Miksi lääkärit ovat lähes poikkeuksetta tympeitä ja ylimielisiä?
Lähes jokainen kohtaamani lääkäri on ollut tällainen. Onko se titteli omasta mielestä niin hieno, että se saa käyttäytymään happamasti? Vai onko työ tehnyt kyyniseksi ja tylyksi?
Kommentit (22)
Onhan se aika ripulihommaa suhteessa koulutukseen. Yli puolet mun lääkäritutuista harkitsee uudelleenkouluttautumista
Plus rehvakkaita. Vähän homahtava oli eräs mieslääkäri, jolla oli vastaanoton pöydällä Guessin naisten lompakko. Nauratti, ties mikä metroseksuaali sekin oli ja kaiken lisäksi huono ja halpa maku.
Hmm... Minä en ole huomannut tuollaista ikinä, joten ehkä tympeys johtuu vain sinusta? Ehkä niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan?
Suurin osa on mulla ollut mukavia, osa kyllä töykeitä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aika ripulihommaa suhteessa koulutukseen. Yli puolet mun lääkäritutuista harkitsee uudelleenkouluttautumista
Eli kaikki yksi tyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki yksi tyyppiä.
Silloinhan se olisi 100%. Toki jos on 100% niin onhan se silloin myös yli puolet, mutta olisi hieman pöhkö tapa ilmaista
Ehkä tollaseen ammattiin hakeutuvat ns. niiiiin fiksut ja intellektuellit tyypit. Tunneälykkyys ja sosiaalisuus on sitten vähän hakusessa.
Mulla on ollut pääasiassa kivoja ja fiksuja lääkäreitä. Pari huonoa on sattunut kohdalle. Yksi ei ottanut vakavasti vaan käski mennä kotiin (vaikka myöhemmin tilanteeni osoittautui vaaralliseksi) ja yksi naureskeli koko ajan puhuessaan peräsuolen tähystyksestä. Mutta siis muuten ei valittamista. Asiallisuus on mielestäni vain plussaa, oisko sellainen jonkun mielestä ylimielisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tollaseen ammattiin hakeutuvat ns. niiiiin fiksut ja intellektuellit tyypit. Tunneälykkyys ja sosiaalisuus on sitten vähän hakusessa.
Ei muuten aina ole fiksuja. Monesti vaan hyvän palkan perässä eikä siinä muuten mitään väärää ole, mutta kyllä etenkin tossa ammatissa pitäis olla tietty inhimillisyys eikä syytellä ja vähätellä sairaita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Lähes jokainen kohtaamani lääkäri on ollut tällainen. Onko se titteli omasta mielestä niin hieno, että se saa käyttäytymään happamasti? Vai onko työ tehnyt kyyniseksi ja tylyksi?
Lääkärit ovat usein matemaattis-luonnontieteellisesti lahjakkaita tutkijatyyppejä, joilla saatta olla sosiaalisissa taidoissa hiomista. Taitava lääkäri voi omata vaikka Asperger-autistisia piirteitä, jotka eivät haittaa uralla etenemistä, mutta tekevät lääkäreistä sosiaalisesti kömpelöitä. Koulutukseen ainakin joskus lisättiin tällaisia potilaan kohtaamisen harjoituksia, kun vuonna kuokka ja kirves oli Hesarin pääkirjoitus lääkärien sosiaalisista taidoista, niin joku kouluttuajaproffa selvitti tilannetta. Nykytilannetta en tiedä.
Siksi, että asiakas esittäisi asiansa mahdollisimman ytimekkäästi eikä erehdy luulemaan, että lääkärille kannattaa samalla purkaa kaikki tunne-elämän harmituksensa.
Vierailija kirjoitti:
Hmm... Minä en ole huomannut tuollaista ikinä, joten ehkä tympeys johtuu vain sinusta? Ehkä niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan?[/quote
Taidat olla lekuri? Itse yritän kyllä aina olla ystävällinen ja asiallinen vaikka toisesta osapuolesta paistaisikin läpi paskamaisuus. Huudetaan isoon ääneen toisten vaivoja ja diagnooseja, ja ollaan kuin ei potilaalla olisi mitään ihmisarvoa, vaikka juuri lääkäreiltä odottaisi päinvastaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten aina ole fiksuja. Monesti vaan hyvän palkan perässä eikä siinä muuten mitään väärää ole, mutta kyllä etenkin tossa ammatissa pitäis olla tietty inhimillisyys eikä syytellä ja vähätellä sairaita ihmisiä.
Riippuu vähän mitä töitä tekee, mutta kyllä enemmän tarvitaan silti sellaista kliinisyyttä ja neutraalin tunteetonta lähestymistapaa.
Niillä on kiinteistöt, autot ja purjeveneet mielessä, potilaat on vain välttämätön paha näiden saamiseksi.
Lääkärit, poliisien ohella yksi Suomen vihatuimmista ammattiryhmistä.
Niin on. Ja todella vaivaannuttavaa on olla potilaana siinä, kun hoitajatkin silminähden pelkäävät lääkäreiden tunteiden purkauksia.
Järkytyin kerran siitä miten eräs nuori naislääkäri kohteli huomattavasti vanhempaa, alemmin koulutettua työtoveriaan sairaalassa. En olis uskonut näkeväni ja kuulevani sellaista käytöstä keneltäkään etenkään työpaikalla. Teki mieli itse puuttua asiaan.
Kun osastolla alkaa läkkärikierto, kaikilla on lirahdus pissaa housuissa. Mikään ei saa mennä pieleen...
Kieltämättä viimeksi, kun kävin lääkärissä yllätyin, kun tämä oli ystävällinen ja empaattinen.
Liukuhihna hommaa nykyään.