Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan koskaan asunut Saksassa? Millaista hoitoala on Saksassa?

Vierailija
21.08.2018 |

Mies olisi innokas muuttamaan Saksaan ja on siitä paljon puhunut. No olisin itsekin ihan mielelläni lähdössä, mutta kiinnostaisi kuulla kokemuksia Saksasta? Onko kukaan tehnyt hoitoalan töitä Saksassa? Millaista oli ja millainen palkka? Minulla on kyllä kiva työpaikka ja ok palkka täällä Suomessakin, mutta toisaalta olen avoin kaikelle uudelle ja voisi olla ihan hauskaa asua Saksassakin. Mies ei siis ole muuttamassa ellen minäkin muuta, mutta ei hän kuitenkaan mitenkään kiristä minua. :D

Onko kokemuksia? Entäs saksan kieli?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kukaan ei ole koskaan asunut Saksassa. Saksa on täysin asuttamaton maa. Hoitoalalla olisit siellä yksinäsi ilman yhtäkään hoidettavaa. Harkitse vielä!

Vierailija
2/16 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Saksa on ihana! Todella kaunista, paremmat säät ja halvempi hintataso. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/16 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luullakseni hierarkinen ja kyllä, saksaa olisi hyvä osata puhua. Itse olen asunut Saksassa mutta työskennellyt aivan eri alalla kuin hoitoala. Mukaan porukan sisään pääsee oikeastaan vasta sitten, kun puhuu saksaa. Pitävät ausländereina kaikkia ulkomaalaisia.

Vierailija
4/16 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet suomalaiset on asunut joskus Saksassa, tai siis yllättävän monet! Suomalaisten on jotenki helppo sopeutua Saksaan ja saksalaisten joukkoon.. ei tule mitään kulttuurishokkia. Saksa on helppo kieli kunhan alkaa opiskelemaan, ehdottomasti paaaljon helpompi kuin tämä meidän suomen kieli.😂

Vierailija
5/16 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelijalle hyvä maa. Keskeinen sijainti, todella halvat lentoliput ympäri Euroopan, koska kilpailua on niin paljon.

Vierailija
6/16 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin joskus Saksassa (Múnchen) että suomen kieli kuulostaa tosi mageelta kieleltä. 😃

Ihan täysin tuntematon saksalainen sanoi metrossa kun suomea puhuimme ystäväni kanssa.

Vierailija
7/16 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksa ja Suomi lienee yllättävän samanlaisia. Varmasti helppo sopeutua!

Vierailija
8/16 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Saksassa ja siellä asiat toimivat aivan eri tavalla kuin Suomessa.Et pärjää työelämässä ilman vahvaa saksankielentaitoa. Englanti ei riitä. 

Vierailija
9/16 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksa ja Suomi lienee yllättävän samanlaisia. Varmasti helppo sopeutua!

Tutkitusti Saksassa asuvat suomalaiset pitävät Saksan ja Suomen välisiä kulttuurieroja suurina.

Vierailija
10/16 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Saksassa ja siellä asiat toimivat aivan eri tavalla kuin Suomessa.Et pärjää työelämässä ilman vahvaa saksankielentaitoa. Englanti ei riitä. 

totta, työelämässä on osattava Saksaa B2-tasolla. Hoitoalalla on toisaalta kova puute työntekijöistä, toisaalta taas hoitoalan ammatit ovat sellaisia että niihin töihin pääsee vain jos koulutuksesi hyväksytään samanarvoiseksi saksalaisen koulutuksen kanssa, googleta Reglementierte Berufe. Toisaalta on paljon kursseja, jotka voi käydä ja siten saada pätevyyden hakea hoitoalan paikkoja. Sairaanhoitajat tekee perushoitoon ja huolenpitoom liittyviä juttuja kuten ruuan jakaminen, lääkkiden jakaminen, peseytyminen, korkeintaan tippapullon voivat vaihtaa, lääkärit tekee esim. verinäytteiden oton, asettaa kanyylit, jne yksinkertaiset jutut mitä suomessa hoitajat tekee aivan itsestään selvästi.

Esim. vanhusten kotihoidossa taas on töissä vaikka mitä tyyppejä Pflegeassistent -ammatissa. Palkka on todella surkea. Jos olet SH ja haluaisit täälläkin tehdä sairaanhoitajan hommia, ota etukäteen tarkkaan selvää, onko koulutuksesi täällä hyväksytty vai ei. Itse olen ollut täällä kohta 15 vuotta sosiaalialalla ja alku oli aika monimutkainen, mutta kertaakaan en ole päätöstäni katunut!

Vierailija
11/16 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osattava saksaa ja hyvin

Täydennettävä tutkinto, sun tutkinto ei Tod.näk. Kelpaa

Vierailija
12/16 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa kielisertifikaatit jo suomessa ja sitten tutkinto pitää hyväksyttää siellä

Vierailija
13/16 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi aika outoa, jos EU-aikana Suomessa suoritettua sairaanhoitajan tutkintoa ei hyväksyttäisi Saksassa. Toki voi olla, että joutuu Saksassa hakemaan jonkin paperin tutkintojen vastaavuudesta.

Vierailija
14/16 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuttiin miehen kanssa Saksassa 4 vuotta. Mies oli kokkina siellä ja muutin itsekin sinne. Itselläni oli koulu saksa hallussa, joten pärjäsin ihan hyvin ja äkkiä sitä oppi enemmän. Mies taas ei osannu yhtään kieltä. Miehen onni oli, että Ranskalainen keittiö ja puhuivat ranskaa siellä. Illalla kun tuli kotiiin, niin useasti kiroili sitä ettei koulussa ottanu sitä Saksaa yhdeksi aineeksi. Kaikki vapaa-ajat mies opiskeli kieltä ja äkkiä hän sen oppikin. Ainoa ongelma alussa hänellä jos meni yksin käymään vaikka kaupassa, niin ei tosiaan puhuneet Englantia siellä. Työllistyin kahdessa viikossa siellä. Sen huomasin, että Suomalaiset ovat isossa arvossa ja suomalaisuuteni takia sain sen työpaikan. Paikallinen juustotehdas missä ollu suomalaisia töissä vähän väliä. Kesälomat ja joulut vietetään Munchenissä edelleen. Olemme jutelleet kun nuorempi lapsi lähtee omilleen, niin muutettaisi sinne pysyvästi.

Vierailija
15/16 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin paljon ma-muja ja mam-ujen aiheuttamia ongelmia nykypäivänä Saksassa. Vaarallista liikkua monissa kaupungeissa, varsinkin jos on yksin ja/tai iltasaikaan. Monet alueet ovat täysin ma-mujengien vallassa.

Saksa on menetetty tapaus.

Vierailija
16/16 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen sairaanhoitajan tutkinto kelpaa ihan sellaisenaan Saksassa. Ei tarvitse mitään täydentää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi