Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla todettiin keliakia vuosi sitten ja tämän vuoden aikana tajusin

Vierailija
22.08.2018 |

etten tarvitse mitään erikoisia "tuotteita" voidakseni syödä hyvin. Niin paljon löytyy syötävää, missä ei ole gluteenia.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vapaaehtoisesti mahdollisimman gluteenittomalla "ruokavaliolla".

Minä puolestani olen keliakin vuoksi täysin gluteenittomalla ruokavaliolla.

Ja vieläpä loppuelämämme, jos mielii työkykyisenä pysyä.

Vähän eri asia kuin terveiden kokeilugluttailut.

Juuri näin. Tyydytään juhlissakin kiltisti pakastemuffinssiin tai riisisuklaakeksiin, eikä oteta täytekakkua vaikka se näyttääkin niin hyvältä. Onhan se tietysti aina kiva saada ravitsemusneuvoja ihmisiltä, jotka ovat olleet jopa pari viikkoa "gluteenittomalla" ilman "korvikkeita".

Vierailija
42/71 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä puolestani olen keliakin vuoksi täysin gluteenittomalla ruokavaliolla.

Ja vieläpä loppuelämämme, jos mielii työkykyisenä pysyä.

Vähän eri asia kuin terveiden kokeilugluttailut.

inunkin tekisi kovasti mieleni heittäähyvästit keliakialleni vain muotioikkuna, mutta valitettvasti terveyteni ei anna myöten. Harmittaa ja kismittää, kun osa kokee ja pitää keliakian taustalla olevan vain vioittuman korveini välissä. - Vaikka toisaalta nneksi viime vuosian tuskin olen missään kohdannut niin paljon ennakkoluuloisuuta ja halveksintaa kelaakikoita tai yleisemmin keliakiaa kohtaan, kuin tällä palstalla.... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio on joko gluteeniton tai ei.

"Mahdollisimman gluteeniton" on yhtäkuin gluteenillinen. Jos tähän leikkiin lähtee, niin silloin jätetään syömättä nyös ne niin hyvännäköiset leivät ja leivokset, jotka sisältävät gluteenia. Tienpäällä ei käydä syömässä gluteeniruokaa, koska kiire ja nälkä.

Silloin alkaa hiljalleen valjeta, mitä on keliaakikon elämä. Toki keliaakikko joutuu myös epäilemään ravintolassa, että onko gluteenittonaksi merkitty oikeasti gluteenitonta, vai onko kontaminoitunut syömäkelvottomaksi.

"Hauskin" tällainen tuli, kun käytiin hakemassa hääpäiväkakku leipomosta, gluteenittomia tuotteitaan mainostivat ja gluteenittomana tietty tilattiin.

No, vasta kakkua noutaessa mainittiin, että "niin joo, täällä leivotaan myös vehnäkakkuja, eli ei voida taata täyttä gluteenittomuutta" 👍👍👍👍

Jäipä sitten oma hääpäiväkakku syömättä.

Vierailija
44/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja saa spagettia, kuulemma myös hyvää.

Vierailija
45/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monet teistä vapaaehtoisista gluteenittomista lukee läpi jokaisen tuotteen tuoteselosteen? Sitä gluteenia kun löytyy vaikka mistä, esim. joistain marinoiduista lihoista ja sipseistä. Ja tuotteiden raaka-aineetkin vaihtuu jatkuvasti, aiemmin on voinut olla gluteenitonta mutta yhtäkkiä siihen on sitten lisättykin koostumuksen parantamiseksi.

Vierailija
46/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun täällä terveet ihmiset puhuvat keliakikoiden puolesta.

Vierailija
47/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pastoissa ja leivissä on gluteenia, joten niitä erikoistuotteita kyllä tarvitaan, jos sairastaa keliakiaa.

Minkä takia tätä on alapeukutettu!? Kyllä täällä on typeriä ihmisiä, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
48/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka ette syö gluteenitonta leipää: Millä korvaatte ruis- ja sekaleivistä aiemmin saadun kuidun?

Kysytkö tosissasi? Vieläkö joku uskoo, että leipä on ainoa oikea kuidun lähde...

Esim minä syön päivässä lähemmäs kilon kasviksia. Ihan varmasti tulee kuitua. Kuituja saa myös pähkinöistä, pavuista, riisistä, jne jne. Viljat saa suolistoni ihan jumiin, ilman niitä ei mitään ongelmaa vatsan toiminnassa.

- ei keliaakikko, mutta maidoton ja viljaton

Vierailija
49/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kasvissyöjänä olen sitä mieltä että liha- ja maitotuotteet voisi jättää kaupoista pois. Kaikkea muutakin ruokaa on yllin kyllin.

Vierailija
50/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pastoissa ja leivissä on gluteenia, joten niitä erikoistuotteita kyllä tarvitaan, jos sairastaa keliakiaa.

Mikä pakko niitä on syödä? Vilja-allergikkona olen ihmetellyt jo pitkään, miksi keliaakikot saavat (saivat? se kai loppui tai pieneni joku aika sitten?) ruokatukea Kelalta, kun juurekset, kasvikset, liha, kana, kala, kananmuna, maitotuotteet käyvät kaikki. Miksi on pakko ostaa kallista gluteenitonta pastaa tai leipää kun voi syödä niin paljon kaikkea muuta niiden tilalla?

Voit olla tyytyväinen, keliakiakorvaus on poistunut. Alle 16-vuotiaille sitä ymmärtääkseni vielä maksetaan.

Ei makseta. Alle 16-vuotiaille ei ole koskaan maksettu keliakiakorvausta. Keliakiakorvausta on aina maksettu vain 16-vuotta täyttäneille.

Vierailija
51/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monet teistä vapaaehtoisista gluteenittomista lukee läpi jokaisen tuotteen tuoteselosteen? Sitä gluteenia kun löytyy vaikka mistä, esim. joistain marinoiduista lihoista ja sipseistä. Ja tuotteiden raaka-aineetkin vaihtuu jatkuvasti, aiemmin on voinut olla gluteenitonta mutta yhtäkkiä siihen on sitten lisättykin koostumuksen parantamiseksi.

En syö eineksiä niin ei tarvitse lukea.

Ja mikä pointti tällä kommentilla ylipäätään oli? Katkeruus siitä, jos joku on gluteenittomalla mutta ei ehkä ole täysin 100% tarkka sen kanssa? Esim minä en saa viljasta oireita jos syön sitä ihan vähän. Mutta saan jos syön vaikka palan leipää. Mitä sitten?

Onkohan maitoallergikot yhtä katkeria laktoosi-intolerantikoille, joiden ei ihan joka maitoHippua tarvitse varoa vaikka maitotuotteita välttäisivätkin...

Vierailija
52/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio on joko gluteeniton tai ei.

"Mahdollisimman gluteeniton" on yhtäkuin gluteenillinen. Jos tähän leikkiin lähtee, niin silloin jätetään syömättä nyös ne niin hyvännäköiset leivät ja leivokset, jotka sisältävät gluteenia. Tienpäällä ei käydä syömässä gluteeniruokaa, koska kiire ja nälkä.

Silloin alkaa hiljalleen valjeta, mitä on keliaakikon elämä. Toki keliaakikko joutuu myös epäilemään ravintolassa, että onko gluteenittonaksi merkitty oikeasti gluteenitonta, vai onko kontaminoitunut syömäkelvottomaksi.

"Hauskin" tällainen tuli, kun käytiin hakemassa hääpäiväkakku leipomosta, gluteenittomia tuotteitaan mainostivat ja gluteenittomana tietty tilattiin.

No, vasta kakkua noutaessa mainittiin, että "niin joo, täällä leivotaan myös vehnäkakkuja, eli ei voida taata täyttä gluteenittomuutta" 👍👍👍👍

Jäipä sitten oma hääpäiväkakku syömättä.

Ei-keliaakikko saa tasan valita syökö gluteenillistä, gluteenitonta vai "mahdollisimman gluteenitonta". Se on ikävää jos jollakulla on keliakia ja kokee sen raskaana - ja onhan esimerkiksi oman hääkaukun kontaminoituminen todella kurja juttu. Et silti voi rajoittaa meidän ei-keliaakikoiden valintoja: me voimme syödä 6 päivää viikossa gluteenitonta ja vetää sunnuntaina perhepizzan, jos haluamme. Kyllä me silti ymmärrämme että oikea keliaakikko ei niin voi tehdä. Meille se vain ei ole kaikki tai ei mitään.

T. 95% prosenttisesti gluteenitonta syövä puhtaasti ulkonäkösyistä - gluteenilliset viljat turvottavat ja haluan näyttää mahdollisman hoikalta

Vierailija
53/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä pointti tällä kommentilla ylipäätään oli? Katkeruus siitä, jos joku on gluteenittomalla mutta ei ehkä ole täysin 100% tarkka sen kanssa? Esim minä en saa viljasta oireita jos syön sitä ihan vähän. Mutta saan jos syön vaikka palan leipää. Mitä sitten?

Onkohan maitoallergikot yhtä katkeria laktoosi-intolerantikoille, joiden ei ihan joka maitoHippua tarvitse varoa vaikka maitotuotteita välttäisivätkin...

