Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen vasemmalla kädellä asioita kehon vasemmalla puolella, oikealla kädellä kehon oikealla puolella. Miksi?

Vierailija
18.08.2018 |

Varmasti monet tekevät ennemmin vasemman puolen asiat vasemmalla kädellään ja oikean puolen asiat oikealla kädellään, mutta onko tämä normaalia:

Kehoni on jakautunut todella selkeästi vasempaan ja oikeaan puoliskoon. Pari esimerkkiä: meikatessani meikkaan vasemman puolen kasvojani vasemmalla kädellä, ja oikean puolen kasvojani oikealla kädellä. Lentopallossa vaihtelen mailaa kädessäni sen mukaan, kummalta puolelta kehoani pallo tulee kohti (tämä tapahtuu automaattisesti ja todella nopeasti - yleensä en kerkeä tietoisesti edes huomaamaan, kummalle puolelle kehoani pallo lopulta tulee, kun maila on jo löytänyt tiensä pelin kannalta sopivalle puolelle). Tämä sama asia toistuu oikeastaan kaikessa, mitä teen.

Molemmat kädet kyllä osaavat toimia myös "väärällä" puolella kehoa, mutta eivät kovinkaan sujuvasti. Jos esimerkiksi yritän meikata vasemmanpuolen kasvoistani oikealla kädellä --> lopputulos on kuin 5-vuotiaan ensimmäinen kokeilu meikeillä.

Mistä voisi johtua? onko muilla tälläistä? Olen koittanut googlailla asiaa suomeksi ja englanniksi, mutta en ole löytänyt oikein mitään.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ei kommentoitavaa, mutta löytyykö kuvalinkkiä tuollaiseen lentopallomailaan?

Vierailija
2/13 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienomotoriikkani on todella hyvä niin kauan, kun kädet pysyvät "omilla puolillaan". Kun käden pitäisi toimia kehon vastakkaisella puolella, hienomotoriikka onkin yllättäen kehnoa.

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten ei kommentoitavaa, mutta löytyykö kuvalinkkiä tuollaiseen lentopallomailaan?

Ei löydy valitettavasti kuvalinkkiä. Varmaan ihan normaali oikeakätisten maila kyseessä- en pelaa lentopalloa mitenkään aktiivisesti, joten yleensä otan sen mailan, joka jollakin kaverilla on lainata.

Sählyäkin pelasin alakoulussa aina sattumanvaraisesti vasemman- tai oikeankäden mailalla. Sitten maila oli välillä "väärinpäin" kädessä, koska eihän mikään sählymaila (?) ole suunniteltu molemmilla käsillä pelattavaksi. Eli luultavasti kaikki mailat ovat puolet ajasta "väärinpäin" kädessäni. 

-Ap

Vierailija
4/13 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^nyt vasta hoksasin, että puhuin lentopallon yhteydessä mailasta... Pahoittelen, tällä hetkellä olen sairaana ja aivot toimivat normaaliakin hitaammin! tarkoitin sulkapalloa! :D

-Ap

Vierailija
5/13 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas erikoinen juttu. Toivottavasti joku neurologi lukee palstaa ja osaa kertoa onko tällaista ilmiötä tavattu muilla.

Vierailija
6/13 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen molempi kätinen, muttei asiat noin mulla hoidu.

Hienomotoriset asiat hoituu oikealla puolella ja vähän isommat kuviot sitten vasurilla.

Sorry, mutta hauska toi lentopallomaila. :D Itsellä juurikin nää asiat on vasurin hommia.

Vierailija
7/13 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 5-vuotiaalla lapsella on sama ongelma, kätisyys ei ole vakiintunut ja saatiin juuri neuvolasta lähete toimintaterapiaan asian takia.

Vierailija
8/13 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mä olen 40v. ja aina pelannut sulkista juuri noin kuin kuvailit, ripsarin ja muu meikin teen samoin, itsepuolustusta harrastaessani olen kuulemma hankala vastus. Eli kätisyys vaihtuu heti sen mukaan mikä on siihen toimintaan tai tekoon paras vaihtoehto.

Vierailija
9/13 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlettele kehon keskilinjan ylitystä. Lapsilla tarkkaillaan tuota ja oletusarvo on että se taito saavutetaan jossain vaiheessa. Mielenkiintoiselta kyllä kuulostaa.

Vierailija
10/13 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiviivan ylityksen vaikeus lapsena voi olla merkki siitä, ettei aivopuoliskojen yhteistyö toimi hyvin. Se voi sitten myöhemmin ilmetä esim. lukihäiriönä ja muina oppimisvaikeuksina.

Vierailija
11/13 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiviivan ylityksen vaikeus lapsena voi olla merkki siitä, ettei aivopuoliskojen yhteistyö toimi hyvin. Se voi sitten myöhemmin ilmetä esim. lukihäiriönä ja muina oppimisvaikeuksina.

Okei siitäkö se mun lukihäiriöni sitten johtuukin =D luulin aina että se olis vain sukuvika. T: nro:8 kirjoittaja

Vierailija
12/13 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 5-vuotiaalla lapsella on sama ongelma, kätisyys ei ole vakiintunut ja saatiin juuri neuvolasta lähete toimintaterapiaan asian takia.

Miksi neuvola kokee sen ongelmana? Näin molempikätisenä olen onnellinen siitä! Se on oikeasti ihan huiman kätsyä.

Toki oikea käteni on tarkempi, mutta luulen että siinä on kyseessä vain vasemman harjoituksen puute/tottuminen. Varsinkin kun olen huomannut että muuten vasen on se parempi, eli fyysisesti vahvempi käteni.

Toisinaan havahdun jopa siihen, että teen jotain tarkempaakin vahingossa vasemmalla kädellä. Mitään tuollaista keskilinjan yli siirtymisongelmaa ei kylläkään ole. Ja kuulemma minulla kropan koordinaatio on harvinaisen symmetrinen.

Minäkin kun olen sitä sukupolvea että muistan kun muutama luokkatoveri 'pakotettiin' oikeakätiseksi.

Vierailija
13/13 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen molempi kätinen, muttei asiat noin mulla hoidu.

Hienomotoriset asiat hoituu oikealla puolella ja vähän isommat kuviot sitten vasurilla.

Sorry, mutta hauska toi lentopallomaila. :D Itsellä juurikin nää asiat on vasurin hommia.

Suurimmaksi osaksi minullakin näin. Joissain tilanteissa oikea on "oppinut" melkein yhtä tarkaksi kuin vasuri, mutta pääsääntöisesti kuitenkin teen tarkat asiat vasurilla ja voimaa / karkeamotoriikkaa vaativat oikealla. Yksi poikkeus: ripsiväri vaihtaa kättä meikatessa. Muuten meikkaan vasurilla, mutta oikeaan silmään on helpimpi laittaa ripsiväri oikealla. Ja oikean silmän meikkaaminen on aina vähän hankalampaa kuin vasemman.

Mua myös nauratti lentopallomaila, näin lentopalloilijan äitinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän