TA:n asumisoikeusasunnot
Onko tuoreita kokemuksia TA:n asokämpistä erityisesti Helsingissä? Itselleni tuli tarjous Kivikon uudiskohteesta. Numeroni on melko uusi, joten voi hyvin olla, etten asuntoa saa, mutta kuulisin mielelläni muiden kokemuksia. En olettanut saavani mitään tarjouksia moneen vuoteen, joten en sen kummemmin ollut perehtynyt eri yhtiöihin ennen hakemusten laittamista.
Kokemuksia kaipaan nimenomaan TA:n toiminnasta, sen uudiskohteista jne. enkä Kivikosta tai aso-asumisen järkevyydestä.
Kommentit (8)
Itse asun Espoossa TA:n talojen naapurissa ja niissä asuvilta tutuilta olen kuullut juttuja. Uudehkot talot, jotka on siistissä kunnossa ja itsehän saa maalata/vaihtaa lattiaa mieleisekseen ja tämähän kai huomioidaan sitten palautettavan rahan määrässä, jos on ikään kuin nostanut kämpän arvoa.
Valitettavasti olen myös kuullut juttuja siitä, että ketään ei kiinnosta ja vastuuta pakoillaan. Talossa oli katolta vesivuoto erääseen asuntoon ja TA kommentoi, että rakennuttaja hoitaa, koska talo on niin uusi ja rakennuttaja tietty sysäsi TA:lle koko homman. TA teki lopulta jotain vähän sinne päin, mutta esim. mitään kunnon rakenteiden kuivatusta ei ollut.
Eli jos kaikki menee hyvin, asuminen on ihan jees, mutta jos tulee jotain ongelmaa, asukkaalla on aika huonot mahdollisuudet mihinkään vaikuttaa. Tässä kohtaa asukas on rinnastettavissa tavalliseen vuokra-asujaan :(
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Espoossa TA:n talojen naapurissa ja niissä asuvilta tutuilta olen kuullut juttuja. Uudehkot talot, jotka on siistissä kunnossa ja itsehän saa maalata/vaihtaa lattiaa mieleisekseen ja tämähän kai huomioidaan sitten palautettavan rahan määrässä, jos on ikään kuin nostanut kämpän arvoa.
Valitettavasti olen myös kuullut juttuja siitä, että ketään ei kiinnosta ja vastuuta pakoillaan. Talossa oli katolta vesivuoto erääseen asuntoon ja TA kommentoi, että rakennuttaja hoitaa, koska talo on niin uusi ja rakennuttaja tietty sysäsi TA:lle koko homman. TA teki lopulta jotain vähän sinne päin, mutta esim. mitään kunnon rakenteiden kuivatusta ei ollut.
Eli jos kaikki menee hyvin, asuminen on ihan jees, mutta jos tulee jotain ongelmaa, asukkaalla on aika huonot mahdollisuudet mihinkään vaikuttaa. Tässä kohtaa asukas on rinnastettavissa tavalliseen vuokra-asujaan :(
Tuo on kyllä ongelmallista jos ei hoideta kunnolla. Äitini edellisessä omistuskämpässä oli juuri tuollainen rakenteisiin liittyvä ongelma ja siitä käytiin pitkään taistelua rakennuttajan kanssa. Tietenkin osakkeenomistajat olivat tässä vahvasti mukana koska korjaukset kävivät kalliiksi. Lopulta rakennusfirma joutuikin maksamaan. On hyvin ikävää jos aso-asujilla ei tuollaisessa tilanteessa ole mitään sananvaltaa eikä TA:ta kiinnosta tarpeeksi vaan laittaa vaan kustannukset suoraan vastikkeisiin...
Itse asun Asuntosäätiöllä kun satuin sieltä ensin haluamaltani alueelta asunnon saamaan, mutta jonotin myös pariin TA:n asuntoon. Minusta yhtiöllä oli ja on ihan hyvä maine, ja on niitä edullisimpia. Noita yksittäistapauksia, joissa esim. rakennuttaja ja asoyhtiö riitelee rakennusvirheistä, voi olla ihan missä vaan mutta en usko että TA:lla mitenkään epätavallisen paljon.
Ja ASOssa se hyvä puoli että vaikka mikä olisi niin kulut EI siirry ko. yhtiön vastikkeisiin vaan tasaantuvat aika hyvin koko maahan. Ei siis ole riskiä että joku iso peruskorjaus tai putkiremontti meidän yhtiössä aiheuttaisi meille vastikkeenkorotuksia. Vastike pysyy samana, neliöiden ja talon iän ja alueen mukaan laskettuna. Meillä muuten viimeiset 3 vuotta vastike laskenut joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Asuntosäätiöllä kun satuin sieltä ensin haluamaltani alueelta asunnon saamaan, mutta jonotin myös pariin TA:n asuntoon. Minusta yhtiöllä oli ja on ihan hyvä maine, ja on niitä edullisimpia. Noita yksittäistapauksia, joissa esim. rakennuttaja ja asoyhtiö riitelee rakennusvirheistä, voi olla ihan missä vaan mutta en usko että TA:lla mitenkään epätavallisen paljon.
Ja ASOssa se hyvä puoli että vaikka mikä olisi niin kulut EI siirry ko. yhtiön vastikkeisiin vaan tasaantuvat aika hyvin koko maahan. Ei siis ole riskiä että joku iso peruskorjaus tai putkiremontti meidän yhtiössä aiheuttaisi meille vastikkeenkorotuksia. Vastike pysyy samana, neliöiden ja talon iän ja alueen mukaan laskettuna. Meillä muuten viimeiset 3 vuotta vastike laskenut joka vuosi.
Tuo tulikin yllätyksenä, että vastike on laskenut. Muista nettikeskusteluista olen lukenut noin käyneen vain Hasolla. Itseäni se on nimittäin mietityttänyt paljon, lähteekö vastike heti nousemaan. Ilmoitettu aloitusvastike on vielä ihan kohtuullinen (suunnilleen samaa tasoa kuin Hekan vuokrat mutta tietenkin paljon markkinavuokraa edullisempi), mutta nopeilla korotuksilla mentäisiin Hekasta ohi ja yhtäkkiä olisikin sama kuin maksaisi omistusasunnon lainanlyhennyksiä.
Onko täällä muuten ketään muuta, joka sai tarjouksen tuosta Kivikon uudiskohteesta (Muinaisrannantie 7)?
Hyvin on TA:n homma toiminut. Vastikkeen nousu ollut hyvin maltillinen parin prosentin vuositahdilla, asunto oikein kiva ja huoltokin toiminut mielestäni hyvin.
Eikö ketään? :D