Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pitkään pärjäisitte 150 eurolla?

Vierailija
20.08.2018 |

Pääsin kesällä lyhyeen määräaikaiseen työsuhteeseen joka päättyikin yllättäen irtisanomiseen taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Olin kuitenkin laskenut kaikki menoni sen perusteella että rahaa olisi tullut vielä jonkin aikaa ja tein muutaman isomman hankinnan joita olin lykännyt työttömyyteni ajan luottaen siihen, että saisin vielä kuitenkin rahaa säästöön ennen työsuhteen loppumista. No, näin ei nyt sitten käynyt vaan jouduinkin aika huonoon taloudelliseen tilanteeseen. Kuun viimeinen päivä tulee palkka viimeiseltä työviikoltani, joka riittää juuri ensikuun vuokraan ja toivottavasti tekemäni ylityöt yms korvaukset jotka saan palkan yhteydessä ovat tarpeeksi suuret opitolainaerän ja erään isomman laskun maksuun. En kuitenkaan voi tehdä liittoon päivärahahakemusta ennen kuin minulla on toimittaa heille tämä palkkalaskelma. Palkanlaskijaa on pyydetty kiirehtimään tapauksessani mutta voi olla hyvin todennäköistä että en saa sitä ennen kuun loppua, josta laskien päivärahahakemukseni käsittelyyn menee se 4-6 viikkoa. Suurin osa laskuista on maksettu, ja nyt käytössäni on 150 euroa jonka siis pitäisi riittää siihen asti että saan liitosta rahaa, eli pahimmassa tapauksessa vasta lokakuun puolella. Olen aina ollut pienituloinen, mutta ihan näin tiukassa paikassa en ole koskaan ollut ja ahdistaa aika paljon, onneksi olen yksinelävä niin ei tarvitse huolehtia kuin omasta syömisestä. Harmittaa etten pysty juurikaan näkemään kavereitani nyt moneen viikkoon, koska ei ole rahaa tehdä heidän kanssaan mitään (kaikki haluavat aina tavata kahvilassa tai lounaalla tms) ja kun bussikortista loppuu matkat niin en pääse edes liikkumaan mihinkään. Syyskuun lopussa on tulossa jo kesällä varattu, ja onneksi maksettu, viikonloppureissu kavereiden kanssa, mutta pelkään olevani matkan ilonpilaaja jos minulla ei ole rahaa tehdä niitä asioita joita kaverini haluaisivat. Jos tukien saapuminen viivästyy täytyy lokakuun vuokrarahatkin lainata jostain. Miten te pärjäisitte tässä tilanteessa?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pärjännyt sillä kuin pari lausetta, sitten uuvuin tuohon viestiin.

Vierailija
2/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä polttaako tupakkaa ja käyttääkö alkoholia, jos ei niin 3 viikkoo pärjäisin, 50€/vko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut hakemaan toimeentulotukea.

Vierailija
4/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aikuisena ihmisenä jaksoin lukea. 150 euroa, jos siis laskut on maksettu ja yksi henkilö. Hmmmm.. ruokaa lähinnä kai sillä sitten ja vessapaperia. Kolme viikkoa ehkä menisi, arvioisin.

Vierailija
5/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainskasn en lähtisi sinne reissuun vaan selvittäisin, voiko saada rahat siitä pois.

Ja eti hulluna niitä töitä!

Vierailija
6/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää käydä ulkona maksavissa huveissa?

Yhtä hyvin voi lenkkeillä, katsoa yhdessä jokin hyvä sarja, leipoa jotain halvalla.

Vierailija
7/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa sitten opit ettet tuhlaa rahojasi etukäteen. Nytkään ei mitään hätää olisi, jos et olisi tehnyt niitä isoja hankintoja.

Ps. Määräaikaista työsuhdetta ei voi irtisanoa kesken sopimuksen kuin ihan poikkeustapauksissa. Oletko varma ettei sinua potkittu pois koeajalla jostain muusta syystä 🙄.

Vierailija
8/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei MÄÄRÄAIKAISTA noin voi lopettaa.

Vierailija
9/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aikuisena ihmisenä jaksoin lukea. 150 euroa, jos siis laskut on maksettu ja yksi henkilö. Hmmmm.. ruokaa lähinnä kai sillä sitten ja vessapaperia. Kolme viikkoa ehkä menisi, arvioisin.

Samoin. Meitä on 2 aikuista ja yksi liki aikuinen teini.

Vierailija
10/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kappalejako olisi helpottanut lukemista. Samoin tiivistäminen; turhat rönsyt pois.

Yksielävänä ruokamenoni ovat n. kympin päivässä. Sillä syö jo ihan hyvin ilman mitään pihistelyjä.

Vierailija
11/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle viikon.

Vierailija
12/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kappalejako olisi helpottanut lukemista. Samoin tiivistäminen; turhat rönsyt pois.

Yksielävänä ruokamenoni ovat n. kympin päivässä. Sillä syö jo ihan hyvin ilman mitään pihistelyjä.

No kyllä 10€ päivässä syö hyvin, mä pärjäänjo parilla eurollakin kun osaa tehdä halvoista raaka-aineista ruokaa.

Vierailija
13/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin yhteydessä liittoon, koska määräaikaisen työsopimuksen katkaiseminen on laitonta.

Vierailija
14/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa sitten opit ettet tuhlaa rahojasi etukäteen. Nytkään ei mitään hätää olisi, jos et olisi tehnyt niitä isoja hankintoja.

Ps. Määräaikaista työsuhdetta ei voi irtisanoa kesken sopimuksen kuin ihan poikkeustapauksissa. Oletko varma ettei sinua potkittu pois koeajalla jostain muusta syystä 🙄.

Nii, oma syyhän se oli luottaa siihen että sopimus kestää sinne asti mitä paperissa luki, varsinkin kun kyse oli muutenkin lyhyestä työsuhteesta. Jatkossa vaan säästän, säästän, säästän, ihan sama mitä hajoaa ja pitäisi uusia. Nytkin tämä yksi isoista hankinnoistani oli niinkin turha kuin uusi sänky, kun vanhasta on tunkenut jouset selkään jo vuoden päivät. Hirveää tuhlausta tuommoinen, mitä ihminen sängyllä tekee.

Koeaika ehti onneksi loppua ennen kuin soittivat irtisanomisesta, muuten olisin ollut vielä pahemmassa kusessa. Nyt ehdin vielä tahkoa kaksi viikkoa irtisanomisajalla ylitöitä minkä jaksoin, että sain vähän lisää rahoja raavittua kokoon.

AP

Vierailija
15/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinuna hakisin heti toimeentulotukea.

Peruisin sen viikonloppumatkan, koska vaikka se olisikin (matkat ja majoitus) jo maksettu, sen aikana pitää juoda ja syödä, mikä vie helposti satasen. Rahat saa vielä, jos hyvin käy.

Ota selvää alueenne ruokajakelusta ja mene jonottamaan.

Osta halpaa perusruokaa. Sämpyläjauhoja ja ruokaöljyä, leivo sämpylöitä pakkaseen. Kuivaherneitä, soijarouhetta, porkkanaa ja sipulia, ja tee siitä hernekeittoa. Makaronia ja munia ja halvinta maitoa, ja tee siitä yhdessä soijarouheen kera makaronilaatikkoa. Iso kattilallinen hernekeittoa maksaa viitisen euroa, samoin iso pellillinen makaronilaatikkoa, ja noista yksinelävä (nainen?) syö helposti viikon kummastakin. Lisäksi vaikkapa puuroa ja niitä sämpylöitä. Hätätilassa siis parillakympillä saat viikon sapuskat. Jos omistat pyörän, käy poimimassa puolukoita puuron päälle, niin saat tekemistä ja c-vitamiinit.

Yksi mahdollisuus on lainata joltain kaverilta. Eihän se lainaksi eläminen ole viisasta, mutta sulla on nyt hätätilanne. Et varmaan normisti paljon lainaile.

Vuokranmaksun lykkäämisestä voi ehkä neuvotella vuokranantajan kanssa, jos olet normaalisti maksanut säntillisesti vuokrasi. Kerro mikä on tilanne, niin ainakin minä antaisin sinulle jokusen viikon lisäaikaa.

Tsemppiä, avoimuus kannattaa. Tilanteesi ei ole sinun vikasi, ei siinä ole mitään hävettävää!

Vierailija
16/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainskasn en lähtisi sinne reissuun vaan selvittäisin, voiko saada rahat siitä pois.

Ja eti hulluna niitä töitä!

Ei saa rahoja siitä reissusta enää pois. Ja niitä töitä onkin niiiiiin helppo löytää, kun tämänkin pätkän saaminen tuntui ihmeeltä lähes vuoden hakemisen ja "valintamme ei kohdistu sinuun" rumban jälkeen.

AP

Vierailija
17/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä liittosi asianajajalta oliko irtisanomisesi lainmukainen. Kuulostaa erikoiselta, että määräaikaisen työsopimuksen voisi päättää koeajan jälkeen, yleensä ei voi.

Hae toimeentulotukea ja jos kuulut kirkkoon, varaa aika seurakuntasi diakoniatyöntekijälle. Ja hae tietenkin uutta työtä. Ja jos oikein tiukaksi menee, olisiko sinulle esim. tavaroita mitä voisit myydä? Itse pärjäisin normaalisti ehkä yhden viikon tuolla rahalla, vaikka en edes tupakoi tai juo juurikaan alkoholia. Tsemppiä!

Vierailija
18/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuiko firma yrityssaneeraukseen, tuliko konkka?

Ap narraa , määräaikaisen voi lopettaa tuolloin ei muuten.

..ellei omistaja sitten potkassut tyhjää.

Tosin ap on voinut ryssiä hommansa ja työsuhde on PURETTU, ilman irtisanomisaikaa.

Vierailija
19/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana pärjäsin kuukauden aina 200 €'lla, mutta sekin sisälsi mm. biletystä, eli nyt teet tarkat suunnitelmat tuosta 150 eurosta. Älä IKINÄ mene kauppaan nälkäisenä. Tee etukäteen kauppalista, ja pitäydy siinä.

Laita Kelaan toimeentulotukihakemus.

Vierailija
20/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukutaidosta olisi sinulle rutkasti hyötyä. Koeajalla voidaan irtisanoa ilman mitään syytä, ja määräaikaisuuden VOI keskeyttää tuotannollistaloudellisista syistä, joista ap:n irtisanominen on kiinni. Jos toiminto lakkautetaan eli vaikkapa yritys lakkauttaa tietyn osaston tai ajautuu konkurssiiin, sillä työskentelevät määräaikaisetkin saavat kyllä monoa.

Ps. Sinä olisit voinut tarkistaa asian ihan helposti. Miksi et? Oletko ihan vaan vitt.mainen ja ilkeä?

https://www.minilex.fi/a/m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4aikaisen-ty%C3%B6sopimukse…

"Irtisanomisen mahdollistavan sopimuslausekkeen lisäksi työsopimus on mahdollista irtisanoa työnantajan konkurssitapauksessa, työnantajan kuoltua tai yrityksen jouduttua saneerausmenettelyyn. Tällöin myös määräaikaisten työsopimusten kohdalla tulee noudattaa lain määräyksiä lainmukaisesta irtisanomisesta."