Iäkkäiden vanhempien hoitamisvastuu sisarusten kesken
Äitini on vakavasti sairas ja isäni on tullut raihnaiseksi hoitamaan omakotitaloa ja omia asioitaan. Vanhemmat tarvitsevat apua ihan kaikessa: siivouksessa, lääkärikäynneissä, ostosten teossa, pihanhoidossa, raha-asioiden hoitamisessa, nettiasioista nyt puhumattakaan. Siskoni on keskittynyt vain kerjäämään rahaa vanhemmiltani, mutta hän ei tee yhtään mitään auttaakseen vanhempia. Hän käy pari kertaa vuodessa vanhemmillani kylässä ja silloinkin, vaikka vanhemmat ovat sanoneet, että eivät jaksa laittaa ruokaa eivätkä valmistella vierailuja, hän nurisee, kun ei ole ruoka valmiina. Monta kertaa vanhempani ovat pyytäneet meitä tulemaan laittamaan ruokaa siskoni perheelle kyläreissujen ajaksi.
Äiti suree kuolemaa odotellessaan, miten siskoani kiinnostaa vain raha. Isä ei näe mitään ongelmaa, vaan syytää siskolle yhä enemmän rahaa, koska tämä muka - työssäkäyvä aikuinen - tarvitsee sitä niin paljon. Mitään apua ei tipu, vain rahan ja tavaran viemistä. Me haetaan ruokaa, siivotaan taloa, leikataan ruohoa, kuljetetaan lääkäriin, haetaan lääkkeitä, raivataan romunurkkia, huolletaan koneita, hoidetaan raha-asiat jne. Auttaminen olisi ihan mukavaa, jos ei vituttaisi niin paljon se, että toinen vapaamatkustaa ja ahnehtii itselleen kaiken, mikä irti lähtee. (Ja ruuvaa irti sen, mikä ei muuten lähde.)
Kun olen tästä suuni avannut tuttavieni kesken, asetelma tuntuu tosi tavalliselta. Miten teillä?
Kommentit (36)
Hmm...
"Auttaminen olisi ihan mukavaa, jos ei vituttaisi niin paljon se, että toinen vapaamatkustaa ja ahnehtii itselleen kaiken, mikä irti lähtee. "
Että siis vituttaa auttaminen, kun toinen saa materiaa ja sinä et? Ihan samanlainen ahnepaskahan se säkin sitten olet, etkä niin pyyteetön auttaja kuten haluat antaa ymmärtää.
Itse en auta vanhempiani. En ole nähnyt heitä vuosiin.
Kuvittele, että siskosi olisikin veljesi. Sitten tuo tilanne tuntuu ihan luonnolliselta, eikä sinua enää harmita.
Sama meillä. Sisko on täysin irtisanoutunut äitimme hoitamisesta, vaikka aina käy rahaa vonkumassa ja tavaroitakin on vienyt omaan kotiinsa. Lisäksi valittaa jatkuvasti siitä jos mieheni tai veljen vaimo käyvät äidin luona, koska siskon mielestä eivät kuulu lähiperheeseen. Kuitenkin käyvät siellä vain ja ainoastaan äitiämme auttamassa kun sisko ei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hmm...
"Auttaminen olisi ihan mukavaa, jos ei vituttaisi niin paljon se, että toinen vapaamatkustaa ja ahnehtii itselleen kaiken, mikä irti lähtee. "
Että siis vituttaa auttaminen, kun toinen saa materiaa ja sinä et? Ihan samanlainen ahnepaskahan se säkin sitten olet, etkä niin pyyteetön auttaja kuten haluat antaa ymmärtää.
Itse en auta vanhempiani. En ole nähnyt heitä vuosiin.
Tuo oli sinun tulkintasi. Vituttaa auttaminen, kun toinen ei edes yritä tehdä mitään ja nyhtää silti rahaa irti iäkkäistä ja hieman jo höpertyneistä vanhemmistamme. En tarvitse rahaa vanhemmiltani, sillä olen hyvätuloinen työssäkäyvä ihminen. Mutta pidän iäkkäiden ihmisten hyväksikäyttöä rumana.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla veljiä? Yleensä ihmiset jostain syystä aina unohtavat veljensä tällaisissa asioissa. Veljiltä ei vaadita minkäänlaista osallistumista.
Ei ole kuin yksi sisko. Varmaan asia on juuri noin kuin toteat.
Me siskot (2kpl) hoidetaan. Veljet (4kpl) käy pari kertaa vuodessa tai kuukaudessa vierailulla näyttämässä lapsiaan. Olen asiasta sanonut nätisti ja vähemmän nätisti. Ei mitään vaikutusta. Isälle ja äidille en halua tämän ongelman takia pahaa mieltä tai tunnetta, että ovat vaivaksi.
Jos vanhemmillani on rahaa kun kerran sisarellesi jakavat sitä paras keino on ostaa nuo kotipalvelut yksityiseltä.
Etsikää siivous-/kotipalvelufirma joka tekee myös pihanhoitotöitä. Siitä saa kotitalousvähennyksenkin ja oma elämä helpottuu kun ei noista hommista tarvitse huolehtia. Me löysimme hyvän lounaspaikankin joka
toimittaa joka arkipäivä hyvät ruuat vanhemmillemme, me lapset sitten huolehditaan kauppaostokset ja
viikonloppujen ruuat. Jos vanhemmilla löytyy sen verran varallisuutta, kannattaa satsata tuollaiseen!
Mä en ymmärrä, että ihmiset asuvat kotonaan, jos eivät siellä enää pärjää. Oma äitini asuu niin kaukana, ettei minusta ole tulevaisuudessa minkään arjen auttajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, että ihmiset asuvat kotonaan, jos eivät siellä enää pärjää. Oma äitini asuu niin kaukana, ettei minusta ole tulevaisuudessa minkään arjen auttajaksi.
Niinpä! Muutto helpompaan asumismuotoon pitäisi vaan tehdä ajoissa. Vanhukset ovat jo niin jämähtäneitä
omaan kotiin että järkipuhe ei auta! Kotoa ei haluta lähteä vaikka asuminen olisi kuinka hankalaa ja lapset
joutuisivat vähän väliä auttamaan kaikessa.
Hmm. Meidän tapauksessa kaikki veljeni ovat tehneet paljon enemmän "töitä" vanhemmille kuin minä.
Mun siskoni on samanlainen. Isä on leski ja se on muuttamassa omakotitalosta, onneksi, kerrostaloon. Siskoni kieltäytyy kaikista muuttopuuhista vedoten siihen, että isällä on "aikuisen itsemääräämisoikeus". Mitä nyt että isä on liikuntavammainen eikä pysty esim. pakkaamaan tavaroita, nostamaan niitä tai järjestelemään niitä kaappeihin. Omalle kesäasunnolleen sisko on tulossa hakemaan tavaroita, jotka jäävät omakotitalosta yli. Mutta kun kysyin, voisiko auttaa pakkaamisessa ja muuttamisessa, isän "itsemääräämisoikeus" nousi taas tärkeimmäksi arvoksi. Siis minä ja mieheni pakkaamme, karsimme, sisustamme ja järjestämme. Muutofirmaa voi käyttää apuna, mutta ei sekään kaikkea hoida.
Vihaksi pistää, kun toinen vain nyhtää tavaraa itselleen, mutta mitään ei voi tehdä isän avuksi. Kun olen ostanut isälle uusia huonekaluja, joissa sen olisi helpompi istua (tukevampia ja korkeampia), siskoni paheksui rahankäyttöä. "Kohta se kuitenkin kuolee." Ostin sitten osan omilla rahoillani, jottei tarvitse paheksua. Jos isä ei pääse tavallisesta tuolista ylös, pakkohan sille on hankkia tuoli, josta pääsee!