Vai että eineksiä... Kyllä sitä gluteenia voi olla ihan missä vaan. Ostat vaikka riisiä, pitää tarkistaa että tuotteessa on gluteeniton merkintä, koska tuotteen pitää olla "puhdas".

Vierailija
54/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin luen selosteet - luen ylipäätään kaikkien pakattujen tuotteiden listat! En halua syödä esimerkiksi glukoosi-fruktoosisiirappia tai palmuöljyä, joten jos ainesosalista löytyy, luen sen kokonaan ennen ostopäätöstä.

Vierailija
55/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko niitä on syödä? Vilja-allergikkona olen ihmetellyt jo pitkään, miksi keliaakikot saavat (saivat? se kai loppui tai pieneni joku aika sitten?) ruokatukea Kelalta, kun juurekset, kasvikset, liha, kana, kala, kananmuna, maitotuotteet käyvät kaikki. Miksi on pakko ostaa kallista gluteenitonta pastaa tai leipää kun voi syödä niin paljon kaikkea muuta niiden tilalla?

Voit olla tyytyväinen, keliakiakorvaus on poistunut. Alle 16-vuotiaille sitä ymmärtääkseni vielä maksetaan.

Se ei nyt sen enempää tyydytä kun ei ole millään lailla minun elämääni vaikuttanut, ihmetyttänyt vain. Nyt alan sitten ihmetellä tuota alle 16-vuotiaiden tukea. Pasta- ja leipätuotteista ei saa alunperinkään mitään sellaista ravinnollista hyötyä, mitä ei saisi muualta, ja korvikkeet ovat jo itsessään sitä jotain muuta, joten kummallista, että kalliiden korvikkeiden ostamista tuetaan. Maissin, riisin ja herneet voisi syödä sellaisenaankin, ei kalliina pastan muotoon puristettuna.

Minun mielestäni se lasten korvaus on se alin vammaistuki eli vähän alle 100€.

Ja varmaan tulee siitä että ruokavalio aiheuttaa enemmän vaivaa kun ei allergisen lapsen ja niitä kustannuksia.

Omalla lapsellani tutkitaan nyt keliakian mahdollisuutta. Toivon niin ettei sitä olisi. Kyllä se lapsen elämää rajoittaa.

Ainakin minun lapseni lempiruokaa on pasta ja leipääkin syö eli onneksi on korvaavia tuotteita.

Vierailija
56/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei tarvitse lihaa eikä maitoa. Voitaisko nyt sopia että te itsekkäät lihan mussuttajat pärjäätte ilman kun minäkin pärjään? Enemmän teistä on haittaa ympäristölle ym kuin keliakikosta joka haluaa syödä leipää. Tähän vastaus, kiitos

Vierailija
57/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemminkin se että väittävät gluteenittomuuden olevan helppoa

Vierailija
58/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemminkin se että väittävät gluteenittomuuden olevan helppoa

Itse en tunne ketään joka sanoisi noin. Päinvastoin keliakia on vakava loppuiän diagnoosi - sehän on kaikkea muuta kuin helppoa.

Vierailija
59/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että eineksiä... Kyllä sitä gluteenia voi olla ihan missä vaan. Ostat vaikka riisiä, pitää tarkistaa että tuotteessa on gluteeniton merkintä, koska tuotteen pitää olla "puhdas".

Itse en saa oireita noin teoreettisista määristä, että pitäisi ns "ilman sisällysluetteloa" myytävistä tuotteista asiaa tarkistaa. Joten ei, en tarkista.

Enkä ikinä ole väittänyt että täysi gluteenittomuus olisi helppoa. Sitä sen sijaan väitän, että korviketuotteet ei ole pakollisia. Paljon helpompi syödä vaikka banaani ja kananmuna, kuin joku tekoleipä.

Vierailija
60/71 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en saa oireita noin teoreettisista määristä, että pitäisi ns "ilman sisällysluetteloa" myytävistä tuotteista asiaa tarkistaa. Joten ei, en tarkista.

Enkä ikinä ole väittänyt että täysi gluteenittomuus olisi helppoa. Sitä sen sijaan väitän, että korviketuotteet ei ole pakollisia. Paljon helpompi syödä vaikka banaani ja kananmuna, kuin joku tekoleipä.

Miksi vaikkapa kaura- ja riisijauhoista leivottu on tekoleipä, mutta vehnä- ja ruisjauhoista leivottu on oikea leipä? Jotkut gluteenittomat leivät ovat uskomattoman hyviä! Myös gluteenilliset perheenjäsenet himoitsevat niitä. Lisäksi esim. kanamunan valmistaminen on mielestäni huomattavasti työläämpää kuin voileivän teko. Tiskiäkin tulee. Kenties siis jokainen saa syödä jatkossakin ihan sitä mitä huvittaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme