Vaikea ahdistus ja lapsi kotona
Mitenkä tällaisessa tilanteessa olevat muut pärjäävät? Minulla on diagnooseina keskivaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö.
Peruslääkitys masennukseen ja impulsiivisuuteen on. Kovasti halutaan käyttää lääkkeettömiä hoitokeinoja.
Lapseni on kolmevuotias, isä kyllä hoitaa mutta ei aina ole tietenkään paikalla. Kun saan vaikean ahdistuneisuus/paniikkikohtauksen, siihen auttaa esim. Kävelylle lähtö kuulokkeet päässä, musiikkia ja kävelyä kilometritolkulla kunnes tuntuu että helpottaa. Tai pakonomainen siivous, kovalla tahdilla jota on vaikea keskeyttää.
Lääkärit kokevat nämä hyvänä keinona, mutta miten pärjätä kun olen yksin lapsen kanssa? En voi vain ottaa ja lähteä, eikä lapsen kanssa lähtö ole ratkaisu, lapsi kun vaatii myös tulla kuulluksi, ja kuka nyt rattaissa jaksaisi hiljaa kököttää tuntia/kahta.
Kun ahdistus ei helpota, se varmasti näkyy ulospäin ja myös vaikuttaa lapseen. Terapia varmasti auttaa pidemmällä tähtäimellä, mutta kun ongelma on NYT.
Mitä tässä voi tehdä? Päiväosastoa tarjottu, mutta sinne pitäisi mennä kahdella bussilla sekä junalla, JOKA PÄIVÄ, kun pelkkä lähikauppaan meno on välillä mahdotonta.
Juu juu miksi lisäännyt blaa, tiedetään. Elämää kun ei voi ennustaa.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten rauhoittavia ei saa oikeaan tarpeeseen?
Uudet käypähoito säädökset. Ei niitä ”uusille” enää juurikaan määrätä, julkisella puolella ainakaan. Ketipinoria vaan vauvasta vaariin, mikä ei aiheuta haittoja tai riippuvuutta.
Eikö? (P_skanmarjat) Aivan järjetöntä, on todella vahva Neurolepti.
Itselläni on niin alhainen verenpaine, että illalla otettuna aiheuttaa yöllä vessaan mennessä pyörtymisen, vielä aamullakin.Ap
Ketipinor ei ole mikään ahdistukseen sopiva läke, vaan joku ssri eli venlafaxin yms. Kannattaa pyytää edes kokeiluun. Tunnen monia jotka ovat vastustaneet vuosikausia näitä "hullu lääkkeitä", mutta nykyään näitä itse käyttävät ja ovat saaneet näistä apua.
Kunhan mainitsin ketipinorin. Käytössä tällä hetkellä lamotrigin ja valdoxan. Nyt aloitettiin rinnalle vielä seronil, joka on VIIMEINEN ssri/snri jota en ole kokeillut vuosien varrella. Myös buspiron yms. On kokeiltu.
Ymmärrä kyllä että jonkinsortin siedätyshoito on hyvästä, mutta mielestäni puolitoista tuntia kahdesti päivässä julkisissa on vähän turhan paljon yhtäkkiä.
Ap