Oksettaa jokainen keskustelu asiasta siskoni kanssa. En silti saa sanotuksi suoraan, miten paskana häntä pidän, koska en haluaisi menettää vähäisiä välejäni hänen lapsiinsa.
Mun sisko kävi kaksi kertaa katsomassa äitiä saattohoitovaiheen aikana. Mä hoidin kaikki lääkärineuvottelut, istuin päiväkausia sängyn vieressä seurana ja apuna, nukuinkin viimeiset ajat äidin huoneessa, pidin kädestä äidin kuollessa, kävin äidin tavarat läpi, vein ne kierrätykseen, järjestin hautajaiset jne. Siinä vaiheessa, kun systeri tilitti Facessa, miten rankka saattohoitovaihe oli hänelle, meinasi suoni poksahtaa päästä. On tosi rankkaa ostaa kukkakimppu ja olla tunti kylässä.
Minä en aio vanhempiani auttaa kun vanhenevat. Itsekään en heiltä ole saanut apua silloin jos olen sitä tarvinnut. Veljeni taas ovat saaneet aina paistatella suosiossa ja heitä autetaan jopa mielellään. Oksettaa oikein se vanhempien esittäminen miniöille. Hoitakoot veljet puolisoineen vanhempani sitten kun sen aika on.
Vierailija kirjoitti:
Missä muussa ne asuisivat? Lastensa kodissako?
Ja jossakin vaiheessa se muutto joka tapauksessa tulee, ennemmin tai myöhemmin ja siinä vaiheessa tarvitaan ulkopuolista apua.
Laitospaikka irtoaa vasta sitten, kun on lähes liikuntakyvytön ja on täysin toisen autettavissa, ei ennen sitä.
Ap. tarina on hyvin tuttu ja yleinen ja nämä vapaamatkustajat ovat suuna päänä perunkirjoituksen aikaan ja ovat viemässä tuhkatkin pesästä ja arvostelevat kovin sanoin vanhuksen rahan käyttöä, vaikka itse ei ole laittanut tikkua ristiin.
En tajua miksi auttaminen vituttaa sinua siskosi takia- vituttaako sinua lastesikin hoitaminen siksi kun jotkut toiset ei hoida omia lapsiaan?
Ovatko keski-ikäiset lapset oikeasti niin tavaran perään, kippoa ja kappoa kotiinsa viemässä. Kaapit täynnä tavaraa muutenkin. Vaikea uskoa. 😀
Meilläkin sisko tuli paikalle vain kun sai kiillottaa sädekehää.
Eli kun minä olin soittanut paikalle senioripalveluneuvojan, niin silloin kipitettiin äkkiä paikalle huolestuneena tyttärenä. Itseään ei kuitenkaan kiinnostanut tarttua tilanteeseen, vaikka olin puhunut etteivät enää pärjää keskenään.
Hoidin yksin kaiken, soittelin ympäriinsä ja tappelin sopivat ja riittävät palvelut. Kävin huolehtimassa itse, kun eräänä ajanjaksona eivät päässeet itse edes kauppaan.
Aina kun sivulauseellakaan pyysin siskoa jotain tekemään, niin ei kerennyt kun pitää tehdä kotitöitä ja pyykitkin pitäisi nyt just hoitaa.
Ja aina kehtasi kaikkialla kertoa, miten raskasta on hoitaa iäkkäitä vanhempia 👍
Vierailija kirjoitti:
Ovatko keski-ikäiset lapset oikeasti niin tavaran perään, kippoa ja kappoa kotiinsa viemässä. Kaapit täynnä tavaraa muutenkin. Vaikea uskoa. 😀
Ihmisten ahneus on toisinaan ihan uskomatonta...
Johan se nähtiin taas tässä muumimuki-episodissa, porukka ostaa mukeja sylin täydeltä ja kiukuttekevat, kun eivät menneetkään kaupaksi tonnilla per kippo.
Onko sinulla veljiä? Yleensä ihmiset jostain syystä aina unohtavat veljensä tällaisissa asioissa. Veljiltä ei vaadita minkäänlaista osallistumista.