Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset puhuvat aina töistä?

Vierailija
22.08.2018 |

Tai no kyllä ulkomaalaisetkin tätä tekee mutta ei ihan niin usein. Lähes aina pitää mainita se työ keskustelussa jotenkin.. "olen pois töistä tänään" "nyt on lomaa" "oliko sulla jo lomat?" "töissä tässä oon" "tänään olin töissä" .... miksi se pitää lähes aina erikseen mainita tai kysellä? Mua ei kiinnosta puhua tai kuulla töistä niin ärsyttää kun muut yrittää aina liikuttaa sen keskustelun siihen. Eikö muka oo muita mielenkiintoisempia aiheita? Ymmärrän jos joku olisi innoissaan töistään yms. kertoisi jotain mut tommonen turha mainitseminen ja vatvominen en ymmärrä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmetellyt.

Yleensä se on juuri naiset jotka treffeillä aina ottavat koulutuksen/työpaikan aiheeksi.

Arvioisin että noin 95% varmuudella nainen kysyy että mitä teet työksesi ja sen jälkeen vielä koulutuksen jos mies ei sitä mainitse erikseen.

Voin myöntää kysyneeni usealtakin mieheltä mitä tekee työkseen, koska koen sen olevan luonnollinen jatkokysymys, kun ne kaikki kuitenkin mainitsee töissäkäymisen jotenkin. Sitä on myös multa kysytty lukemattomia kertoja. Koulutuksesta ei oo kenenkään kanssa ollut puhetta.

Vierailija
22/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mamuthan ei puhu koskaa töistä. ne vaan skulaa ja käyttää muita hyväksi. niinko romanitki.

duunit orjia varten

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juhlin aina leiffien kanssa, ne ei koskaan puhu työasioista.

Vierailija
24/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä juhlin aina leiffien kanssa, ne ei koskaan puhu työasioista.

Pitäis varmaan itekki.

Vierailija
25/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä puhe mistä puute. Eikun...

Vierailija
26/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän työstäni ja se on lähes tärkein asia elämässäni. Siksi puhun siitä.

Vierailija
27/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuisko siitä että melkein 1/3 ajasta kuluu töissä.

Kyllä normaalissakin asiantuntijatyössä (saati missään vaativammassa) töihin käytetään enemmän kuin 1/3 päivästä. Ohis.

Vierailija
28/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä kotona puhuta työasioista, eikä kotiasioista töissä.

Kaksi ihan eri maailmaa.

Tuskin teistäkään kukaan viitsii vatvoa työasioita puolisonne kanssa.

Kyllä me vaan kysytään toinen toisiltamme lähes joka työpäivän jälkeen kotona, että "miten sun työpäivä meni" ja kerrotaan, jos on tapahtunut jotain kiinnostavaa.  

Vierailija
29/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmetellyt.

Yleensä se on juuri naiset jotka treffeillä aina ottavat koulutuksen/työpaikan aiheeksi.

Arvioisin että noin 95% varmuudella nainen kysyy että mitä teet työksesi ja sen jälkeen vielä koulutuksen jos mies ei sitä mainitse erikseen.

Voin myöntää kysyneeni usealtakin mieheltä mitä tekee työkseen, koska koen sen olevan luonnollinen jatkokysymys, kun ne kaikki kuitenkin mainitsee töissäkäymisen jotenkin. Sitä on myös multa kysytty lukemattomia kertoja. Koulutuksesta ei oo kenenkään kanssa ollut puhetta.

Mun mielestä kysyminen on ihan ok, mutta se motiivi kysymyksen takana ei ehkä ole.

Jos nainen kysyy ajatuksella että jos mies vastaa vaihtoehdon a, b tai c niin hän pääsee jatkoon ja jos hän vastaa vaihtoehdon d, e, f niin hän on kunnianhimoton luuseri niin se ei ole ok.

Vierailija
30/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi ihan eri maailmaa.

Kyllä me vaan kysytään toinen toisiltamme lähes joka työpäivän jälkeen kotona, että "miten sun työpäivä meni" ja kerrotaan, jos on tapahtunut jotain kiinnostavaa.  

Myös me puhumme töistämme ihan jatkuvasti! Peilaamme ajatuksiamme, neuvomme ja kuuntelemme toisiamme, laadimme yhteisiä strategioita, mietimme, miten missäkin tilanteessa pitäisi tehdä ja käyttäytyä yms. Olemme täysin eri aloilla, mutta olemme oppineet työelämästä toisiltamme vuosien aikana hyvin paljon. Meistä molemmat ovat kouluttautuneet haluamalleen alalle, olemme kivoissa työpaikoissa ja haluamme kehittyä ammatillisesti. Siksi on hyvin luontevaa puhua työasioista kotona. Kumpikaan ei koe sitä ahdistavaksi vaan päinvastoin hienoksi mahdollisuudeksi. On kiva, että mieheni on kiinnostunut, mitä teen 10 tuntia vuorokaudessa.

