hyvä äiti-wannabe miettii olennaisia kysymyksiä. sitkeessä istuu marttyyriäiti-myytti.
joo, mulla on nyt sitten huono omatunto siitä että tykkään tehdä kotitöitä. musta on kivaa seurata kun pölypallot sujahtaa imuriin tai kuinka vessanpönttö kloorilla valkaistuu. tykkään myös hinkata pintoja ja suihkutella tolua pullosta, tiskaamisesta tykkään myös. on kiva katsella kun tahrat lähtee ja paikat kiiltää.
ja sitten siihen omatuntoon.. musta tuntuu että teen väärin jos lapsen hereilla ollessa " otan omaa aikaa" kotitöiden muodossa. varmaan just sen takia kun nautin niiden tekemisestä ja helposti uppoudun ajattelemaan ihan omiani siinä lattiaa luututessa. olen yrittänyt tutkia itseäni, että olisiko mulla sitten parempi mieli jos kotityöt ois mulle vastenmielisiä, mutta en mä tiedä.
monesti kuulee just huuteluja tyyliin " mitäs sitten teette lapsia jos ette halua olla niiden kanssa 24/7" , ja kai mäkin olen nyt sitten sisäistänyt tämmöisen ajattelun ja tuumin olevani paska äiti kun musta on kivempi kuurata vessanpönttöä kuin olla mun lapsen kanssa.
mainittakoon kyllä että en mä ole mikään hullu siivoushirmu, en pese peilipintoja joka toinen päivä, enkä hääri ryppy otsalla rikkaimuri kourassa. ihan normaalin kodikasta meillä on, ei mitään laboratorio-olosuhteita.
mutta ongelma on nyt sitten siinä että musta tuntuu että nautin liiaksi tästä " harrastuksestani" ja että siihen panostamani aika on lapselta pois. varsinkin kun usein lapsen nukkuessa (esim. nyt) istun kaikessa rauhassa koneen ääreen enkä todellakaan käytä hyödykseni tätä oikeata vapaahetkeä. aaargh oikeesti. mulla menee aivot ihan solmuun.
Kommentit (5)
En osaa leikkiä tai ottaa lasta mukaan siivoamaan. Silti olen lapsen kanssa 24/7, enkä hoitoon halua viedä. En tiedä, samoja ajatuksia pyörittelen siis minäkin.
lapsen aktiivinen leikittäminen ei vaan ole mun juttuni.
Vierailija:
monesti kuulee just huuteluja tyyliin " mitäs sitten teette lapsia jos ette halua olla niiden kanssa 24/7" , ja kai mäkin olen nyt sitten sisäistänyt tämmöisen ajattelun ja tuumin olevani paska äiti kun musta on kivempi kuurata vessanpönttöä kuin olla mun lapsen kanssa.
...
mutta ongelma on nyt sitten siinä että musta tuntuu että nautin liiaksi tästä " harrastuksestani" ja että siihen panostamani aika on lapselta pois. varsinkin kun usein lapsen nukkuessa (esim. nyt) istun kaikessa rauhassa koneen ääreen enkä todellakaan käytä hyödykseni tätä oikeata vapaahetkeä. aaargh oikeesti. mulla menee aivot ihan solmuun.
mulla oli siitäkin ihan älyttömän huono omatunto aiemmin ja mietiskelin että miten pääsisin kosketuksiin jonkun " sisäisen lapseni" tms. kanssa. sitten ryhdyin tarkemmin muistelemaan mun lapsuutta ja tuli mieleeni että mä en ole lapsenakaan juuri leikkinyt. päivähoidossa mä olin ainoa lapsi jolle ei laitettu sadepäivänä kurahousuja jalkaan, kun en mä tarvinnut. en leikkinyt lätäköissä enkä muuallakaan, tykkäsin seisoskella hoitajien kanssa ja yritin jutella aikuisten juttuja (hoitajat varmaan naureskeli pikkuvanhalle keskustelijalle).
juu, päätin sitten että mulla on oikeus olla tällainen tylsä.
sitäpaitsi mun mies on astetta osaavampi tuossa leikkiasiassa, eli ihan ilman hupeja ei muksu pääse jäämään.
ja varmaan mä kuitenkin jollain lailla vaikka huomaamattani otan lasta mukaan siivoiluihin. oltiin anoppilassa tuossa taannoin ja muksu (tasan 1v) livahti vessaan, yhytti vessaharjan ja täysin oikeaoppisesti pesi anoppilan vessan. vesi vaan lenteli pöntöstä kun muksu vimmalla harjaili :´)
ap
Vierailija:
mulla oli siitäkin ihan älyttömän huono omatunto aiemmin ja mietiskelin että miten pääsisin kosketuksiin jonkun " sisäisen lapseni" tms. kanssa. sitten ryhdyin tarkemmin muistelemaan mun lapsuutta ja tuli mieleeni että mä en ole lapsenakaan juuri leikkinyt. päivähoidossa mä olin ainoa lapsi jolle ei laitettu sadepäivänä kurahousuja jalkaan, kun en mä tarvinnut. en leikkinyt lätäköissä enkä muuallakaan, tykkäsin seisoskella hoitajien kanssa ja yritin jutella aikuisten juttuja (hoitajat varmaan naureskeli pikkuvanhalle keskustelijalle).juu, päätin sitten että mulla on oikeus olla tällainen tylsä.
sitäpaitsi mun mies on astetta osaavampi tuossa leikkiasiassa, eli ihan ilman hupeja ei muksu pääse jäämään.
ja varmaan mä kuitenkin jollain lailla vaikka huomaamattani otan lasta mukaan siivoiluihin. oltiin anoppilassa tuossa taannoin ja muksu (tasan 1v) livahti vessaan, yhytti vessaharjan ja täysin oikeaoppisesti pesi anoppilan vessan. vesi vaan lenteli pöntöstä kun muksu vimmalla harjaili :´)
ap
Mun mielestä lapsikaan ei halua että sen ääressä ollaan 24/7, kyllähän jokainen haluaa olla itsekseen välillä. Lapsen ei kuitenkaan tarvitse olla yksin tai yksinäinen koska olet paikalla jos tarvetta.