Onko tämä nyt se nettihuijausyritys?
Päätin laittaa merkkilaukkuni eräälle ulkomaalaiselle netisivulle myyntiin. Nyt eräs yhdysvaltalaisnainen haluaisi sen ostaa, ja sovimme, että kun rahat näkyy tililläni niin lähetän laukun seurantakoodeineen hänelle. Tilisiirron suuruus on joitakin satoja euroja. Sain hänen pankiltaan sähköpostiini yhteydenoton, jossa näkyy naisen rahasiirto pankin johonkin tällaiseen tilaan, mistä raha sitten aikanaan ohjataan minun tililleni. Nyt äkkiä pankki haluaakin minun lähettävän heille paketin seurantakoodin ennen kuin he lopullisesti siirtävät rahat minulle. Eli tämä tarkoittaa, että minun pitäisi lähettää paketti ennen kuin olen edes saanut rahoja tililleni! Minusta kyllä aika epäilyttävää, varsinkin kun alunperin naisen kanssa sovimme, että lähetän laukun vasta sitten kun rahat näkyvät tililläni. Googletin tämän pankin ja henkilön, jolta yhteydenotto tuli ja tällainen pieni pankki olisi kuitenkin yhdysvalloissa olemassa ja sen alaisuudessa tämä henkilö, keneltä sählöpostia tuli. Onko tämä joku yleinen käytäntö yhdysvaltalaispankeissa, että he vaativat muka yksityishenkilön omista ostoksista jotain seurantakoodeja ennen kuin suostuvat siirtämään rahoja eteenpäin? Kuulostaa oudolta.
Kommentit (21)
Kuulostaa tosiaan oudolta että pankki hoitaisi jotain yksityisasiakkaiden muutaman satasen laukkukauppoja.
Vitsi miten hyvä systeemi toi olisi, jos tuo on totta. Toisaalta, tuossakin pystyisi huijaamaan niin, että lähettäisi tyhjän paketin...
Onko pankin sivuilla sähköpostikin sama? Ettei ole esim. kirjaimen heittoa tai vastaavaa? Jotenkin kuulostaa kyllä oudolta.
Jos haluat, voithan vastata, että olette sopineet, että lähetät paketin kun saat rahat. Tosin, en ehkä itse vastaisi..
Pankki pyytää paketin seurantakoodia, haloo!! :D Mahtaa kyseisessä pankissa olla vilskettä, kun virkailijat selvittelevät asiakkaidensa nettiostoksia. Ostajanainen on voinut itse tehdä pankin nettisivut tai rikolliskaverinsa on pankissa töissä. Laita linkki pankin sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Remburssi. Googlaa.
Jos kyse on remburssista niin ostajahan voi ostaa postituksen netistä, jolloin saa seurantakoodin ja ilmoittaa sen ostajan pankille. Pakettia ei tarvitse lähettää ennen rahojen siirtymistä myyjän tilille.
Vierailija kirjoitti:
Remburssi. Googlaa.
Eikös remburssi ole tarkoitettu yritysten vähän isommille jutuille kuin yksityishenkilön parin sadan euron laukuille...?
https://www.aktia.fi/fi/yritysasiakkaat/ulkomaankauppa/vienti/vientiremburssi
Vientiremburssi
Remburssi on turvallisin maksutapa niin sinulle myyjänä kuin ostajallekin. Sen avulla pienennät kaupanteon riskejä. Se sopii erityisesti uusiin asiakassuhteisiin, kun myynnin kohteena on erikoisvalmisteisia, tilauksesta valmistettavia tavaroita tai ostajan maan taloudellinen ja poliittinen tilanne on epävakaa.
Molemmat osapuolet hyötyvät remburssista
Yleensä remburssi valitaan maksutavaksi myyjän vaatimuksesta. Myyjä haluaa rahansa ennen tavaran toimitusta ollakseen varma maksun saannista. Käytännössä ostaja ei kuitenkaan ole halukas maksamaan ennakkoon, vaan haluaa varmistua siitä, että saa vastineen rahoilleen. Remburssilla voidaan täyttää molempien osapuolten vaatimukset. Remburssi toimii samanaikaisesti sekä maksunvälitysinstrumenttina että maksun "takaajana". Pankit valvovat maksun suorittamista ja tavaran toimitusta osoittavien asiakirjojen luovuttamista. Remburssi voi samalla toimia molempien osapuolten rahoitusinstrumenttina.
Lue lisää vientiremburssista rahoitusvälineenä
Remburssi on ostajan pankin kirjallinen sitoumus maksaa kauppahinta myyjälle. Sitoumus on peruuttamaton, eikä sitä voi muuttaa ilman asianomaisten suostumusta. Remburssimaksu on aina ehdollinen. Myyjä saa maksun vasta täytettyään remburssin ehdot eli toimitettuaan tavaran ja esitettyään ehtojen mukaiset asiakirjat pankille.
Älä lähetä!!! Mulle kävi just sama juttu ja typeryyksissäni menin lähettämään kun ajattelin että se on vaan joku varmistusjuttu. Rahaa ei ikinä tullut vaikka luvattiin ja kehtasivat vielä pyytää MINULTA lähettämään rahasta ylijäämän vaikken edes ollut saanut koko rahaa! Nyt tavara on sitten sillä jollakin ja arvaa ottaako päähän. Myöhemmin laitoin vielä kys. pankkiin viestiä ja sieltäkin sanottiin että eivät ikinä lähetä tuollaisia ja ole välikätenä ja netissä ostettaessa rahat tulevat AINA ekana ja sitten vasta lähetetään tuote.
Pankin nimi on Treasure State Bank!
Ensin ajattelin, että onko hänellä pankissa joku vakuutus, minkä takia sitten vaatisivat ulkomaan isommista ostoksista seurantakoodeja varmuudeksi tms, mutta eipä sekään kuulosta kovin normaalilta menettelytavalta.
-ap
Pankki haluaa varmistaa ettei heidän asiakkaansa tule huijatuksi nettikaupoilla.
Jenkeissä kun osataan sellainen asia kuin asiakaspalvelu.
Suomalaisessa pankissa nauravat pihalle, jos alkaa vaatimaan samaa.
Rahat tilillä,paketti postiin...Ei mitään muuta kannata tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ensin ajattelin, että onko hänellä pankissa joku vakuutus, minkä takia sitten vaatisivat ulkomaan isommista ostoksista seurantakoodeja varmuudeksi tms, mutta eipä sekään kuulosta kovin normaalilta menettelytavalta.
-ap
Jos haluat varmistua niin eti se pankki googlesta ja lähetä niille sähköpostia että onko tämä nyt oikeasti teidän viesti? Epäilen kyllä vahvasti.
Bankin facesivulla vuosien aikana tullut jopa 5 kommenttia?
Kusetus on. Et koskaan näe rahoja etkä laukkua, jos lähetät sen nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apJos haluat varmistua niin eti se pankki googlesta ja lähetä niille sähköpostia että onko tämä nyt oikeasti teidän viesti? Epäilen kyllä vahvasti.
Tämä on hyvä keino. Näin pankkikin saa tietoonsa, että heidän nimissään tehdään huijauksia. Ota pankin virallisilta sivuilta osoite, johon olet yhteydessä.
AP, miten tämä asia päättyi?
Mulla on täällä nyt samanlainen case, enkä oikein uskalla lähettää ennenkuin rahat on mulla.
Tämän takia kannattaa hommata Paypal tai vastaava
Myös minä oon asioinut Treasure State Bankin kanssa enkä koskaan oo rahojani saanu. Myin hääpukuni Alabamaan ja ostaja aikoi maksaa puvun suoraan tilille. Mutta sepä ei ollutkaan niin helppoa!! Keksivät aina jonkin uuden syyn miksi piti maksaa pankille ennen kuin voisivat "vapauttaa" rahat tilille. Elekää maksako!!! Jos jotain pitää lähettää ulkomaille nii pyytäkää eka puolet rahoista etukäteen ja loput sitten kun tuote on asiakkaalla. Terveisin, vitun tyhmä ja sinisilmäinen
Ei oo muutenkaan mitään järkeä lähettää jotakin käsilaukkua jenkkilään. Postikulut maksavat enemmän kuin uusi samanlainen laukku siellä ostettuna. Aivan varma huijausyritys.
Kuulostaa todella oudolta. Jos sovitte, että paketti lähtee vasta kun rahat ovat tililläsi, en reagoisi tuohon...