Vierailija
31/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi ihan eri maailmaa.

Myös me puhumme töistämme ihan jatkuvasti! Peilaamme ajatuksiamme, neuvomme ja kuuntelemme toisiamme, laadimme yhteisiä strategioita, mietimme, miten missäkin tilanteessa pitäisi tehdä ja käyttäytyä yms. Olemme täysin eri aloilla, mutta olemme oppineet työelämästä toisiltamme vuosien aikana hyvin paljon. Meistä molemmat ovat kouluttautuneet haluamalleen alalle, olemme kivoissa työpaikoissa ja haluamme kehittyä ammatillisesti. Siksi on hyvin luontevaa puhua työasioista kotona. Kumpikaan ei koe sitä ahdistavaksi vaan päinvastoin hienoksi mahdollisuudeksi. On kiva, että mieheni on kiinnostunut, mitä teen 10 tuntia vuorokaudessa.

...ja ajattelee..lopeta akka tuo löpinä ja ota suihin...

Vierailija
32/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä suurimman osan hereilläoloajastani, ja näin on kaiketi iso osa ihmisistä jotka töissä käy. Työ muokkaa ihmisen identiteettiä hyvin paljon. Ihan luonnollista.

Vierailija
33/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneehän 1/3 ajasta nukkumisessakin mutta ei siitä paljoa yleensä puhuta?

Mitä puhumista on ajassa, josta en tiedä mitään. Olen varmasti nukkunut hyvin, koska ei muistikuvia kulutetusta kahdeksasta tunnista.

Vierailija
34/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosi paljon työstä ja sen kiinnostavuudesta. En minäkään jaksa kuunnella lässyttämistä jostain umpitylsästä koodaamisesta, mutta jonkun arkeologin kanssa voisin keskustella hänen työstään tuntikaupalla. :) 

Vierailija
35/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä suurimman osan hereilläoloajastani, ja näin on kaiketi iso osa ihmisistä jotka töissä käy. Työ muokkaa ihmisen identiteettiä hyvin paljon. Ihan luonnollista.

Eikö kannattaisi kuitenkin miettiä ja kyseenalaistaa että onko se nyt ihan hyvä juttu? Etenkään kun ulosanti siitä ei monilla ole mitenkään positiivista. Elämässä pitäis kuitenkin olla muutakin.

Vierailija
36/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kannattaisi kuitenkin miettiä ja kyseenalaistaa että onko se nyt ihan hyvä juttu? Etenkään kun ulosanti siitä ei monilla ole mitenkään positiivista. Elämässä pitäis kuitenkin olla muutakin.

Siis onko se hyvä, että olen töissä niin paljon? No se vaan on tämän työehtosopimuksen mukaista. Pidän erittäin paljon töistäni. Minulla on erittäin vilkas vapaa-aika, liikun paljon, käyn ulkona kaverien kanssa, syödään ulkona 1-2 x viikossa, käydään mökillä, matkustellaan 4-5 x vuodessa. Mitä vielä pitäisi tehdä. Näistä kaikista puhun töiden lisäksi. Yleensä vaan töissä menee se isoin aika päivästä ja illalla käyn esim jumpassa.

Vierailija
37/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enhän minä ehdi muuta tekemään kuin työtä. Tai ehdin, mutta ei se enää työn rinnalla ole useinkaan mainitsemisen arvoista.

Vierailija
38/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneehän 1/3 ajasta nukkumisessakin mutta ei siitä paljoa yleensä puhuta?

No puhutaanpas. Esim. jos olet väsynyt tai näit jännää unta. Mielestäni aika tyypillinen puheenaihe.

Vierailija
39/39 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko se hyvä, että olen töissä niin paljon? No se vaan on tämän työehtosopimuksen mukaista. Pidän erittäin paljon töistäni. Minulla on erittäin vilkas vapaa-aika, liikun paljon, käyn ulkona kaverien kanssa, syödään ulkona 1-2 x viikossa, käydään mökillä, matkustellaan 4-5 x vuodessa. Mitä vielä pitäisi tehdä. Näistä kaikista puhun töiden lisäksi. Yleensä vaan töissä menee se isoin aika päivästä ja illalla käyn esim jumpassa.

Ei siinä sitten mitään. Tarkoitin tässä lähinnä sitä ainaista päivittelyä töistä, että "tänään olin töissä" "onko työpäivä?" yms. että miksi se pitää aina väkisin tunkea keskusteluun ja kysellä juuri siitä niinkuin elämässä ei olisi muuta kuin se työ.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän