Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla todettiin keliakia vuosi sitten ja tämän vuoden aikana tajusin

Vierailija
22.08.2018 |

etten tarvitse mitään erikoisia "tuotteita" voidakseni syödä hyvin. Niin paljon löytyy syötävää, missä ei ole gluteenia.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheeseeni kuuluu yksi keliakikko ja näiden vuosien aikana kotona syöminen ja kokkaaminen, tuoteselosteiden syynääminen yms toimii.

Ongelmia tulee eniten eteen silloin kun poistutaan kotoa, ollaan vaikka toisessa kaupungissa pari päivää. Ennakkoon tutkitaan jo ravintolatarjontaa, luetaan arvosteluita ja tehdään listaa paikoista missä voisi syödä. Eletään vuotta 2018 mutta silti hyvin harvan ravintolan nettisivuilta löytyy tietoa allergeeneista tai ruokalistaan olisi merkitty onko ruoka gluteenitonta, laktoositonta, jne. Usein vaihtoehdoksi jää että kotona pakataan omat eväät kylmälaukkuun tai haetaan kaupasta vaikka joku valmissalaatti tai mitä nyt voi syödä mahdollisesti lämmittämättä. Liian usein on käynyt niin että ravintolassa ruokailun jälkeen vatsa on kipeytynyt ja aina ei halua ottaa sitä riskiä.

Vierailija
62/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monet teistä vapaaehtoisista gluteenittomista lukee läpi jokaisen tuotteen tuoteselosteen? Sitä gluteenia kun löytyy vaikka mistä, esim. joistain marinoiduista lihoista ja sipseistä. Ja tuotteiden raaka-aineetkin vaihtuu jatkuvasti, aiemmin on voinut olla gluteenitonta mutta yhtäkkiä siihen on sitten lisättykin koostumuksen parantamiseksi.

En syö eineksiä niin ei tarvitse lukea.

Ja mikä pointti tällä kommentilla ylipäätään oli? Katkeruus siitä, jos joku on gluteenittomalla mutta ei ehkä ole täysin 100% tarkka sen kanssa? Esim minä en saa viljasta oireita jos syön sitä ihan vähän. Mutta saan jos syön vaikka palan leipää. Mitä sitten?

Onkohan maitoallergikot yhtä katkeria laktoosi-intolerantikoille, joiden ei ihan joka maitoHippua tarvitse varoa vaikka maitotuotteita välttäisivätkin...

Pointti onkin, että älä tule sillon pätemään keliaakikolle, jonka gluteeniton on

A) ehdoton

B) elinikäinen

On helppoa ylpeillä, etten syö lainkaan leipää, kun voi tienpäällä mennä vaikka ravintolaan/ hakea marketin salaattibaarista salaatin (krutonkeja, jos joku ihmettelee) yms.

Minulla keliaakikolla sitä vaihtoehtoa ei ole, joten varaudun eväsleivillä mihin tahansa menenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kasvissyöjänä olen sitä mieltä että liha- ja maitotuotteet voisi jättää kaupoista pois. Kaikkea muutakin ruokaa on yllin kyllin.

Minä taas en juuri koskaan syö karkkia, karkit voisi siis poistaa kaupoista.

Vihanneksia ja lihaa vain myyntiin, mihin sitä muuta tarvitsee. Jokaisessa elämäntilanteessa kun on aina aikaa ja halua valmistaa alusta asti itse ateriat.

Normikoidenkin leivät ja pullat vaan pois, mihun niitä tarvitaan.

Juustohyllylle myyntiin vain kilon könttejä edamia. Mihin mitään homejuusto- tai fetahömpötyksiä tarvitaan. Edamilla pärjää!

Vierailija
64/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monet teistä vapaaehtoisista gluteenittomista lukee läpi jokaisen tuotteen tuoteselosteen? Sitä gluteenia kun löytyy vaikka mistä, esim. joistain marinoiduista lihoista ja sipseistä. Ja tuotteiden raaka-aineetkin vaihtuu jatkuvasti, aiemmin on voinut olla gluteenitonta mutta yhtäkkiä siihen on sitten lisättykin koostumuksen parantamiseksi.

Ja mikä pointti tällä kommentilla ylipäätään oli? Katkeruus siitä, jos joku on gluteenittomalla mutta ei ehkä ole täysin 100% tarkka sen kanssa? Esim minä en saa viljasta oireita jos syön sitä ihan vähän. Mutta saan jos syön vaikka palan leipää. Mitä sitten?

Onkohan maitoallergikot yhtä katkeria laktoosi-intolerantikoille, joiden ei ihan joka maitoHippua tarvitse varoa vaikka maitotuotteita välttäisivätkin...

Ennemminkin se että väittävät gluteenittomuuden olevan helppoa

Itse en tunne ketään joka sanoisi noin. Päinvastoin keliakia on vakava loppuiän diagnoosi - sehän on kaikkea muuta kuin helppoa.

Kyllä minulle vaan tämän muotigluttauksen johdosts tultu useampaakin otteeseen kertomaan, että tämä gluteenitonhan on ihan helppoa kun pari viikkoo kokeilin.

Niin. Unohtuu vaan se "pieni" seikka, että me ei selvitä parin viikon kokeilulla. Itse olen ollut keliaakikko vuodesta 2013 ja olen lopun elämääni.

Kuulunpa arpaonnellani vielä niihin herkimpiin, eli en voi käytännössä syödä yhdessäkään ravintolassa. Meitä varten onneksi kehitetään gluteenisiepparia, jotta elämä edes vähän helpottuisi.

Ei se hirveän mukavaa ole, että jos jätät varautumatta eväillä, niin tienpäällä ainoat potentiaaliset syötävät ovat kylmät nakit ja banaanit, appelsiinit tai muut kuorelliset. Kasvikset tietty, jos sattuu olemaan huuhtelumahdollisuus, aina ei ole.

Vierailija
65/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole hoitanut oikein tätä aikaa keliakin toteamisen jälkeen ihan mallikkaasti :-D Oikeasti tämä ei ole vitsin asia, koska minulla on paljon oireita, miksi alunperin alettiinkin keliakiaa epäilemään, enemmänkin itkettää. Menin hampurilaisravintolaan ja ajattelin, että ranskalaisissa ei ole gluteenia. Kyllä, olin hiukan hölmö. Vaan eiköhän niissäkin sitten vissiin saata olla jotain jäämiä. Kuulin jälkikäteen. Salaatin lisukkeena mitä meinasin ottaa, tarjottiin siemensekoitusta hampurilaisravintolassa ja siinäkin sitten luki "saattaa sisältää gluteenia". Ei tainnut työntekijäkään oikein osata ihan opastaa tässä asiassa, vaan itse pitää olla tarkkana vaikka sanoin olevani gluteeniton. Tunnen olevani vaikea asiakas keliakini kanssa ja nyt olenkin alkanut aina neuroottisemmin varmistelemaan että eihän tässä nyt ole gluteenia! Koska aina ei saa oikeasti edes tietoa vaan sitä pitää kaivaa työntekijältä. Tämä yhtäkkinen gluteenittomuus on ainakin minulle tuottanut päänvaivaa. Kaikessa voi olla jäämiä gluteenista, argh!

Vissiin se ihan itse ruoanlaitto kotona olisi paras vaihtoehto. Pottua. Riisiä. Lihaa. Nyt näin alkajaisiksi. Niissä ei ainakaan ole ja ne osaa hölmömpikin kokki valmistaa. Gluteenittomasta pitsasta tuli täysi fail kun sellaista yritin tehdä. Kaikki prosessoitu on kalliimpaa ja usein koostumukselta huonompaa mitä olen kokeillut. Minusta vaan tuollainen ruokavalio ilman niitä gluteenittomia tuotteita olisi vähän tylsä...

Vierailija
66/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemminkin se että väittävät gluteenittomuuden olevan helppoa

Itse en tunne ketään joka sanoisi noin. Päinvastoin keliakia on vakava loppuiän diagnoosi - sehän on kaikkea muuta kuin helppoa.

Kyllä minulle vaan tämän muotigluttauksen johdosts tultu useampaakin otteeseen kertomaan, että tämä gluteenitonhan on ihan helppoa kun pari viikkoo kokeilin.

Niin. Unohtuu vaan se "pieni" seikka, että me ei selvitä parin viikon kokeilulla. Itse olen ollut keliaakikko vuodesta 2013 ja olen lopun elämääni.

Kuulunpa arpaonnellani vielä niihin herkimpiin, eli en voi käytännössä syödä yhdessäkään ravintolassa. Meitä varten onneksi kehitetään gluteenisiepparia, jotta elämä edes vähän helpottuisi.

Ei se hirveän mukavaa ole, että jos jätät varautumatta eväillä, niin tienpäällä ainoat potentiaaliset syötävät ovat kylmät nakit ja banaanit, appelsiinit tai muut kuorelliset. Kasvikset tietty, jos sattuu olemaan huuhtelumahdollisuus, aina ei ole.

Tätä juuri pelkään : ( Olen tottunut syömään ulkona välillä ja se on kivaa. Tuntisin tuollaisen elämän hirveän rajoittavana. T: Vastatodettu keliakia

Vierailija
67/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että eineksiä... Kyllä sitä gluteenia voi olla ihan missä vaan. Ostat vaikka riisiä, pitää tarkistaa että tuotteessa on gluteeniton merkintä, koska tuotteen pitää olla "puhdas".

Itse en saa oireita noin teoreettisista määristä, että pitäisi ns "ilman sisällysluetteloa" myytävistä tuotteista asiaa tarkistaa. Joten ei, en tarkista.

Enkä ikinä ole väittänyt että täysi gluteenittomuus olisi helppoa. Sitä sen sijaan väitän, että korviketuotteet ei ole pakollisia. Paljon helpompi syödä vaikka banaani ja kananmuna, kuin joku tekoleipä.

Miksi vaikkapa kaura- ja riisijauhoista leivottu on tekoleipä, mutta vehnä- ja ruisjauhoista leivottu on oikea leipä? Jotkut gluteenittomat leivät ovat uskomattoman hyviä! Myös gluteenilliset perheenjäsenet himoitsevat niitä. Lisäksi esim. kanamunan valmistaminen on mielestäni huomattavasti työläämpää kuin voileivän teko. Tiskiäkin tulee. Kenties siis jokainen saa syödä jatkossakin ihan sitä mitä huvittaa?

Kerropas hyviä gluteenittomia leipiä. Minulle ne ei ole maistuneet kuin gluteenilliset leivät. Kaikki tuntuu jotenkin... gluteenittomilta, koostumus ei ole aina kiva. Leivotko itse? T: Vastatodettu keliakia

Vierailija
68/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että eineksiä... Kyllä sitä gluteenia voi olla ihan missä vaan. Ostat vaikka riisiä, pitää tarkistaa että tuotteessa on gluteeniton merkintä, koska tuotteen pitää olla "puhdas".

Itse en saa oireita noin teoreettisista määristä, että pitäisi ns "ilman sisällysluetteloa" myytävistä tuotteista asiaa tarkistaa. Joten ei, en tarkista.

Enkä ikinä ole väittänyt että täysi gluteenittomuus olisi helppoa. Sitä sen sijaan väitän, että korviketuotteet ei ole pakollisia. Paljon helpompi syödä vaikka banaani ja kananmuna, kuin joku tekoleipä.

Miksi vaikkapa kaura- ja riisijauhoista leivottu on tekoleipä, mutta vehnä- ja ruisjauhoista leivottu on oikea leipä? Jotkut gluteenittomat leivät ovat uskomattoman hyviä! Myös gluteenilliset perheenjäsenet himoitsevat niitä. Lisäksi esim. kanamunan valmistaminen on mielestäni huomattavasti työläämpää kuin voileivän teko. Tiskiäkin tulee. Kenties siis jokainen saa syödä jatkossakin ihan sitä mitä huvittaa?

Kerropas hyviä gluteenittomia leipiä. Minulle ne ei ole maistuneet kuin gluteenilliset leivät. Kaikki tuntuu jotenkin... gluteenittomilta, koostumus ei ole aina kiva. Leivotko itse? T: Vastatodettu keliakia

Kaikkien parjaama leipäkone on hyvä gluteenittoman leivän tekoon. Kun löytää sen yhden hyvän ohjeen niin sitä voi sitten varioida jotta saa uutta makua.

Vierailija
69/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole hoitanut oikein tätä aikaa keliakin toteamisen jälkeen ihan mallikkaasti :-D Oikeasti tämä ei ole vitsin asia, koska minulla on paljon oireita, miksi alunperin alettiinkin keliakiaa epäilemään, enemmänkin itkettää. Menin hampurilaisravintolaan ja ajattelin, että ranskalaisissa ei ole gluteenia. Kyllä, olin hiukan hölmö. Vaan eiköhän niissäkin sitten vissiin saata olla jotain jäämiä. Kuulin jälkikäteen. Salaatin lisukkeena mitä meinasin ottaa, tarjottiin siemensekoitusta hampurilaisravintolassa ja siinäkin sitten luki "saattaa sisältää gluteenia". Ei tainnut työntekijäkään oikein osata ihan opastaa tässä asiassa, vaan itse pitää olla tarkkana vaikka sanoin olevani gluteeniton. Tunnen olevani vaikea asiakas keliakini kanssa ja nyt olenkin alkanut aina neuroottisemmin varmistelemaan että eihän tässä nyt ole gluteenia! Koska aina ei saa oikeasti edes tietoa vaan sitä pitää kaivaa työntekijältä. Tämä yhtäkkinen gluteenittomuus on ainakin minulle tuottanut päänvaivaa. Kaikessa voi olla jäämiä gluteenista, argh!

Vissiin se ihan itse ruoanlaitto kotona olisi paras vaihtoehto. Pottua. Riisiä. Lihaa. Nyt näin alkajaisiksi. Niissä ei ainakaan ole ja ne osaa hölmömpikin kokki valmistaa. Gluteenittomasta pitsasta tuli täysi fail kun sellaista yritin tehdä. Kaikki prosessoitu on kalliimpaa ja usein koostumukselta huonompaa mitä olen kokeillut. Minusta vaan tuollainen ruokavalio ilman niitä gluteenittomia tuotteita olisi vähän tylsä...

Kokeile tätä. Laita täytteeksi mitä pitsaan laittaisit, päälle oreganoa.

Tein illanistujaisiin ja normikotkin veti santsiannoksia, maistuu ihan pitsalle.

Vierailija
70/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile tätä. Laita täytteeksi mitä pitsaan laittaisit, päälle oreganoa.

Tein illanistujaisiin ja normikotkin veti santsiannoksia, maistuu ihan pitsalle.

Niin joo, linkkikin voisi olla kiva 😂😂

http://vesiperhonen.blogspot.com/2013/02/kasvispiirakkaa-pellillinen.ht…

Vierailija
71/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lidlin gluteenittomat sämpylät ehdottomasti parhaimpia omasta mielestäni. Löytyy pakasteena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän