvitaan JUURI siihen kyseiseen pestiin. Avoimiin hakemuksiin tulee järjestään ei-kiitosta.

Vierailija
36/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*avoimen haun = julkisesti haussa olevat

Vierailija
37/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toimittajat lankeavat tähän EKn propagandaan? Nyt halutaan tuoda osaajia eli halpatyöntekijöitä ulkomailta. Suomalaiset työötömät ei kelpaa.

Vierailija
38/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakettitiedemiehet eivät halua hitsata putkeja

Eiku,  kukaan ei halua ostaa rekettimiesten hitsaamia putkeja, ne eivät johda minnekään.  Onneksi ne eivät myöskään pysy kiinni.  Mutta iloinen uutinen kuitenkin, Ylelle pääsee töihin vaikka ei olisikaan käynyt kouluja, pitää vain olla sopiva.  Eduksi katsotaan hoon ssoome keeli. 

Vierailija
39/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on unelma, että kaikki työttömät sais tasan 0 euroa lusmuilustaan.

#unelma

Vierailija
40/82 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että ilman koulutustakin? No sepä kiva. Kahdella maisterintutkinnollakaan kun ei sama meinaa onnistua eikä takuulla ole asenteesta tai itsensä markkinointikyvyttömyydestä kiinni.

Tällä hetkellä olen ilmaistöissä. Kovasti lupailtiin palkkatyötä jatkoksi, mutta paluu työmarkkinatuelle näyttää olevan edessä. Aina olen saanut kehuja työssä suoriutumisestani, työkaveritkin aina tykänneet. Tilkkutäkki-CV:ni ei meinaa enää mahtua kahdelle sivulle. Silti korkein palkka mitä olen koskaan kokoaikatyöstä saanut on ollut n. 1500 e. Kyllä onkin koulutus ollut kannattava sijoitus!

Ikää yli 40, joten sekin alkaa jo olla rasite. Nihkeäksi on mennyt, kun avoimen haun työpaikkoihin on aina kymmeniä hakijoita. Silloin harvoin kun haastatteluihin pääsee, ne menee aina hyvin. Mutta aina löytyy joku, jolla on jotain spesiaaliosaamista, jota tarvitaan JUURI siihen kyseiseen pestiin. Avoimiin hakemuksiin tulee järjestään ei-kiitosta.

Meillä on paljon yhteistä, en vain ole yhtä koulutettu kuin sinä (vielä ainakaan). Aikamoisia luusereita ollaan kun ei kelvata kuin ilmaistöihin, minulla on vaikea löytää sellaisiakaan vaikka yrityksillä muka työvoimapula.