Mitä tarkoittaa nimelliskorko??
Joo olen niin epätoivoinen että olen ottamassa pikavippiä (kyse vain 100 eurosta.) Sain just opintojen oheen töitä niin pystyisin maksamaan takaisin, elekää huoliko... 😆 Ymmärsin siis että maksan takaisin 115e (nostokulu on 15e.) Mutta toi 90% nimelliskorko? Mietin tietysti että pitääkö toi summa maksaa 90% korolla takaisin, jolloin summaks tulis 190+15.
Auttakee.
Kommentit (12)
Kiitos vastauksesta..! Ja kun sanottiin nimenomaan että nimelliskorko. x( Mitä ihmettä...
Ei kyllä anna hyvää kuvaa pikavippifirman asiantuntemuksesta, jos se nimittää tuota nimelliskoroksi. Yleensä nimelliskorolla tarkoitetaan nimenomaan sitä, mitä korko on nimellisesti, vaikka se olisikin oikeasti jotain muuta. Esim. sijoittajille myydään korkosijoituksia joskus nimelliskorolla niin, että obligaatioon on merkitty vaikka obligaation arvoksi 100 euroa ja nimelliskoroksi 5 %, mutta oikeasti obligaation hinta ei olekaan 100 euroa, vaan sen hinta voi vaihdella esim. välillä 98-102 euroa sen mukaan, miten hyvin obligaatio menee kaupaksi. Tällöin sijoittajan oikeasti sijoitukselleen saama korko on jotain muuta kuin nimelliskorko sen mukaan, paljonko sijoittaja on obligaatiosta oikeasti maksanut.
1
Eikö palveluntarjoajalla ole esimerkkejä, kuten jos nostaa x-määrän ja maksaa viikon kuluttua, summa on z, jos maksaa kahden viikon kuluttua summa on Q.
t. Ei omaa kokemusta, mutta joku tuossa kirjoitti jostain ensimmäisestä "kuluttomasta" luotosta, siis korko menee kyllä, mutta muita kuluja ei, paitsi että ko. henkilö maksoi päivän myöhässä, joten kaikki kulutkin täytyi maksaa, sinuna siis katsoisin tarkasti mistä lainaisin, milloin (jos koskaan?) ja milloin todellakin on maksettava takaisin!
Nimelliskoron päälle tulevat avauskulut, kk maksut yms höpöhöpökulut.
Todellinen vuosikorko kertoo lainan todelliset kulut.
Nimelliskoron käyttö on vain kikkailua, että saadaan korko näyttämään pieneltä, vaikka todellisuus on jotain muuta.
Veikkaisin että kukaan pikavippifirma ei lainaa satasta 115€ takaisinmaksulla. Enemmän ne haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä anna hyvää kuvaa pikavippifirman asiantuntemuksesta, jos se nimittää tuota nimelliskoroksi. Yleensä nimelliskorolla tarkoitetaan nimenomaan sitä, mitä korko on nimellisesti, vaikka se olisikin oikeasti jotain muuta. Esim. sijoittajille myydään korkosijoituksia joskus nimelliskorolla niin, että obligaatioon on merkitty vaikka obligaation arvoksi 100 euroa ja nimelliskoroksi 5 %, mutta oikeasti obligaation hinta ei olekaan 100 euroa, vaan sen hinta voi vaihdella esim. välillä 98-102 euroa sen mukaan, miten hyvin obligaatio menee kaupaksi. Tällöin sijoittajan oikeasti sijoitukselleen saama korko on jotain muuta kuin nimelliskorko sen mukaan, paljonko sijoittaja on obligaatiosta oikeasti maksanut.
1
Ymmärrän, ehkä :D Mulla oli lyhyt matikka hei ja opiskelen huuhaa-humanismia, liiketalous on mulle täyttä hepreaa 👍🏻
Kiitos vastauksesta sullekin, menen nyt nostamaan tuon 100 (115) euron vippini. Luoja suokoon ettei enää koskaan tarvitse turvautua noihin paskafirmoihin.
Ukko35 kirjoitti:
Nimelliskoron käyttö on vain kikkailua, että saadaan korko näyttämään pieneltä, vaikka todellisuus on jotain muuta.Veikkaisin että kukaan pikavippifirma ei lainaa satasta 115€ takaisinmaksulla. Enemmän ne haluaa.
Kyllä se näin vaan menee... Eikö muuten ole hienoa: jos haluaisit maksaa lainan takaisin heti kun mahdollists, esim. viikon päästä, se ei käy. Kuukausi aina seuraavaan laskuun. Oletan että syynä se, että ihminen joutuu sen kuukauden aikana vielä pahempaan ahdinkoon ja joutuu nostamaan lisää rahaa. K*sipäistä ☺
T.ap
Eikö ole yhtään sukulaista lainaamaan sulle satasen? 0-korolla.
Siis nostokulu ei ole korko vaan se menee koron lisäksi. Joten noilla ehdoilla takaisinmaksu ei ole 115 vaan enemmän.
Jos ei osaa edes ton vertaa googlata ei kannata ottaa pikavippejä.
Kannattaa todella maksaa heti kun mahdollista kaikki pois.
Joskus puolustaa paikkaansa tämäkin.
Korko ei aina ole niin kauhea kuin monet luulee.
Vierailija kirjoitti:
Ukko35 kirjoitti:
Nimelliskoron käyttö on vain kikkailua, että saadaan korko näyttämään pieneltä, vaikka todellisuus on jotain muuta.Veikkaisin että kukaan pikavippifirma ei lainaa satasta 115€ takaisinmaksulla. Enemmän ne haluaa.
Kyllä se näin vaan menee... Eikö muuten ole hienoa: jos haluaisit maksaa lainan takaisin heti kun mahdollists, esim. viikon päästä, se ei käy. Kuukausi aina seuraavaan laskuun. Oletan että syynä se, että ihminen joutuu sen kuukauden aikana vielä pahempaan ahdinkoon ja joutuu nostamaan lisää rahaa. K*sipäistä ☺
T.ap
Kyllä itse olen voinut maksaa heti kun olen saanut rahaa.
Mene sivulle vaan ja hae maksutiedot.
Sanotaanko siinä tosiaan nimelliskorko eikä todellinen vuosikorko? Mitä todennäkösemmin tuossa kuitenkin tarkoitetaan sitä, että jos tuo 15 euroa katsotaan lainan korkoa vastaavaksi menoksi, niin lainasi vuosikorko on käytännössä 90%.
Jos esimerkiksi nostat nyt lainaa 100 euroa ja maksat kahden kuukauden päästä takaisin 115 euroa, olet käytännössä maksanut lainan antajalle 90 % vuosikorkoa (kahden kuukauden osuus 90 %:sta on 15 %).