Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten huono näkösi/lapsesi näkö on "oireillut"?

Vierailija
20.08.2018 |

Juu tiedän että varmaan niin ettei näe.
Mutta miten lapsesi huono näkö on huomattu? Ei hän välttämättä sitä itse tajua ettei näe kunnolla jos tilanne on aina ollut sellainen.
Minulla on yhdellä lapsella lasit ja varadin silmälääkärin kun oli 5-vuotias. Hänellä oli +10 näkö ja siihen kiinnitin huomiota ettei jaksanut katsella televisiota ja se vähä mitä katsoi niin oli ihan kiinni ruudussa. Lisäksi törmäili paljon. Nämä meni adhd epäilyn piikkiin.(joka myöhemmin diagnosoitiinkin)
Lopullinen epäily heräsi kun aurinkolaseja pitäessä kurkki aina lasien yli ja jatkoi sitten taas matkaa.

Nyt minun tokaluokkalainen on alkanut valittaa että silmiin sattuu lukiessa. Lukeminen on hankalaa, kirjaimet menee sekaisin. Terkkari on näön katsonut ekalla ja sanoi että voisi katsoa myöhemmin vielä tuon lähinäön.
Ajattelin varata nyt silmälääkärin myös tälle toiselle.
Voisiko olla vaan niin ettei näe kunnolla eikä kyse olekaan lukihäiriöstä jota vielä ensimmäisellä luokalla epäilin?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma näkö huononi, vaikka sen piti parantua. 2 taittovirhettä kummassakin silmässä. Yläasteella en nähnyt takarivistä, siristelin. 23-vuotiaana tv-kuva ei suostunut kirkastumaan vaikka miten säädin. Silloin ymmärsin hankkia lasit.

Vanhemmalla lapsella oli karsastus, mitä hoidettiin peittämällä. On vieläkin lasit, ja kuulemma pahempi näkövika kuin minulla vaikka se on saman tyyppinen.

Nuoremmalla karsasti joskus väsyneenä, mutta se parani itsekseen, eikä näössä ole ongelmia.

Vierailija
2/8 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se huomattiin aikoinaan päiväkodissa, kun yritin lukea tavallista kirjaa, enkä vain millään erottanut kirjaimia.  Siitä sitten silmälääkärin tutkimuksiin ja sain silmälasit.Tämä silloin kun olin 5 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi oli kaksi ja puolivuotias, kun alettiin miehen kanssa epäillä että näössä on jotakin. En osaa sitä paremmin selittää, kuin että jos jompi kumpi meistä oli lapsesta vähän kauempana, tuli olo ettei lapsi ihan katso meitä, vaikka oikeaan suuntaan katsookin. Varasin suoraan Mehiläiseen ajan, ja sieltä lähete silmäpolille. Lasit sai vähän alle kolmevuotiaana karsastukseen ja huonoon näköön (+7 molemmissa silmissä). 

Vierailija
4/8 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän erikoisesti oirehti tuo sinun esikoisesi näkö, kun +10 on näkö, jossa näkee hyvin KAUAS ja erittäin huonosti lähelle. Eli nimenomaan telkkaria olisi pitänyt nähdä katsoa vaikka naapurin olkkarista... mutta jos teillä on tuota ns. kaukonäkö-ogelmaa muutenkin, tuo sinun nuorempasi oirehtiminen kuullostaa ihan oikealta eli lähelle katsominen, ts. lukeminen on vaikeaa. Ihme, että terkka ei ole ensimmäiseksi katsonut sitä vaan kaukonäön. Minä veisin lapsen optikkoliikkeeseen näöntarkastukseen asap, semminkin, kun isommalla sisaruksella on todettu noin huono näkökyky. Tuo on jo heikkonäköisen kategoriassa. Nimim: vasen silmä -10 ja oikea -8.5. 

Vierailija
5/8 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 10 v ei näe esim. pizzeriassa tiskin yläpuolella olevia pizzalistoja, kaupan katossa roikkuvia kylttejä (murot ja hiutaleet), luokan perältä valkotaululle tai edessä ajavan auton rekkaria. Silti näkö on muka hyvä terkkarin testin mukaan. Jo 2 v ollaan sanottu että ei näe, mutta testin mukaan näkee. Mitään luki-pulmaa ei ole, siitä ei ole kyse.

Vierailija
6/8 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän erikoisesti oirehti tuo sinun esikoisesi näkö, kun +10 on näkö, jossa näkee hyvin KAUAS ja erittäin huonosti lähelle. Eli nimenomaan telkkaria olisi pitänyt nähdä katsoa vaikka naapurin olkkarista... mutta jos teillä on tuota ns. kaukonäkö-ogelmaa muutenkin, tuo sinun nuorempasi oirehtiminen kuullostaa ihan oikealta eli lähelle katsominen, ts. lukeminen on vaikeaa. Ihme, että terkka ei ole ensimmäiseksi katsonut sitä vaan kaukonäön. Minä veisin lapsen optikkoliikkeeseen näöntarkastukseen asap, semminkin, kun isommalla sisaruksella on todettu noin huono näkökyky. Tuo on jo heikkonäköisen kategoriassa. Nimim: vasen silmä -10 ja oikea -8.5. 

Silmälääkäri sanoi että kun oli noin paljon plussaa niin ei kuulemma näe lähelle eikä kauas. Ihmetteli kun lapsi teki palapeliä mutta sanoi sitten että lapset osaavat hetkellisesti tarkentaa näköään.

Olin itsekin yllättynyt kun plussaa oli noin paljon. Toisessa silmässä oli se +10 ja toisessa +10 ja puoli.

Läpäisi neuvolan seulat kun heille riitti että näki sen ylimmän rivin.

Nykyään on himpun alle +7 ja siinä pysynyt jo muutaman vuoden. Eikä todellakaan näe ilman laseja telkkaa tai muutakaan.

Nuoremmalla sisaruksella ei varmastikaan tuollaisia lukemia ole. Jos on mitään.

Koululääkäri katsoi molemmat näöt, kaukonäkö oli ok ja lähinäköä jäi miettimään. Sekin siis oli kai hyvä mutta olisi voinut olla parempikin. Olisi varmaan silloin jo pitänyt älytä itse varata silmälääkäri.

Nyt on optikko varattu mutta aika meni ensi kuulle.

Ap

Vierailija
7/8 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 10 v ei näe esim. pizzeriassa tiskin yläpuolella olevia pizzalistoja, kaupan katossa roikkuvia kylttejä (murot ja hiutaleet), luokan perältä valkotaululle tai edessä ajavan auton rekkaria. Silti näkö on muka hyvä terkkarin testin mukaan. Jo 2 v ollaan sanottu että ei näe, mutta testin mukaan näkee. Mitään luki-pulmaa ei ole, siitä ei ole kyse.

Mikset varaa aikaa optikolle?

Ilmainen näöntarkastus ja 8 ikävuodesta ylöspäin tutkimuksen voi tehdä optikko.

Ap

Vierailija
8/8 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut silmälääkäristä?