Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua kaivataa, minkälaiset kengät 2,5-3vuotiaalle?

02.05.2006 |

Tuossa otsikossa han se jo tulikin eli millaiset kengät tuon ikäiselle lähinnä hiekkalaatikko leikkeihin voiko tuon ikäiselle jo ostaa/ käyttää lenkkareita vai olisiko jotku nahkakengät paremmat?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnolliset nahkakengät on parhaimmat.

Vierailija
2/18 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiekkalaatikolla on lenkkarit, sillä kengät menevät siinä niin kauhean näköisiksi ettei niitä enää ihmisten ilmoille viitsi laittaa. Kävelylle ja kaupungille laitetaan nauhalliset nahkakengät (Tepsut) tai sandaalit (nekin on jo ostettu, Kavatit otin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi liikkuu paljon jaloillaan puistossa, silloin laittaisin kävelykengät. Jos on hiekkalaatikolla viihtyvää sorttia, kaivaa ja tekee kakkuja, silloin myös lenkkarit (laadukkaat!) minusta käy. Meillä kävelykengät on aina helppohoitoisia ja ne saa puhtaaksi ja fiksun näköiseksi hiekkiksen jälkeen. Joskin suosin vielä eri kenkiä keskustassa käyntejä varten. Eli meillä periaatteessa työkengät, kumpparit ja siistit kengät. Kahdesta viimisestä selviää parilla kympillä, mutte " työkenkiin" kannattaa satsata.

Vierailija
4/18 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa on mielellään vahvike edessä varpaiden päällä, jotta eivät kulu siitä heti käytössä. Ainakin Kavatilla on tuollaisia ja itse onnistuin vielä löytämään elefantenit, ovat meidän lapsen jalkaan todella hyvä malli. Hintaa niillä on, jos ei onnistu alesta löytämään mutta ovat todella kestäviä!

Ostin kyllä lisäksi lenkkarit pihakäyttöön, mutta kyllä pelkillä kävelykengilläkin hyvin pärjäisi jos olisi tarvis.

Vierailija
5/18 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täänään kävin pojalle kengät ostamassa ja vaikka kuin kauppoja (kenkäliikkeitä) kiertelin en nahkaisia kävelykenkiä löytänyt koko meillä on 26-27 jote tuo koko oli joka paikassa loppu tai heillä ei ollut edes valikoimissa ns. ensikenkiä:(

No päädyin nyt tälläkertaa kangaroossin lenkkareihin ja ostan vielä jotku nahkakengät ja sandaalit kun sellaiset eteen sattuu. Viimekesänä olikin vielä helppoa kun köytyi nahkakenkiä helpommin mutta nyt olin todella pettynyt kauppojen valikoimiin.

Jos jollakin olisi tiedossa mistä Oulu-Haukipudas-Kempele akselilta löytyy pojan nahkakenkiä tuota 26-27 kokoa olisin enemmäkin kuin kiitollinen.

Vierailija
6/18 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi Stockmannilla on joskus ollut muutamat Davisin kengät. Kenkäkaupat on tosiaan Oulussa täynnä lenkkareita ja " juhlasandaaleita" ...

Vierailija
7/18 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla nicky&nellyssa kävinkin mutta nyt uudistuksen myötä sielläkään ei muita kenkiä ollut kuin lenkkareita pojille tuossa koossa eikä kuulemma olle tulossa kaan kun niitä ei muka mene? ihmettelen kyllä luulen että niitä menee jos niitä olisi tarjolla. Stockalla kävin myös mutta sama ongellma kuin muissakin ei kokoja, tuota ottobrea en muistanut mutta täytyypä käydä siellä jos saisi sellaiset kaupunki/kauppa kengät ettei tarvi lenkkareissa kulkea jokapaikassa. Täytyy kyllä sanoa että Oulun kokoiseksi kaupungiksi kenkätarjonta on kyllä onnetonta.

Vierailija
8/18 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti juuri lähiaikoina lähtee hakeen Oulusta tytölle koko 26 nahkakenkiä, mutta taidan jättää väliin. Täytyy odottaa kesän Turun reissua ja toivoa parasta.

Vierailija
9/18 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä joka vuosi ostanut pojalle (nyt 5v ja kengän koko 30) Kavatin nahkakengät kärkivahvikkeella, ja joka vuosi on Oulusta löytynyt joko Nicky&Nellysta tai Stockmannilta, jopa yleensä viime vuoden mallia alennuksella. Ensiaskelmallisia on minusta ollut tarjolla kokoon 26 asti, tosin ei ihan aina.

Mutta kun itse usein juoksen kävelykengissä (hyvälaatuisissakin) bussipysäkille tai kävelen useamman tunnin kaupugilla tms. niin kyllä alkaa jaloissa tuntua ikävältä, lenkkareissa väsyisi vähemmän. Siksi olen ostanut pojalle myös lenkkarit (footin yleensä) 3-vuotiaasta asti. Ja ostin vajaat 3v tytöllekin nyt Vikingit. Siis voisiko Melba tai muut asiaan perehtyneet kertoa, pitäisikö kuitenkin päiväkotiin panna mieluummin isoveljen hyväkuntoiset Kavat? Tai ehkäpä tässä ostan vielä tytölle omatkin kun ehdin. Mutta siis kun lasten ulkoilu on usein melkoista urheilua: juoksemista ja hyppimistä, niin eikö siihen parhaiten sovi urheiluvarusteet niin vaatteissa kuin kengissäkin?

Vierailija
10/18 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/18 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkareissakin on varsin hyviä kenkiä olemassa, mutta mitä minä olen huomannut, niin ne hyvät on yleensä yhdet kymmenestä käteen otetusta parista eli aika tarkkaan saa katsoa. Lenkkareissa on usein myös lapsen jalalle hivenen turhan paljon tukea eli pohja saattaa olla muotoiltu jne, joten perinteinen nahkakenkä olisi parempi ihan arkikäyttöön. Meillä poika tietty kans haluaa muiden kavereidensa takia pitää välillä lenkkareita ja kun olen ehdottomasti sitä mieltä, että kenkiä pitää vaihdella eli että peräkkäisinä päivinä ei pidetä samoja kenkiä, niin meillä on diili pojan kanssa että ma, ke ja pe pidetään päiväkodissa kävelykenkiä ja ti ja to lenkkareita. Hyvin on toiminut tähän asti. Lenkkareissakin olen tietty tarkka sitten siitä laadusta.

Tässä vähän juttua asiasta:

Pienen lapsen jalka on kuin muovailuvahaa. Kengän tehtävä on antaa jalalle hyvä kasvualusta, ei muovata jalkaa. Aikuinen voi tarjota pienen ihmisen jalalle joko hyvän, tai huonon kasvuympäristön. Terveessä lapsen jalassa on olemassa kaikki ainekset kehittyä ja kasvaa vahvaksi.

Jalkojen kasvu pysähtyy keskimäärin vasta noin 18-vuotiaana, siten kenkien sopivuudella on todella suuri merkitys. Yli 98 % lapsista on syntyessään tervejalkaisia - mutta vain noin 40 % aikuisista omistaa edelleen terveet jalat. Monet jalkavaivat syntyvät jo lapsuuden aikana sopimattomien, yleensä liian pienien kenkien vuoksi.

Oikean kokoiset kengät ovat ilo niin lapsen, nuoren, kuin aikuisenkin jalalle. Pienen lapsen jalan luusto on pehmeää ja mukautuvaa jopa liian pieniin kenkiin. Lapsen jalka lujittuu vasta suhteellisen myöhään, noin kuuden vuoden iässä. Kengän pitää myös antaa jalalle mahdollisuus tehokkaaseen työskentelyyn. Niin sanottu pullajalka-ilmiö on seurausta liian tuetusta lapsen kengästä.

Pahimpina lenkkarivillitysvuosina puhuttiin paljon lasten pullajalasta, josta voisi aivan hyvin käyttää myös nimitystä lattajalka tai laiskajalka. Pullajalan tunnistaa siitä, että sillä ei jaksa seisoa, kävellä, eikä juosta pitkiä matkoja.

Jokainen aikuinen tietää omista jaloistaan, kuinka hyvää tekee, kun vaihtaa kenkiä pari kertaa päivässä. Lapsenkin jalalle tekee hyvää, kun kenkiä vaihdetaan päivän aikana. Lenkkareissa (hyvissä), ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta koko päivä ja päivästä toiseen samoissa liian pehmeissä, tai liian tuetuissa kengissä jalka laiskistuu väistämättä.

Vierailija
12/18 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä sitten taas otetaan ne Kavat ahkerampaan käyttöön. Näin äidin näkökulmastahan ne ja muutkin nahkakengät ovat paremmat kuin lenkkarit: eivät kastu läpi sateellakaan, ja kestävät ehjänä koko kesän pojallakin, aikakin ne kärkivahvikkeelliset mallit. Se paljas kova pohja niissä alkoi vähän epäilyttämään. Kun ei taida moni aikuinen haluta lähtemään lenkille kävelykengissä. Esim. Tepsuissahan on sellainen pehmeämpi pohjallinen (jolla on kätevä mitata myös sopiva koko), mutta Kavatissa ei. Meneekö niistä sitten terveellisyys pois jos laittaa niihin pehmeän pohjallisen? Kun on niin korkeaa mallia niin olen monesti laittanut.

Vierailija
13/18 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin nuilla kavatin sivuilla ja olisin valmis tilaamaan kin kengät sieltä mutta minkälaiset toimitus kulut ja toimitus aika heillä on? ja jos laitan heille sähköpostia ymmärtävätkö suomea vai pitääkö kirjoittaa ruotsiksi tai englanniksi kun ei tuo kieltaito ole mikään hyvä?

Vierailija
14/18 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta osoitteesta saa ostettua nahkakenkiä netin kautta ja myymälässä on vielä paljon enemmän malleja Helsingissä.

Vierailija
15/18 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...juuri kun ehdin moittia että Kavat on kovat pohjasta, kävin ostamassa lapsille uudet ja huomasin että nyt niihin onkin vähän pehmustetta lisätty.

Ja Joonan äipälle tiedoksi, että kyllä Oulun Nicky&nellyssä on Kavateja pojille kokoa 26-27, mutta ei tosin ensiaskelmallia vaan tavallista. Juuri niitä kärkivahvikkeellisia joita olen ostanut jo monta vuotta. Sen sijaan " tyttömallista" taisin viedä kaupungin viimeiset kokoa 26. Stocka taitaa lopettaa niiden myynnin, koska sain kaivaa viimeisiä poistokorista, pojalle vielä löytyi sopiva koko vaan tytölle ei. Siellä olisi ollut kyllä ensiaskelmallisia Tepsuja kokoa 26 ainakin mustia.

Vierailija
16/18 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin kun minä kävin keskiviikkona nicy&nellyssa myyjä esitteli minulle vain lenkkareita ja sanoi ettei pojille muita kenkiä heillä ole eikä ole tullossakaan, pienten puolelle koot loppui 25. No enkyllä jaksa enään lähteä kierteleen kun ei näköjään myyjät halua myydä kuin lenkkareita tilaan kavatit netistä ja eikai niille montaa euroo hintaa tule postikuluiksi jos tilaan kerralla sandaalit ja kävelykengät. Kiitos kuitenkin kaikille jotka jaksoivat vastailla tämä äiti ainakin on pettynyt Oulun kenkäkauppoihin ja myyjiin:(

Vierailija
17/18 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kysyin myyjältä nicy&nellyssa kyllä pelkkiä nahkaisia kävelykenkiä en ensiaskelkengän nimellä. Tuolla stokkalla en näköjään ole huomannut sitten katsoa tarpeeksi tarkkaan tuota kenkä valikoimaa jos siellä niitä kerran on ollut.

Vierailija
18/18 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain tarkennusta.

Olen tilannut pari kertaa Kavatilta. Mitään toimituskuluja tai postikuluja ei ole otettu. Sivuilla kerrotaan ulkomaantoimituksen hinnaksi 50 kruunua, mutta nähtävästi se koskee kauempaa tulevia tilauksia.

terv. Makasiinien palosta järkyttynyt maalisäiti